Skrevet av Emne: Juridisk råd!  (Lest 7209 ganger)

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Juridisk råd!
« : 21. desember 2011, 15:59 »
Så.. for ca 6 mnd siden flyttet jeg og min daværende samboer ut fra en bolig til nye og bedre strøk!

I den perioden vi bodde i det forrige hjemmet (hvor det var helt latterlige meningsløse tilstander) hadde vi IKKE signert NOEN kontrakt eller noe annet.

Da jeg reiste til syden i sommer (9 juni - husleien løp fra 15 - 15) hadde vi sagt fra om at vi skulle flytte ut, pga helt latterlige tilstander (bodde i kollektiv) der folk ringte på døren kl 0530 på hverdager i flere timer og tisset over hele doen bokstavelig talt og stjal mat osv..

Så vi fant ny leietaker, og sa fra til huseier at vi hadde ny leietaker og han sa "Ja, så flott!" og vi hørte ikke noe mer.. plutselig får vi e-poster der han krever vi skal betale 6000 kr for en skade han tydeligvis har funnet på et bord og i tillegg at vi skal betale husleie for perioden ETTER vi flyttet ut.. og nå truer han med å gå rettslige veier

Her er kravet





Håper noen kan svare og har noen tips.. (PS.. vi hadde ingen blomster og bordet var i lik stand som da vi flyttet inn som da vi flyttet ut!)

Utlogget erikv2

Sv: Juridisk råd!
« #1 : 21. desember 2011, 16:23 »
Når sa du ifra om at du skulle flytte?

I Australia (min eneste erfaring) er det slik at når man lever uten kontrakt må man melde flytting 28 dager før.  Hvis du flytter på dagen må du betale de 28 dagene.
Er det en lignende periode i Norge?

Etter denne perioden er over har du ikke lengre noe ansvar for hva som skjer med boligen.

Skaden på bordet, om den ikke var dokumentert da du flyttet inn kan han sikkert få deg til å betale for også om han fant den idet du flyttet ut. Gikk dere ikke igjennom leiligheten sammen før du stakk?


Utlogget erikv2

Sv: Juridisk råd!
« #2 : 21. desember 2011, 16:25 »
Han går GARANTERT ikke til sak over en skade på et bord. Det koster ham mindre å kjøpe et nytt på IKEA enn å leie advokat for å gå til sak.

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Juridisk råd!
« #3 : 21. desember 2011, 16:31 »
Uten å være for sikker på det her, tror jeg ikke han har noen sak. Som utleier er det hans ansvar å ha en kontrakt som er klar på hvilke regler som gjelder ved flytting, skader o.l. Betalte du depositum?

Normal kotyme er 3mnd depositum, noe jeg kan se for meg at han ikke vil tilbakebetale ved en eventuell tvist om skader på leilighet eller innhold. Men som Erik er inne på: om du ikke kan dokumentere at leiligheten var skadd før du flyttet inn, kan det fort tenkes at du vil tape den saken. Om han går rettens vei og vinner, vil jo du måtte betale saksomkostninger osv.

Er det snakk om mye penger?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Juridisk råd!
« #4 : 21. desember 2011, 22:23 »
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Juridisk råd!
« #5 : 22. desember 2011, 04:04 »
For det første så blir det ikke noen dom på dette. Slike ting blir fikset i forliksrådet - om det trengs i det hele tatt. Og der trenger man heller ikke advokat. Se tvisteloven kap. 6

Spørsmålet blir hvor lenge dere har betalt leie til. Dersom dere finner ny leietaker som kan tre inn i leieforholdet i oppsigelsesperioden, og utleier ikke motsetter seg dette, er det ikke nødvendig med oppsigelsestid på leien. Men dette gjelder slik at utleier skal ha leie frem til ny leietaker tiltrer. Her ser det ut til at utleier mangler leie for en periode fra dere flyttet ut, til ny kom inn. Dette skal dere normalt betale om ikke annet er avtalt - noe det ikke ser ut til.

Hva gjelder bordet så er det litt vanskelig å si noe konkret fordi han henviser til leieavtalen. Og den har du ikke lagt ved, slik at jeg vet ikke hvilke vilkår dere har satt for møbler. MEN, generelt så er det ved leieforhold ikke noe krav til at alminnelig slit og elde på husrom og inventar skal medføre erstatningkrav. Dette beror på graden av skade, typen skade, og leieforholdets lengde. Her har jeg for lite å gå på rett og slett. Trenger å se leieavtalen og skaden. Har dere leiet lenge og skaden er normalt slit (kan man finne ut av ved å f.eks. se hen til bordets alder, set opp mot leieforholdets lengde og typen leietaker). Slitasjen vil være forskjellig der det er unge leietakere sett opp mot eldre voksne. Han kan ikke kreve erstatning for noe som er normal slitasje. Dette blir et skjønnspørsmål sett opp mot momentene ovenfor
Smiley

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Juridisk råd!
« #6 : 22. desember 2011, 11:48 »
Var ingen leiekontrakt, ei heller noe depositum.

Bordets skade var en vannskade, hvor den kom fra har jeg ikke peiling, men vi gikk ikke gjennom inventar på starten av innflyttingen.

Husleien var betalt til den 15 juni, og vi fortalte huseier vi har fått ny leietaker og at vedkommende flytter inn snarest og han var helt enig og skulle ta seg av resten. Nå begynner han å si at han måtte bruke lang tid på å opprette enn finn annonse for å finne ny leietaker og begynner med helt usaklige ting som jeg ikke skjønner bæret av.. ja om vi leietaker ikke hadde flyttet inn ser jeg husleien.. men vedkommende flyttet faktisk inn fra da og da og da - var vi sikker på ifh til leietakers tone og holdning. Det var ikke før en lengre perioder senere at vi fikk e-post hvor han begynte med kravene!

Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Sv: Juridisk råd!
« #7 : 22. desember 2011, 11:54 »
Be han ta seg ei bolle!

Det er faktisk INGENTING som tyder på at du har leid denne leiligheten, siden det ikke foreligger noen avtale!


Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Juridisk råd!
« #8 : 22. desember 2011, 19:14 »
Be han ta seg ei bolle!

Det er faktisk INGENTING som tyder på at du har leid denne leiligheten, siden det ikke foreligger noen avtale!
Alle forhold ligger til rette for at det foreligger muntlig avtale, som jo er like juridisk bindende som en skriftlig, og her er bevisene klare på at det har foreligget en muntlig avtale i og med at dere faktisk har betalt husleie og bodd der. Spørsmålet blir om vilkårene den er leiet på er iht. loven, eller om det er særskilte vilkår utover dette som er avtalt som ikke strider med loven. Dette beror igjen på avtalen. Og når denne ikke er opplyst om så er det vanskelig å si noe konkret. Dersom bordet ikke ble besiktiget så ville jeg anført at det er vanlig slitasje. Igjen, dette beror på hvor lenge dere bodde der, noe som heller ikke er blitt opplyst av trådstarter.

Trenger mer info av trådstarter. Men hva gjelder den resterende leien så må denne betales.


Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Juridisk råd!
« #9 : 22. desember 2011, 19:37 »
Hei spirrevipp

Vi bodde der ca 6-7 mnder

Ser hva du mener med resterende leie, men det var jo huseieren selv som gav nærmest nikkende og klar innsikt i at vi dermed kunne flytte ut uten videre problem. Han sa.. skaff leietaker, vi gjorde det og fortalte ham situasjonen og flyttet ut. Så gikk det ca 2+ mnder før han tok kontakt og skulle kreve inn husleie.

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Juridisk råd!
« #10 : 22. desember 2011, 19:54 »
Hei spirrevipp

Vi bodde der ca 6-7 mnder

Ser hva du mener med resterende leie, men det var jo huseieren selv som gav nærmest nikkende og klar innsikt i at vi dermed kunne flytte ut uten videre problem. Han sa.. skaff leietaker, vi gjorde det og fortalte ham situasjonen og flyttet ut. Så gikk det ca 2+ mnder før han tok kontakt og skulle kreve inn husleie.
Ok, jeg aner ikke hvordan bordet så ut før, men jeg ville anført normal slitasje ved utleie, og uansett bestridt 6000kr for å fikse et bord. Dette blir selvsagt et tema dere kommer til å krangle om, og det er vanskelig å gi et godt råd utfra forholdene. Men det kan være lurt å be om et bilde av bordet før og etter, evt bestride skadens omfang og henvise til manglende besiktigelse før leieforholdet startet.
Det er bra dere skaffet leietaker, og det er riktig og lurt håndtert av begge parter. Desverre er det slik at utg.pkt er 3mnd oppsigelse eller som her: oppsigelsestiden løper fra oppsigelse til ny leietaker flytter inn. Dere blir derfor nødt til å  gi utleier medhold i resterende leie. (denne er uansett lav, så no big deal. I beste fall kan dette vise litt velvilje ift. når dere skal forhandle om bordet også). Bordet blir nok det store temaet. Jeg ville forklart i rolige lag at dere er uenige i bordets tilstand, skadens omfang, og beløpet (om dere forhåndssjekker dette da)

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Juridisk råd!
« #11 : 22. desember 2011, 20:01 »
Jeg vet 3 mnd oppsigelse, men vi tok opp det også:

vi ringte og forklarte bosituasjonen (stjeling, konstant bråk og festing osv osv) og sa at nå har vi sagt fra til deg så mange ganger at vi ikke håndterer dette lengre. Om vi skaffer ny leietaker kan vi flytte ut umiddelbart?

Vi fikk et "det var synd dere skal flytte, og ja skaffer dere ny leietaker så tar vedkommende over"

Altså at om vi skaffet ny leietaker så skulle ting være ute av verden, og det har han gitt inntrykk av hele tiden.

Sitat

Hei, takk for kjapt svar Øyvind.

Det er hyggelig at du er villig til å være slik en hyggelig utleier, men valget har dessverre falt på utflyttingen.

Om vi hjelper til med å finne nye leieboere, vil det være mulig å få gjort en liten endring? Slik at ditt tap blir ikke-eksisterende og vi kan flytte ut tidligere?

Apropos skoene så fikk jeg en "mystisk" lapp fra Tommy som hadde funnet skoene "i en skuff". Takk for god oppfølging der.

Mvh
Svein

Sitat
Kostnaden for meg ligger i tiden min som vil gå med på oppfølging av 1 000 praktiske ting og telefoner og bry vedr nytt leieforhold, ny leiekontrakt, nøkler, inn- og utflytting etc. Selv uten at jeg er på en eneste visning går det to dagsverk med smått og stort. Ett dagsverk koster meg ca kr 12 000. Hvis du fremleier slik at jeg ikke får noe bry og fremleietakeren din er ok for meg (f.eks ikke som Tommi), så ok.

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Juridisk råd!
« #12 : 22. desember 2011, 20:44 »
Jeg vet 3 mnd oppsigelse, men vi tok opp det også:

vi ringte og forklarte bosituasjonen (stjeling, konstant bråk og festing osv osv) og sa at nå har vi sagt fra til deg så mange ganger at vi ikke håndterer dette lengre. Om vi skaffer ny leietaker kan vi flytte ut umiddelbart?

Vi fikk et "det var synd dere skal flytte, og ja skaffer dere ny leietaker så tar vedkommende over"

Altså at om vi skaffet ny leietaker så skulle ting være ute av verden, og det har han gitt inntrykk av hele tiden.

I det han skriver så innebærer det at det ikke skal medføre han et tap. Og det får han dersom det ikke er leieinntekt i de 15 dagene. Slik sett foreligger det to forhold:

1. oppsigelsestid og ny utleier (15 dager dere må dekke diffen på)
2. skriftlig avtale om at dere skaffer ny utleier som ikke medfører utleier tap (det blir det med 15 dager tapt leie). Slik sett har utleier sitt på det rene anng. leiesummen. Jeg vil anbefale deg å godta dette og heller fokusere på å minimere utgiften ift. bordet. Der har du trolig en sterkere sak Smiley

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Juridisk råd!
« #13 : 22. desember 2011, 20:55 »
Hadde kommet til å totalt ignorert han da han kommer så sent og sier det der, SAMT det finnes ingen kontrakt over at dere har bod der. Ignorer det og lev videre, han kommer aldri i verden til å gå sak mot dere, han hadde hatt sjangs hvis han var smart nok til å ta depositum + leiekontrakt, men med en gang dere har flytta ut, tatt med dere depositumet så er det hans skyld at han ikke gikk over hybel/leiligheta med dere før det ble tatt ut. Ignorer han. Han har ikke baller nok til å ringe og si dere må ta en prat en gang?

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Juridisk råd!
« #14 : 22. desember 2011, 21:05 »
Dette lukter Noba lang vei...
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!