Skrevet av Emne: Juridisk råd!  (Lest 7210 ganger)

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Juridisk råd!
« #15 : 22. desember 2011, 21:07 »
Det er ganske vanlig nat useriøse utleiere prøver seg sånn på unge mennesker, det har skjedd både meg og flere venner som var studenter. Bare drit i ån betale, de samme skadene har nok allerede fem andre leietagere betalt for. Og det tullet med finn-annonser har skjedd meg flere ganger bare drit i det, han har ingen sak og han vet det.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Juridisk råd!
« #16 : 22. desember 2011, 21:09 »
Seriøst: HAN PRØVER Å LURE DEG
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Rex Rodney

  • Gjest
Sv: Juridisk råd!
« #17 : 22. desember 2011, 21:39 »
Så.. for ca 6 mnd siden flyttet jeg og min daværende samboer ut fra en bolig til nye og bedre strøk!

I den perioden vi bodde i det forrige hjemmet (hvor det var helt latterlige meningsløse tilstander) hadde vi IKKE signert NOEN kontrakt eller noe annet.

Da jeg reiste til syden i sommer (9 juni - husleien løp fra 15 - 15) hadde vi sagt fra om at vi skulle flytte ut, pga helt latterlige tilstander (bodde i kollektiv) der folk ringte på døren kl 0530 på hverdager i flere timer og tisset over hele doen bokstavelig talt og stjal mat osv..

Så vi fant ny leietaker, og sa fra til huseier at vi hadde ny leietaker og han sa "Ja, så flott!" og vi hørte ikke noe mer.. plutselig får vi e-poster der han krever vi skal betale 6000 kr for en skade han tydeligvis har funnet på et bord og i tillegg at vi skal betale husleie for perioden ETTER vi flyttet ut.. og nå truer han med å gå rettslige veier

Her er kravet





Håper noen kan svare og har noen tips.. (PS.. vi hadde ingen blomster og bordet var i lik stand som da vi flyttet inn som da vi flyttet ut!)

Les her.

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#5-4

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Juridisk råd!
« #18 : 22. desember 2011, 21:59 »
aner ikke hvilken hjemmel du sikter til her som vil få anvendelse på sprøsmålet. Det hele dreier seg om tilbakeleveringen av leiligheten med inventar (altså bordet). Og som allerede tidligere påpekt så beror dette på et skjønn: Hva slags slitasje kan man påregne på bordet ift. dets opprinnelige tilstand. Og her har vi lite å gå på fordi man ikke kjenner til bordets tilstand verken før eller etter leieforholdet jf. husleieloven § 10-2 annet ledd:

"Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre."

En subsidiær drøftelse vil være om en evt. oppussing av bordet vil medføre at bordet vil få høyere verdi enn før. Om dette er tilfelle kan man pusse det opp, få en taksering av fagmannen som pusser det opp og få tilbakebetalt det overskytende av utleier. Han skal nemlig ikke tjene penger på utbedringen.

Atter subsidiært kan du motregne skyldig husleie mot verdiøkelsen av bordet.

SÅnn, det var et godt juridisk råd! Smiley

Rex Rodney

  • Gjest
Sv: Juridisk råd!
« #19 : 22. desember 2011, 22:05 »
Ikke svar personen - han kommer absolutt ingen vei!

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Juridisk råd!
« #20 : 22. desember 2011, 22:08 »
Det er så sant, MEN det var verken leiekontrakt ELLER depositum så må si utleieren har pissa seg selv på foten i denne saken. Han kan kopiere så mange paragrafer han vil fra lovdata.no men kan han ikke dokumentere leieforholde så er det lost case. Hadde dette vært uka etter de flytta ut eller sist uka de bodde der kunne jeg forstått huseieren.

Enig Rex!

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Juridisk råd!
« #21 : 22. desember 2011, 22:10 »
Ikke svar personen - han kommer absolutt ingen vei!
hvor har du dette fra? Er det synsing?

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Juridisk råd!
« #22 : 22. desember 2011, 22:14 »
hvor har du dette fra? Er det synsing?

I rettsaken-
Huseieren "Jammen vi hadde jo avtale over telefon!"
Leietaker "Aldri snakka om noe slikt på telefon"

Kan jo se for deg hvor lenge noen gidder å bruke penger og tid på å høre 2 stk krangle om hvem som sa hva og om det er sant.

Rex Rodney

  • Gjest
Sv: Juridisk råd!
« #23 : 22. desember 2011, 22:15 »
hvor har du dette fra? Er det synsing?

Hatt problemer i tidligere boforhold med en tidligere kompis som huseier.
Han truet med sak, og slikt, og jeg kontaktet ett familiemedlem som kan litt om utleie av bolig og slikt. Hadde ikke kontrakt selv, og fikk beskjed om at vi skulle prøve å bli enige for vennskapets skyld. Men ingenting han kunne gjøre nettopp pga uskrevet kontrakt.

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Juridisk råd!
« #24 : 22. desember 2011, 22:17 »
I rettsaken-
Huseieren "Jammen vi hadde jo avtale over telefon!"
Leietaker "Aldri snakka om noe slikt på telefon"

Kan jo se for deg hvor lenge noen gidder å bruke penger og tid på å høre 2 stk krangle om hvem som sa hva og om det er sant.
Nå er det jo allerede påvist at det har foreligget en avtale, og skulle man bli vrang er det ikke verre en å slenge betalingene på bordet. Det er ikke et tema engang!

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Juridisk råd!
« #25 : 22. desember 2011, 22:17 »
Det er ganske vanlig nat useriøse utleiere prøver seg sånn på unge mennesker, det har skjedd både meg og flere venner som var studenter. Bare drit i ån betale, de samme skadene har nok allerede fem andre leietagere betalt for. Og det tullet med finn-annonser har skjedd meg flere ganger bare drit i det, han har ingen sak og han vet det.

Skjedd meg også tidligere.. huseier har krevd opp mot 30 000 kr! De kom selvsagt ingen vei..
Var mye av det samme styret..

Det er så sant, MEN det var verken leiekontrakt ELLER depositum så må si utleieren har pissa seg selv på foten i denne saken. Han kan kopiere så mange paragrafer han vil fra lovdata.no men kan han ikke dokumentere leieforholde så er det lost case. Hadde dette vært uka etter de flytta ut eller sist uka de bodde der kunne jeg forstått huseieren.

Enig Rex!

Dealen her er at det var en husleiekontrakt som han viste meg, men som aldri ble undertegnet

Ikke svar personen - han kommer absolutt ingen vei!

Du skulle blitt overrasket hva som går gjennom diverse organ..

I det han skriver så innebærer det at det ikke skal medføre han et tap. Og det får han dersom det ikke er leieinntekt i de 15 dagene. Slik sett foreligger det to forhold:

1. oppsigelsestid og ny utleier (15 dager dere må dekke diffen på)
2. skriftlig avtale om at dere skaffer ny utleier som ikke medfører utleier tap (det blir det med 15 dager tapt leie). Slik sett har utleier sitt på det rene anng. leiesummen. Jeg vil anbefale deg å godta dette og heller fokusere på å minimere utgiften ift. bordet. Der har du trolig en sterkere sak Smiley

Skjønner nøyaktig hva du mener, og vurderer å godta de 15 dagene.. selv om huseier ga oss klarsignal til at ALT var ute av verden.

Fikk et notis etter 3 uker ca om at det var manglende leie, men jeg kverulerte i mot og han sluttet å svare og vi trodde ting var ute av verden fordi han kom bare med tull. Så plutselig i november (6 november) så kom en ny e-post tikkende inn.

Rex Rodney

  • Gjest
Sv: Juridisk råd!
« #26 : 22. desember 2011, 22:18 »
I rettsaken-
Huseieren "Jammen vi hadde jo avtale over telefon!"
Leietaker "Aldri snakka om noe slikt på telefon"

Kan jo se for deg hvor lenge noen gidder å bruke penger og tid på å høre 2 stk krangle om hvem som sa hva og om det er sant.

Kunne blitt interessant å se på. Type Judge Judy-opplegg! Grin

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Juridisk råd!
« #27 : 22. desember 2011, 22:20 »
Min advokat kom iallefall med denne tilbakemeldingen her:

"Stiller spørsmålstegn ved X X X's rolle som utleier vs advokat. Veldig uheldig om han misbruker sin rolle som advokat ved bruk av brevlogo tilhørende Advokatfirmaet XX & co. Er det advokatfirmaet som er utleier eller er det noen andre? Dette kan bli en interresant sak for klagenemda i den norske advokatforening om han blander rollene her.

Hvis han hevder skade på bordet, så finnes det vel en innflyttingsprotokoll som kan sammenholdes med en utflyttingsprotokoll slik at den påståtte skaden kan dokumenteres. Litt merkelig at utleier setter igjen et "verdifullt" bord når det må påregnes vanlig slitasje i leieperioden - i så fall er bevisbyrden opplagt utleiers ansvar og må særskilt medtas i en Evt kontrakt

Avslutte eposten med avvisning av kravet og samtidig varsle om at saken om nødvendig blir fulgt opp av dere ved hjelp av juridisk bistand. Om dere må bruke tid og ressurser i denne saken videre, så kan dere opplyse om at motkrav vil komme.

Avvent neste trekk når utleier har oversendt kopi av leiekontrakten samt dokumentert skaden på bordet."

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Juridisk råd!
« #28 : 22. desember 2011, 22:21 »
Hatt problemer i tidligere boforhold med en tidligere kompis som huseier.
Han truet med sak, og slikt, og jeg kontaktet ett familiemedlem som kan litt om utleie av bolig og slikt. Hadde ikke kontrakt selv, og fikk beskjed om at vi skulle prøve å bli enige for vennskapets skyld. Men ingenting han kunne gjøre nettopp pga uskrevet kontrakt.
jeg tror basert på det vi har fått opplyst, så er min løsning best. Men bevares, gidder man å gjøre seg uvenn med utleier over småting der begge innehar rettigheter som de frasier seg fordi de ikke gidder diskusjonene, så gjerne for meg. Mitt svar er uansett det juridisk korrekte, men er man kranglefant så kan mye endre seg. Men er han gira på konfliktråd så blir dette en give/take situasjon àla overnevnte Smiley

Rex Rodney

  • Gjest
Sv: Juridisk råd!
« #29 : 22. desember 2011, 22:21 »
Skjedd meg også tidligere.. huseier har krevd opp mot 30 000 kr! De kom selvsagt ingen vei..
Var mye av det samme styret..

Dealen her er at det var en husleiekontrakt som han viste meg, men som aldri ble undertegnet

Du skulle blitt overrasket hva som går gjennom diverse organ..

Skjønner nøyaktig hva du mener, og vurderer å godta de 15 dagene.. selv om huseier ga oss klarsignal til at ALT var ute av verden.

Fikk et notis etter 3 uker ca om at det var manglende leie, men jeg kverulerte i mot og han sluttet å svare og vi trodde ting var ute av verden fordi han kom bare med tull. Så plutselig i november (6 november) så kom en ny e-post tikkende inn.

Det blir ord mot ord, uskreven kontrakt. Skjønner egentlig ikke hva du er ute etter her.
Vil du ha saken ut av verden - betal, eller la vær!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!