Skrevet av Emne: Kompakte, sterke "små"-muskler  (Lest 6035 ganger)

Utlogget Slt93

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 362

Sv: Kompakte, sterke "små"-muskler
« #15 : 21. januar 2012, 00:46 »
Når du trener bryter du ned muskelfiber, deretter under restitusjons fasen vil kroppen reparere seg igjen. dvs bygge sterkere, tykkere, lengre, flere og forskjellige typer muskelfiber (1a, 2a, 2x etter hvordan du trener). Men uansett så vil muskelen bli større, en kan ikke bli sterkere uten å bli større. Hvor mange reps du tar betyr lite, det som regulerer størrelsen din er ckal inntak. Trener du mange reps så bryter du kanskje ned flere muskelfiber og dermed blir selve fibrene større. Men trener du ved veldig få reps vil kanskje ikke bryte ned like mange muskelfiber, men få reps er eksplosivt og kroppen vil produsere mer ATP (adenosintrifosfat eller hvordan det skrives) som kan beskrives som små batteri med energi i muskelen som også tar plass og du blir derfor større. En muskel må bli større for å bli sterkere, uansett om det er muskelfiber eller energi så hjelper den å kontrahere vil den bli større.
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=101356.0

Jærens sterkeste mann 2012 - 3plass.
Norges sterkeste mann -90kg 2012 - 2plass.
Norges sterkeste mann -105kg 2013 - 6plass.
Norges sterkeste mann -105kg 2014 - 5plass.

Markløft: 302.5kg.
Knebøy: 250kg.
Benkpress: 150kg.

Gymmen Strongman Team

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Sv: Kompakte, sterke "små"-muskler
« #16 : 21. januar 2012, 00:53 »
Stikk musklene med en nål. Da går all lufta ut og de blir mindre. True story brah.

Utlogget sviske62

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 476
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 476

Sv: Kompakte, sterke "små"-muskler
« #17 : 21. januar 2012, 01:07 »
var jeg deg, ville jeg fokusert mye på den løpinga dersom du vil slå kompisene dine. det å gå 150km på 24timer skal mye til, da må du ha en gjennomsnittsfart på 6.25km/t UTEN pause + mat + drikke MINST 3l vann dette vil være helt jævlig. Og du MÅ trene opp kroppen til det, ellers vil du ende med belastning skader. Dersom du klarer det, så er det veldig imponerende, og du kommer nokk til å føle deg jævli stolt etterpå Smiley

Utlogget Ulrik91

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 842
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 842

  • Where there’s a will, there’s a way.
Sv: Kompakte, sterke "små"-muskler
« #18 : 21. januar 2012, 01:19 »
Når du trener bryter du ned muskelfiber, deretter under restitusjons fasen vil kroppen reparere seg igjen. dvs bygge sterkere, tykkere, lengre, flere og forskjellige typer muskelfiber (1a, 2a, 2x etter hvordan du trener). Men uansett så vil muskelen bli større, en kan ikke bli sterkere uten å bli større. Hvor mange reps du tar betyr lite, det som regulerer størrelsen din er ckal inntak. Trener du mange reps så bryter du kanskje ned flere muskelfiber og dermed blir selve fibrene større. Men trener du ved veldig få reps vil kanskje ikke bryte ned like mange muskelfiber, men få reps er eksplosivt og kroppen vil produsere mer ATP (adenosintrifosfat eller hvordan det skrives) som kan beskrives som små batteri med energi i muskelen som også tar plass og du blir derfor større. En muskel må bli større for å bli sterkere, uansett om det er muskelfiber eller energi så hjelper den å kontrahere vil den bli større.
Maker sense absolutt!

Stikk musklene med en nål. Da går all lufta ut og de blir mindre. True story brah.
Jeg prøvde...nå er det blod på hele teppet. Krever erstatning!

var jeg deg, ville jeg fokusert mye på den løpinga dersom du vil slå kompisene dine. det å gå 150km på 24timer skal mye til, da må du ha en gjennomsnittsfart på 6.25km/t UTEN pause + mat + drikke MINST 3l vann dette vil være helt jævlig. Og du MÅ trene opp kroppen til det, ellers vil du ende med belastning skader. Dersom du klarer det, så er det veldig imponerende, og du kommer nokk til å føle deg jævli stolt etterpå Smiley
Takk for at du er bekymret på mine vegne... men jeg er veldig klar over hva jeg går til.
Jeg prøvde å gå skien-oslo i fjord sommer. Jeg kom 90km (Drammen) på 15 timer...husker ikke eksakte tall (var type 89.NOE og 15t+-10-15min.. men hadde GPS og snittfarta lå på 6.1-2km/t. Jeg har lært av feila som bla: Beregna for mye mat. Sekken var 15kg og hadde over halvparten igjen når jeg datt sammen i drammen. vekta mi var da rundt 90kg. Regner med å være rundt 85-86 denne gangen og ha sekk på maks 10kg.
3l vann!? om jeg hadde hatt det hadde jeg ligget dehydrert i en grøft et eller annet sted... Jeg hadde 3l camelback +1.5l flaske som jeg refilla etter ca. 45-50km og 100km... Det jeg prøver å få fram, er at jeg vet hva måla mine innebærer Smiley

Det jeg lurer (eller lurte på, ettersom jeg har fått masse bra svar) er hvordan jeg skal bli lettere og sterkere.
Født i 1991, 190cm høy og veier 90kg(+-5). 115kg benk.

Største prestasjon til nå:
- 11. plass Drammens påskemaraton: 3.36

Trener mot å bli den beste jeg kan bli i alt.

Loggen:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114104.msg1805251;topicseen#new

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Kompakte, sterke "små"-muskler
« #19 : 21. januar 2012, 02:40 »
Dette er kun et spørsmål om nevrale tilpasninger som følge av trening. Ting som størrelse på motoriske enheter, terskel for aktivering av motoriske enheter, inter- og intramuskulær koordinasjon osv.

Foreslår at du velger deg ut noen øvelser du vil bli sterk i og fokuserer på dem. Å trene maksstyrke i triceps kickbacks f.eks er bortkastet tid og insats.

Når du vet hva du vil bli sterk i vil jeg tro en tilnærming alla Westside Barbell (max og dynamic effort) kombinert med noe som ligner på typisk vektløfter trening vil fungere bra.

Men det er viktig å huske på at det til syvende og sist er størrelsen på muskelen som avgjør hvor mye kraft som blir produsert.

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Kompakte, sterke "små"-muskler
« #20 : 21. januar 2012, 14:55 »
Det du bør gjøre er å optimalisere nervesystemet og tenkikken din i diverse øvelser. En muskelkontaksjon er i seg selv flere kontraksjoner i ett i samsvar med antall nerveimpulser som blir sendt til muskelen. Et optimalisert nervesystem vil sende flere impulser til muskelen, noe som gjør at kontraksjonen blir sterkere. Det er dog en genetisk begrensning på dette, og det er dette som skiller vektløftere i verdensklasse og mannen i gata. Ikke alle kan trene seg opp til å bli verdens sterkeste innen sin vektklasse i styrkeløft. Du kan ikke se helt bort i fra at den treningen du begir deg ut på vil gi deg veldig lite fremgang, kanskje at du til og med stagnere. Det er som The Child skrev over her, myofibrillenes tverrsnitt som er viktigste faktor for styrke til syvende og sist. Nevrologiske tilpassninger for det bare så og så langt. Ellers er det kloke ord som er gitt ovenfor. Det at musklene kun vokser dersom man kjører til failure er forresten piss. Mikrotrauma skjer i større eller mindre grad nesten uansett. Faktisk kan det å kjøre til failure på få reps være gunstig for deg dersom du ikke gjør det for ofte, og det er en del av en plan.
198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Kompakte, sterke "små"-muskler
« #21 : 21. januar 2012, 15:36 »
Viss du ikke vil bli noe særlig større, men likevel sterkere, bør du trene som en styrkeløfter uten å spise så mye at du legger på deg. Da blir du sterkere uten å bli stort større.

Men ikke regn med å øke 20 kg mer i benk uten å legge på deg litt muskelmasse. Så lenge du ikke spiser ekstremt lite, vil du neppe miste noe muskelmasse så lenge du fortsatt trener tungt (noe du må for å opprettholde/øke styrken). Og etterhvert som du blir sterkere, er det nesten umulig å unngå å også legge på seg litt ekstra muskelmasse. Men du får gjerne ikke den "fluffy" looken som en bygger har. Det blir mer den "harde", kompakte looken som vektløftere og styrkeløftere har som du ender opp med (etter å ha trent sånn over LANG tid - da snakker vi nok årevis).

Jeg er i grunnen helt enig med det meste av det som er sagt her inne (som jeg har lest iallfall - som sagt ikke lest hele tråden).

Du bør i det hele tatt sette deg litt inn i hva som skjer når du trener med så få reps som det folk snakker om her (1-3) og høy intensitet (85-100% av 1RM), for å forstå mer om de fysiologiske forandringene som skjer i kroppen ved slik trening. Det er en stor forskjell på å trene med så få reps og så høy belastning, kontra å trene med 6-10 reps og lavere intensitet (75% av 1RM). Sistnevnte er det som anbefales for å øke størrelsen på selve muskelen uten at maksstyrken øker noe særlig av det, mens det førstnevnte først og fremst øker styrken i muskelen uten å gjøre den stort større.

Søk litt på ord som "nervesystemet styrke", "nevromuskulær trening", "aksjonspotensiale", "maksstyrke", "nervesignal styrke" etc. Regner med at det vil lede deg inn på sider som forklarer dette ganske greit.

Start med å lese denne:

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/4x4-styrketrening-av-jan-hoff

Da får du god basiskunnskap om hva det er snakk om.

Her har du også et bra program som du kan bruke på alle baseløftene (bøy, benk, mark, press, chins), og som er i tråd med alle anbefalingene du bør følge for å bli sterkere uten å bli så mye større:

http://exrx.net/WeightTraining/RussianSquatProgramGenerator.html

EKSTREMT bra program for å trene opp nervesystemet og dermed øke maksstyrken.

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Kompakte, sterke "små"-muskler
« #22 : 23. januar 2012, 00:16 »
Noen spurte hvorfor jeg ønsker dette og hva måla er... Måla er flere (men advarer om at de ikke er bodybuilder'ish og derfor blir sett ned på av de fleste byggerne der ute...)
- Jeg skal bli kjappere (og lettere) fordi jeg skal slå en kamerat i 10km, slå en tremening i maraton, og gjennomføre et 140-150km på 24timer (gåing)... desuten skal jeg øke styrke med 20% i de fleste øvelser i 2012. Nyttårsforsett.... og sist men ikke minst: Estetikk; jeg syns jeg ser bedre ut (og føler meg bedre) om jeg er rippa og sterk, enn når jeg er stor og sterk Smiley

Ok, hvis du skal trene seriøst for å slå noen i maraton, så er det faktisk nær 0% sjanse for at du kommer til å legge på deg noe som helst nærmest uansett hvordan du trener styrke. Maratontrening vil være så næringskrevende at du må spise som 2 hester hvis du samtidig skal gå opp i vekt.

I ditt tilfelle ville jeg tatt en kikk på RYP, maksimal forbrenning-programmet. Hvis du sper på med en langtur på 2-3 timer i løpet av helga burde det treningsprogrammet dekke ditt behov.

Utlogget Ulrik91

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 842
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 842

  • Where there’s a will, there’s a way.
Sv: Kompakte, sterke "små"-muskler
« #23 : 23. januar 2012, 11:25 »
Tusen takk for all respons. Nå har jeg fått en veldig god oversikt over hva som må til for å bli sterkere uten å øke så veldig i volum Smiley

Jeg leste på linken om 4x4 og den var veldig forklarende. Da er hovedsakelig tråden "løst" Smiley
Født i 1991, 190cm høy og veier 90kg(+-5). 115kg benk.

Største prestasjon til nå:
- 11. plass Drammens påskemaraton: 3.36

Trener mot å bli den beste jeg kan bli i alt.

Loggen:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114104.msg1805251;topicseen#new

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!