(delvis) Enig. Man kan bli avhengig av både kake og hasj. Og likeså kan man bli avhengig av fastfood, bli feit å dø av hjerteproblemer, man kan bli avhengig av gaming, bli antisosial og utvikle sosial angst. Alt er en kalkulert risiko. Men vet at man kan ende opp som narkis og uteligger, akkurat som man kan krasje bilen på vei til jobb. Alt vi gjør vet vi (gjennom induksjon) kan få uheldige konsekvenser, men vi vet at godene veier opp for risikoen. Derfor bør man, så lenge man ikke påvirker andre, kunne velge selv.
Jeg forstår veldig godt at du hadde følt deg dobbelt-moralsk, vet å feks anbefale hasj, siden du ikke selv ønsker at barna dine skal drive med det. Men det gjelder å se saken i et objektivt lys, forså å dømme. Du ønsker heller antagelig ikke at barna dine skal hoppe i fallskjerm eller dingle med beina utfor preikestolen, men fremdeles er det ikke grunn nok til å gjøre dette illegalt for alle, og på den måten tvinge andre til å følge ens egen moral.

Til styrketreneren: Jeg tror alle tilfeller hvor hasj har ført til psykoser, har det vert andre sterkere og farlige stoffer inni bildet. Hvis jeg ikke tar feil nå, uten å dobbelsjekke, tror jeg den eneste form for psykose som har blitt (direkte) knyttet til hasj er Schizofreni. Og gjennomsnittlig (igjen, uten å sjekke fakta) hvis jeg husker rett, er det slik at blant de som røyker hasj blir opplever ca 2% Schizofreni i løpet av livet, mens 1% av befolkningen generelt også gjør det. Når det er snakk om så små summer, må det igjen gjøre MYE større undersøkelser enn det som eg gjort til nå, for å kunne komme til en sikker konklusjon, siden det ikke har blitt bevist fysiologisk.