Skrevet av Emne: Kardio og styrke økter hver for seg, eller OK etterhverandre ?  (Lest 1850 ganger)

Utlogget Mana91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Hei !

For best resultat, er det lurest og trene hver av øktene hver for seg, eller spiller det ingen rolle om en tar kardio først og styrke økt rett etterpå ?? Har hørt at det man prioriterer mest, tar man først, om man vil ta øktene etterhverandre.

Redstrek

  • Gjest
Hei, det er nok lurest å kjøre dem hver for seg. Leste en artikkel som tok for seg dette om man
burde kjøre kardio eller styrke først. Den sa at man burde kjøre styrke før kardioen.

Her er linken: http://www.simplyshredded.com/the-best-of-the-best-here-are-20-gems-of-wisdom-you-need-to-know.html

"Punkt" nr. 19 står dete med styrke før kardio. Står forøvring flere gode tips man kan benytte seg av.
Om du også leser videre nedover i artikkelen står de verste treningsfeilene som gjøres. Sjekk ut nr. 2 Wink
Håper det var til hjelp Smiley

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Dersom man prioriterer styrketrening og kjører seg maksimalt ut kan man med fordel ta cardioøkter på andre dager. Spesielt dersom man ønsker å trene passe intensiv cardio i tillegg. Mange velger å trene cardio etter stryketrening, men da med lav eller moderat intensitet ellers viser det seg at noe av effektene av styrketreningen kan reduseres med en etterfølgende hard cardioøkt. Selv synes jeg det gjør godt å trene f.eks en intervalløkt på sykkel(tils 15-20 min)før f.eks skulder/mave/krosryggtrening eller en lett sykkeløkt i ca 15-20 minutter etter en beinøkt.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Mana91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Dersom man prioriterer styrketrening og kjører seg maksimalt ut kan man med fordel ta cardioøkter på andre dager. Spesielt dersom man ønsker å trene passe intensiv cardio i tillegg. Mange velger å trene cardio etter stryketrening, men da med lav eller moderat intensitet ellers viser det seg at noe av effektene av styrketreningen kan reduseres med en etterfølgende hard cardioøkt. Selv synes jeg det gjør godt å trene f.eks en intervalløkt på sykkel(tils 15-20 min)før f.eks skulder/mave/krosryggtrening eller en lett sykkeløkt i ca 15-20 minutter etter en beinøkt.

 Takk for svar, føler meg mity klokare no:) men no har det seg og slek at eg starter på jobb hall ti og slutter 5. Føler det blit vanskeleg for meg å dele opp økter på berre ein dag, son å ta kardio først på morgonen og styrke etter jobb. Treningssenteret opner ikkje før ni, kan jo sjølvsagt gå ute og, men liker å sove lenge om morningen.Wink for styrke trenar eg 4-5 ganger i veka, og kardio minst 3. Så ein eller anna dag blir det to økter etterkvarandre.. men kven av dei eg skal ta først er eg usikker på. Har pleidd og tatt kardio først,men kanskje eg skal endre på det..

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Knyt på deg joggeskoene og kom deg opp 1 time eller 2 tidligere....ikke noe er så deilig som en joggetur/gåtur på morgenkvisten Smiley
Smiley

Utlogget sviske62

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 476
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 476

jeg pleier å trene kardio rett før styrketrening, da får jeg det som en oppvarming. Men jeg trener aldri rett før en tung ben økt. Men når jeg trener kardio så er det med veldig lette økter for at dem ikke skal gå utover styrketreningen. Dette synes jeg fungerer bra for meg Smiley

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Dersom hovedtreningen din er styrketrening(noe det ser ut til å være) ville jeg tatt kardioøkten etterpå. Dette avhenger av hvor lang kardiøkt du velger å ha - 20 min, 3 dager i uken hvor 5-6 minutter innebeærer geriljakardio er en fin kombinasjon. Jeg ville definitivt lagt meg på en lett kardioøkt etter beintrening om du legger det på samme dag i en sammenhengende økt. En gåtur om morgenen f.eks en dag i uken vil også kunne avlaste ettermiddagstreningen slik at ikke alle kvelder forvinner i trening(ingen dårlig måte å bruke tiden på, men fint å kunne ta kvelden litt tidligere innimellom;0) Dette er spesielt aktuelt dersom kardioøkten er intensiv og mer langvarig f.eks løping/jogging i 60 minutter(kondisjonstrening). Da bør du sette av en slik type økt på morgenen eller som den eneste treningsøkten. Mulig at følgende er et alternativ å vurdere: Styrke 4 dager med 3 kardioøkter i uke 1, uke 2 kan bestå av 5 styrkeøkter og 2 kardioøkter?
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!