Skrevet av Emne: Tøyer dere ut?  (Lest 8503 ganger)

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Tøyer dere ut?
« : 16. januar 2012, 08:18 »
Heisann,

Tøyer dere ut etter styrketrening? Har fått meg med noen artikler hvor det sies at feks tøying etter tung styrketrening ikke er bra osv hvor tøying bør gjøres på egne dager. Hva er deres erfaring?

Grunnen til at jeg også nevner det er fordi en kompis av meg sverger til at etter han begynte de siste månedene å tøye på egne dager, så har han økt drastisk i styrke samt muskelvekst. OG jeg skal love deg de forandringene på han er utrolige, ettersom jeg kjenner han ganske godt. Han mener da at det har vært tøyinga som har vært grunnen.

Et eksempel: han lå fast på ca 90 - 95 kg x 8- 12 reps i benken, men på de ca 2-4 siste mnd har han klart å øke til å klare 130 kg x 8 reps i benken.

Det samme gjelder knebøyen hans, hvor han økte fra 120 kg til 150 kg.

Han spiser det samme tror jeg, eneste er at han har blitt mer markert og gått opp noen få kg opp ivekt.

Men som sagt, han sverger til tøying.

Noen andre med erfaring? ønsker å høre andre med flere erfaringer.
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Tøyer dere ut?
« #1 : 16. januar 2012, 08:50 »
Jeg mener at tøying etter styrketrening er bra og nødvendig. Dersom man trener tungt og intensivt kan tøying bidra til å dempe muskelverk/stølhet. Imidlertid har vi en tendens til å strekke ut umiddelbart etter trening mens det fremdeles er "pump" i muskulaturen. Det kan lønnne seg å vente til trykket har gitt seg litt for deretter å tøye/strekke muskulaturen. Det er ikke helt entydig hva som skjer når vi får muskelstølhet men strekking/tøying kan bidra til å dempe disse ettereffektene sammen med rikelig inntak av næring og væske etter trening. Generelt kan man tøye mellom økter, men pass på så det ikke oppstår strekkskader fordi muskulaturen ikke er varm. Strekking og tøying bidrar til fleksibilitet i bevegelser og kan bidra til at muskulaturen ser "fyldigere" ut. En tram muskulatur får oss til å "krype" litt sammen. F.eks ses det lett på de som trener bryst langt mer enn øvre del av rygg og som samtidig aldri strekker ut muskulaturen - de får den litt krumme holdningen.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget ColossusMaximus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 337
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 337

Sv: Tøyer dere ut?
« #2 : 16. januar 2012, 09:36 »
Dersom du allerede har god beveglighet ser jeg ingen grunn til å tøye (eller drive beveglighetstrening, et mer passende ord etter min mening).

Nyere forskning tyder på at tøyning ikke har nevneverdig effekt på stølhet.

Det er gode argumenter for at tøyning kan øke restitusjonstiden grunnet større traumer på musklaturen.

Beveglighet har en "sweet spot". Det er mulig å bli for bevegelig.

Konklusjon: Tøy hvis du har dårlig beveglighet, ellers ikke.

Utlogget Andromedae

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Tøyer dere ut?
« #3 : 16. januar 2012, 12:02 »
Det er veldig uenighet når det kommer til tøying, det er ikke noe særlig forskning som sier at tøying etter trening vil gi deg økt styrke eller muskel vekst, det som er bevist og som du kan merke selv er at du kan øke bevegeligheten og dette kan spesielt gi forbedring i knebøy ved at de kan gå mye dypere enn det de gjør til vanlig. Når det kommer til selve tøyingen etter trening mener mange at dette gjør bare mer skade enn nytte , argumenter som at du får dårligere "spenn" i muskelen kommer opp uten at jeg kan ha sett noen bevise dette konkret. Tøying har også bevist seg å være lurt å gjøre i de delene av kroppen hvor du har liten bevegelighet når du tar en øvelse for å forhindre skade. Tipset mitt er hvis du har problem med bevegelighet som tidligere skrevet kan det være lurt men for å være på den sikre siden tøy ut overkroppen når du har trent underkroppen og tøy ut underkroppen når du har trent overkropp.

Utlogget Treningsnarkomann

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Tøyer dere ut?
« #4 : 16. januar 2012, 12:16 »
j

Utlogget loft1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Tøyer dere ut?
« #5 : 17. januar 2012, 10:34 »

Et eksempel: han lå fast på ca 90 - 95 kg x 8- 12 reps i benken, men på de ca 2-4 siste mnd har han klart å øke til å klare 130 kg x 8 reps i benken.

Det samme gjelder knebøyen hans, hvor han økte fra 120 kg til 150 kg.

Han spiser det samme tror jeg, eneste er at han har blitt mer markert og gått opp noen få kg opp ivekt.

Men som sagt, han sverger til tøying.


For meg høres det vel egentlig ut som at han ikke forteller deg hele sannheten Wink Spør han hva slags syn han har på div. preperater du Smiley

Utlogget Kims1991

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 714
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 714

  • .
Sv: Tøyer dere ut?
« #6 : 17. januar 2012, 10:41 »
helt usaklig økning...

Utlogget ArneBaron

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Tøyer dere ut?
« #7 : 17. januar 2012, 10:58 »
Poenget med tøying er vel å bli mykere. Er du stokke stiv får du ikke til utføre hele momentet i diverse styrkeøvelser.

At det ikke hjelper mot stølhet og skader er det masse forskning som beviser:
http://loplabbet.no/toying
http://treningstips.org/hvorfor-t%C3%B8ye-ut/

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Sv: Tøyer dere ut?
« #8 : 17. januar 2012, 12:25 »
Det er en kompis av meg hvor vi trener så å si nesten helt likt, og trener nesten sammen hele tiden. Han føler seg tipp topp form fortiden og jeg merker det på motivasjonen hans helt sykt, noe han har manglet litt i fjor.
Men igjen, muligens han har spist litt ekstra siste månedene. Men han sverger til å tøye ut musklene, føler seg ikke så stiv lengere heller.

Av preparater, så går han på det samme som meg:

15 gram selojle hver dag
gainer
proteiner
Purple wrath
havregryn.
krealkalyn

Det er vel det.

Det jeg ønsket å få fram, er om folk har opplevd slike positive resultater av tøying?

Før det så satt han stuck ganske lenge på vektene og slett med div. små skader.  Noe jeg opplever nå.
Annet jeg har lurt på er om kompisen min var så stiv før at det lå til grunn for skader, men etter at han begynte å tøye ut så har kroppen fått mindre skader og dermed virkelig utnyttet sitt potensiale siste månedene.

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Tøyer dere ut?
« #9 : 17. januar 2012, 12:29 »
Jeg gikk fra 30 kg til 82 i militærpress jeg, så fort jeg begynte å tøye lillefingeren tilstrekkelig.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Kims1991

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 714
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 714

  • .
Sv: Tøyer dere ut?
« #10 : 17. januar 2012, 12:31 »
hahaha genialt!

Den økningen kan ikke være mulig, om han ikke var lam før?

dal-z

  • Gjest
Sv: Tøyer dere ut?
« #11 : 17. januar 2012, 12:33 »
ja, jeg tøyer ut etter hver trening. pleier ofte å gå 20 min +/- litt fra jeg har trent en muskel til den blir tøyd. jeg mener selv at det å tøye ut er veldig viktig for min egen del, det hjelper spesielt mye på øvelser som markløft, knebøy osv. der det kreves litt bevegelighet for å kunne utføre øvelsen på ordentlig vis. viktigheten av det å være litt myk innen styrketreningen vises godt når jeg trener f.eks. knebøy sammen med kompiser som ikke tøyer ut i det hele tatt.. mange av de klarer rett og slett ikke å utføre den skikkelig.

Utlogget Ulrik91

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 842
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 842

  • Where there’s a will, there’s a way.
Sv: Tøyer dere ut?
« #12 : 17. januar 2012, 12:41 »
spor
Født i 1991, 190cm høy og veier 90kg(+-5). 115kg benk.

Største prestasjon til nå:
- 11. plass Drammens påskemaraton: 3.36

Trener mot å bli den beste jeg kan bli i alt.

Loggen:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114104.msg1805251;topicseen#new

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Sv: Tøyer dere ut?
« #13 : 17. januar 2012, 12:56 »
Hehe jaja. Noen med litt mer seriøse svar? 
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Tøyer dere ut?
« #14 : 17. januar 2012, 12:59 »
Hehe jaja. Noen med litt mer seriøse svar? 

Om ikke du driver med en idrett som krever god beveglighet, eller sliter med f.eks teknikken i knebøy eller andre øvelser pga dårlig bevegelighet, så er ikke uttøyning noe som er veldig viktig, nei Smiley

Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!