Skrevet av Emne: Go hard or go home?  (Lest 2241 ganger)

Utlogget Toreto

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 342

Go hard or go home?
« : 16. januar 2012, 19:30 »
Har nå trent i cirka 4 måneder. Økt mye både masse og styrke.
Har kjørt hardt hele tiden, gjennom hver økt. Leste at man burde kjøre Lett - middels - hard.
Hva er grunnen til dette? Jeg trener hele kroppen annenhver dag. Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg skal kjøre lett.

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Go hard or go home?
« #1 : 16. januar 2012, 19:31 »
Har nå trent i cirka 4 måneder. Økt mye både masse og styrke.
Har kjørt hardt hele tiden, gjennom hver økt. Leste at man burde kjøre Lett - middels - hard.
Hva er grunnen til dette? Jeg trener hele kroppen annenhver dag. Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg skal kjøre lett.

Ingen har sagt du må. Det er bare for å forebygge skader mm. Føler du deg i toppform, er det ingen grunn til å ta pause.

Edit: Det er også viktig å være klar over hva som legges i begrepet "lett". Det kan bety å ikke trene opp mot 100 %, men betyr nok heller ikke at man skal ta det helt chill og trene med 50 % av din kapasitet... Grunnen til at man har det er jo først og fremst for å gi kroppen muligheten til å hente seg igjen, og ikke minst påkjenningen nervesystemet blir utsatt for. Men hvis du derimot har fin fremgang og ikke har noen tegn på symptomer som minner om stangering, er det vel å kjøre på.
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget Toreto

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 342

Sv: Go hard or go home?
« #2 : 16. januar 2012, 19:34 »
Ok, tusen takk. Så om formen er bra, samt jeg utfører øvelsene korrekt er det ingen vits i å kjøre lett?

Utlogget sstian

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 189
  • Honnør: 130
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 189

Sv: Go hard or go home?
« #3 : 16. januar 2012, 19:36 »
Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg skal kjøre lett.

Kjør en stund til, så skjønner du etterhvert at du ikke bare kan kjøre tungt.. Smiley

Ingen har sagt du må. Det er bare for å forebygge skader mm. Føler du deg i toppform, er det ingen grunn til å ta pause.

Riktig riktig, men du er ikke i toppform lenge om du ikke har pause.. Wink

“Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.”

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Go hard or go home?
« #4 : 16. januar 2012, 19:38 »
Å utføre øvelsene korrekt er vel en forutsetning uansett om du trener lett eller tungt Smiley

Ja, er vel det som er tommelfinger regel. Er du i god form og føler deg bra, er det ingen grunn til å gire ned.
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Go hard or go home?
« #5 : 16. januar 2012, 19:39 »
Kjør en stund til, så skjønner du etterhvert at du ikke bare kan kjøre tungt.. Smiley

Riktig riktig, men du er ikke i toppform lenge om du ikke har pause.. Wink



Må si meg enig der Smiley Kjører man hardt nok så kommer man til et punkt hvor man skjønner hvor viktig hvile og litt lettere trening er.
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget Toreto

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 342

Sv: Go hard or go home?
« #6 : 16. januar 2012, 19:41 »
Tusen takk for svar. + honnør til begge to.
Da kjører jeg hardt helt til kroppen en dag ikke orker det.

Utlogget sstian

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 189
  • Honnør: 130
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 189

Sv: Go hard or go home?
« #7 : 16. januar 2012, 19:49 »
Tusen takk for svar. + honnør til begge to.
Da kjører jeg hardt helt til kroppen en dag ikke orker det.

Ikke kjør helt til du ikke orker det, best å ta en pause litt før du stagnerer.. Men du trenger ikke å ta pause fra trening, bare kjør en rolig periode med lett styrketrening og kanskje svømming etc.
“Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.”

Utlogget Toreto

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 342

Sv: Go hard or go home?
« #8 : 16. januar 2012, 20:00 »
Ikke kjør helt til du ikke orker det, best å ta en pause litt før du stagnerer.. Men du trenger ikke å ta pause fra trening, bare kjør en rolig periode med lett styrketrening og kanskje svømming etc.

Japp, grei den. Problemet er at jeg rett og slett ikke klarer å kjøre lett. Har prøvd, funker bare ikke. Er så utrolig fristende å bare hive på en skive til. Men foreløpig tror jeg ikke at jeg er nær stagnering, ettersom at benken forsetter å fly oppover.

Utlogget bartlaus

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

Sv: Go hard or go home?
« #9 : 16. januar 2012, 20:15 »
Gjelder litt andre regler for nybegynnere enn for viderekomne, ja. Den første tida kan man bare kjøre på og kjøre på; etterhvert blir man sterk nok til at man kan utsette kroppen for belastninger som den trenger litt mer tid til å hente seg inn etter.

Utlogget Muskelsmurf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 316

Sv: Go hard or go home?
« #10 : 17. januar 2012, 18:27 »
Japp, grei den. Problemet er at jeg rett og slett ikke klarer å kjøre lett. Har prøvd, funker bare ikke. Er så utrolig fristende å bare hive på en skive til. Men foreløpig tror jeg ikke at jeg er nær stagnering, ettersom at benken forsetter å fly oppover.

Du skrev svaret i den setningen din der. "benken fortsetter å fly oppover"
Det betyr at du gjør det riktig. Styrketrening går utpå å bi sterke, så lenge du blir sterkere med din metode så kjører du på. Du merker selv på kroppen når du er sliten og lei. Da tar du en hvileuke. 

Lykke til Smiley
"I have fought the good fight. I have finished the race, I have kept the faith" - Rocky

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Go hard or go home?
« #11 : 17. januar 2012, 18:54 »
Vet ikke hvor mye du løfter etter 4 mnder, men sjansen er nok at belastningen på kroppen ikke er så stor enda. Det sier seg selv at du ikke kan "kaste på en plate" når du begynner å løfte litt tyngre vekter!

Foreløpig så er det bare å utnytte newbie magic og øke mann.. UTNYTT! Om du er heldig har du 2-3 mnder til med heavy progresjon, så SPIS og UTNYTT!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!