Skrevet av Emne: Symetri og proposjoner  (Lest 2854 ganger)

Utlogget troyka

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

  • 43 år, 174 cm, 72 kg.
Symetri og proposjoner
« : 11. januar 2012, 21:10 »
Jeg sliter med symetri på akterpartiet. Jeg aner ikke om mine to halvdeler alltid har vært forskjellige, for jeg har ikke sett det før nå det siste halvår da jeg begynte å se etter symetri i kroppen.
Jeg trener en del styrke, dvs ca 6 timer i uka. Jeg er rimelig muskuløs og ung i kroppen tross min alder og 4 fødsler.  Smile

Jeg syns styrketrening er digg, og jeg ønsker å gå enda mer seriøst inn for treningen. Min dyktige instruktør vil sette opp et mer fitness rettet program, og jeg GLEDER meg til å begynne. Regner dog med at flere av dere her inne har bredere erfaring med bygging og perfeksjonering enn min unge instruktør har, så derfor retter jeg mitt spørsmål ut i det ganske forum; Hvordan, hvis mulig, kan jeg få en mer symetrisk ende? hehe!!
Har dessverre ingen bilder.....enda  Grin

Har vært syk med luftveisinfeksjon siden før jul, så dagens og årets første meget korte økt var et slit i.o.m. jeg enda ikke er helt restituert. Det satte en liter dreper på motivasjonen å se og kjenne hvor mye man har forfalt.

Jeg er foreløpig ganske analfabet når det kommer til treningstermer, so be kind   Tongue
4 barns-mor trener som en idiot

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Symetri og proposjoner
« #1 : 14. januar 2012, 10:54 »
Det er ingen to armer, to ører, to øyne, to bryster osv. som er helt like så jeg regner med at dette gjelder denne kroppsdelen også. Hvor merkbart det er for andre vet jeg dog ikke, aldri tatt bilder av min egen del for å studere den Cheesy Hvilke øvelser for baken kjører du?
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget troyka

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

  • 43 år, 174 cm, 72 kg.
Sv: Symetri og proposjoner
« #2 : 15. januar 2012, 23:18 »
Nei, det er helt klart at kroppen i utgangspunktet ikke er symetrisk, ei heller ikke nødvendigvis jevnt proposjonert, men det har etterhvert fått en aldri så liten betydning for meg nå som jeg har begynt å trene mer seriøst. .....og kan man rette opp litt her og der, så ære være hardt arbeid.

Hittil har jeg trent masse gående utfall, knebøy, markløft, nordic hamstring, beinløft på ball etc. Jeg er merkbart svakere i venstre side, og ved utfall får jeg innimellom lett strekk øverst i hamstrings. Hatt bra progresjon, og trente før jeg ble syk med 22 og 25 kilo i utfall, og f.eks 70 kg i knebøy (frivekt). Mulig trener jeg for tungt, slik at jeg kompenserer med å bruke høyre siden mer...  Det kjennes jo greit ut, og da kjører jeg jo bare på.

Er vel noe perfeksjonist og krever mye av meg selv, men det er jo på den annen side bra å ta det seriøst når man syns det er gøy.

flott med litt respons for jomfru-inlegget  :Smiley Tusen takk for det!  Bow

4 barns-mor trener som en idiot

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Symetri og proposjoner
« #3 : 16. januar 2012, 00:17 »
Skjønner godt at du vil ha best mulig resultater Smiley Hva med å kjøre litt ekstra øvelser (eller tyngre) på den siden som "henger etter"? Om ikke det er beinstrukturen som skaper dette så burde det jo være fullt mulig å gjøre noe med det.
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: Symetri og proposjoner
« #4 : 16. januar 2012, 03:32 »
Har du sjekket om evt bekkenet ditt evt er skjevt? tenker da på 4 fødsler (veit dog ikke mye om fødsler og bekken utglidning evt hva slags vinkel dette skjer i). Har selv problemer med skjevt bekken som heller ned for å kompansere høyde forskjellen mellom høyere og venstre, dette førte til merkbare usymetrisk rygg strekkere og rumpe på den ene siden til jeg oppdaget dette å fikk ordning på det hos manuel terapaut.

Mine symptomer var noe svakere i det ene beinet og sveket bevegelighet i det samme beinet. 

Utlogget simengul

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Symetri og proposjoner
« #5 : 16. januar 2012, 04:53 »
ofte at feilstillinger i skjelletet forårsaket av feiltrening(belastning) gjør at du får dårlig holdning, som gjør at du får vondt her og der.


sjekk bilde

Utlogget troyka

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

  • 43 år, 174 cm, 72 kg.
Sv: Symetri og proposjoner
« #6 : 16. januar 2012, 12:15 »
Der sier dere noe ja. Jeg har jo hatt mye problemer med hoftene, og det ga seg stort utslag i låsninger under svangerskapene ja. Nå følger det gjerne syklusen min. ......men ikke tenkte jeg at det kunne vises på musklene. Det burde jeg jo ha vært inne på selv!  :Smiley
Jeg har faktisk delvis av den grunn begynt å tøye hoftebøyer og trene gluteus bridge. Det fortsetter jeg da med selvfølgelig, uansett.
Takk for dette innspillet!
Bør jeg da rette opp i størs mulig grad den skjevheten før jeg kjører på med tyngre/flere belastninger på den svake siden?
4 barns-mor trener som en idiot

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: Symetri og proposjoner
« #7 : 16. januar 2012, 14:42 »
Der sier dere noe ja. Jeg har jo hatt mye problemer med hoftene, og det ga seg stort utslag i låsninger under svangerskapene ja. Nå følger det gjerne syklusen min. ......men ikke tenkte jeg at det kunne vises på musklene. Det burde jeg jo ha vært inne på selv!  :Smiley
Jeg har faktisk delvis av den grunn begynt å tøye hoftebøyer og trene gluteus bridge. Det fortsetter jeg da med selvfølgelig, uansett.
Takk for dette innspillet!
Bør jeg da rette opp i størs mulig grad den skjevheten før jeg kjører på med tyngre/flere belastninger på den svake siden?

Vis dette evt da er problemet bør du ta kontakt med din fast lege og evt bli sendte videre til en manuell terapeut. Hun/hann vill da rette dette opp igjen gi videre veiledning på hva du skal gjøre. For hun/han bekkenet på plass igjen der det opprinnelig skal være, kan trening av støtte muskalturen rundt bekkenete begynes å trenes for å hindre tilbake fall:)


Det er jo ikke bra å løfte med skejv holdning da den enne siden tar mye av belastningen å kan forusake strekk og i værstefall rygg problemer.

 

Utlogget troyka

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

  • 43 år, 174 cm, 72 kg.
Sv: Symetri og proposjoner
« #8 : 16. januar 2012, 18:44 »
Har vært hos kiropraktor over lengre tid for det, men det funka ikke. først nå etter at jeg begynte å trene har jeg slitt mindre med det, og holdningen er også blitt mye bedre.
Har svai korsrygg, og det merkes ved markløft... sliter litt med teknikken der når det begynner å bli tungt.

Får vel bruke mer tid, være mer tålmodig, og bevisst. Med andre ord, skjerpings!
Akkurat nå sliter jeg med å komme tilbake etter sykdom, eller komme meg ut av det å være småskral. Hvordan gjør man det uten å miste motet da? Gikk greit i dag dog, men jeg er jo skikkelig redusert.
4 barns-mor trener som en idiot

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: Symetri og proposjoner
« #9 : 16. januar 2012, 23:47 »
Har vært hos kiropraktor over lengre tid for det, men det funka ikke. først nå etter at jeg begynte å trene har jeg slitt mindre med det, og holdningen er også blitt mye bedre.
Har svai korsrygg, og det merkes ved markløft... sliter litt med teknikken der når det begynner å bli tungt.

Får vel bruke mer tid, være mer tålmodig, og bevisst. Med andre ord, skjerpings!
Akkurat nå sliter jeg med å komme tilbake etter sykdom, eller komme meg ut av det å være småskral. Hvordan gjør man det uten å miste motet da? Gikk greit i dag dog, men jeg er jo skikkelig redusert.

Jeg personlig har ingen tru på at bare å knekke ting på plass og håpe på at det funker. Men å kombinere knekk og oppfølging til opptrening for å holde dette på plass. Altså en manuel terapaut som jobber både muskulært og med skjellet. Jeg vill anbefalle deg å gi dette et forsøk:) Jeg er meget fornøyd med oppfølgingen og timene mine hos min manuel terapaut. Har selv gått et halvt år nå uten at bekkenet har gått ut på skjeiva, tok dog 3 ganger med justeringer etter at det glei tilbake igjen før hun fikk satt det på plass så rett som det kan bli. kunne da begynne med en øvelse der man roterer hoftene opp og ned vær dag som gjorde sussen:)

Det gjelder å ikke miste motet, du for nok ordning på dette, tar bare litt tid:) 

Utlogget troyka

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

  • 43 år, 174 cm, 72 kg.
Sv: Symetri og proposjoner
« #10 : 17. januar 2012, 08:57 »
OK!  Wink Da skal jeg sjekke om de finnes noe sånt her oppe i dala!  Grin
Skal se jeg får et nytt liv.  hehe!! tusen takk!!
4 barns-mor trener som en idiot

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!