Skrevet av Emne: SL 5x5 og progresjon for jenter  (Lest 9913 ganger)

Utlogget Azmari

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 326
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 326

SL 5x5 og progresjon for jenter
« : 25. januar 2012, 20:33 »
Jeg har nettopp begynt på StrongLifts 5x5 (gammelt oppsett), og er i første uka. Begynner bare med stanga i alle øvelser unntatt i markløft, der jeg starter på 40 kg, som det jo står i programmet. Greit. Da er det bare ett problem, nemlig at jeg er jente og svak og jeg tviler på at jeg kan følge progresjonen med å legge på mer vekt hver trening. Jeg merket at 20 kg i overhead press er ganske tungt i seg selv, og jeg ser for meg at jeg kommer til å stagnere ganske raskt om jeg legger på 2,5 for hver økt.

Noen som har noen tanker om hva jeg bør gjøre? Starte lavere i akkurat denne øvelsen? Legge på vekt bare annenhver gang? Forsøke og la det stå til?

Utlogget Jobbe

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 213

Sv: SL 5x5 og progresjon for jenter
« #1 : 25. januar 2012, 20:44 »
Je pleier å ta en eller flere ekstra reps hvis jeg ikke klarer å øke vekta,da kan du prøve å legge på 2.5kg når du f.eks klarer 7-8 rep på f.eks 20kg Smiley
Min bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80315.0

Benk : 12x100, mark 10x145, bøy 10x100

Utlogget The Pink Panther

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: SL 5x5 og progresjon for jenter
« #2 : 26. januar 2012, 11:32 »
Noen som har noen tanker om hva jeg bør gjøre? Starte lavere i akkurat denne øvelsen? Legge på vekt bare annenhver gang? Forsøke og la det stå til?

Jeg ville startet lavere i overhead press, det er jo denne øvelsen som de fleste stagnerer i først. Tror du bør starte på rundt 10kg og jobbet deg oppover derfra med 2,5kg økning hver økt (du kan jo også vurdere å kjøpe fractional plates hvis 2,5kg økning blir for mye etterhvert). De fleste senter har mindre stenger med faste vekter på (på mitt går de fra 10-30kg med 2,5kg økning), eller stenger som brukes til saltimer hvor du selv kan legge på ønsket vekt, som passer fint til deg i starten Smiley

Utlogget Azmari

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 326
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 326

Sv: SL 5x5 og progresjon for jenter
« #3 : 26. januar 2012, 14:23 »
Takk for svar Smiley

Det høres fornuftig ut å starte lavere. Har nettopp meldt meg inn på nytt senter, så får se hva som finnes av  stenger der.

Utlogget ChrML

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: SL 5x5 og progresjon for jenter
« #4 : 06. mai 2012, 22:59 »
Merk at StrongLift 5x5 sier at man aldri skal ta flere repetisjoner enn de 5x5. Tanken er at man skal ta akkurat de man må med den vekta man trener med også øke 2.5kg neste gang. Hvis man ikke greier alle 5x5, for eksempel greier 5,5,4,2,1 så skal man ikke gå ned i vekt. Prøve samme vekta neste trening også til man klarer det, også øke igjen. Grunnen er at mannen bak SL 5x5 mener måten man raskest blir sterk på er å alltid øke, man må løfte mer enn man egentlig klarer Smiley.

Ville begynt med 2.5 kg jeg inkl stang (kosteskaft ellerno hehe) også.økt.derfra. Jeg slet også med stanga i starten, neste trening skal jeg ta 35kg 2. forsøk og dette er bare 1mnd senere så opplegget funker. Smiley

Er såklart andre metoder også, men da er det ikke SL 5x5 lenger.

Utlogget ChrML

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: SL 5x5 og progresjon for jenter
« #5 : 06. mai 2012, 23:01 »
Glemte å legge til at man prøver maksimalt samme vekt 3 treninger i den øvelsen. Klarer man ikke det (tar en stund før man kommer dit) så skal man deloade 10% og øke 2.5 hver gang derfra igjen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!