Skrevet av Emne: Et par spørsmål om RYP  (Lest 5465 ganger)

Utlogget k3nt_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Et par spørsmål om RYP
« : 26. januar 2012, 19:45 »
Hei,

Har noen spørsmål som jeg håper å få svar på

Spise fri dag- Skal man fortsatt holde seg innen for kalori grensa? eller er det fritt som i carte blanche?

Kosthold - Når man skal feks spise 120g havregryn. Er det i tørr tilstand? Klarer ikke å spise så mye når jeg står opp Tongue

Vekter i programmet - Dersom vektene ikke har nyanseringen som programmet. går dere nærmeste opp eller ned? eksempel arnoldpress 12,5 jeg har 12 og 13,kg i studioet. hva skal man velge?

Øvelsen Roing - Det er ikke stang på studioet, bare sånn triangulær "standard" håndtak. Går det for det samme?

Utlogget The Pink Panther

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: Et par spørsmål om RYP
« #1 : 26. januar 2012, 22:41 »
Spise fri dag- Skal man fortsatt holde seg innen for kalori grensa? eller er det fritt som i carte blanche?

Spise fri dag = spisedag = ett motivasjonsmåltid for de aller fleste. Det er en kontrollert sprekk, dvs at man tillater seg å spise det man har lyst på til ett måltid (stort sett middag), til man er mett. Resten av dagen følger man den vanlige kostholdsplanen. Pass på at du spiser rolig, så du merker når metthetsfølelsen kommer snikende!

Kosthold - Når man skal feks spise 120g havregryn. Er det i tørr tilstand? Klarer ikke å spise så mye når jeg står opp Tongue

De fleste mål på matvarer oppgis i tørr vare (for tørrvarer) og rå vare (for kjøtt ol. som skal stekes/varmebehandles). Avvik fra dette pleier stort sett å være merket med "x.x g ferdig vare" eller lignende. Klarer du ikke å få i deg en god frokost kan du jo legge inn ett mellommåltid / justere størrelsen på mellommåltidet så du får i deg en del utover formiddagen Smiley Har aldri vært noe stor frokostspiser selv, blir stort sett en smudi evt en skive hjemme. Så spiser jeg et skikkelig måltid i 9-10 tida på kontoret istede.

Vekter i programmet - Dersom vektene ikke har nyanseringen som programmet. går dere nærmeste opp eller ned? eksempel arnoldpress 12,5 jeg har 12 og 13,kg i studioet. hva skal man velge?

Når jeg trente RYP lagde jeg meg en "regel" på at 0,5kg for lite gav 1 rep ekstra, og 0,5kg for mye gav en rep i fratrekk. Målet med RYP er jo at du skal øke belastningen fra økt til økt, og dette kan jo også gjøres ved å øke antall repetisjoner når du ikke har tilgang på riktige vekter.

Øvelsen Roing - Det er ikke stang på studioet, bare sånn triangulær "standard" håndtak. Går det for det samme?

Går ikke helt for det samme, men må du så må du. Anbefaler deg å vurdere stangroing som erstatning Smiley

Utlogget k3nt_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Et par spørsmål om RYP
« #2 : 27. januar 2012, 20:01 »
Takk, for gode tips.

Hvordan foregår stangroing som du beskriver?

Utlogget The Pink Panther

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: Et par spørsmål om RYP
« #3 : 27. januar 2012, 20:17 »
Står en del om det her. Ellers er det mye å finne på youtube Smiley

Regner med at du er nybegynner? Tror det kan være lurt å trene litt kabelroing før du prøver deg på stangroing, da øvelsen krever en del teknikk for å få kontakt med riktige muskler. Så kan du heller bytte til den på sikt Smiley

Utlogget k3nt_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Et par spørsmål om RYP
« #4 : 27. januar 2012, 20:42 »
styrke er ikke nytt men lenge siden og da litt mer useriøst. og ikke tenkt på kosthold.
Sliter med motivasjon og fremgang. Ser alle "tar" meg igjen... Lite motiverende

nå som aldern og jobb og unge på vei må jeg tenke over hva jeg gjør og spiser på en annen måte Tongue
Så kanskje det gjør noe med fremgangen også Tongue


Gå til:  

Er du på jakt etter matkilder som er sunne? Se denne artikkelen,

Proteinbombe - pizza med kjøttbunn

Kosthold24.08.20192637

Og toppet med kyllingfilet!

Gikk ned 55 kg på 10 måneder

Intervju23.08.20198

Hun veide 160 kg på det meste og fikk så vidt plass i en vanlig personbil. Da tok hun grep!

Verdensrekord i Planken

Trening21.08.201973

Klarer du å stå i planken 2-3 minutter? Prøv å slå 4 timer og 20 minutter!

Slik forebygger du knesmerter

Trening19.08.2019519

I likhet med smerter og plager i skuldrene er det minst like vanlig med smerter i knærne.