Skrevet av Emne: Passiv røyking  (Lest 3495 ganger)

Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Passiv røyking
« : 01. februar 2012, 11:33 »
Siden jeg var født har folk røyket rundt meg, jeg har hatt astma (heldigvis akkurat kvitt den) og har slitt med kondisjonen helt til nå egentlig... ENDA så slutter de ikke å røyke rundt meg. Når jeg er hjemme går de i terrasse døra med døra åpen og røyker, enda så kjenner jeg røyken og jeg klager. Jeg får kjeft hver gang jeg sier ifra og de tror det ikke gjør noe om jeg lukter den "fordi røyken forsvinner jo når de har døra åpen". Forbanna idioter.... Har hatt store krangler om dette, og det hjelper jo ikke når jeg ikke kan nå den kondisjonen jeg ønsker. Den blir hele tiden "trekt tilbake" pga den jævla passive røykinga, det er jeg sikker på. Jeg trener veldig hardt om dagen, men kondisjonen står bare stille omtrent.

Når jeg er på skolen så sniker de hjemme og røyker inne og tror jeg ikke merker det. HVER dag kommer jeg hjem til røyklukt og det har jeg alltid gjort.

Ved siden av dette så har jeg det jævlig hjemme kort sagt fordi familien er helt... Invalid for å si det sånn. Orker ikke å skrive om det siden tråden handler om passiv røyking. Derfor har jeg prøvd å få støtte av nav for å flytte ut, men nei det var uaktuelt siden jeg går på skole.

JEg har søkt fallskjermjeger og er godt igang med kravene, men når det kommer til løpinga har jeg igjen en del... Hvordan skal jeg kunne opprettholde en god kondisjon sånn? De hører jo ikke på meg hjemme. De bryr seg kun om seg og sitt og driter i hva som skjer med meg.

Er det noe man kan gjøre for å gi dem et spark i ræva? Ringe til noen eller noe? Sånn at de må slutte med det liksom... For det her går ikke. Har lite lyst å ta opp lån for å flytte ut fordi jeg har noen inkompetente foreldre som kun bryr seg om seg selv.

What to do? Jeg har prøvd det meste... I godt over 10 år...
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Passiv røyking
« #1 : 01. februar 2012, 11:42 »
Er det ikke noe hjelp å få hos barnevernet? Vet at du er 19 år men verdt å høre. Eller så kan du bare flytte ut til en hybel, så får du stipend? Men det er vel noen krav om hvor langt du skal bo unna skolen/foreldrene sitt hjem osv.

Uansett, hvis det du beskriver her, at familien rett og slett ikke tar hensyn til deg så virker det rart at NAV blåser i det og gjør det til bagatell. Det er bare somalere som er flinke nok til å juge som får støtte hos NAV. Får du ikke støtte når du har et genuint grunn til det, så er det virkelig noe feil med systemet.
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Sv: Passiv røyking
« #2 : 01. februar 2012, 13:55 »
Jeg skal høre med dem! Takk. Har sjekka ang. stipend og flytting, men da må jeg bytte skole visstnok -.- Tragisk...

Ja NAV er helt på tryne! VET om tilfeller der folk ikke "orker" å jobbe der de har fått støtte og utlendinger (er ikke rasist, men dette er sant), blir jo kastet penger etter...

Jeg fortalte alt om hvorfor jeg hater familien og det der i tillegg til røykinga. Men alt jeg fikk i svar var; "det kan vi ikke gjøre noe med... Du går på skole." Hva faen? Så de som ikke orker å gå på skole skal få støtte, men de som PRØVER å fullføre, men som må slite for å fullføre får ikke støtte. Astmaen og alt det kunne ødelagt framtiden min i forsvaret blant annet... Og at de ikke tar hensyn ødelegger også enda mer i tillegg, for det holder fysikken min tilbake og jo det merker jeg!! I starten av hockeysesongen spilte jeg 1. divisjon... Da var kondisjonen på topp fordi det var mye trening og jeg var lite hjemme, men om det var noen dager uten trening så var jeg helt kjørt når jeg skulle på is igjen... Akkurat som å begynne på nytt. Jævlig at det skal være sånn, for mye av arbeidet mitt blir forgjeves.
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Passiv røyking
« #3 : 01. februar 2012, 14:03 »
Går det ikke ann å ha en konstruktiv prat med familien din,?
Smiley

Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Sv: Passiv røyking
« #4 : 01. februar 2012, 14:08 »
Det har jeg prøvd en million ganger. Prøvde nettopp igjen, som resulterte i en krangel.

Når de kjefter for at jeg vil at de skal ta hensyn så blir jeg sur fordi jeg alltid har slitt med sinnet. Så nå har jeg såre knoker på begge hender og en vond fot.

Skjer HVER GANG.

Igjen... Har prøvd en million ganger.
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Passiv røyking
« #5 : 01. februar 2012, 15:07 »
Snakk med en lege som kan undersøke deg og se om røykingen har noen reell negativ effekt på dit fysiske tilstand. Deretter kan du ta en prat med helsesøster å skolen og legge frem problemet ditt.

Unnskyld uttrykket, men de menneskene du kaller "familie" virker som noen håpløse tullinger hvis de ikke tar hensyn til deg når du ber dem om det pent.
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget peinar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: Passiv røyking
« #6 : 01. februar 2012, 15:12 »
Legen min sa at røyking har lite å seie på kondisjonen. Kan aldri tenke meg at det er det at nokken tar en blås på verandaen som gjer at kondisen din ikkje er der den burde være.
Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=109186.0

Det å løfte for tunge vekter slik at ein skader seg beviser ingenting, utover at ein er jææævlig kul!!!

Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Sv: Passiv røyking
« #7 : 01. februar 2012, 15:30 »
Ja tenker det samme selv... Jeg tør nesten ikke å bruke ordet "familie" engang. For det er mye mer bak enn bare røykinga. Da tror jeg du hadde blitt litt sjokkert, men skal ikke si noe om det i denne tråden.

Vel, det sies av noen at det ikke har så mye å si, mens andre sier det har mye å si. Uansett HVOR mye/lite det har å si så er det ikke bra. Og jeg føler selv at det gjør en del med kondisen i og med at jeg bokstavelig talt får dårligere kondis av å ikke gjøre noe slitsomt på noen dager. Dette har jeg merket gjennom amerikansk fotball, hockey, boksing og alt annet jeg har drevet med.

Men det er altså snakk om passiv røyking daglig. Det utgjør en større forskjell enn passiv røyking innimellom. Men uansett om det ikke gjør noe helt sykt mye med kondisen så er det jo ikke bra. Og jeg har sagt i fra i over 10 år at de skal røyke ute. Det er helt sant... 10 år... Faren min startet med dette før jeg dro til usa som utv. student. men det trekker jo fortsatt inn når de har døra åpen. Men han har jeg ikke snakket med på 4 mnd. av andre årsaker så han bryr jeg meg fint lite om siden jeg ikke er i stua hans noen gang... Men bestefar derimot røyker inne når jeg er på skolen og juger om at han ikke har gjort det når jeg lukter røyk når jeg kommer hjem.

Begynner dessuten å bli veldig sliten av all kranglinga for sånne småting som er SÅ LETTE å ordne opp i. Men for patetiske egoister er det jo ikke så lett da, derfor skal de ødelegge for meg. Det var røykinga som ga meg astmaen forresten om jeg ikke sa det. Er lite keen på å få den tilbake.

Og ja, pappa bor "hjemme" med foreldrene, så jeg må også bo der... Enda mer patetisk.
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Passiv røyking
« #8 : 01. februar 2012, 16:07 »
Med tanke på all den sporten du er involvert i, så kanskje vi burde ta en titt på hva kondisjonsprogram du bruker? Og hvordan vi kan optimalisere den ihh til kravene som kreves for å komme inn som fallskjermjeger?

Og hvorfor ikke bare få deg en deltidsjobb og flytte i egen sokkelleilighet? Gjorde jeg når jeg var 15, du er 19?

Tror dette har mer bakgrunn i treningen, enn røykingen i seg selv. Selv om det å utsette noen som helst for passiv røyking er helt idiotisk, så vil det ikke påvirke så mye at hele kondisjonen din forfaller.

Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Sv: Passiv røyking
« #9 : 01. februar 2012, 17:15 »
Kan si kort om hva jeg driver med. Har ikke et program, men kjører på med intervaller når jeg f.eks. går langrenn og når jeg svømmer.

Hockeytreninger er alltid harde om det er spilling (full fart mens man er utpå).
Boksing; ikke alltid hardt side ndet ofte er teknikktreninger, men sparring osv er veldig slitsomt. (2 dager i uka)
Svømming; her går jeg mer for å svømme oppmot 1000 meter, men har også intervaller for å slite meg ut litt.
Langrenn: mye intervaller... Presser meg mye i bakker og på flater.

Sjekk treningsloggen over hvor mye jeg har trent i det siste.

Som sagt vet jeg at røykinga ikke avgjør alt, men siden jeg allerede har det vanskelig med å få bra kondis så vil jeg eliminere passiv røyking bl.a. sånn at det blir litt enklere.

Har tenkt på det med jobb osv, men da får jeg lite tid til skole og trening. Og dr jeg har søkt jobb til nå har de ikke trengt folk, så det er litt vanskelig, derfor har jeg bestemt meg for å bo her til jeg kommer inn i militæret og trene mest mulig til da, men det blir jo vanskeligere og vanskeligere å bo her tydligvis.

Så går jeg jo med sekk også. Bare ta en titt i loggen...

Skal til oslo på fredag og skaffe nye sko mot overpronering og innleggssåler, så da får jeg startet å jogge smått igjen noe som er en av de viktige tingene jeg må trene på til sommeren.

Men hadde vært greit å få råd til forbedring av kondisjonen også ja! Trengs... Har aldri vært min ting før nå som jeg må få meg kondis. Har jo vært normal, men det er ikke godt nok.
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Utlogget aerobic

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Passiv røyking
« #10 : 06. februar 2012, 18:31 »
Hei, må ikke være rakettforsker for å finne ut at røyking ikke er bra, men skal bare kommentere noe annet.

Det ser ut som du driver med mye lapskaustrening. Altså når du trener kondisjon, høres det ut som du trener hardt, eller hardt i bakker og flater som du selv sier, optimal kondisjonstrening fungerer ikke slik, det fungerer egentlig på en veldig enkel måte.

Rolig trening= rolig
Hard trening= hard

Altså de fleste øktene dine skal være av den rolige typen, det er faktisk veldig mye roligere enn du tror(!) og her skal treningen være rolig gjennom hele økta.

Hard trening, ja her skal du dra på, det skal være hardt hele tiden, utenom pauser hvis du kjører intervaller, og pausene skal aldri vare over halvparten av arbeidstiden.

Hvis du vil lese mer om intensitetssoner: http://idrett.speaker.no/Downloads/505250/docs/Intensitetsstyringsbalansen_S.Aasen.pdf

Nå forklarte jeg det veldig enkelt, men det er veldig viktig å forholde seg til at rolig trening SKAL være rolig, og hard trening SKAL være hard, slik vil du få fremgang.

Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Sv: Passiv røyking
« #11 : 06. februar 2012, 20:06 »
Stemmer! Smiley Trener veldig lapskaus... Har veldig lite peil på kondisjonstrening, så jeg kjører på med mye mengde, men også med intervaller innimellom.

Skal ta en titt på linken og lese! Takk Smiley
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!