Skrevet av Emne: Styrkeløft vs crossfit  (Lest 3186 ganger)

Utlogget Muso

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 3

  • Poomp ;-)
Styrkeløft vs crossfit
« : 03. februar 2012, 09:03 »
Heisann.
Jeg er ei trent jente som har trent styre 5 dager i uken over 2 år nå, å må si jeg har kjørt meg fast på div. Øvelser.

Har sett og hørt en del om crossfit trening med styrke og lurer egentli på om jeg kan bruke denne metoden en periode for så å kanskje gå tilbake for så å sprenge mine tidligere grenser på maxløftene mine?

Utlogget BLinGsTaR

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

  • http://rayallday.blogg.no/
Sv: Styrkeløft vs crossfit
« #1 : 03. februar 2012, 09:18 »
Du vil ikke sprenge maksløfter ved crossfit. Kjør heller mengdetrening da.

Heisann.
Jeg er ei trent jente som har trent styre 5 dager i uken over 2 år nå, å må si jeg har kjørt meg fast på div. Øvelser.

Har sett og hørt en del om crossfit trening med styrke og lurer egentli på om jeg kan bruke denne metoden en periode for så å kanskje gå tilbake for så å sprenge mine tidligere grenser på maxløftene mine?

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Styrkeløft vs crossfit
« #2 : 03. februar 2012, 15:55 »
Du kan nok med fordel trene crossfit eller kombinere dette med tradisjonell styrketrening, evt. bare trene crossfit en periode.
Jeg tror desverre ikke at crossfittrening vil gjøre løftene dine bedre, men sett fra et annet synspunkt så er kanskje crossfit bedre som funksjonell trening?

En kombinasjon hadde vært det beste sett fra mitt ståsted!

Jeg kombinerer selv kettlebellstrening sammen med styrketrening. Det blir to helt forskjellige måter å trene på som jeg synes gjør utrolig godt for kroppen!

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Styrkeløft vs crossfit
« #3 : 03. februar 2012, 16:36 »
Crossfit er veldig lite effektivt for å forbedre styrken. Det vil også gå utover teknikken i løftene og øke skaderisikoen betydelig.

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Styrkeløft vs crossfit
« #4 : 03. februar 2012, 16:46 »
Crossfit er veldig lite effektivt for å forbedre styrken. Det vil også gå utover teknikken i løftene og øke skaderisikoen betydelig.

Enig i den første påstanden, men den andre? Hvordan vil crossfittrening gå utover teknikken i f.eks. markløft?

Dette er ikke for å krangle, men det høres ut som om du vet noe om dette som jeg ikke gjør..

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Styrkeløft vs crossfit
« #5 : 03. februar 2012, 16:52 »
Enig i den første påstanden, men den andre? Hvordan vil crossfittrening gå utover teknikken i f.eks. markløft?

Dette er ikke for å krangle, men det høres ut som om du vet noe om dette som jeg ikke gjør..

Jeg anbefaler de aller fleste å holde seg til 5 reps eller mindre i markløft, nettopp for å holde stilen.

Hvordan tror du da teknikken vil ende opp med å se ut om man har løpt i 20 minutter først, kjørt 50 burpees og 75 rykk?

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Styrkeløft vs crossfit
« #6 : 03. februar 2012, 16:58 »
Jeg anbefaler de aller fleste å holde seg til 5 reps eller mindre i markløft, nettopp for å holde stilen.

Hvordan tror du da teknikken vil ende opp med å se ut om man har løpt i 20 minutter først, kjørt 50 burpees og 75 rykk?

Hehe, sånt sett så skjønner jeg hva du mener! biggrin

Jeg tenkte ikke på at dette skulle trenes i samme økt, spesielt ikke med crossfit før styrketrening. Seg så det f.eks. slik at 2 økter med styrke, også 1 økt med crossfit, for så å trene styrke igjen.. Det er iallefall etter det systemet jeg selv trener, bare med kettlebells istedet.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Styrkeløft vs crossfit
« #7 : 03. februar 2012, 17:01 »
Hehe, sånt sett så skjønner jeg hva du mener! biggrin

Jeg tenkte ikke på at dette skulle trenes i samme økt, spesielt ikke med crossfit før styrketrening. Seg så det f.eks. slik at 2 økter med styrke, også 1 økt med crossfit, for så å trene styrke igjen.. Det er iallefall etter det systemet jeg selv trener, bare med kettlebells istedet.

Da har jeg mer sansen for kettlebells til det bruket ja. Er en del øvelser som er ganske enkle å beherske teknisk, og passer dermed bedre til det.

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Styrkeløft vs crossfit
« #8 : 03. februar 2012, 17:12 »
Jeg anbefaler de aller fleste å holde seg til 5 reps eller mindre i markløft, nettopp for å holde stilen.

Hvordan tror du da teknikken vil ende opp med å se ut om man har løpt i 20 minutter først, kjørt 50 burpees og 75 rykk?

Er vel strengt tatt ikke vanlig å løpe i 20 minutter først, kjøre 50 burpees og 75 rykk i Crossfit heller da. Hvorvidt man vil tjene så veldig mye i forhold til maksstyrke som styrkeløftutøver på høyt nivå med crossfit er vel heller tvilsomt, men her høres det ut som trådstarter ikke er det heller. Correct me if im wrong, men det høres ut som du prøver å trekke crossfit ned som treningsmetode.

Crossfit er jævli hardt, og gir styrketrening kombinert med utholdenhet. Funksjonaliteten bak de fleste av øvelsene og "treningene" er det ikke  mange andre treningsformer som kan konkurrere med, og du skal ikke se bort ifra at øvelser som rykk/vending/div kettlebellgreier/overheadsquats osv vil hjelpe en evt styrkeøkning på et seinere tidspunkt.

Har ihvertfall intrykk av at crossfitmiljøet er veldig "sunt", og prøver å forholde seg til hva som faktisk får en i bedre form, i stedet for å spre spinkle treningsmyter osv. De fleste som har drevet på en stund oppnår nå ganske grei fysikk rent utseendemessig også.
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Styrkeløft vs crossfit
« #9 : 03. februar 2012, 18:49 »
Er vel strengt tatt ikke vanlig å løpe i 20 minutter først, kjøre 50 burpees og 75 rykk i Crossfit heller da. Hvorvidt man vil tjene så veldig mye i forhold til maksstyrke som styrkeløftutøver på høyt nivå med crossfit er vel heller tvilsomt, men her høres det ut som trådstarter ikke er det heller. Correct me if im wrong, men det høres ut som du prøver å trekke crossfit ned som treningsmetode.

Crossfit er jævli hardt, og gir styrketrening kombinert med utholdenhet. Funksjonaliteten bak de fleste av øvelsene og "treningene" er det ikke  mange andre treningsformer som kan konkurrere med, og du skal ikke se bort ifra at øvelser som rykk/vending/div kettlebellgreier/overheadsquats osv vil hjelpe en evt styrkeøkning på et seinere tidspunkt.

Har ihvertfall intrykk av at crossfitmiljøet er veldig "sunt", og prøver å forholde seg til hva som faktisk får en i bedre form, i stedet for å spre spinkle treningsmyter osv. De fleste som har drevet på en stund oppnår nå ganske grei fysikk rent utseendemessig også.

Det er ingen hemmelighet at jeg ikke har sansen for Crossfit, om det er det du mener.

Hvorfor ikke heller trene styrke for seg og kardio for seg, slik at man kan gjøre det hele systematisk og effektivt? Det er jo null system fra økt til økt i Crossfit såvidt jeg forstår, og det funker jo ikke en gang om du tar bort kardio-biten av det - ikke spesielt lenge i hvertfall.

Crossfit er definitivt hardt og vondt, men det er det også å dytte bilen sin rundt hvor enn man skal. Betyr det at det er spesielt lurt eller givende? Ikke nødvendigvis.

Det er deler av Crossfit som er positive rent isolert sett: utstyret og en del av øvelsene bla.

Men fremgangsmåten er ikke helt god og er i mine øyne også uforsvarlig.

Det er ALDRI greit å be en gruppe mennesker kjøre rykk med dyp sitt på så slurvete vis som jeg har fått med meg skjer i Crossfit.

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

Sv: Styrkeløft vs crossfit
« #10 : 03. februar 2012, 18:57 »
Vel, før dere to spinner videre, så har jeg noe å si til trådstarter  biggrin

Hvis målet ditt er å sprenge dine gamler maxperser, ville jeg ikke valgt å trene crossfit. Start på et mengdeprogram fra Dietmar, det vil garantere deg fremgang. Har du bare satt opp dine egne programmer så langt?

Du kan finne det på www.styrkeloft.no Smiley

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Styrkeløft vs crossfit
« #11 : 03. februar 2012, 19:02 »
Vel, før dere to spinner videre, så har jeg noe å si til trådstarter  biggrin

Hvis målet ditt er å sprenge dine gamler maxperser, ville jeg ikke valgt å trene crossfit. Start på et mengdeprogram fra Dietmar, det vil garantere deg fremgang. Har du bare satt opp dine egne programmer så langt?

Du kan finne det på www.styrkeloft.no Smiley

Hvis målet er å løfte mest mulig en gang ville jeg utvilsomt hørt på Missy!
Såvidt jeg husker så har hun ikke holdt på så veldig lenge, men det hun har klart på denne tiden er utvilsomt meget bra!

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Styrkeløft vs crossfit
« #12 : 03. februar 2012, 19:54 »


Crossfit er jævli hardt, og gir styrketrening kombinert med utholdenhet. Funksjonaliteten bak de fleste av øvelsene og "treningene" er det ikke  mange andre treningsformer som kan konkurrere med...

Kva er "funksjonalitet"?

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Styrkeløft vs crossfit
« #13 : 03. februar 2012, 20:02 »
Det eneste jeg har sett på som positivt med crossfit er alle de deilige damene som er med i videoene...
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Styrkeløft vs crossfit
« #14 : 04. februar 2012, 12:04 »
Kva er "funksjonalitet"?


I denne sammenhengen mener jeg med det hvor overførbare øvelsene er i forhold til hverdagslige gjøremål og andre øvelser... F.eks. er vendinger og rykk mer funksjonelle enn bicepscurl.
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!