Skrevet av Emne: Stagnert i knebøy..  (Lest 3434 ganger)

Utlogget LoBlanc

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Stagnert i knebøy..
« : 04. februar 2012, 07:01 »
Føler jeg kan øke mye mer her, men dessverre har jeg stagnert i bare denne øvelsen. Alle andre beinøvelser har jeg hatt god progresjon i, bortsett fra denne. Forøvrig så kjører jeg dype knebøy, går altså helt ned.

Slik kjører jeg vanligvis dype knebøy:

Oppvariming, bare med stang ca 10 pluss reps.

Så strekker jeg ut beina.

Så selve øvelsen:

3x6-8

Jeg kjører forøvrig med såpass mye vekt at jeg ikke klarer over 8 reps, altså nesten failure på den 8 repetisjonen da jeg "kanskje" kan klare den niende repetisjonen. På det 2 og 3 settet klarer jeg vanligivs ikke 8 reps engang med den samme vekta som på første sett. Burde jeg gå ned i vekt fra første sett også øke mellom hvert sett, eller omvendt?

Hva gjør jeg feil?

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Stagnert i knebøy..
« #1 : 04. februar 2012, 09:17 »
Mer fokus på oppvarmingen, gjør flere sett før arbeidssettene. Ikke flere reps enn i arbeidssett, gjerne bare halvparten, men full fokus fra rep en. I tillegg kan det hende du har vel korte pauser. Prøv dette først. Hvis det ikke hjelper kan du prøve å endre set x reps til 3x3 eller 4x4 i en periode for å komme igjennom platået du er fast på. Etter en måned eller to må du huske å øke volumet igjen for å fortsatt ha progresjon.

Evt. gå til styrkeløftforbundets websider og følg treningsprpgrammene der

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Stagnert i knebøy..
« #2 : 04. februar 2012, 10:53 »
Du sier ikke så mye om treningen og livet forøvrig, men det høres ut som om du har gått på en "nybegynnerstopp"..

Det er nå du mest trolig er nødt til å gå litt mere systematisk til verks med treningen din og sette opp et skikkelig program med progresjon. Du har nok kommet til et punkt hvor du ikke bare kan laste opp og kjøre på med kontinuerlig fremgang uten noen form for planlegging!  Smiley

Utlogget LoBlanc

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: Stagnert i knebøy..
« #3 : 04. februar 2012, 21:31 »
Du sier ikke så mye om treningen og livet forøvrig, men det høres ut som om du har gått på en "nybegynnerstopp"..

Det er nå du mest trolig er nødt til å gå litt mere systematisk til verks med treningen din og sette opp et skikkelig program med progresjon. Du har nok kommet til et punkt hvor du ikke bare kan laste opp og kjøre på med kontinuerlig fremgang uten noen form for planlegging!  Smiley

Hva mener du med planlegging da? Eneste målet jeg har egentlig er hvor mye jeg selv må veie før sommerferien. Du mener helt sikkert mål hvor progresjon er i fokus ikke sant. For eksempel, til sommer skal jeg klare 200kg raw i knebøy? Hvordan er det med kortsiktige mål da. Jeg vet liksom ikke åssen jeg skal gå fram med disse målene. Eneste jeg har gjort så langt er å følge en treningsplan slavisk og prøvd å øke med 2.5-5kg i alle øvelser hver uke. Gått forholdsvis fint i alle øvelser bortsett fra knebøy. Teknikken sitter veldig bra føler jeg også, har fått flere erfarne på gymmen til å se på formen og de hadde ingenting negativt å peke ut.

Utlogget sstian

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 189
  • Honnør: 130
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 189

Sv: Stagnert i knebøy..
« #4 : 05. februar 2012, 12:58 »
Sånn jeg skjønner det kjører du til failure hver trening. Noe du ikke burde gjøre.

- Start lavt, ca 70-80% av max på toppsettet. Så bygger du deg oppover med 2,5-5kg hver uke.

Eksempel:
Uke 1: Toppsett 150kg
Uke 2: Toppsett 152,5kg

Økt 1:
100kg x 6
112 x 5
115 x 5
125 x 4
132 x 3
140 x 2
150 x 2x2 toppsett

Dette er den "tunge" dagen, helst 7 dager mellom alle disse øktene.

Ellers kan du kjøre knebøy 3 ganger i uken, der du har 1tung (der bruker du eksempelet over), og 2 lette. Og de lette dagene skal være lette(!!!) her skal du ikke slite deg ut til den neste tunge dagen.

Eksempel: Knebøy med stopp
50kg x 8
60kg x 6
75kg x 3x4

Til slutt: Spis maten din Smiley


“Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.”

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!