Skrevet av Emne: For mye proteinpulver?  (Lest 4106 ganger)

Utlogget Cecker

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

For mye proteinpulver?
« : 06. februar 2012, 12:44 »
Jeg veier 85-87 kg(varierer rundt det) og prøver å få i meg ca 300g protein om dagen.

Slik det er nå så utgjør proteinpulver 150g, altså halvparten, av mitt inntak av protein. Er dette alt for mye pulverform av totalen?

Treningslogg : http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116278.0
Opptrening etter korsbåndoperasjon fra s.8

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: For mye proteinpulver?
« #1 : 06. februar 2012, 12:55 »
Dette er ganske store mengder protein da, men hvis du absolutt skal ha så mye hver dag, er det ingen helserisiko ved at halvparten kommer fra pulver.
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget Cecker

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

Sv: For mye proteinpulver?
« #2 : 06. februar 2012, 12:58 »
Dette er ganske store mengder protein da, men hvis du absolutt skal ha så mye hver dag, er det ingen helserisiko ved at halvparten kommer fra pulver.

Det er rimelig mye ja. Skal i 10 uker prøve å følge formelen om 3,5g protein*kroppsvekt, noe som utgjør rundt 300g. Klarer ikke å få i meg så mye gjennom mat (pluss kostnadene av det).

Får se etter 10 uker om det virker som det har noe for seg å presse i seg så mye protein.
Treningslogg : http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116278.0
Opptrening etter korsbåndoperasjon fra s.8

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: For mye proteinpulver?
« #3 : 06. februar 2012, 13:09 »
Prøver selv å holde ganske høyt proteininntak, og hvert måltid hvor jeg ikke har minst 60-70 gram protein i form av kjøtt/egg osv, supplemerer jeg med pulver. Kjører IF(Leangains), som fører til at jeg aldri har mer enn 3 måltider i løpet av spisevinduet, og det fører til at det er vanskelig og dyrt å skulle få enorme mengder protein hver dag uten tilskudd.
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget Styrketrenern

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 482
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 482

Sv: For mye proteinpulver?
« #4 : 06. februar 2012, 13:20 »
Ang det er skadelig med mye proteiner eller ikke, har jeg det og si at proteiner fra vanlig mat ikke er skadelig. Men fra tilskudd _kan_ være skadelig:

Se på kroppen som en motor fra en bil. Motoren trenger olje, og da gjerne dyr kvalitetsolje for å fungere optimalt. En grumsete og gammel olje kan gjøre skade. Og ved høy KM stand så brister motoren mer og mer. Gammel og grumsete olje vil få denne prosessen til å gå fortere. Altså at bilens levetid KM stand ikke kommer opp i høyt tall.

Kroppen har mange muligheter til å ta til seg næring. Forskjellige kvaliteter. Hvorfor ikke erstatte vanlig mat med næring fra kos tilskudd hvis det ikke skulle være farlig? Hvorfor ikke bare ta piller, hvis dette kan dekke alt næringsbehov?
Jeg tror det å ta store mengder kostilskudd over mange år vil speede opp prosessen til at organer blir svekket. Du vil ikke legge merke til det, for det er ikke noe i form av smerte. Men kroppen merker dette, gjennom å vanskeligere ta opp næring mm.
"my buddy benched 395 in high school, half the kids said genetics the other half said steroids,? no one said hard work and dedication..."


Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: For mye proteinpulver?
« #5 : 06. februar 2012, 13:34 »
Har du noen referanser/kilder på disse uttalelsene? Er enig i at "naturlige" kilder til protein og mat forøvrig er best dersom man har tid/råd til dette, men dette har vel med at wheyprotein sies å forhøye kroppens insulinnivåer mer enn andre kilder, men ikke så mye at det er skadelig? Ihvertfall ikke i moderasjon? Tror uansett ikke man får så veldig mye ut av å innta 300gram protein pr dag kontra 200gram f.eks.
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget Styrketrenern

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 482
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 482

Sv: For mye proteinpulver?
« #6 : 06. februar 2012, 13:46 »
Har du noen referanser/kilder på disse uttalelsene? Er enig i at "naturlige" kilder til protein og mat forøvrig er best dersom man har tid/råd til dette, men dette har vel med at wheyprotein sies å forhøye kroppens insulinnivåer mer enn andre kilder, men ikke så mye at det er skadelig? Ihvertfall ikke i moderasjon? Tror uansett ikke man får så veldig mye ut av å innta 300gram protein pr dag kontra 200gram f.eks.

Har lest to artikler om det før, har desverre ingen kilder på det. Vet det er vanskelig for forskere å påvise dette, da det kan være mange ndre medvirkende faktorer. Men den røde tråden er tydelig i mine øyne.

La oss si du tar 40gr, en solid neve med proteinpulver( da snakker vi bare om prot pulver, ikke alt det andre som mange tar) hver dag i 20 år. Kroppen og organene er ikke designet for å fortære pulver.
Tenk når feil naturlig mat kan gi så store skader på organene til allergikere for eksempel, på tormtotter. Gluten allergi, det finnes masse eksempler av vanlig mat.
Poenget er at når du er 70år så fungerer kanskje ikke dine organer like godt som en som har spist mye grønnsaker og naturlig mat for kroppen.

Det finnes kosstilskudd som git deg metthetsfølelse, tilskudd som dekker nøringsbehovet(vitaminer), som gir deg proteiner. Alt. Men ingen erstatter det med mat.
"my buddy benched 395 in high school, half the kids said genetics the other half said steroids,? no one said hard work and dedication..."


Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: For mye proteinpulver?
« #7 : 06. februar 2012, 13:57 »
Men proteinpulver er jo ikke syntetisk, eller krever høyere leveraktivitet for å bryte ned "gifter" som for eksempel alkohol gjør. Vanligvis er proteinpulver utvunnet fra melk/osteproduksjon såvidt jeg vet, så dette vil vel bli som å drikke/spise mer melk/ost enn noen andre gjør. I forhold til det du sier om at kroppen ikke er laget for å bryte ned pulver, så er jo alt fra oboy-pulver til mel "pulver", og dette brukes i alt av brødprodukter osv. Ikke hørt noe om at brød er usunt som følge av pulver-innhold...?

Jeg prøver ikke å kverulere her, og er fullstendig enig i at jo større andel av det daglige proteininntaket som kommer fra kjøtt/fisk/egg osv., jo bedre, men vil gjerne ha noe mer saklig argumentasjon før jeg godtar en antagelse om at proteintilskudd er dritfarlig.
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: For mye proteinpulver?
« #8 : 06. februar 2012, 14:18 »
150 gram proteinpulver er relativt mye. Hvordan fungerer magen? Ville justert inntaket til maks 90 gram proteinpulver per dag. Du trenger ikke ligge på 300 gram proteiner pr dag heller. Ser poenget med at et økt protieninntak er dyrt når det inntas i form av matvarer, men jeg vil anbefale deg å redusere inntaket noe.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: For mye proteinpulver?
« #9 : 06. februar 2012, 14:24 »
Ville justert inntaket til maks 90 gram proteinpulver per dag.

Hvorfor? Vi kan være enig om at inntaket er unødvendig høyt, men er det helseskadelig?
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: For mye proteinpulver?
« #11 : 06. februar 2012, 14:53 »
Det er ikke direkte helseskadelig, men heller ikke spesielt billig alternativ når inntak av proteinpulver blir så høyt. Det er imidlertid mer helsefremmende å velge mat og la tilskudd være det det er - et tilskudd og supplement til mat. Enkelte har erfart og fortalt meg at de reagerer med mageproblemer ved å ta for mye pulvertilskudd og da anbefaler jeg å redusere inntaket.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: For mye proteinpulver?
« #12 : 06. februar 2012, 16:32 »

Studien det vises til i vg-artikkelen viser kun at svulster i rotter vokser dersom rottene er på høy-protein diett, ikke at de får svulsten av selve dietten. Dette er fordi kroppen produserer mer veksthormon (IGF-1) ved høyt inntak av protein. Dessuten tror jeg svært få aktive medlemmer på TF.no holder seg innenfor de 50 anbefalte grammene med protein det refereres til i artikkelen, og for meg høres det voldsomt ut å bruke uttrykk som "50% mer enn anbefalt protein" i den sammenhengen. Dessuten er nok mye av disse konklusjonene som trekkes trukket i feil sammenheng, i forhold til at mange av de som spiser "for mye protein" er lite aktive og sannsynligvis spiser for mye karbohydrater og fett også.

Dette kan ikke sammenlignes med oss fitnessidioter, og de som konkluderes med å spise 1kg kjøtt eller mer pr. uke uten å ha særlig kunnskap om kosthold vil sannsynligvis spise store mengder dårlig kjøtt (les: kjøttdeig, pølser, annet drit), med medfølgende mettet fett, kan ikke brukes som grunnlag for å bevise helseproblemer ved proteininntak. Men selvfølgelig, alt med måte, som man sier...

Skal vel være forsiktig med å uttale meg på vegne av andre, men tror de fleste her på forumet ligger nærmere 300 enn 50 gram protein per dag.
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget Cecker

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

Sv: For mye proteinpulver?
« #13 : 06. februar 2012, 18:25 »
Takk for mange svar og syn på pulverbruken!:)

Bare for å ha det avklart så prøver jeg ikke å erstatte vanlig mat med proteinpulver, spiser den samme maten som jeg gjorde før, men supplerer med 150g ekstra proteiner i form av pulver. Jeg er enig at av de totale 300g så burde en større % komt fra vanlig mat. Men jeg synes som sagt at det er vanskelig å få i seg mer vanlig mat enn jeg allerede gjør.

Hvor høyt proteininntak ligger de fleste andre her på forumet pr dag på, og hvor mye av dette får dere gjennom pulver?
Treningslogg : http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116278.0
Opptrening etter korsbåndoperasjon fra s.8

Utlogget Cecker

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

Sv: For mye proteinpulver?
« #14 : 06. februar 2012, 19:23 »
Enkelte har erfart og fortalt meg at de reagerer med mageproblemer ved å ta for mye pulvertilskudd og da anbefaler jeg å redusere inntaket.

Ikke noe mageproblemer her Smiley
Treningslogg : http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116278.0
Opptrening etter korsbåndoperasjon fra s.8

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!