Skrevet av Emne: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!  (Lest 31247 ganger)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!
« #60 : 10. februar 2012, 21:25 »
Hjelper utstyret så mye som 120 kg? Da hadde jeg hatt norgesrekorden i min klasse (93 kg ungdom) hvis jeg hadde vært styrkeløfter og brukt utstyr.
Svært få får så mye på utstyret, men det finnes enkelte som klarer å utnytte det så bra. Det handler om å løfte med en stil der utstyret gir mest motstand, drakten er stram nok og med et hardt nok materiale og surringene er harde nok. Dette er imidlertid ikke lett og det er ikke bare å ta rawbøy + 120 kg = utstyrsbøy. Det skal mere til enn som så. Det er harde bud. Ja, bare å ha på utstyret og gå ut på plattingen er som å gå inn i krigen. Man kjenner og forstår at veldig få andre vil kunne orke, tørre, klare å gjøre det samme. Styrkeløft er ingen frøkensport.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!
« #61 : 10. februar 2012, 21:26 »
Hjelper utstyret så mye som 120 kg? Da hadde jeg hatt norgesrekorden i min klasse (93 kg ungdom) hvis jeg hadde vært styrkeløfter og brukt utstyr.

Hehe her prøver du for hardt. Litt mindre åpenbart vil ta deg lengre med trollingen Smiley

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!
« #62 : 10. februar 2012, 21:31 »
Hjelper utstyret så mye som 120 kg? Da hadde jeg hatt norgesrekorden i min klasse (93 kg ungdom) hvis jeg hadde vært styrkeløfter og brukt utstyr.

Kan være du troller Wink

Men uansett, tipper at gjennomsnittet ligger rundt 50-60kg på utstyret.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget leif ove

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 049
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 049

Sv: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!
« #63 : 10. februar 2012, 21:53 »
Men uansett, tipper at gjennomsnittet ligger rundt 50-60kg på utstyret.

Trur du underdriver litt her.
De fleste hentet jo 50-60 kg i ''gamle dager'' på en marathon drakt  og bind.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!
« #64 : 10. februar 2012, 21:57 »
Trur du underdriver litt her.
De fleste hentet jo 50-60 kg i ''gamle dager'' på en marathon drakt  og bind.

Jepp, og folk liker å si at draktene den gang ikke hjalp noe som helst. Nei, jeg underdriver ikke.
Det er kun de som legger ekstremt mye tid i treningen med utstyr som passerer 50-60kg med drakt i knebøy. Og det er ikke så jævla mange av de.

Det er mer effekt i draktene idag, men også mer krevende å få utnyttet.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget leif ove

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 049
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 049

Sv: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!
« #65 : 10. februar 2012, 22:04 »
Husker eg hentet rundt 55-60 kg på drakt/bind, selv om utstyret sjelden ble brukt på trening.
Vet om mange som hentet mye mer en det.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!
« #66 : 10. februar 2012, 22:15 »
Husker eg hentet rundt 55-60 kg på drakt/bind, selv om utstyret sjelden ble brukt på trening.
Vet om mange som hentet mye mer en det.
Jeg sier ikke noe imot det,
jeg sier bare at med dagens utstyr er nok gjennomsnittet rundt der. Men ettersom draktene og bindene har blitt veldig mye stivere, er det også værre å utføre øvelsene med. Det vil ta mye tid å oppnå god avkastning på det.

Jeg hadde på mitt beste rett i underkant av 100kg på utstyret, det året hadde jeg nok fler økter med utstyr enn de aller fleste hobbyløftere har igjennom karrieren sin.
Det første stevnet mitt tjente jeg rundt 25kg på det samme utstyret.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!
« #67 : 10. februar 2012, 22:27 »
Her er en som angivelig tar 363 i raw knebøy. Riktignok med noe som må være skumgummi vekstskiver.

http://www.youtube.com/watch?v=WK7m6I5m6gY&feature=related

Uansett, hvem er denne fyren? Finner lite om han på nettet, og dette er en person som har 200kg i rykk. Den eneste logiske forklaringen er at han setter flere sprøyter enn han løfter vektskiver.
Ja, det er nok forklaringen.  Det er ingen tvil om at Pat Mendes er gruelig sterk og et fantastisk talent.  Mendes hadde nok hatt gode muligheter på verdensrekorder i styrkeløft både med og uten utstyr.  Men det er en viktig ting som skiller Mendes fra supertalentene CYC og Tom Martin (styrkeløft) og Jacko Gill (kule).  Det er Mendes' manglende vilje til å være med i det amerikanske vektløfterforbundet, samt å stille opp i approberte stevner.  Mendes er utenfor Norges Idrettsforbunds regelverk, for å si det sånn.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!
« #68 : 10. februar 2012, 22:33 »
Ja, det er nok forklaringen.  Det er ingen tvil om at Pat Mendes er gruelig sterk og et fantastisk talent.  Mendes hadde nok hatt gode muligheter på verdensrekorder i styrkeløft både med og uten utstyr.  Men det er en viktig ting som skiller Mendes fra supertalentene CYC og Tom Martin (styrkeløft) og Jacko Gill (kule).  Det er Mendes' manglende vilje til å være med i det amerikanske vektløfterforbundet, samt å stille opp i approberte stevner.  Mendes er utenfor Norges Idrettsforbunds regelverk, for å si det sånn.

Slik var det ja, helt korrekt. Men så ville han jo til OL, og har nå vært med på en del stevner.
Han har blitt utrolig mye svakere, vanvittig.
Han har gjort over 200 i rykk på trening, og det er vekter han ikke engang har klart å støte på stevner. Etter videoer å bedømme ser det ut til at han har falt rundt 60kg i knebøy.
De skylder på småskader etc. Men dette ser likt ut over hele linja for hans del, så i mine øyne er det ingen tvil om hva som skjer på det gymmet der.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!
« #69 : 11. februar 2012, 01:57 »
Men uansett, tipper at gjennomsnittet ligger rundt 50-60kg på utstyret.

Det kommer jo an på hvem man beregner gjennomsnitt ut i fra, er relativt stor forskjell på eliteutøvere og hobbyløftere hva utstyrsutnyttelse gjelder. Synes dog 50-60kg virker som et veldig forsiktig estimat, uansett hvem man tar med; snittet for eliteløftere i de tyngre klassene ligger tross alt opp mot 100kg f.eks, men mulig du har rett. 

Slik var det ja, helt korrekt. Men så ville han jo til OL, og har nå vært med på en del stevner.
Han har blitt utrolig mye svakere, vanvittig.
Han har gjort over 200 i rykk på trening, og det er vekter han ikke engang har klart å støte på stevner. Etter videoer å bedømme ser det ut til at han har falt rundt 60kg i knebøy.
De skylder på småskader etc. Men dette ser likt ut over hele linja for hans del, så i mine øyne er det ingen tvil om hva som skjer på det gymmet der.

Alle som har fulgt med på Mendes bør ha innsett at fyren har vært gjennomdopet, ingen tvil hos meg heller i hvert fall. Smått utrolig hvordan styrken regelrett har kollapset etter at han begynte å satse mot OL. Man kan bruke han som et prakteksempel på hvilke drastiske fordeler dopbruk faktisk gir, men samtidig tror jeg den negative (styrkemessige) effekten av å (nå forhåpentligvis) være ren forsterkes ytterligere av at Broz, eller hvem det nå er som styrer skuta hans pdd, ikke vil/klarer tilpasse treningen til normal restitusjonsevne. Er vel ikke særlig dristig å påstå at filsosfien der i gården er overkill for rene utøvere på høyt nivå.


For å prøve og pense inn på et spor som er noe mer on-topic, så kan det være litt interessant å ta en titt på raw-mesterskapet til USAPL i fjor for de som ikke allerede har gjort det, var et par syke resultater der. Blaine Sumner, mannen som primært har satset mot NFL og trener styrkeløft uten noe fast program, gjorde f.eks. småpene 387,5 kg i bøy. World Games-vinner Tuchscherer dro til med 347,5-207,5-377,5 = 932,5 på 120kg kroppsvekt. Dette gir en indikasjon på at mange av disse nye standardkravene nok vil ryke relativt raskt; man har jo også en del kraftplugger i øst som ikke må regnes bort. Så spekulasjonen rundt hvilke norske løftere som kan være aktuelle kandidater til v-rek blir kanskje i overkant hypotetisk?

Ser imidlertid at Vidar Tangen skriver på NSFs forum ang. norske raw-rekorder:
"Bør ikke være noen grunn til å fremme dette på tinget igjen. NSF er forpliktet til å følge IPF gjennom §1 i særnorsk. Er det riktig at dette er et IPF-vedtak (har ikke sjekket), må derfor NSF følge dette - hvis ikke styret finner å dispensere. Da er det styret som må fremme forslag til tinget om ikke å følge IPF."

Dette kan tyde på at norske raw-rekorder bør være en realitet innen overskuelig fremtid, noe som i så fall garantert vil bidra til ytterligere økning i interessen rundt ustyrsfri løfting:)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!
« #70 : 11. februar 2012, 02:03 »
Jeg synes det virker naturlig at om vi skal ha utstyrsfri verdensrekorder så bør vi også ha utstyrsfri Norgesrekorder. Enig med s0rpr0, det vil være veldig positivt for rawløftingen i så fall!

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!
« #71 : 11. februar 2012, 02:26 »
Jeg synes det virker naturlig at om vi skal ha utstyrsfri verdensrekorder så bør vi også ha utstyrsfri Norgesrekorder. Enig med s0rpr0, det vil være veldig positivt for rawløftingen i så fall!
Absolutt. Jeg mener at hvis man har en definisjon på rawløfting så skal man samtidig kunne notere norgesrekorder. Det at IPF må komme med dette først er rett og slett bare byråkrati på latterligste nivå. Hvor vanskelig er det å lage en liste over raw norgesrekorder? Kriteriene bør være de samme som for vanlige rekorder ; kun forbundsdommere kan godkjenne. Så lenge dette har blitt fulgt så skulle vi kunne satt rekorder helt siden definisjonen på utstyrsfri løfting ble satt. Rekordene er jo der egentlig (foruten at ettersom alle vet de ikke kunne bli offisielle så var ikke forbundsdommerne samlet for å dømme), det hadde bare vært å lage en liste. Det bunner imidlertid ut i motviljen mot rawløfting som finnesi forbundet. Helt fra øverste hold så strittes det i mot, men nå klarer de ikke å stritte i mot lengre. Kampen er vunnet allerede. Det eneste de må konse om nå er at utstyret forblir endel av sporten, men den kampen kommer de også til å tape. Vanlig NM, med utstyr, kommer til å dø ut på samme måte som SM holdt på å gjøre i år. Det var såvidt nok påmeldte til at det "kunne" arrangere stevnet. Når de nasjonale stevnene dør ut så vil det ramme også de internasjonale stevnene og vips så er styrkeløft tilbake til der det burde vært hele tiden og tidne med drakter og knebind tilhører tiden for dinosourer. Ja, det vil bli sett tilbake på som like merkelig som at det for bare år tilbake var apartheid i Sør-Afrika eller enda verre ; at det var slavedrift for et par hundre år siden. Nesten utenkelig at det noen gang har eksistert og forundringsmessig over at det kunne få holde på så lenge. Black power!
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!
« #72 : 11. februar 2012, 02:52 »
Raw-utviklingen går faktisk raskere enn jeg hadde forventet. Tydelig at man i IPF er klar over viktigheten av den støtten utstyrsfri løfting har på grasrotnivå, og gledelig at de såpass tidlig ser hvor pilen peker og ikke stritter i mot. Dersom WC blir en suksess nå til sommeren er det vel ikke mye som står i veien for at man så fort som administrativt mulig kan få et offisielt raw-vm, og da har man i prinsippet allerede sidestilt de to konkurranseformene.

Det som blir spennende er hvordan Norge takler dette mtp elitesatsningen. Vil man opprette et eget raw-landslag? Vil et fremtidig landslag bestå av både raw- og utstyrsløftere? Hva vil våre beste løftere prioritere etter vm på hjemmebane i 2013?



Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!
« #73 : 11. februar 2012, 03:15 »
Norgesmester i "classic" styrkeløft (uten utstyr) blir saker ja Smiley
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Raw verdensrekorder (standardkrav) i styrkeløft ute!
« #74 : 11. februar 2012, 03:15 »
Norgesmester i "classic" styrkeløft (uten utstyr) blir saker ja Smiley

Blir du å se på plattingen?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!