Skrevet av Emne: Dyp vs. halv knebøy  (Lest 102040 ganger)

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #105 : 16. mars 2012, 12:45 »
De mener ingen ting. Det er resultatet de har kommet frem til etter å ha prøvd å motbevise egen hypotese.

Ja etter 10 uker..
Du kunne fått bedre spenst av å gå tur, hvis du ikke trener til vanlig. Hadde de heller snakka om 10 ÅR, kunne deres resultat faktisk vært relevant.

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #106 : 16. mars 2012, 16:51 »
Ja etter 10 uker..
Du kunne fått bedre spenst av å gå tur, hvis du ikke trener til vanlig. Hadde de heller snakka om 10 ÅR, kunne deres resultat faktisk vært relevant.

Du er berre sur fordi du ikkje har noko håndfast å stille opp med. Og kva er poenget med blåfargen?

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #107 : 16. mars 2012, 18:11 »
Du er berre sur fordi du ikkje har noko håndfast å stille opp med. Og kva er poenget med blåfargen?

Håndfast å komme opp med? Hva mener du med det da lille bjørn? Smiley
Jeg bare lurer litt på hva han vil fram til? Hvorfor i alle dager det han sier motstrider verdens mest spenstige menneskers treningsprogram?


Utlogget eggz0r

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 457
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 457

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #108 : 16. mars 2012, 19:37 »
Det er relevant i så måte at trådstarter etterspør forskning på emnet. Hverken jeg eller forskerne sier eller mener noen ting. Resultatene taler for seg selv.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #109 : 17. mars 2012, 11:15 »
Det er relevant i så måte at trådstarter etterspør forskning på emnet. Hverken jeg eller forskerne sier eller mener noen ting. Resultatene taler for seg selv.

Du vet vel at desto lengre forskningen har pågått, desto flere som er med, desto større er sjansen for at resultatene faktisk er nøyaktige. Og om du ser på høydehopperne i verdenstoppen gjennom de siste ti årene, ser en at et STORT flertall kun brukte halve knebøy, og hoppa godt over 2,30m i høyde. Og man hopper ikke over 2,30 bare på flaks, det er ytterst få i verden som i det hele tatt greier det, og da er det etter 10-15 år med knall hard satsning!

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #110 : 17. mars 2012, 12:39 »
Du vet vel at desto lengre forskningen har pågått, desto flere som er med, desto større er sjansen for at resultatene faktisk er nøyaktige. Og om du ser på høydehopperne i verdenstoppen gjennom de siste ti årene, ser en at et STORT flertall kun brukte halve knebøy, og hoppa godt over 2,30m i høyde. Og man hopper ikke over 2,30 bare på flaks, det er ytterst få i verden som i det hele tatt greier det, og da er det etter 10-15 år med knall hard satsning!

Kanskje de hadde bikket 2.40 med godkjent dybde i knebøy :p?

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #111 : 17. mars 2012, 12:50 »
Kanskje de hadde bikket 2.40 med godkjent dybde i knebøy :p?

Flere som har hoppet 2,40m, og det også uten dype knebøy.

Men misforstå meg rett, JEG personlig tror at dype knebøy er en vesentlig øvelse for friidrettsutøvere. MEN jeg er møkklei av folk som påstår at om du bøyer 300kg hopper du lett 2,50m i høyde, ''ALT avhenger av hvor god du er i bøy'' ''Halve knebøy er no dritt, har null innvirkning'' osv.

For å bli en god friidrettutøver er det kombinasjonen av alt du gjør som gjør deg til en god utøver. Ikke en neklet øvelse!!!!!

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #112 : 17. mars 2012, 12:58 »

Håndfast å komme opp med? Hva mener du med det da lille bjørn? Smiley


Haha! lille Bjørn? Er dette eit mislykka forsøk på hersketeknikk? Med noko håndfast meinar eg bevis. Som for eksempel ein studie som visar at kvartbøy/halvbøy er noko å satse på.

 Hvorfor i alle dager det han sier motstrider verdens mest spenstige menneskers treningsprogram?



So fordi dei er best gjer dei automatisk alt rett? Viss alle hadde tenkt sånn hadde ikkje verden gått framover.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #113 : 17. mars 2012, 13:13 »
Haha! lille Bjørn? Er dette eit mislykka forsøk på hersketeknikk? Med noko håndfast meinar eg bevis. Som for eksempel ein studie som visar at kvartbøy/halvbøy er noko å satse på.
So fordi dei er best gjer dei automatisk alt rett? Viss alle hadde tenkt sånn hadde ikkje verden gått framover.

Jeg kjenner en som heter Leif Bjørhovde, vi kaller han for Lillebjørn.. var det så rart jeg assosierte deg med han?  :Smiley

Ein studie?
Jeg har studert høydehoppere i mange år, har mer enn nok oversikt over hvordan de trener, vet godt hvor høyt de hopper!

Du tviler på at kvartby/halvbøy er noe å satse på?
Jaroslav Baba, Blanka Vlasic, Ariane Friedrich, Dietmar Mögenburg, Emma Green kjørte/kjører utelukkende halve/kvart bøy.. Verdensrekordholder Javier Sotomayors trening bestod av hundrevis av kvartbøy hver uke.
Så du tror ikke det er ikke noe å satse på? Men hvis du ser det på en link på nettet, DA tror du på det?  woot Cheesy

Men les mitt forrige innlegg

Selv har jeg tro på dype knebøy, da mange av de best friidrettsutøverne kjører dype knebøy i sin trening. Men det er nesten en pandemi på TF som får folk til å tro at ''ALT AVHENGER AV EN ØVELSE: KNEBØY!'' Jeg vil ha fram at det er kombinasjonen av alt en gjør som gjør en god. Den beste kombinasjonen inneholder knebøy. Men det betyr ikke at det ikke går an å bli god uten.



Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #114 : 18. mars 2012, 03:47 »
Jeg tror kompisen i blått her blir litt misforstått. Dersom poenget ditt kun er at knebøy ikke er den eneste løsningen for bedre spenst, er jeg enig. Dersom du mener man skal forkaste dype knebøy til fordel for halvbøy, tro jeg du tar feil. Bør være en kombinasjon, ettersom muskelmassen øker mer ved full ROM. De fleste er derimot sterkere i den "øverste" delen av bevegelsen i knebøy, og denne delen av løftet er mer lik et hopp ift bevegelsesbane. Dermed kan det lønne seg å løfte vekter som er for tunge å utføre dype bøy med, for å bli sterkere i den delen av løftet som overføres best til et hopp....

Comprende?
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #115 : 18. mars 2012, 09:12 »
Jeg tror venninna i blått her blir litt misforstått. Dersom poenget ditt kun er at knebøy ikke er den eneste løsningen for bedre spenst, er jeg enig. Dersom du mener man skal forkaste dype knebøy til fordel for halvbøy, tro jeg du tar feil. Bør være en kombinasjon, ettersom muskelmassen øker mer ved full ROM. De fleste er derimot sterkere i den "øverste" delen av bevegelsen i knebøy, og denne delen av løftet er mer lik et hopp ift bevegelsesbane. Dermed kan det lønne seg å løfte vekter som er for tunge å utføre dype bøy med, for å bli sterkere i den delen av løftet som overføres best til et hopp....

Comprende?

You got it man Wink

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #116 : 20. april 2013, 00:05 »
To remove all doubts.

Dype knebøy har ikke nødvendigvis veldig stor overføringsverdi når det gjelder høydehopp.

Her ser du Danmarks beste styrkeløfter konkurrere mot høydehopper Janick Klausen.
Styrkeløftern squatter dobbelt så mye, men hooper faktisk kun halvparten så høyt.


http://www.youtube.com/watch?v=tUxlGblW2Fo

Utlogget Jokke101

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 213

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #117 : 20. april 2013, 00:43 »
Angående overføringsverdien du snakker om som i høydehopp er vel legg musklaturen og ikke lårmusklaturen som styrkeløftere bruker, den muskelen som utgjør selve høydehoppet.

Blir mere fornuftig og sammenligne en snowboard kjører med høydehopper en en styrkeløfter.
Da disse trener mere likt.

Og for alt jeg vet trener de fleste styrkeløftere aldri\sjelden legger akkurat på grunn av at det har ingen overføringverdi i selve styrkeløft øvelsene heller tvert imot. så kunne like gjerne tatt en vanlig Ola Normann til denne undersøkelsen. gjerne korrigere meg vis det skulle være noe feil Smiley

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #118 : 20. april 2013, 09:11 »
To remove all doubts.

Dype knebøy har ikke nødvendigvis veldig stor overføringsverdi når det gjelder høydehopp.

Her ser du Danmarks beste styrkeløfter konkurrere mot høydehopper Janick Klausen.
Styrkeløftern squatter dobbelt så mye, men hooper faktisk kun halvparten så høyt.


http://www.youtube.com/watch?v=tUxlGblW2Fo

Men likevel slo han høgdehopparen på kraftplattformen(der begge hadde ganske lik teknikk).

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #119 : 22. april 2013, 01:02 »
Overraskende dårlig SJ og CMJ på han høydehopperen. Tro ikke fikk det helt til. 40 er ikke spesielt bra. Men det viser vel nok en gang at man tilpasser seg til det man trener på

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!