Skrevet av Emne: Dyp vs. halv knebøy  (Lest 94512 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 977
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 977

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #180 : 09. april 2014, 13:06 »
Så en reklameplakat med Bolt på en flyplass nede i Europa der det sto at han løftet 700 pund = 320 kilo i knebøy. Men det må da ha vært halvbøy. Eller trekvart kanskje.

320 hørtes litt mye ut ja. Men når du har 200 i front så kan du nærme deg 300 med stang bak. Kan nå være for å lage et "rundt" tall at de bare satte opp 700. Høres bedre ut en f. eks 670.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 977
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 977

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #181 : 09. april 2014, 13:10 »
Er vel ikke tvil om at en del reagerer dårlig på tung maksimal styrke. Kanskje spesielt de som lett legger på seg muskler. Men det kan tyde på at mange nyter litt godt av det også.

Har sett studier på dette med muskelstivhet og tung styrke, men husker ikke helt øvelsene.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #182 : 09. april 2014, 14:52 »
Er vel ikke tvil om at en del reagerer dårlig på tung maksimal styrke. Kanskje spesielt de som lett legger på seg muskler. Men det kan tyde på at mange nyter litt godt av det også.

Har sett studier på dette med muskelstivhet og tung styrke, men husker ikke helt øvelsene.

Så det var maksimal styrketrening og ikke generelt tung belastning på kroppen, med andre ord.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 977
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 977

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #183 : 09. april 2014, 15:35 »
Så det var maksimal styrketrening og ikke generelt tung belastning på kroppen, med andre ord.

Her et par studier som skal ha viser økt fjærstivhet ved tung styrketrening. Har ikke lest dem selv, er henvist til å boka "Styrketrening - teori og praksis"

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2290007/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2335532

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #184 : 09. april 2014, 22:14 »
Det ser ut som om artiklene sier at økning i styrke og muskelmasse fører til mindre tøyelighet. Det kan vel motvirkes av stretching. Svømmere er opptatt av at for mye styrketrening fører til nedgang i tøyelighet, de er ekstremt avhengig av stor grad av bevegelighet. Men svømmere trener typisk en del tung styrketrening likevel.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget boltzmann

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!