Skrevet av Emne: Dyp vs. halv knebøy  (Lest 100789 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Dyp vs. halv knebøy
« : 10. februar 2012, 00:19 »
Det diskuteres ofte hva som er best av halv og dype bøy på hurtighet og spenst. De fleste gode sprintere i Norge sverger vel til dyp bøy, men en en del bruker også halv bøy. Jeg lurer på om noen har sett forskning på effekten på spenst hurtighet mellom dyp og halv bøy?

Utlogget Herman Vandrepølse

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 353
  • Honnør: 158
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 353

  • Jau deet...
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #1 : 10. februar 2012, 00:31 »
Det jeg nå skal referere til, er blitt meg fortalt for mange år siden...

Når jeg tok A-B trenerkurs i styrkeløft, ble vi fortalt at de hadde hatt en spensttest på toppidrettssenteret. Alle? idrettsgrener ble testet. Den med best spenst viste seg å være styrkeløfteren Arne? Brovold. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Skulle det stemme, så taler det godt for dype bøy/spenst.
www.kravmaga.mobi

Sitat: fra prizm-image - til Vandrepølsa  21. Mai 2007, 21:38
"men så lenge du har det fint ellers,så har det ikke så mye å bety om du løfter 200 eller 300kg i benken Wink du kan jo uansett trøste deg med at du helt sikkert er norges sterkeste fyllikk" Grin
---------------------------------------------------------------------
Det enkle er ofte det beste Wink
 
 195 - 160 - 215 utstyrsfritt på stevne.
Vekt: 87kg
 Treningsperser raw: 225 - 180 - 240
Frogner Atletklubb Styrkeløft/Kampsport Israeli Krav International(IKI Krav Maga)  http://www.facebook.com/ikikravmaganorway

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #2 : 10. februar 2012, 00:31 »
Man kan sikkert måle forskjeller på f.eks. muskelaktivering med diverse tekniske hjelpemidler (EMG-målinger og sånn), men måler dette utstyret virkelig hva som er mest effektivt i forbindelse med å trene for sprint (eller andre idretter)? Innenfor forskning på styrketrening er dette et stort problem, mener jeg. Forskerne liker å måle ting de kan måle med elektroder eller blodprøver i stedet for faktisk å måle styrkeøkninger eller muskelmasseøkninger. Forskning på styrketrening bør i all hovedsak måle styrkeøkninger eller muskelmasseøkninger. På samme måte bør forskning på sprint måle sprinttider. Men det blir nok ganske vanskelig, ettersom marginene er såpass små i sprint, at det kan være vanskelig å finne ut hva som faktisk fører til de forbedrede/forverrede tidene.

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #3 : 10. februar 2012, 00:32 »
Det diskuteres ofte hva som er best av halv og dype bøy på hurtighet og spenst. De fleste gode sprintere i Norge sverger vel til dyp bøy, men en en del bruker også halv bøy. Jeg lurer på om noen har sett forskning på effekten på spenst hurtighet mellom dyp og halv bøy?

Vil tro de bruker halv bøy for en lettere utvei. Sier seg vel selv at dyp bøy er bedre.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #4 : 10. februar 2012, 00:42 »
Vil tro de bruker halv bøy for en lettere utvei. Sier seg vel selv at dyp bøy er bedre.

jg vet ikke hvorfor noen kjører halvbøy, men om jg skulle ha gjort det ville jg gjort det av en grunn. vende kroppen til tyngre belastning. Da ville den vanlige bøyen ha kjent superlett etterpå:)

blir litt som om du skal makse i benk. si du skal ha 110 1rm. løft av 130, så ta løftet på 110 og de vil kjennes griselett ut:) det funker for mg

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #5 : 10. februar 2012, 00:44 »
Er ikke enig i at det sier seg selv. Ville vel heller sagt motsatt. Halv bøy er mye mer likt hopp og sprinting. Kommer aldri ned i den dybden som du kommer i dyp bøy.

Utlogget Herman Vandrepølse

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 353
  • Honnør: 158
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 353

  • Jau deet...
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #6 : 10. februar 2012, 00:48 »
Er ikke enig i at det sier seg selv. Ville vel heller sagt motsatt. Halv bøy er mye mer likt hopp og sprinting. Kommer aldri ned i den dybden som du kommer i dyp bøy.

Men en som går dypt, vil jo alltid være mye sterkere også i halvbøy, i forhold til en som kun trener halvbøy. Så sant de trener like hardt. Ergo, enda bedre spenst.
www.kravmaga.mobi

Sitat: fra prizm-image - til Vandrepølsa  21. Mai 2007, 21:38
"men så lenge du har det fint ellers,så har det ikke så mye å bety om du løfter 200 eller 300kg i benken Wink du kan jo uansett trøste deg med at du helt sikkert er norges sterkeste fyllikk" Grin
---------------------------------------------------------------------
Det enkle er ofte det beste Wink
 
 195 - 160 - 215 utstyrsfritt på stevne.
Vekt: 87kg
 Treningsperser raw: 225 - 180 - 240
Frogner Atletklubb Styrkeløft/Kampsport Israeli Krav International(IKI Krav Maga)  http://www.facebook.com/ikikravmaganorway

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #7 : 10. februar 2012, 00:53 »
Men en som går dypt, vil jo alltid være mye sterkere også i halvbøy i forhold til en som kun trener halvbøy. Så sant de trener like hardt. Ergo, enda bedre spenst.

Sikker? Høres ikke logisk ut. Hvorfor skal ikke kroppen reagere spesifikt på dette som alt annet? Fins det forskning på dette? Rart hvis ikke.

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #8 : 10. februar 2012, 01:00 »
jg hadde ikke gjort noen av delene. jeg ville kjørt frontbøy, strakemark og legger eksplosivt. evt knebøy med hopp i perioder

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #9 : 10. februar 2012, 01:05 »
Du brukar gluteus, hamstrings, quadriceps osv når du hoppar. Blir desse muskelgruppene trent best i halvbøy eller djupe bøy? Svaret gir seg sjølv...

Utlogget Herman Vandrepølse

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 353
  • Honnør: 158
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 353

  • Jau deet...
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #10 : 10. februar 2012, 01:11 »
Sikker? Høres ikke logisk ut. Hvorfor skal ikke kroppen reagere spesifikt på dette som alt annet? Fins det forskning på dette? Rart hvis ikke.

Nå er ikke jeg noen forsker, men når jeg klarte rundt 180 1rm i dyp bøy, klarte jeg rundt 300kg 1rm i "halvbøy" I dag har jeg 225 i dyp bøy, men har ikke forsøkt halvbøy på veldig lenge.

De på gymmet som har kjørt halvbøy i alle år, klarer sjelden over 200kg i dette. Jeg har dog sett de som tar 230-240kg, men som er sjanseløse på 150kg i dyp bøy.

Så for meg er dette logikk, men har tatt feil før jeg Wink

Har også observert det samme på mange andre gym jeg har vært innom etter en laaang treningskarriere  Smiley

Så jeg vil tro at den som tar mest i dyp bøy, alltid vil være den sterkeste i halvbøy, og dermed best spenst.
www.kravmaga.mobi

Sitat: fra prizm-image - til Vandrepølsa  21. Mai 2007, 21:38
"men så lenge du har det fint ellers,så har det ikke så mye å bety om du løfter 200 eller 300kg i benken Wink du kan jo uansett trøste deg med at du helt sikkert er norges sterkeste fyllikk" Grin
---------------------------------------------------------------------
Det enkle er ofte det beste Wink
 
 195 - 160 - 215 utstyrsfritt på stevne.
Vekt: 87kg
 Treningsperser raw: 225 - 180 - 240
Frogner Atletklubb Styrkeløft/Kampsport Israeli Krav International(IKI Krav Maga)  http://www.facebook.com/ikikravmaganorway

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #11 : 10. februar 2012, 01:13 »
Du brukar gluteus, hamstrings, quadriceps osv når du hoppar. Blir desse muskelgruppene trent best i halvbøy eller djupe bøy? Svaret gir seg sjølv...
Du trener vel de samme musklene som du bruker i hopp og sprint hvis du kjører styrkeøvelser som ligner hopp/sprint-bevegelsene? Da skal du vel være rimelig sikker på spesifisitet?

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #12 : 10. februar 2012, 01:13 »
Styrketreningen er styrketrening, den er ikke teknikktrening når det kommer til sprint. Dype knebøy er bedre for å styrke muskulaturen i lår og hofter enn kortere knebøy.

Vekten må overføres fra nakken/ryggen til underkroppen, dette blir alltid det svakeste leddet.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #13 : 10. februar 2012, 01:15 »
Nå er ikke jeg noen forsker, men når jeg klarte rundt 180 1rm i dyp bøy, klarte jeg rundt 300kg 1rm i "halvbøy" I dag har jeg 225 i dyp bøy, men har ikke forsøkt halvbøy på veldig lenge.

De på gymmet som har kjørt halvbøy i alle år, klarer sjelden over 200kg i dette. Jeg har dog sett de som tar 230-240kg, men som er sjanseløse på 150kg i dyp bøy.

Så for meg er dette logikk, men har tatt feil før jeg Wink

Har også observert det samme på mange andre gym jeg har vært innom etter en laaang treningskarriere  Smiley

Så jeg vil tro at den som tar mest i dyp bøy, alltid vil være den sterkeste i halvbøy, og dermed best spenst.
Skal ikke nekte for at du har rett, vil nok i mange tilfeller være sant, men det virker ikke logisk.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #14 : 10. februar 2012, 01:17 »
Styrketreningen er styrketrening, den er ikke teknikktrening når det kommer til sprint. Dype knebøy er bedre for å styrke muskulaturen i lår og hofter enn kortere knebøy.

Vekten må overføres fra nakken/ryggen til underkroppen, dette blir alltid det svakeste leddet.
Fin erfaring er at du har rett, men mange sverger til halv bøy. Skulle vært morsomt å se forskning på dette.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!