Skrevet av Emne: Dyp vs. halv knebøy  (Lest 101032 ganger)

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #30 : 10. februar 2012, 01:47 »
Nei nå må du gi deg. Proff-byggere er altså en elendig plass å lete etter råd for sprint/hurtighet.



postet den pga denne:)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #31 : 10. februar 2012, 01:49 »
postet den pga denne:)

Og det er det fortsatt...

så hva vil du frem til?

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #32 : 10. februar 2012, 01:50 »
Og det er det fortsatt...

så hva vil du frem til?

jg gidder ikke kverulere med dg:P

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #33 : 10. februar 2012, 07:17 »
se denne

http://www.youtube.com/watch?v=Z1-ygiI6_3M#noexternalembed

kom ikke her å si at ikke noen av de kan løpe

tippr han hadde knust deg lett, evis

Merkelig og sammenligne noensomhelst prestasjons evne mellom en som har brukt nok dop til å ta  2 plass  i mister Olympia med en rein utøver.

Selvfølgelig hadde han knust Evis i øvelser som har med eksplosivitet samt evne til og flytte egen kroppsmasse fort å gjøre, mannen er jo rein muskel og null fett, han er bigger, faster, stronger pga at han har trøkka, det har etter min mening lite med treningsmetodene hans og gjøre.

u do the math.

jeg er ikke helt sikker på hva du legger i forutsettninger, men sikter du til bol typisk?

Reagerer også på at du får det til og få det til og virke negativt at Evis sikter til bol.  Selfølgelig må man sikte til bol når bol har blitt brukt.  Eller er vi fortsatt på nivået hvor det er politisk ukorekt og peke på en som har brukt bol å si "Han har brukt bol"?

Utlogget TBF

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 778
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 778

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #34 : 10. februar 2012, 07:44 »
Hei emiiiiiiil, du bruker bol.
Norgesmester i grep -90 2011.

Sterkmanntrening

Utlogget Burrek

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 157
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 157

  • Det SKAL svi !
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #35 : 10. februar 2012, 07:45 »
Halvbøy for meg er som å ha sex med halve penis.

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #36 : 10. februar 2012, 08:01 »
Vis vi snakker muskel aktivering så har man en Emg målings tabell her:

Muskel       Kvartbøy pararel bøy       Dype bøy

Hamstring  13.4      15.4                 15.0

Glutes       16.9      28.0                 35.5

Vastus M   30.9    18.9                   20.2

Vastus L   38.8     37.8                   29.3


Nå har det jo seg slik at Ræva alene er den sterkeste muskelen under beltet. Det vill si at du vill bruke Glutes kraften mye i et hopp sammen med hamstring for å skappe akselasjon ifra utgangs posisjon til du hopper til værs. Quadriceps vill ta over akselasjon lengere oppe i banen før et hopp.

Emg målingen over vill også peke frem på hvorfor proffbyggerne kjører bøyen sin som de gjør.
 



Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #37 : 10. februar 2012, 08:44 »
Det jeg nå skal referere til, er blitt meg fortalt for mange år siden...

Når jeg tok A-B trenerkurs i styrkeløft, ble vi fortalt at de hadde hatt en spensttest på toppidrettssenteret. Alle? idrettsgrener ble testet. Den med best spenst viste seg å være styrkeløfteren Arne? Brovold. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Skulle det stemme, så taler det godt for dype bøy/spenst.

Har en stor oversikt fra olympiatoppen hvor bortimot 3000 mannlige norske utøvere i forskjellige idretter er testet i spenst over en periode på ca 15 år(1995-2009). På denne listen står "alle" idretter, bortsett fra styrkeløft. Om de ikke har vært testet av olympiatoppen aner jeg ikke. Lista er ihvertfall veldig klar, på begge testene som er gjort regelrett knuser friidrettsutøverne som drev med hopp (typ lengde og høyde) og sprinterne de andre gruppene. Ikke bare slo de de andre idrettene, men regelrett knuste de. Dette gjaldt både på snitt (for hele grupper) men også på enkeltutøvere. Det er egentlig ingen stor overraskelse.
Landslaget i vektløfting er med på denne oversikten og scorer i ca samme klasse som basketballspillerne og volleyballspillerne hva gjelder spenst, mao blant de bedre men et stykke bak de beste friidrettsutøverne.

Nå var som sagt ikke styrkeløfterne på denne lista, men ville jo forundre meg litt om de ville scoret så veldig mye bedre enn vektløfterne, men om de scoret noe bedre ville jo forsåvidt ikke være noen stor overraskelse. Uansett var spranget opp til friidrettsutøverne veldig stort for samtlige andre idretter.
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #38 : 10. februar 2012, 08:48 »
Fin erfaring er at du har rett, men mange sverger til halv bøy. Skulle vært morsomt å se forskning på dette.

Det er ihvertfall gjort forskning på flere eliteserielag i fotball i Norge som har testet 40 meter, trent kvartbøy 3x i uken i 12 uker og retestet 40meter. Det viste ihvertfall god fremgang på hurtighet. Det viste også en veldig sterk sammenheng med at fotballspillerne som løftet mest i kvartbøy jevnt over også var de raskeste spillerne (med noen få unntak).

Svakheten her er jo at det ikke var noen kontrollgruppe som trente dype bøy på noen av studiene jeg har lest. Jeg vil jo tro at svært mange sprintere etc vil være alt for sterke i kvartbøy til at det blir en hensiktsmessig øvelse å trene (veldig stor risiko å gå ut og kjøre kvartbøy med 300+kg) så vil uansett tro at de raskeste utøverne kjører dype bøy. Det samsvarer også med det jeg har sett av norske sprintere i aksjon på toppidrettsenteret.
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #39 : 10. februar 2012, 10:28 »
Har en stor oversikt fra olympiatoppen hvor bortimot 3000 mannlige norske utøvere i forskjellige idretter er testet i spenst over en periode på ca 15 år(1995-2009). På denne listen står "alle" idretter, bortsett fra styrkeløft. Om de ikke har vært testet av olympiatoppen aner jeg ikke. Lista er ihvertfall veldig klar, på begge testene som er gjort regelrett knuser friidrettsutøverne som drev med hopp (typ lengde og høyde) og sprinterne de andre gruppene. Ikke bare slo de de andre idrettene, men regelrett knuste de. Dette gjaldt både på snitt (for hele grupper) men også på enkeltutøvere. Det er egentlig ingen stor overraskelse.
Landslaget i vektløfting er med på denne oversikten og scorer i ca samme klasse som basketballspillerne og volleyballspillerne hva gjelder spenst, mao blant de bedre men et stykke bak de beste friidrettsutøverne.

Nå var som sagt ikke styrkeløfterne på denne lista, men ville jo forundre meg litt om de ville scoret så veldig mye bedre enn vektløfterne, men om de scoret noe bedre ville jo forsåvidt ikke være noen stor overraskelse. Uansett var spranget opp til friidrettsutøverne veldig stort for samtlige andre idretter.


Det ser ut som de fleste forsøk som er gjort på dette området er gjort med halv bøy. Har i alle fall ikke sett noen sammenligning mellom halv og dyp bøy på hurtighet og spenst. Rart ikke noen har gjort noe sånt når det er såpass mye uenighet om hva som er best. Kan se ut som de fleste praktikere bruker dyp bøy, mens forskere bruker halv bøy.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #40 : 10. februar 2012, 10:46 »
se denne

http://www.youtube.com/watch?v=Z1-ygiI6_3M#noexternalembed

kom ikke her å si at ikke noen av de kan løpe

tippr han hadde knust deg lett, evis
Var vel ikke så verst av Leveron, ble banket av Chambers, men han kunne løpe ja. Hva kunne han løpt 60m på, 7,20-30? Det er ganske fort det. Vi løpe fra de aller fleste. Vil nok tror han har et sprinttalent fra før. Det nok ikke byggertreningen som har gjort han rask. Arti å se at den kanskje største sprinteren i verdenstoppen ser ut som en middels O2-snapper ved siden av Leveron.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #41 : 10. februar 2012, 11:34 »
Selv vært å blitt testet spenst på i testlabben på NIH/Olympiatoppen, og fikk da vite at styrkeløfterene var blant de som hadde best resultat. Andre som har vært på spensttest her på treningsforum har jo også skrevet dette. Selv plasserte jeg meg godt over gjennomsnittet av norske toppidrettsutøvere, selv om jeg sprang 60 meter på 9 sekund før jeg begynte med skikkelig knebøy.

Det at forskere ofte bruker halvbøy i tester virker som ofte å være uvitenhet eller av letthetshensyn.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975


Utlogget rsagneskar

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #43 : 10. februar 2012, 12:13 »
hørt at kulestøtere er utrolig raske på 40 metern Tongue
ELSKER TRENING!!

94 modell Wink  altså 17 år Smiley

høyde 182cm
vekkt ca: 82kg

Trenings logg

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=123629.new#new



har dysleksi så ikke mas om at jeg skriver dårlig, om de ikke er nødvendig Tongue

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #44 : 10. februar 2012, 12:28 »
Ja, denne gikk fra 1995 tli 2008 og da var ikke styrkeløft tatt med. Snedig. Det var vel i 1991 eller 1992 at den testen som blir omtalt først i denne tråden ble arrangert. Den gang styrkeløft var idretten med beste resultater på disse testene. Det har nok også endel å si hvem som deltok på testene. Ved forrige test så var f.eks. Erik Stikelstad aktiv utøver og sansynligvis deltok han også på testen (bare en antakelse) - og han hadde en fantastisk spenst. Etter en bankett engang så kom han inn på et stappfullt hotellrom, godt i farta. Det var en liten plass på ca. 25x25 cm som var ledig rett over dobbeltsengen inne på rommet. Erik pekte på nettopp denne plassen. Og vips, uten fart, så sto han plutselig på plassen og begynte å sosialisere. En annen gang var det dansing som skulle skje. Plutselig ble oppmerksomheten rettet mot Kongepokalvinneren. Han sto oppe på podiet i dansesalen med ryggen til oss. Og plutselig tok han en perfekt baklengs salto. Og landet stødig. Selv om han var beruset. Haha. For en mann!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!