Skrevet av Emne: Dyp vs. halv knebøy  (Lest 100766 ganger)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #75 : 14. februar 2012, 01:18 »

Ja, hva mener du med det?


Man er nesten nødt til å spisse treningen sin for å kunne nå det absolutt høyeste nivå. Det forstår du vel?

Mest mulig energi må brukes på det spesifikke.

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #76 : 14. februar 2012, 01:39 »
Hva er viktigst for en sprinter; vertikale eller horisontal spenst? Personlig heller jeg mot horisontal

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #77 : 14. februar 2012, 12:47 »
Man må dele spensten opp i 3 kategorier:

Stillestående tofotssats
Tofotssats med løpefart
Enfotssats med løpefart

Om noen tror man kan sammenlikne alt under en kategori, aner de ikke hva de snakker om!

Det er som å finne ut hvem som er best på ski av langrennsløperne, skihopperne og alpinistene. ''For ski er ski'' De fleste ser vel at det er latterlig!



Selvfølgelig vil en høyde- eller lengdehopper være best på ettbeinssats, men det er jo en viss overføringsverdi. Alle de friidrettsutøverne jeg har forholdt meg til har nå ihvertfall hatt latterlig god spenst, også med 2 bein, både høyt og langt.

Hva er viktigst for en sprinter; vertikale eller horisontal spenst? Personlig heller jeg mot horisontal

Jeg siterer Enoksen og Tønnesen i boka "Styrketrening i individuelle idretter og ballspill":

"Mange trenere i sprint hevder at god prestasjonsevne i horisontale spenstøvelser korrelerer best med akselerasjonsevnen, mens god vertikal spenst betyr mest for utøverens toppfart."
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #78 : 14. februar 2012, 14:49 »
Man er nesten nødt til å spisse treningen sin for å kunne nå det absolutt høyeste nivå. Det forstår du vel?

Mest mulig energi må brukes på det spesifikke.

Ja, da er vi enige.. å få en styrkeløfter til å hoppe over en hekk er like irrelevant som å få en høydehopper til å kjøre bosko-test!

Ergo.. vi kan ikke sammenlikne spenst på den måten!

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #79 : 14. februar 2012, 14:52 »

Ja, da er vi enige.. å få en styrkeløfter til å hoppe over en hekk er like irrelevant som å få en høydehopper til å kjøre bosko-test!

Ergo.. vi kan ikke sammenlikne spenst på den måten!


Hehe men litt artig er det uansett. Styrkeløftere hopper så og si aldri. Høydehoppere hopper i hytt og pine Grin

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #80 : 14. februar 2012, 14:53 »
Selvfølgelig vil en høyde- eller lengdehopper være best på ettbeinssats, men det er jo en viss overføringsverdi. Alle de friidrettsutøverne jeg har forholdt meg til har nå ihvertfall hatt latterlig god spenst, også med 2 bein, både høyt og langt.

Ja, men det er veldig individuelt, at en av verdens mest eksplosive og spenstige menn hopper 59cm i bosko MED armsving sier litt om at det er lite relevant og har svært lite å si.
MEN det finnes selvfølgelig noen som er latterlig gode på slike hopp også. Men det er det samme som at det finnes fotballspillere som er veldig raske, og noen som ikke er det. Men begge kan være gode fotballspillere.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #81 : 14. februar 2012, 14:55 »
Hehe men litt artig er det uansett. Styrkeløftere hopper så og si aldri. Høydehoppere hopper i hytt og pine Grin

Men det er forskjell på å gjøre en høyde sats, som foregår med omtrent strakt ben, og på å kjøre et hopp som krever en større knevinkel. En styrkeløfter er i den posisjonen MYE oftere enn en høydehopper.
(Men som sagt, det finneshøydehoppere som også er gode på tofotssats)

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #82 : 14. februar 2012, 16:03 »
Ikke for å være spydig eller noe sånn, men du er egentlig helt på jordet..

Og det stemmer faktisk at han hoppa 39cm på boscoen, og 59cm i bosco med armsving. Siden du sier at en som er god til å hoppe på to bein er god på ett bein også.. vil jeg gjerne se en styrkeløfter hoppe 240 i høyde eller hoppe over hekker på 1,70m Smiley Siden ''det er samme greiene''..




hahaha,

det der er 75% teknikk! DU er helt på jordet.

sammenlign heller med ettbens hopp på samme test som tobeins hopp. Så kan du sammenligne. Ikke en øvelse der du må terpe teknikk for å hoppe høyt.. er du full?
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #83 : 14. februar 2012, 16:05 »
Å sammenlikne tofotsspenst med enfotsspenst er som å si at Lasse Kjus er fantastisk på langrenn, fordi ski er ski.. Doctor Danny!

igjen feil.

latterligste sammenligningen jeg har hørt.

Du kan heller sammenligne en som er god i støt er god i en-arms push press. Noe som er sant, så lenge teknikken sitter der Wink

DET er en god sammneligning og støtter det jeg sier. - over out doctor jallatralle.
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget MariaLavelle

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #84 : 14. februar 2012, 16:24 »
hahaha,

det der er 75% teknikk! DU er helt på jordet.

sammenlign heller med ettbens hopp på samme test som tobeins hopp. Så kan du sammenligne. Ikke en øvelse der du må terpe teknikk for å hoppe høyt.. er du full?

Du vet ikke helt hva det dreier seg om..

I en høydesats eller en sats over en hekk er benet nesten strakt, og bakkekontakten er veldig mye lavere enn ved en tofotssats. Det er faktisk to helt forskjellige ting, og i et høydehopp er det IKKE 75% teknikk. Rettere sagt 70% fysikk og 30% teknikk.

Man kan teste ved bruk av Vertec, der man har tilløpsfart og en sats som er omtrent identisk som i et høydehopp. Og jeg kan love deg at en profesjonell høydehopper hopper høyere der enn en styrkeløfter!!




Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #85 : 14. februar 2012, 16:36 »
I en høydesats eller en sats over en hekk er benet nesten strakt, og bakkekontakten er veldig mye lavere enn ved en tofotssats. Det er faktisk to helt forskjellige ting, og i et høydehopp er det IKKE 75% teknikk. Rettere sagt 70% fysikk og 30% teknikk.

Enda rettere sagt:
30% teknikk
20% Hurtighet
30% Spenst
20% Styrke

Dere trenger ikke engang å diskutere på det jeg nettopp skrev. For dette vet jeg!


Man kan teste ved bruk av Vertec, der man har tilløpsfart og en sats som er omtrent identisk som i et høydehopp. Og jeg kan love deg at en profesjonell høydehopper hopper høyere der enn en styrkeløfter!!

Om man vil sammenlikne en styrkeløfters resultat med tofotssats på vertec og en høydehoppers en fotssats ser vi at jammen.. jøss.. styrkeløfterne er ikke spenstige!

En av verdens beste høydehoopere hopper et sted mellom 1,40m og 1,70m på en slik test.. om noen vet om en styrkeløfter som hopper så høyt fra to bein må dere skrike ut! :O


Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #86 : 14. februar 2012, 17:12 »
igjen feil.

latterligste sammenligningen jeg har hørt.

Du kan heller sammenligne en som er god i støt er god i en-arms push press. Noe som er sant, så lenge teknikken sitter der Wink

DET er en god sammneligning og støtter det jeg sier. - over out doctor jallatralle.

Hvem tror du at du er egentlig?

Og hva i huleste får deg til å tro at du kan dette bedre enn andre? :O

Hvis du ser på knevinkelen i et tofotsahopp og et enfotshopp ser du forskjellen. Det er virkelig to svært forskjelige ting, og om du ikke ser det er du enten svaksynt eller mindre intelligent. Bakke kontakten på en tofotssats er mye lengre enn ved et ettbenshopp og knevinkelen mye mindre!!
Riktignok skal kroppen forlate bakken under begge hoppene, men måten det gjøres på er helt forskjellig.

Og da er det faktisk det samme som å si at ''Lasse Kjus ville vært en god langrennsløper fordi han er jo god på ski.'' Eller at ''en kulestøter er god til å kaste spyd, fordi han har jo kastarm''

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #87 : 14. februar 2012, 17:32 »
Tofotssats og enfotssats av samme person:

Du trenger ikke å være geni for å se forskjellen og se at det krever to forskjellige ferdigheter.

Tofotssats er en mye saktere bevegelse, mens en enfotssats skjer ekstremt fort med en helt annen vinkel.

Du kan være et knebøy-fantom å være super god i tofotssats men allikevel være helt elendig i enfotssats. (Noe som er tilfellet med mange styrkeløftere)

Eller du kan være relativt dårlig i knebøy, men fantastisk god i andre løft og enfotssats (Noe som er tilfellet med mange friidrettsutøvere.. deriblant Stefan Holm og Jonathan Edwards)

Eller du kan være god i begge (Noe som er tilfellet med noen friidrettsutøvere)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #88 : 14. februar 2012, 17:51 »
Enda rettere sagt:
30% teknikk
20% Hurtighet
30% Spenst
20% Styrke

Dere trenger ikke engang å diskutere på det jeg nettopp skrev. For dette vet jeg!


Dette er feil.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #89 : 14. februar 2012, 18:02 »
Dette er feil.

Hva får deg til å tro det?   woot lol


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!