Skrevet av Emne: Dyp vs. halv knebøy  (Lest 100781 ganger)

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #90 : 14. februar 2012, 18:08 »
Tofotssats og enfotssats av samme person:

Du trenger ikke å være geni for å se forskjellen og se at det krever to forskjellige ferdigheter.

Tofotssats er en mye saktere bevegelse, mens en enfotssats skjer ekstremt fort med en helt annen vinkel.

Du kan være et knebøy-fantom å være super god i tofotssats men allikevel være helt elendig i enfotssats. (Noe som er tilfellet med mange styrkeløftere)

Eller du kan være relativt dårlig i knebøy, men fantastisk god i andre løft og enfotssats (Noe som er tilfellet med mange friidrettsutøvere.. deriblant Stefan Holm og Jonathan Edwards)

Eller du kan være god i begge (Noe som er tilfellet med noen friidrettsutøvere)


Når olympiatoppen utarbeier arbeidskravsanalyser for friidrett er innebærer dette også styrkeøvelser som knebøy og halvbøy.

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/treningsplanlegging/arbeidskrav/friidrett/page3603.html

Det er såklart langt mer komplisert enn kun et spørsmål om knebøystyrke, men blir dumt å utelukke knebøy fullstendig, også for øvelser som bruker ettbeinssats...
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #91 : 14. februar 2012, 18:11 »
Hvis det jeg sa var feil.. hvordan forklarer du da dette?

Ryu?

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #92 : 14. februar 2012, 18:13 »
Når olympiatoppen utarbeier arbeidskravsanalyser for friidrett er innebærer dette også styrkeøvelser som knebøy og halvbøy.

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/treningsplanlegging/arbeidskrav/friidrett/page3603.html

Det er såklart langt mer komplisert enn kun et spørsmål om knebøystyrke, men blir dumt å utelukke knebøy fullstendig, også for øvelser som bruker ettbeinssats...

Nei jeg har heller aldri sagt at man skal utelukke knebøy. Og ja det du har fullstendig rett i.. det er patetisk å basere det hele på 'en' øvelse.

Men det folk ikke forstår er jo at det å hoppe på to bein er noe annet enn det å hoppe på ett bein.



Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #93 : 14. februar 2012, 22:14 »
Hvem tror du at du er egentlig?

Og hva i huleste får deg til å tro at du kan dette bedre enn andre? :O

Hvis du ser på knevinkelen i et tofotsahopp og et enfotshopp ser du forskjellen. Det er virkelig to svært forskjelige ting, og om du ikke ser det er du enten svaksynt eller mindre intelligent. Bakke kontakten på en tofotssats er mye lengre enn ved et ettbenshopp og knevinkelen mye mindre!!
Riktignok skal kroppen forlate bakken under begge hoppene, men måten det gjøres på er helt forskjellig.

Og da er det faktisk det samme som å si at ''Lasse Kjus ville vært en god langrennsløper fordi han er jo god på ski.'' Eller at ''en kulestøter er god til å kaste spyd, fordi han har jo kastarm''


oooh the fucking IRONY.. Du som er den mest bastante idioten her. hvem trur DU at du er?

En ting du skal vite er at du umulig kan være mye intelligent. Ikke vits å diskutere med ett troll som deg uansett..

wtf 20% dittt, 30% datt, 20% fjas.

åssen i all verden kommer du fram til disse tallene og sier at "dette vet jeg" ..

jeg skrev 75% bare for å få fram ett poeng at det krever mye teknikk, men du skriver nøyaktighet av hvor stor prosent diverse faktorer spiller inn, og påstår at dette vet du!!


si meg, hva får deg til å tru at du kan dette?=) og forklar begrunnelsen din til de eksakte tallene du har kommet fram til.
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #94 : 14. februar 2012, 22:42 »
Er du seriøs Danny? Du strør rundt deg meg høyst subjektive påstander uten å argumentere for dem, og krydrer det hele med personangrep og fjortisspråk...

I så og si samtlige diskusjoner du involverer deg ender du opp med å fremstå som en komplett idiot; høy på deg selv og immun mot bedre viten. Forhold deg i det minste til hva som faktisk blir skrevet i tråden - hadde du lest hva bmw postet rett over deg hadde du kanskje sluppet å dumme deg ut nok en gang=)

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #95 : 14. februar 2012, 23:00 »
Er du seriøs Danny? Du strør rundt deg meg høyst subjektive påstander uten å argumentere for dem, og krydrer det hele med personangrep og fjortisspråk...

I så og si samtlige diskusjoner du involverer deg ender du opp med å fremstå som en komplett idiot; høy på deg selv og immun mot bedre viten. Forhold deg i det minste til hva som faktisk blir skrevet i tråden - hadde du lest hva bmw postet rett over deg hadde du kanskje sluppet å dumme deg ut nok en gang=)

absolut ikke, og din mening er da heller uviktig. jeg tar ikke idioter seriøst derfor svarer jeg ikke 100% seriøst heller Wink har aldri sagt noe feil av hva jeg har skrevet her, hvis du bare hadde giddet å lese hva jeg faktisk skriver istedenfor å "velge side" og spre videre hat Wink

personangrep svares med personangrep, og du gjorde det nettopp selv.. Godt gjort! Wink
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #96 : 14. februar 2012, 23:05 »
Tror du bygger deg opp en ny ferie her Danny Grin

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #97 : 14. februar 2012, 23:08 »
Tror du bygger deg opp en ny ferie her Danny Grin

couldnt care less egentlig Grin  Det har du kanskje merket.
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #98 : 15. februar 2012, 09:47 »
oooh the fucking IRONY.. Du som er den mest bastante idioten her. hvem trur DU at du er?

En ting du skal vite er at du umulig kan være mye intelligent. Ikke vits å diskutere med ett troll som deg uansett..

Det kan nevnes at jeg baserte påstandene mine på kurrante kilder. Om du kan være vennlig å lese tidligere innlegg ser du hvilke kilder jeg har brukt.

wtf 20% dittt, 30% datt, 20% fjas.

åssen i all verden kommer du fram til disse tallene og sier at "dette vet jeg" ..

jeg skrev 75% bare for å få fram ett poeng at det krever mye teknikk, men du skriver nøyaktighet av hvor stor prosent diverse faktorer spiller inn, og påstår at dette vet du!!

si meg, hva får deg til å tru at du kan dette?=) og forklar begrunnelsen din til de eksakte tallene du har kommet fram til.

Har bare noen ord til deg..

Der dummet du deg ut. Sjekk kilden jeg postet lengre oppe.. og hva får deg egentlig til å tro at du kan dette? Har du noen kilder å referere til? Eller Noen som helst erfaring med høydehopp?

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #99 : 15. februar 2012, 14:05 »
Hva er viktigst for en sprinter; vertikale eller horisontal spenst? Personlig heller jeg mot horisontal

Horisontal høres mest logisk ut, men del undersøkelser har vist at horisontal spenst korr best med aks, mens vertikal korr best med toppfart. Forklaringen på dette kan være at når du løper i toppfart er det små hor. krefter det dreier seg om, mens det er stor kraft i vertikal retning. Mens når du akser er det mer hor kraft (men fremdeles mest vert kraft) Men uansett om du hopper vertikalt eller horisontalt eller løper, så må du produsere mye mer vertikal enn horisontal kraft. Gravitasjon er noe dritt!

Utlogget eggz0r

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 457
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 457

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #100 : 15. mars 2012, 21:18 »
Relevant.

Sitat
Quarter squat training elicited significant (p≤0.05) transfer losses into the isometric maximal and explosive strength behavior. Our findings therefor contest the concept of superior angle specific transfer effects. Deep front and back squats guarantee performance-enhancing transfer effects of dynamic maximal strength to dynamic speed-strength capacity of hip and knee extensors compared to quarter squats.

Sitat
10 weeks of quarter squats does jack shit for jumping, while full squats boosts jump performance 8%, new study show


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22344055

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #101 : 15. mars 2012, 22:08 »

Kanskje en fordel å komme med relevante og sikre kilder også?

Ville heller hørt på en olympisk mester i høyde enn enoverfladisk forklaring fra en random link..

Utlogget eggz0r

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 457
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 457

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #102 : 16. mars 2012, 00:22 »
Denne artikkelen er publisert i forskningstidsskriftet; Journal of Strength & Conditioning Research. Jeg vet ikke hvor mye hypotetisk-deduktive metode du har lest, men det kan ikke være mange sidene.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #103 : 16. mars 2012, 09:13 »
Denne artikkelen er publisert i forskningstidsskriftet; Journal of Strength & Conditioning Research. Jeg vet ikke hvor mye hypotetisk-deduktive metode du har lest, men det kan ikke være mange sidene.

Det ble gjort i løpet av 10 uker, INGEN kan bygge opp sinnsyk spenst og hurtighet på 10 uker. Med andre ord er det fullstendig irrelevant.

Forskerne her mener med andre ord at høydehoppere i verdensklasse trener feil?




Utlogget eggz0r

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 457
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 457

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #104 : 16. mars 2012, 11:36 »
De mener ingen ting. Det er resultatet de har kommet frem til etter å ha prøvd å motbevise egen hypotese.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!