Skrevet av Emne: Dyp vs. halv knebøy  (Lest 100767 ganger)

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #120 : 24. april 2013, 12:59 »
Selvfølgelig tilpasser man seg det man trener på, og det er ikke noe sjokk at høydehopperen hopper høyest av ett ben. Styrkeløfteren har i tillegg kortere tilløp og elendig teknikk på hoppet med ett ben. Vil ikke si at dette beviser påstanden din om at knebøy er irrelevant, bmw...
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget super_s

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #121 : 19. januar 2014, 11:28 »
Syntes denne diskusjonen er interessant. Ser at de fleste her er for dype knebøy. I utgangspunktet er vel de fleste enige om at det også er riktig, men i en del tilfeller kan halve være vel så bra. Et punkt som er viktig er teknikk. Å gå ned i en dyp knebøy krever god mobilitet og balanse. Dette er noe ganske få faktisk har, særlig hos personer med mindre erfaring med styrketrening. For mange nybegynnere kan derfor det å presse seg dypt føre til runding av rygg og deretter skader. Tror de fleste er enige med meg i akkurat dette.

Når det gjelder idrettsspesifikk trening, som jeg ser diskusjonen stort sett har gått i, mener jeg også her at vi må ta hensyn til det at noen kan ha begrenset mobilitet for å utføre dype knebøy. Er det verdt og bruke treningstid for å øke mobilitet bare for å kunne trene i en dypere knebøyposisjon? I de fleste idretter vil jeg si nei. Ser at det argumenteres for at dype knebøy gir bedre resultater på spensttester sammenlignet med halve. Dette er vel ganske selvfølgelig siden dype knebøy faktisk er kjempespesifikt for de typiske spensttestene som benyttes. For mange idretter er det imidlertid ikke alltid noe mål å hoppe høyest, det er om og gjøre å hoppe høyt fortest. Mao. man går aldri ned i en dyp knebøyposisjon før man hopper.

Det skal sies at jeg er alt annet enn mot dype knebøy. Har sett studier der sprintere økte hastighet ved å trene dype knebøy så en variasjon vil antakelig være best. Dette forutsetter imidlertid at man mestrer teknikken. Hvis man ikke gjør det og heller ikke har tid til å gjøre noe med det tror jeg ikke man går glipp av livsviktig trening heller

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #122 : 19. januar 2014, 12:19 »
Er ikke enig i at det sier seg selv. Ville vel heller sagt motsatt. Halv bøy er mye mer likt hopp og sprinting. Kommer aldri ned i den dybden som du kommer i dyp bøy.

Halv bøy ligner på et vertikalt spensthopp bortsett fra at sistnevnte aktiviserer leggmuskulaturen i større grad. Men de fleste andre eksplosive øvelser innebærer skyv bakover og ikke bare oppover, noe som aktiviserer hoftemuskulaturen i mye større grad. Det er nettopp nede i bånn av dyp knebøy at hoftemuskulaturen aktiviseres mest. Halv bøy blir mer en øvelse for ryggstrekker og quadriceps.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 168

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #123 : 19. januar 2014, 14:48 »
Jeg fant ut at dypest mulig knebøy, dvs..helt ned på huk, bakside  lår møter legger...trener hele beinregionen så bra, at det er alt beina trenger. Tar nå kun knebøy,  starter lett og jobber opp til en 1 rep maks og så ned igjen.. Slutter gjerne av med en 10-20 repper ...blir fort totalt 8-10 sett...

Dette gjør jeg hver 6-14 dag, dvs.. Dropper gjerne beindag annhver runde i programmet. 

Burde nesten trent hele kroppen sånn, fordi det eneste som vokser om dagen er beina...   Sjeldent og tungt....

Nå skal det sies at jeg er genetisk begavet for lettvokste lår, så jeg spøker gjerne med at beina mine vokser av å se på andre ta knebøy..   Så det kan tenkes at ikke en så sjelden frekvens funker for andre.    Har aldri gjort dette for resten av kroppen, fordi det blir da for lite trening, og jeg liker å være mye på gymmet.

Men har funnet ut at siden jeg syns bein er forjævlig kjedelig å trene,  bortsett fra tung bøy, så lider jeg heller gjennom noen skikkelig tunge maks sett på det, enn å pumpe ut alle tenkelige øvelser på dem....

Utlogget super_s

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #124 : 19. januar 2014, 14:56 »
Ok, helt klart med på den tankegangen, SFV. Hva med andre øvelser som utfall og glutebridge? Særlig glutebridge har vel meget god overføringsverdi til sprint. Noe av poenget med det jeg skrev var jo at mange ikke bør gå ned i dyp knebøy pågrunn av mobilitetsproblemer som fører til skade. Da er det vel bedre å velge andre øvelser i tillegg til halve knebøy, selv for idrettsutøvere?

Tror de fleste her er enige om at dyp knebøy aktiverer mer muskulatur og er mer effektiv for å vokse.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #125 : 19. januar 2014, 15:02 »
Ok, helt klart med på den tankegangen, SFV. Hva med andre øvelser som utfall og glutebridge? Særlig glutebridge har vel meget god overføringsverdi til sprint. Noe av poenget med det jeg skrev var jo at mange ikke bør gå ned i dyp knebøy pågrunn av mobilitetsproblemer som fører til skade. Da er det vel bedre å velge andre øvelser i tillegg til halve knebøy, selv for idrettsutøvere?

Tror de fleste her er enige om at dyp knebøy aktiverer mer muskulatur og er mer effektiv for å vokse.

Spørsmålet er hvor mye støttemuskulatur de andre øvelsene aktiviserer og flerleddsøvelser er generelt mer utviklende. Glute bridge klarer man å kjøre med en god del vekt men det er i prinsipp en isolasjonsøvelse. Markløft i en eller annen form tror jeg er et bedre alternativ. Trapbar markløft aktiviserer alle muskelgruppene uten at man trenger å gå veldig dypt ned.

https://www.youtube.com/watch?v=g8gmMAOKBxI
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #126 : 19. januar 2014, 16:16 »
Spørsmålet er hvor mye støttemuskulatur de andre øvelsene aktiviserer og flerleddsøvelser er generelt mer utviklende. Glute bridge klarer man å kjøre med en god del vekt men det er i prinsipp en isolasjonsøvelse. Markløft i en eller annen form tror jeg er et bedre alternativ. Trapbar markløft aktiviserer alle muskelgruppene uten at man trenger å gå veldig dypt ned.

https://www.youtube.com/watch?v=g8gmMAOKBxI

Ta det et steg videre å stå på en boks eller noe som gjør at ROM bli lengere.
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #127 : 19. januar 2014, 16:22 »
Ta det et steg videre å stå på en boks eller noe som gjør at ROM bli lengere.

Poenget var å slippe å gå for dypt på grunn av mobilitetsproblemer. Ellers er sikkert megadyp knebøy like bra som noe annet. Toppsprinterne er mest utviklet når det gjelder hoftebøyerne og hamstrings, men det er en annen sak.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #128 : 19. januar 2014, 17:06 »
Poenget var å slippe å gå for dypt på grunn av mobilitetsproblemer. Ellers er sikkert megadyp knebøy like bra som noe annet. Toppsprinterne er mest utviklet når det gjelder hoftebøyerne og hamstrings, men det er en annen sak.



Har ikke leste saken, så det var mer ment som enda et alternativ.
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #129 : 19. januar 2014, 17:10 »
Min logiske sans er at å fokusere på moblitet og dyp knebøy er et veldig mye bedre alternativ i lengden med tanke på skadde risiko når det er et av poengene for de som mener kvartbøy/halvbøy er et bedre alternativ.
Knær, ankler, rygg, hofter, scener og muskler slites drastisk mye mere når man går ut med 70+- kg mere på ryggen for å utfører halvbøy.
Også vis man da tenker på at Sette musklaturen er faktisk en såpass stor og sterk muskel i kroppen at denne vill ha en såpass sentral rolle i et spenst hopp/fraspark da lårene i seg selv alene ikke er så sterke uten bruk av sette musklaturen, noe kvart/halvbøy ikke vill aktivere i noe stor grad!
Å sammenligne noen som faktisk driver med tekniske hopp og løp med en som står med begge beina planta i bakken og løfter opp og ned å ikke har fokus på hopp og løp i den grad den spesialiserte gjør i det helletat, blir nå bare dumt.

Hjelper ikke å ha 1 eller 2 bra sesonger når du sliter med masse vis av skader å aldri kommer deg videre for kroppen blir gjentatte ganger overbelasta igjennom grunntrening og oppkjøring, å kommer ikke i den form toppen du var i eller i bedre form slik at du kan klatre høyere opp på plasserings stigen.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #130 : 19. januar 2014, 17:16 »
Spørs om ikke kvartbøy og kvartbøy med spensthopp blir en veldig spisset øvelse for høydehoppere. Som grunntrening skjønner jeg ikke at det skal være noe poeng for noen. Og hvis du ikke tåler å kjøre en eller annen variant av markløft så tror jeg ikke du klarer å hevde deg i eksplosiv idrett heller.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #131 : 19. januar 2014, 22:18 »
Jamaica-sprinterne fokuserer mye på hamstrings og mindre på quads :

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121128.45

Nordic hamstrings kan være en god isolasjonsøvelse. Glute bridge er en dårlig øvelse for hamstrings da det er for lite strekk over hoftene til at hamstrings blir aktivisert som synergist. Markløft og strakmark er bedre.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget rsagneskar

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #132 : 27. januar 2014, 21:16 »
Om man kjører kvartbøy vil jo dette føre til at man kan ha flere kg på ryggen, vil ikke dette føre til at flere muskelfibrer/muskelgrupper blir aktivert? Akkurat som f.eks. benkpress til kloss, eller markløft fra kloss?
ELSKER TRENING!!

94 modell Wink  altså 17 år Smiley

høyde 182cm
vekkt ca: 82kg

Trenings logg

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=123629.new#new



har dysleksi så ikke mas om at jeg skriver dårlig, om de ikke er nødvendig Tongue

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #133 : 27. januar 2014, 22:31 »
Om man kjører kvartbøy vil jo dette føre til at man kan ha flere kg på ryggen, vil ikke dette føre til at flere muskelfibrer/muskelgrupper blir aktivert? Akkurat som f.eks. benkpress til kloss, eller markløft fra kloss?

Nei, og grunnen til det har noe med kraft*arm å gjøre. Kraften nedover blir stor, men armen er ikke særlig stor. Kvartbøy vil ha mest effekt på vastus medialis, den dråpeformede delen av quadriceps som er på innsiden av låret siden den aktiviseres mest når kneet er nesten utstrekt. Men da kan man liksågodt trene litt utspark istedenfor. Kvartbøy med tunge vekter kan kanskje ha noe å si for evnen til å håndtere store vekter rent stabilitetsmessig, ryggstrekker og skulder/nakkeparti er involvert. Det blir som å trene avløft og lockout i benkpress.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Sprinttrener

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #134 : 14. februar 2014, 10:13 »
Knebøy til 90 grader mellom legg/lår gir også ca 90 grader mellom overkropp/lår. Så å hevde at 90graders knebøy ikke aktiverer glutes blir feil iom den strekker ut igjen hofta, men det er riktig at parallelle og dype aktiverer mer. Men her er et annet aspekt som er viktigere, hastigheten i løftet. Det går vesentlig tregere å løfte når man går dypt enn når man går til 90 grader, poenget er å trene opp hastigheten på foten fra kneløft til fotisett og iom kneløftet ikke er høyere enn 90 grader mot overkroppen så er det poengløst å gå dypt som hovedøvelse. I mine øyne. 90 graders knebøy er det mest spesifikke på to bein.

Høy aktivering av glutes kan man få ved andre øvelser som går mye fortere enn knebøy, f.eks glutesbridge eller olympiske løft. Lavere skaderisiko gir det også, som nevnt her.

Et annet tips for økt aktivering av glutes ved 90 graders knebøy er å bruke strikk rundt knærne, det øker bruk av medius/minimus og gir da mer kraft til den store setemuskelen.

Så et siste moment, lårstrekkeren trenger plyometriske egenskaper. Det får den trent på 90 grader, går man dypt så tar hofta over og tar bort spenningen fra lårstrekkeren. Lårstrekkeren jobber da opp igjen etter at hoftestrekkerne har gitt den fart.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!