Skrevet av Emne: Dyp vs. halv knebøy  (Lest 100769 ganger)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #150 : 25. februar 2014, 13:02 »
Den handler i liten grad om hvor mye man kan løfte, men om hvor mye vekt man kan aksellerere innenfor kortest mulig tid. Maksstyrken kan ikke utnyttes i sprint, du har bare ca 40% av tiden til rådighet.
7 øvelser for hele kroppen, 4 har fokus på glutes/hamstring/ryggstrekkerne, 1 på lårstrekkerne, 1 på hofteleddsbøyerne og 1 på overkroppen.

1 øvelse for generell utvikling av overkroppen ? Har du funnet på en øvelse som skal dekke alt av press- og dra-muskulatur ?
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Sprinttrener

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #151 : 03. mars 2014, 10:10 »
Ja, muscle ups.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #152 : 03. mars 2014, 11:05 »
Ja, muscle ups.

Med strikk festet bein-gulv for å gjøre det til en litt mer fullverdig pressøvelse, antar jeg.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Sprinttrener

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #153 : 05. mars 2014, 06:13 »
Trengs ikke, pressmomentet kan man sideforskyve for økt belastning. Fest strikket bak nakken og rundt håndflatene du, så får du en pen smekk når du er uoppmerksom.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #154 : 06. mars 2014, 02:23 »
Fantastisk ide ! Man legger vekta over på venstre og høyre arm annenhver gang og oppnår samme effekten på dipsdelen av muscleups som man får ved å trene enarms pullups der motsatt hånd festes rundt håndleddet. Dette har vært lærerikt, nå har jeg snart nok materiale til å skrive en doktorgradsavhandling i avansert treningsmetodikk for særdeles viderekomne. Hvis du forresten kunne ønske deg et professorat i Olonkin City så skal jeg reservere sitteplass til deg på neste Hercules-fly fra Bodø. Kan eventuelt kombineres med en stilling som museumsdirektør.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Sprinttrener

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #155 : 12. mars 2014, 21:56 »
Du gikk glipp av poenget lille venn. Få øvelser. Og hvis du er opptatt av øvelser som utvikler helhet, så bør du omfavne denne. Men av prinsipp er du vel kverrulant siden du ikke kom med forslaget selv. Kjenner sorten.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #156 : 16. mars 2014, 00:24 »
Kommentar til at man må flytte beinet bakover i sprint. Trenger ikke så mye kraft til det (i alle fall ikke i jevn hastighet). Bakken tar med seg foten, så du må bare hjelpe til litt. Det er den jævla det tyngdekrafta som virkelig krever krefter. På ca 0,1 sek på du bremse opp fallet etter svevefasen og komme deg opp i en ny svevefase.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #157 : 16. mars 2014, 09:36 »
Kommentar til at man må flytte beinet bakover i sprint. Trenger ikke så mye kraft til det (i alle fall ikke i jevn hastighet). Bakken tar med seg foten, så du må bare hjelpe til litt. Det er den jævla det tyngdekrafta som virkelig krever krefter. På ca 0,1 sek på du bremse opp fallet etter svevefasen og komme deg opp i en ny svevefase.

Men du må få foten opp i fart før den treffer bakken for at bakken skal "ta med seg foten", selv om skyvet bakover ikke blir så stort når du kun skal holde toppfart. Skyvet blir mest for å motvirke luftmotstand. Men den samme akselerasjonen kommer framover når foten skal fra 40 km/t relativ bevegelse og fram og opp. Her aktiviseres mage og hoftebøyermuskulatur og de er fra naturens side svakere enn posterior chain. Pluss hamstrings siden kneet bøyes. Det er nok grunnen til at de muskelgruppene er svært utviklet hos sprintere, spesielt de som løper 100 og 200 meter og må holde toppfart.

Ezinne Okparaebo :



Carl Lewis :


Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Sprinttrener

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #158 : 17. mars 2014, 10:05 »
Christophe Lemaitre, ingen knebøy, tynn som en spiker, 9,92/19,80.
Har skjønt at kraft pr tid, altså hastighet, er det som bestemmer effekten.


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #159 : 17. mars 2014, 14:42 »
Christophe Lemaitre, ingen knebøy, tynn som en spiker, 9,92/19,80.
Har skjønt at kraft pr tid, altså hastighet, er det som bestemmer effekten.

Intervju med Christophe Lemaître:

http://www.physiquesperformance.com/8-blog/19-interview

Oversatt fra fransk :

"Jeg hovedsak på grunn av vekten to ganger i uken. Det er inndelt i to distinkte faser avhengig av sesongen (sommer og vinter). I vinter, gjør jeg en stor kvantitativ arbeid med tung last, om sommeren bruker jeg lettere belastning for å oppnå eksplosive bevegelser. Jeg jobber mye med grunnleggende øvelser: knebøy, halve knebøy, benkpress og vektløfting bevegelser, for det meste revet. Jeg også gjøre mye av muskelbygging basert vindsperre i ledd etasjer for en sterk støtte og bedre kraftoverføring mellom øvre og nedre lemmer."

For fire år siden hadde han såvidt begynt med tung vekttrening og på den tiden hadde han ca 100 kilo i dyp knebøy. Intervjuet over er fra 1 1/2 år tilbake.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #160 : 18. mars 2014, 11:36 »
Er det noen som klarer å oversette det her ordentlig ?

"Je fais également énormément de renforcement musculaire à base de gainage au niveau des étages articulaires pour un soutien profond"

Jeg antar at han snakker om vektløftingsøvelsen rykk i setningen før men google-oversettelsen av setningen over er uforståelig, iallfall den midtre delen.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #161 : 01. april 2014, 10:12 »
Er det noen som klarer å oversette det her ordentlig ?

"Je fais également énormément de renforcement musculaire à base de gainage au niveau des étages articulaires pour un soutien profond"

Jeg antar at han snakker om vektløftingsøvelsen rykk i setningen før men google-oversettelsen av setningen over er uforståelig, iallfall den midtre delen.



Lær deg fransk, din ignorante havrebukk.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #162 : 01. april 2014, 11:14 »
Lær deg fransk, din ignorante havrebukk.

Jamen jeg er allerede generalsekretær i NATO så jeg trenger egentlig bare å love det.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Sprinttrener

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #163 : 02. april 2014, 09:28 »
For fire år siden hadde han såvidt begynt med tung vekttrening og på den tiden hadde han ca 100 kilo i dyp knebøy. Intervjuet over er fra 1 1/2 år tilbake.
Altså, ingen bruk av knebøy for å nå verdenstoppen. I 2010 ble han første hvite under 10 blank.
Det som kjennetegner Lemaitre sin styrketrening er fokuset på hurtighet, ikke tung. Bl.a mye hopp og steg.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Dyp vs. halv knebøy
« #164 : 02. april 2014, 11:19 »
Altså, ingen bruk av knebøy for å nå verdenstoppen. I 2010 ble han første hvite under 10 blank.
Det som kjennetegner Lemaitre sin styrketrening er fokuset på hurtighet, ikke tung. Bl.a mye hopp og steg.

Det neste som skjer med stortalentet er at han setter i gang med masse tung vekttrening i vinterhalvåret for å utvikle seg videre.

"Om vinteren gjør jeg et stort kvantitativt arbeid med tunge vekter, om sommeren bruker jeg lettere belastning for å oppnå eksplosive bevegelser. Jeg jobber mye med grunnleggende øvelser: knebøy, halve knebøy, benkpress og vektløfting bevegelser, for det meste rykk."

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!