Skrevet av Emne: Hvorfor er Norge gode i styrkeløft, men ikke vektløfting?  (Lest 26247 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Norge hevder seg mye bedre i styrkeløft enn i vektløfting. Hva kan forklaringen på dette være? Driver vi for dårlig innenfor vektløfting? Kan vi for lite om vektløftertrening? Er det lettere å hevde seg innenfor styrkeløft. Vektløfting er jo en OL-idrett, så den har en annen status rundt omkring i verden og den er kanskje kommet lengre innenfor treningmetoder enn styrkeløft. Er det kanskje vanskelig å hevde seg her pga potensialet for denne idretten tatt  ut? Kan det være sånn at styrkeløft går mer på rå kraft, noe som kanskje er enklere å trene enn kanskje vektløfting der teknikk og hurtighet spiller en større rolle? Det er vel ganske mange flere som driver med styrkeløft i Norge enn vektløfting, er vi for få til å kunne hevde oss i vektløfting? Men samtidig er vel styrkløftsporten også en del større en vektløfting på verdensbasis.

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Hittil har styrkeløft vært en idrett for amatører. Vektløfting er for profesjonelle. I Norge er vi rike og amatører kan vie mye tid, penger og krefter på styrkeløft. For profesjonelle har vi ikke folketall til å kunne hevde oss.

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Norge hevder seg mye bedre i styrkeløft enn i vektløfting. Hva kan forklaringen på dette være? Driver vi for dårlig innenfor vektløfting? Kan vi for lite om vektløftertrening? Er det lettere å hevde seg innenfor styrkeløft. Vektløfting er jo en OL-idrett, så den har en annen status rundt omkring i verden og den er kanskje kommet lengre innenfor treningmetoder enn styrkeløft. Er det kanskje vanskelig å hevde seg her pga potensialet for denne idretten tatt  ut? Kan det være sånn at styrkeløft går mer på rå kraft, noe som kanskje er enklere å trene enn kanskje vektløfting der teknikk og hurtighet spiller en større rolle? Det er vel ganske mange flere som driver med styrkeløft i Norge enn vektløfting, er vi for få til å kunne hevde oss i vektløfting? Men samtidig er vel styrkløftsporten også en del større en vektløfting på verdensbasis.

tja. Vektløfting en vel generelt en mer krevende idrett på alle områder. Se på kineserene. De begynner jo nesten før de kan gå med å trene. Det er vel ikke normalt her til lands og man vil sikkert da aldri nå opp i toppen?

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Men samtidig er vel styrkløftsporten også en del større en vektløfting på verdensbasis.
Tviler jeg sterkt på!
Driver vi for dårlig innenfor vektløfting?
Det kunne vert drevet bedre, men det mener vell alle som ikke er best. Største problemet er uansett årsakene som gjør at vi sliter med lav rekrutering.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Men samtidig er vel styrkløftsporten også en del større en vektløfting på verdensbasis.

Bullshit! Tongue


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Interresant problemstilling!

Nå vet jeg ikke så mye om vektløfting, men desto mer om styrkeløft. Jeg kan tenke meg at styrkeløft er større enn vektløfting er fordi folk flest trener benkpress, knebøy eller markløft. Veien derifra til styrkeløft er mye mindre enn veien til vektløfting, som er "ukjente" øvelser, i tillegg til at aktiviteten kanskje i større grad foregår på egne vektløftergym (naturlig nok).

Når det gjelder nivået i Norge tror jeg en grunn er medlemstall (noen som har tall på str. på nsf vs nvf?), mer medlemmer gir jo større talent, en annen grunn kan være at styrkeløft har Dietmar Wolf. En så vanvittig kompetent trener som ikke bare tar seg av landslaget men som lærer opp flere regionstrenere årlig gjør at vi er et stort-stort antall utøvere som trener med svært kyndig veiledning.

Men, vektløfting har vel gjennom historien de største utøverene internasjonalt (?).






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Det skyldes vel mye det samme som gjør at Norge heller ikke har mange turnere eller ballettdansere på høyt nivå.

Om man sammenlikner med f.eks Kina, Russland og andre Øst-Europeiske land ser vi at deres generelle holdninger rettet mot ''barne-trening''er ganske annerledes.. I Norge kalles det ''Barnearbeid'' eller ''Barnemishandling'' om man får en 5 åring til å løfte vekter, eller turne 6 timer om dagen.

I tillegg er tilbudet til andre idretter og aktiviteter mye større i Norge enn andre steder. Ta f.eks Romania: Der er alle unge jenters drøm å bli en ny Nadia Comaneci, fordi hun en gang i tiden gjorde Romania kjent for små, tynne, alvorlige jenter med sinnsyke turn-skills. Der er det lagt til rette for å satse hardt, og folk der synes heller ikke det er rart om en unge på 4-5 år trener flere timer hver dag. 'For om man vil oppnå noe, må man jobbe for det!'

Her derimot skal alt handle om 'lek'.. barn får ikke begynne å trene skikkelig før de er langt oppi tenårene, og da er det i noen idretter allerede for sent. Koordinasjon er en av de egenskapene man er mest mottakelig for før puberteten. Mens styrke, utholdenhet, hurtighet osv kan man begynne å trene senere å få samme resultat.
Og nå er det slik at vektløfting er en mer teknisk og koordinativ idrett enn styrkeløft. (misforstå meg rett her..ok?)

Så om man begynner å trene vektløfting i en alder av 20 er det kanskje for sent å bli verdensmester, da svært mye av idretten går ut på å koordinere krevende bevegelser man ikke bruker i hverdagslivet fra før av. Så man må starte på 'scratch' teknikk-, og kraftfordeligsmessig. Mens om man starter sin styrkeløftskarriære som 20-åring er det ikke nødvendigvis for sent, da ren styrke er det viktigste komponentet og kroppen ofte er mer mottakelig for styrketrening etter puberteten, og koordinasjon og smidighet ikke spiller en like stor rolle.

I idretter som krever svært velutviklede koordinsjons og smidighets ferdigheter er det en fordel å starte tidlig med en type trening som utvikler akkurat de egenskapene. Mens idretter som baseres mye på rå kraft og styrke har ikke start-tidspunktet så mye å si.

Så tror jeg osgå noe av årsaken ligger i at Norge har hatt en veldig 'up' periode i styrkeløft de seneste årene, og de idrettene som får oppmerksom i media vil ofte trekke til seg flere unge talenter enn de som ikke får det. (Nå vet jeg at styrkeløfterne ikke er bortskjemt med for mye medie-oppmerksomhet, men det er allikevel noe mer enn i vektløfting)



Utlogget petter87

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 239
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 239

spor
"yo moms buy heroin, with no hands I'm smackin' her"

24 år
185 cm
85 kg

BP: 95kg
KB: 110kg
ML: 150kg

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=111633.msg1700834;topicseen#new

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Spor, interessant tema.

Utlogget Michael-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 687
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 687

Jeg tror en ganske stor del av svaret rett og slett er Dietmar Wolf. Han har tatt styrkeløft til nøye høyder. Det kunne hann forøvrig sannsynligvis gjort med vektløfting.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

"The squat rack became like the altar, where life and death would pass in front of your eyes, and you looked forward to that every squat workout."

Watch med lift and jump
http://www.youtube.com/user/RosenbergMichael

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Jeg tror en ganske stor del av svaret rett og slett er Dietmar Wolf. Han har tatt styrkeløft til nøye høyder. Det kunne hann forøvrig sannsynligvis gjort med vektløfting.

Tror absolutt vektløfterne har noe å lære av styrkeløfterne, men også omvendt. Men det kan nevnes at det finnes svært mange dyktige vektløftertrenere i Norge også. Men det hjelper lite når det er så få som begynner med vektløfting, og enda færre som vil og får lov av foreldre etc å trene så mye som trengs fra ung alder av.

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Var faktisk inne på tanken av å bytte til vektløfting fra styrkeløft en periode da dette er en olympisk gren, men fikk vite at miljøet i Oslo var dårlig og at man ikke har bredden i mestersskap under OL som feks et VM i styrkeløft. Må si det er mer interessant å se folk fra ulike land i et mesterskap der de beste er med, fremfor en haug av japser/russere som tar over showet. Nå har jeg lite kunnskap rundt vektløfting internasjonalt, men det jeg har fått inntrykket av.
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Var faktisk inne på tanken av å bytte til vektløfting fra styrkeløft en periode da dette er en olympisk gren, men fikk vite at miljøet i Oslo var dårlig og at man ikke har bredden i mestersskap under OL som feks et VM i styrkeløft. Må si det er mer interessant å se folk fra ulike land i et mesterskap der de beste er med, fremfor en haug av japser/russere som tar over showet. Nå har jeg lite kunnskap rundt vektløfting internasjonalt, men det jeg har fått inntrykket av.

Tror du har gjort litt dårlig research egentlig. Under forrige OL var det f.eks i herreklassene 14 forskjellige nasjoner som fordelte de 24 medaljene (8 vektklasser x 3medaljer). Jeg synes da at det er brukbar bredde nasjonsmessig.
Er jo alikevel ingen hemmelighet at styrkeløft er ekstremt dominert av øst-europeiske nasjoner og at vektløfting er sterkt dominert av asiatiske og øst-europeiske nasjoner.
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Tror absolutt vektløfterne har noe å lære av styrkeløfterne, men også omvendt. Men det kan nevnes at det finnes svært mange dyktige vektløftertrenere i Norge også. Men det hjelper lite når det er så få som begynner med vektløfting, og enda færre som vil og får lov av foreldre etc å trene så mye som trengs fra ung alder av.

Er enig med Michael når det gjelder Dietmar. Dette er ikke for å rakke ned på vektløfterene, eller vektløftertrenerene, men det er vel uten tvil at situasjonen hadde sett annerledes om Dietmar hadde valgt å blitt landslagstrener for vektløfting. Husk at han selv var tatt ut til OL i vektløfting, men fikk ikke løftet pga boikott av de olympiske lekene det året. Han er en enorm ressurs, det at det knapt finnes folk som trener styrkeløft i klubb uten å følge et nøye gjennomtenkt treningsopplegg hvor alt av mengde, frekvens og belastning er forhåndsbestemt for uker fremover bekrefter det. (Dietmar, med f.eks Kirketeig som er utdannignsansvarlig i NSF står bak trenerutdanningen).

At vi gjør det såpass bra internasjonalt, uten at vi er så ENORMT mye større enn vektløfting peker jo mot at vi rett og slett være bedre til å trene utøverene våre enn de fleste andre.

Men nå skal det sies at det er mange store talent innen vektløfting også, men hittil har de ikke fått den publisiteten de fortjener her på TF. (Her er jeg sterkt medskyldig)






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Er enig med Michael når det gjelder Dietmar. Dette er ikke for å rakke ned på vektløfterene, eller vektløftertrenerene, men det er vel uten tvil at situasjonen hadde sett annerledes om Dietmar hadde valgt å blitt landslagstrener for vektløfting. Husk at han selv var tatt ut til OL i vektløfting, men fikk ikke løftet pga boikott av de olympiske lekene det året. Han er en enorm ressurs, det at det knapt finnes folk som trener styrkeløft i klubb uten å følge et nøye gjennomtenkt treningsopplegg hvor alt av mengde, frekvens og belastning er forhåndsbestemt for uker fremover bekrefter det. (Dietmar, med f.eks Kirketeig som er utdannignsansvarlig i NSF står bak trenerutdanningen).

At vi gjør det såpass bra internasjonalt, uten at vi er så ENORMT mye større enn vektløfting peker jo mot at vi rett og slett være bedre til å trene utøverene våre enn de fleste andre.

Men nå skal det sies at det er mange store talent innen vektløfting også, men hittil har de ikke fått den publisiteten de fortjener her på TF. (Her er jeg sterkt medskyldig)

At vi gjør det så bra internasjonalt i styrkeløft tror jeg er mer som følge poenget jeg nevnte i mitt første innlegg: vektløfting er en mye større sport internasjonalt med lange tradisjoner. Hvis man vinner OL gull i vektløfting i Kina, Hviterussland, Armenia etc er man folkehelt med statspensjon ut livet. Man vier livet sitt til vektløfting, og de beste får betalt, de får massasje, de får mat, de får hvile osv.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!