Skrevet av Emne: Hvorfor er Norge gode i styrkeløft, men ikke vektløfting?  (Lest 26301 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Snakker du til mannen i speilet når du etterlyser saklighet?

Når det gjelder nivået i de respektive idrettene tror jeg det er svært mye høyere i vektløfting. For det første er det en olympisk idrett som blir satset på av store idrettsnasjoner som Kina og Russland. I tillegg er de beste utøverne idrettsutøvere på heltid. Virker som det er gjort mer forskning på vektløfting og treningen er mer organisert.

(Her virker det som om Norge skiller seg ut med et sentralisert og systematisk opplegg. Jeg tror dette er konkurransefortrinnet til norske styrkeløftere. Kanskje gjør man en bedre jobb enn vektløfterforbundet, men den største forskjellen ligger nok i at andre nasjoner gjør en mye dårligere jobb i styrkeløft enn vektløfting)

Et annet poeng er at alle de beste møtes på samme plattform. I vektløfting er det ikke egne klasser for dopede utøvere, utøvere med doble drakter/skj0rter, utøvere med enkle drakter/skjorter og utøvere uten utstyr. Klasser som så er enda mer delt inn i ulike forbund.

Snevrer man inn styrkeløft til IPF, som for meg framstår som det mest seriøse forbundet er mangelen på prestisje åpenlys. F.eks har Norge de siste årene ikke stilt med våre to beste løftere i seniorklassen. En løfter som Mike Tuscherer som har vunnet World Games og har sølv i VM ser ut til å prioritere amerikanske stevner uten utstyr. Resultatet hans fra USAPL Raw Nationals ville forøvrig holdt til en 9. plass i VM med utstyr. Vanskelig å argumentere for et høyt nivå når de beste løfterne ikke samles.

Interessant vinkling. Klart det er en svakhet at det er flere forbund innenfor styrkeløft. Hadde blir store omveltninger i res listene i IPF hvis alle hadde stilt opp der.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

F.eks har Norge de siste årene ikke stilt med våre to beste løftere i seniorklassen.


Du snakker om Carl og Tutta?
De er nå tatt inn på seniorlaget, og vil stille på senior-Em og Vm
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Mange av punktene der gjelder jo for styrkeløft også?
Det gjør det, men husk på at det er en kombinasjon av mange ting som gjør det tungvint. Flere av tingene alene er ikke nødvendigvis nok til å skremme bort folk. Det er totalen av ulemper som betyr noe.

Utlogget Messire

Du snakker om Carl og Tutta?
De er nå tatt inn på seniorlaget, og vil stille på senior-Em og Vm

Ja, er vel belegg for å kalle de Norges beste løftere(?). Er klar over at de skal konkurrere i seniormesterskap framover og det synes jeg er gledelig. At de ikke har gjort det tidligere har dog vært med på å senke nivået. Er du ikke enig i at prestisjen undergraves når flere av de beste ikke deltar fordi VM av ulike grunner ikke prioriteres? Jeg tror det er en sammenheng mellom prestisje og nivå.

Utlogget burny_

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 249
  • Honnør: 178
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 249

Er det ikke så enkelt å greit som at det er mindre interesse og rekruttering for/innen vektløftning kontra styrkeløft? Wink

Ihvertfall rekrutterings delen skulle blitt bedre innenfor begge idrettene.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Ja, er vel belegg for å kalle de Norges beste løftere(?). Er klar over at de skal konkurrere i seniormesterskap framover og det synes jeg er gledelig. At de ikke har gjort det tidligere har dog vært med på å senke nivået. Er du ikke enig i at prestisjen undergraves når flere av de beste ikke deltar fordi VM av ulike grunner ikke prioriteres? Jeg tror det er en sammenheng mellom prestisje og nivå.

Husk at Tutta og Carl knapt har fått vært juniorer i mer enn 2-3 år av totalt 6 år, hehe. Kan nesten ikke hoppe over juniornivået heller, selv om de er norges to beste løftere Wink

Snakker du til mannen i speilet når du etterlyser saklighet?


Vet jeg var veldig usaklig der - var for å svare med samme mynt. Bra svar av deg derimot, honnør for å ikke gå ned på samme nivå! Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Drillers Method

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Interessant tema, og enig i det meste som er sagt her.

Jeg tror terskelen for at en vanlig gymrotte starter med Styrkeløft er betraktelig lav ettersom idretten består av øvelser han er vant med allerede. Les benkpress, og delvis markløft. Det finnes vel knapt et treningssenter i landet som ikke har en benk og knebøystativ, noe som gjør at man kan trene øvelsene stort sett over alt. Selv om utstyret er dårlig i forhold til konkurransestandard, ser jeg ikke for meg at det er noen begrensende faktor.

Man kan spørre seg hvor mange sentre som har platting, olympiske stenger og bumperskiver? Nå har ikke jeg vært på mange sentre rundt i landet, men det er vel relativt sjeldne varer vil jeg tro. Gløshaugen her i Trondheim? Selvsagt er det mulig å trene rykk og støt med "vanlig" utstyr. Men det blir liksom ikke det samme med en stang som knapt roterer, samtidig som man er livredd for å miste den i bakken hvorpå den mest sannsynlig vil fortsette ned i kjelleren. Been there done that. Her er det en stor forskjell mellom å trene styrkeløft og vektløfting på vanlige sentre.

Så om det hadde vært standard med platting og olympisk stang, tror jeg dette hadde vært et steg i riktig retning hva rekruttering angår. Infrastruktur, rett og slett. Har et inntrykk av at dette er forholdsvis vanlig på sentre i f.eks USA.

Men alt dette reflekteres vel igjen av den generelle interessen og markedet. Ser ut som Crossfit bidrar til en oppsving for vektløfting disse dager, og det er bra. Ellers skulle det vært mer fokus på styrketrening generelt i gymfaget på skolen (uten at jeg har oversikt over det i dag). Slik hadde hvertfall den jevne mann og kvinne i det minste vært klar over hva benkpress, markløft, knebøy, rykk og støt er for noe.

Ellers hadde det vært interessant og sett noe statistikk på hvor mange som driver med vektløfting i forhold til befolkningstallet blant de forskjellige landene. Lurer på om det egentlig er så lite i Norge som vi tror sånn relativt? Antallet utøvere hadde vel automatisk steget med en større innbyggertall, og dermed større sjanse for at noen ville ha hevdet seg. Forsøkte å finne noe statistikk over vektløftere i Sverige, men det lyktes dessverre ikke. Greit at vektløfting er stort i Kina, men det er nå mange mennesker der og.





Utlogget Zuul

Hjelper lite å ha relativt mange, viss andre har mange. Nederland har 3000 seniorskøyteløperer, Norge har en tidel. Norge får opp en og annen toppløper, nederland har 10-15 på alle distanser for begge kjønn. Sånn er det i idretter flest. I Norge støvsuger langrenn talenter. Om bare noen få hundre velger vektløting må man ha flaks og håpe på talent ala Stian. Men en får ikke bredde på det viset, og sporten kommer seg aldri opp i drift

Utlogget weightlifter

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 284
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 284

Er enig med Michael når det gjelder Dietmar. Dette er ikke for å rakke ned på vektløfterene, eller vektløftertrenerene, men det er vel uten tvil at situasjonen hadde sett annerledes om Dietmar hadde valgt å blitt landslagstrener for vektløfting. Husk at han selv var tatt ut til OL i vektløfting, men fikk ikke løftet pga boikott av de olympiske lekene det året. Han er en enorm ressurs, det at det knapt finnes folk som trener styrkeløft i klubb uten å følge et nøye gjennomtenkt treningsopplegg hvor alt av mengde, frekvens og belastning er forhåndsbestemt for uker fremover bekrefter det. (Dietmar, med f.eks Kirketeig som er utdannignsansvarlig i NSF står bak trenerutdanningen).

At vi gjør det såpass bra internasjonalt, uten at vi er så ENORMT mye større enn vektløfting peker jo mot at vi rett og slett være bedre til å trene utøverene våre enn de fleste andre.

Men nå skal det sies at det er mange store talent innen vektløfting også, men hittil har de ikke fått den publisiteten de fortjener her på TF. (Her er jeg sterkt medskyldig)

Har han selv sagt at han var kvalifisert til ol i 1984?

Utlogget weightlifter

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 284
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 284

Jeg mener var Dietemar virkelig kvalifisert for OL i 1984?

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

OL 1980, Moskva. er det han var kvalifisert til men som mange nasjoner boikottet.
kan ikke se at det står noe her om 84. Han skulle vel løftet i 75 kg klassen mener jeg.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Han kom vel fra Vest Tyskland og da var det altså 1980 OL ikke 1984 som sovjetstatene boikottet.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget weightlifter

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 284
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 284

Ok. Alltid trodd han var fra øst jeg. Da rimer det. Takk for oppklaringa.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Hva er persene til dietmar?

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Det skyldes vel mye det samme som gjør at Norge heller ikke har mange turnere eller ballettdansere på høyt nivå.

Om man sammenlikner med f.eks Kina, Russland og andre Øst-Europeiske land ser vi at deres generelle holdninger rettet mot ''barne-trening''er ganske annerledes.. I Norge kalles det ''Barnearbeid'' eller ''Barnemishandling'' om man får en 5 åring til å løfte vekter, eller turne 6 timer om dagen.

I tillegg er tilbudet til andre idretter og aktiviteter mye større i Norge enn andre steder. Ta f.eks Romania: Der er alle unge jenters drøm å bli en ny Nadia Comaneci, fordi hun en gang i tiden gjorde Romania kjent for små, tynne, alvorlige jenter med sinnsyke turn-skills. Der er det lagt til rette for å satse hardt, og folk der synes heller ikke det er rart om en unge på 4-5 år trener flere timer hver dag. 'For om man vil oppnå noe, må man jobbe for det!'

Her derimot skal alt handle om 'lek'.. barn får ikke begynne å trene skikkelig før de er langt oppi tenårene, og da er det i noen idretter allerede for sent. Koordinasjon er en av de egenskapene man er mest mottakelig for før puberteten. Mens styrke, utholdenhet, hurtighet osv kan man begynne å trene senere å få samme resultat.
Og nå er det slik at vektløfting er en mer teknisk og koordinativ idrett enn styrkeløft. (misforstå meg rett her..ok?)

Så om man begynner å trene vektløfting i en alder av 20 er det kanskje for sent å bli verdensmester, da svært mye av idretten går ut på å koordinere krevende bevegelser man ikke bruker i hverdagslivet fra før av. Så man må starte på 'scratch' teknikk-, og kraftfordeligsmessig. Mens om man starter sin styrkeløftskarriære som 20-åring er det ikke nødvendigvis for sent, da ren styrke er det viktigste komponentet og kroppen ofte er mer mottakelig for styrketrening etter puberteten, og koordinasjon og smidighet ikke spiller en like stor rolle.

I idretter som krever svært velutviklede koordinsjons og smidighets ferdigheter er det en fordel å starte tidlig med en type trening som utvikler akkurat de egenskapene. Mens idretter som baseres mye på rå kraft og styrke har ikke start-tidspunktet så mye å si.

Så tror jeg osgå noe av årsaken ligger i at Norge har hatt en veldig 'up' periode i styrkeløft de seneste årene, og de idrettene som får oppmerksom i media vil ofte trekke til seg flere unge talenter enn de som ikke får det. (Nå vet jeg at styrkeløfterne ikke er bortskjemt med for mye medie-oppmerksomhet, men det er allikevel noe mer enn i vektløfting)




Vet ikke om jeg kjøper at det er teknisk mer krevende å drive med vektløfting kontra styrkeløft. Det må da en del tekniske ferdigheter på plass for å få ut max potensiale i benk, bøy og mark også.

Men ... altså ... Norge er et lite land med ca 5 mill innbyggere og det er begrenset hva vi kan dekke over. Hvorfor styrkeløft har gjort det bedre enn vektløfting tror jeg nok er tilfeldig. Uten at jeg har tallmessig belegg for å hevde det, så aner det meg at det er flere registrerte styrkeløftere i dag enn det er vektløftere. Hvorvidt dette har en sammenheng med at folk assosierer seg mer med benkpress enn med rykk og støt vites ikke, men jeg tror nå egentlig det er ganske så tilfeldig. Begge idrettene er for nisjeidretter å regne.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!