Skrevet av Emne: Mat med mye kalorier i - Legge på meg  (Lest 25502 ganger)

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Mat med mye kalorier i - Legge på meg
« : 17. februar 2012, 00:15 »

Er 16 år, 180+ høy, og veier rett under 60kg. Problemet er at jeg går kanskje opp en kg, men går fort ned igjen. Klarer rett og slett ikke å holde på den, og fortsette oppover. Uansett hvor mye jeg spiser, så virker det som om det er en "grense" på hvor mye jeg kan veie på max-nivå. Det er liksom ikke mulig å gå over denne.

Hvor mange måltider bør jeg ha hver dag? 6? Er det viktigst å spise mye, men ikke så ofte? Eller lite, men ofte? Hadde vært kjekt om noen kunne sette opp et program som sagt, ettersom jeg er lei av å prøve mine egne programmer. Bor hjemme hos mor og far, så har tilgang til havregryn, brødskiver, alt av pålegg som nugatti, peanøttsmør osv.
Drikker også H-melk pga. høyest kalori-innhold. Gjerne kom med innspill til andre forsvarlige varer jeg kan be moren min om å kjøpe inn. Helst mat som er vanlig å ha i enhver husstand, og ikke noe voldsomme greier.

F.eks. kunne noen fylt inn dette her?

08:30-15:20 Skole/lunsj: 5 brødskiver med nugatti/peanøttsmør + 0,5-1L drikke. (juice, brus, sjokolademelk e.l.?) Dette inneholder ca. 1000 kalorier. Spises fordelt utover dagen.

16.20 Middag: Her spiser jeg hva jeg blir servert. Dette er vel standard rundt 500 kalorier?


18.20 Måltid: Forslag?

20.30 Kveldsmat: Forslag?

 

Dere må gjerne legge til mer måltider/endre på tidspunktene utifra når som er best. Utenom skole- og middags tidspunktene såklart Smiley Hadde vært supert, og skal prøve så godt jeg kan å følge programmet! Er mye enklere når du får utdelt et program selv som du har tro på. Eventuelt så legger jeg til litt ekstra om jeg ser at jeg ikke legger på meg av det.

Utlogget grauten

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

Sv: Mat med mye kalorier i - Legge på meg
« #1 : 17. februar 2012, 00:21 »
er ikke like lett å legge på seg når man er i voksefasen slik som du er. spis en frokost før skole, 3-4 brødskiver. spis matpakka di på skolen, 3-4 skiver. kjøp deg en lunsj i kantina i tillegg med noe mer krutt i enn disse brødskivene. spis noe i det du kommer hjem fra skolen, lag deg et par speilegg for eksempel. spis deg stappmett på middagen. ta deg en tunfiskboks og en haug med egg til kvelds før du legger deg.

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Mat med mye kalorier i - Legge på meg
« #2 : 17. februar 2012, 00:27 »
Takker for tipset. Egg hørtes jo bra ut, og er jo veldig godt. Og i tillegg er det jo ikke noe problem å be foreldrene sine kjøpe det inn heller. Smiley

Hvor mye kalorier er det i ett egg forresten? Googla litt, og fant ut at ett egg på 50gram er rundt 70 kalorier. Kan dette stemme?


Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Mat med mye kalorier i - Legge på meg
« #3 : 17. februar 2012, 00:27 »
er ikke like lett å legge på seg når man er i voksefasen slik som du er. spis en frokost før skole, 3-4 brødskiver. spis matpakka di på skolen, 3-4 skiver. kjøp deg en lunsj i kantina i tillegg med noe mer krutt i enn disse brødskivene. spis noe i det du kommer hjem fra skolen, lag deg et par speilegg for eksempel. spis deg stappmett på middagen. ta deg en tunfiskboks og en haug med egg til kvelds før du legger deg.

Hvorfor er det ikke lett å legge på seg? Du anbefaler for mye brød og tullete mat også.

Til trådstarter
Spis og lytt til kroppen din. Du er ung og trenger ikke haste med vektoppgang. Du har også liten erfaring, og det skaper fort problemer. Jeg ville anbefalt at du spiser mye kvalitet mat. Kosthold er en stor del av treningen og fortjener å komme i første rekke. Det er ikke nødvendig med 6 måltider om dagen, og heller ikke å spise så utrolig ofte. Spis 4 stabile måltider om dagen, du kan muligens også legge til en gainer/proteinshake. Husk at proteiner og kalorier er de viktige faktorene.

Matvarer som dette er kvalitet
- Kylling
- Fisk (torsk, laks..)
- Ris
- Pasta
- Nøtter/mandler
- Bananer
- Egg
- Brokkoli og generelt grønnsaker
- Havregryn
- Melk og sjokolademelk
- OSV

Husk at det ikke er nødvendig å stresse..
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Mat med mye kalorier i - Legge på meg
« #4 : 17. februar 2012, 00:37 »
Sant det du sier om å ikke stresse, men er jo rett og slett provoserende å veie så lite iforhold til høyden. Om ikke å snakke om de kommentarene som kommer og går. Hadde jeg i det minste veid 70kg hadde jeg stresset mye mindre, slik at jeg i det minste ikke var så voldsomt undervektig.

08:30-15:20 Skole/lunsj: 5 brødskiver med nugatti+ 0,5-1L drikke. (juice, brus, sjokolademelk e.l) Spist fordelt utover dagen.

16.20 Middag: Spiser hva jeg blir servert.

18.30 Måltid: 3 brødskiver med peanøttsmør + 3 dl H-melk. (Eventuelt med Nesquik/O'boy?)

21:30 Kveldsmat: 2 stekte brødskiver m/ ost og skinke + 2 speilegg og 3 dl H-Melk.

Hva med noe slikt?

Utlogget ultras

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Mat med mye kalorier i - Legge på meg
« #5 : 17. februar 2012, 02:38 »
Amadon skrev mye av det viktigste du kan ta med deg.
Spis en neve mandler/valnøtter hver dag. Bra med sunt fett og kalorier. Spis en eske rosiner eller to. Drikk 1dl olivenolje hver dag i en periode. Dropp brusen. Skal du spise brød, spis grovbrød. Tren hardt, fokusert 3-4 dager i uken (styrke/masse, ikke kardio) og sov minst 8 timer.

Utlogget Brock Landers

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Mat med mye kalorier i - Legge på meg
« #6 : 17. februar 2012, 03:48 »
Fortvil ikke!
Tenk positivt på all den gode, rene maten du kan trøkke i deg framover så skal du se at vekten garantert kommer med tiden.
Mors middag og grovt brød kommer man langt med, men du kan jo variere litt mere enn du gjør.
I steden for bare brød med nugatti, hva med noen heftige blingser med smør, egg og røyka laks for eksempel. Topp opp med en banan og sjokomelk så har du fått i deg bra med energi.

Som tidligere nevnt er nøtter og oljer også din venn, ingenting som inneholder så mye energi som det.

Du må for all del ikke studere hvordan byggere og fitnessutøvere her inne på forumet spiser. De spiser alt for alternativt og periodebasert i forhold til det kostholdet du bør ha nå.

Hva med å lære deg å lage litt mat selv?

Dagens tjukkas kokketips fra meg til deg er majones/aioli. Begge lages på samme måte ut ifra en base av eggeplommer og olje. Skal det bli en aioli tilsetter du gjerne finhakket hvitløk og valgfritt krydder (f.eks basilikum). Tar garantert blingser/salater osv til nye høyder og legger seg rett på sidebeina:)

Utlogget Anivia

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Mat med mye kalorier i - Legge på meg
« #7 : 19. februar 2012, 15:16 »
Som frokost kan du lett presse inn over 1000 kalorier ved å steke deg egg og bacon, drikke H-melk, du kan også tilføye cheddarost.

Utlogget Skyline94

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: Mat med mye kalorier i - Legge på meg
« #8 : 21. februar 2012, 16:02 »
Takk for tips! Bacon og egg virker som bra alternativer!
Ang. drikke til skolen, er det verdt å bytte fra sjokomelk til H-melk, eller er det minimal forskjell? Tenker for det meste på kalorier selvsagt, ettersom det er det jeg trenger. Men helsemessig bør jeg vel heller kjøpe melk.


Når dere sier bacon, hva er billig bra bacon da? Og hvor får jeg kjøpt det? Stjernebacon fra gilde? Eller er dette dyrt iforhold til annet bacon?
Og eventuelt hva brød bør jeg gå for? Pleier å kjøpe kneip-brødet hos rema1000. Synes dette er veldig godt, men fins kanskje bedre alternativer.

Og en siste ting: Er chillinøtter et bra alternativ til småspising? Eller er det lite kalorier i dette iforhold til peanøtter osv?

EmyR

  • Gjest
Sv: Mat med mye kalorier i - Legge på meg
« #9 : 21. februar 2012, 16:10 »
Ser noen anbefaler å lytte til kroppen. Det er siste rådet jeg ville gitt. For å gå opp i vekt, må du faktisk i de fleste tilfeller gå gjennom et misbehag til det blir en vane. Ingen har heller gitt deg et skikkelig matopplegg så versågod:

M1 - 100g havregryn, 30g proteinpulver og en munnfull tran (cirka 550 kcal og 35g protein)

M2 - Eggerøre av 5 egg + 5dl h-melk (cirka 750 kcal og 50g protein)

M3 - 4 grove brødskiver med masse økologisk peanuttsmør (100g) og 5dl h-melk (cirka 1100 kcal og 45g protein)

M4 - (etter trening) 60g proteinpulver, melk noen bananer, kreatin (cirka 500 kcal 60g protein

M5 - 1 kyllingfilet, 3dl h-melk og 100g tørr-ris (cirka 600 kcal og 30g protein)

Dette blir cirka 3500 kcal og fin fordeling mellom protein, karbo og fett.

Synes du dette er for "mye mat" og for vanskelig å følge, bytter du rett og slett ut enkelte måltider med olje, nøtter, peanuttsmør, h-melk, hamburger etc. Det skader ikke overhodet, så lenge kjernen av kostholdet er bra og du får i deg det du trenger. Spis energitett mat. Clean mat som tunfisk, kyllingfilet og andre reine kilder metter fort og gir lite energi, når 100g knapt er 100 kalorier. Da er det lettere å spise 100g walnøtter som inneholder 700kcal + litt kjøtt på siden.

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Mat med mye kalorier i - Legge på meg
« #10 : 21. februar 2012, 16:25 »
EmyR for King!
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!