Skrevet av Emne: Razzia i Trondheim  (Lest 365884 ganger)

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: Razzia i Trondheim
« #495 : 25. februar 2012, 18:23 »
Det er en grunn til at Mariusz Pudzianowsi, Arild Haugen og Derek Poundstone har fett prosent på 8-10% når de møter opp på strongman-konkurranser, men ikke Zydrunas Savickas, Brian Shaw og Lawrence Shahlaei. Jeg tviler sterkt på at det bare er måten de trener/spiser på.

Noen er lagd for å ha lavere fettprosent enn andre. Uten steroider ville ovennevnte strongmen trolig bare vært mindre versjoner av seg selv.

Ifølge leangains/ Martin berkhan så kan man regne ut det potensialet for muskelmasse ganske enkelt. Høyde minus 100 kroppsvekt, i konkurranseform (CA 4%bf) pluss minus noen kilo, avhengig av høyde og gener. Så da kan man jo lett regne seg frem til hvem som jukser og ikke.

Brian Shaw sitt genetiske potensiale er da 103kg i konkurranseform, nå har han riktignok ikke 4% når han konkurrerer, men det er jo ikke i nærheten av de nær 200kg han veier. Nekter å tro at det er 90kg fett på fyren;)

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Sv: Razzia i Trondheim
« #496 : 25. februar 2012, 18:29 »
Ergo har man dopet seg en gang drar man med seg fordelen av det resten av livet.
Man kan derfor ikke dope seg fra man er 18 -  20 år gammel og konkurrere "rent" resten av livet fordi man sluttet med bol som 20 åring.

Dette blir i beste fall spekulativt. Det er himla stor forskjell fra å være "av" og "på". Jeg tror ikke et sekund på at en idrettsutøver som brukte prestasjonsfremmende et par års tid har noen særfordeler av dette resten av karrieren. Det er helt greit at enkelte mener en skal ha nulltoleranse for dopingbruk og at en ønsker livstidsutestengelse osv. En må da ha lov å mene slikt. Men derfra til å trekke frem noen biologiske særfordeler mange år i etterkant blir bare dumt.

I forhold til konkurrenter som har trent rent hele livet er man fortsatt skitten.
De er de harde fakta.

Det finnes nå en rekke krav til hva en skal kalle fakta også, uten at en trenger å dra i gang hele vitenskapens ABC på denne tråden av den grunn.

Ekstrem eksemplet er Arild Haugen og hans bokse karriere. At Arild Haugen fikk bokse lisens var en skam for bokse sporten. Det hjelper ikke at han muligens var "ren" da han bokset. Han hadde en enorm fordel av sin kunstig oppnådde fysikk i forhold til sine konkurrenter.

Dette blir kunnskapsløst. En kampsportutøver har ingen fordeler med å gå rundt med en fysikk ala Arild Haugens. Arild havnet nok litt mellom to stoler. For det første ville han gi seg med strongman. For det andre skulle han satse på boksing, men så kom han seg liksom aldri nok ned i vekt heller. Jeg kan garantere deg at å "danse" rundt i ringen med en kroppsvekt på 120-130 kg et sted gir deg null konkurransefordeler. Du er kjørt på kondis etter noen minutter med middels intensitet. Du mister de hurtige bevegelsene. Du blir uforholdsmessig treg og lett å lese osv.

Angående bokselisens, så er det flere av de store som har vært i apoteket. Holyfield og Tyson f.eks. Er heller ikke så uvanlig å piffe seg opp med diverse medikamenter før en skal i ringen for å være aggressiv nok. Proff-boksing er noe helt annet enn amatørboksing. Derfor tilførte nok ikke Arild noen skam til proffsirkuset som ikke allerede var der fra før.

Dette er også noe man bør ta med i sine betraktninger før man stikker spøyta i rompa som 18 åring. En gang jukser = alltid jukser så sant vi snakker om bol.

Men hvorfor bare snakke om bol? Hvorfor ikke også snakke om rus? eller utroskap? eller et bankran? Det er vanlig at folk får en ny sjanse etter å ha dummet seg ut. Dessuten vet alle som har holdt på med idrett at en ikke lever særlig lenge på gårsdagens prestasjoner. Spiller ingen rolle hva du løfta, hvor fort du løp eller hvor rippet du var for 5 år siden. Hvis du ikke klarer å hevde deg i dag, så tilhører du gårsdagens nyheter.

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Sv: Razzia i Trondheim
« #497 : 25. februar 2012, 18:41 »
Eller om noen skulle lure på om mye muskler er en fordel innen kampsport:

http://www.youtube.com/watch?v=MEyQBPPNv7k#noexternalembed

Riktignok er Tim Sylvia ingen smågutt selv, men det blir i realiteten rått parti. Legg merke til hvor rosa Pudz blir i huden etterhvert. Mye muskulatur som jobber krever også mye oksygen ...

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Razzia i Trondheim
« #498 : 25. februar 2012, 18:43 »
Hyggelig å bli sammenlignet med Arnold, til tross for at jeg er flere cm høyere og endel høyere fett prosent enn han,  takk Smiley

Det her er et sammenlignbart bilde av Arnold Schwarzenegger :



Det her er ditt avatar-bilde, forstørret :



Samme forhold mellom høyde og kroppsvekt ?
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Mr.Marko

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 78
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 78

Sv: Razzia i Trondheim
« #499 : 25. februar 2012, 18:59 »
Litt OT dette, men...jeg må forsvare AF-gutta!
Jeg kjenner mange, og har hjulpet en del reine CBB og AF-gutter, så de finnes da de. Det er vel ikke til å legge skjul på at det skal litt til for at de skal vinne i CBB i en god klasse, men i AF er det selvfølgelig en helt annen sak. Var nok en del verre i AF før de innførte CBB også, men det har blitt mye bedre der slik jeg vurderer det - ikke skal de ha noe særlig muskler og ikke skal de være skikkelig deffa, så da er det fullt mulig å nå helt til topps uten noe tull om en har OK forutsetninger.

Mht å ikke ha råd, så er jo det en av mange utfordringer mht dette da. Ting som blir mekka i en kjeller av en albaner i besittelse av 10-årig grunnskole (kanskje), litt unevnelig pulver, planteolje fra tilbudshylla, noen hetteglass, ei mikrogrammsvekt og en primus, blir jo ikke nødvendigvis voldsomt dyrt.... Dessverre kan man vel si, men det er nok dessverre realiteten.
Såfremt en ser bort fra de gutta som går helt bananas med vekst og slikt, så koster det tross alt ikke mer enn et par hundrelapper i uka når de er på off-season, og kanskje i størrelsesorden 7-800,- pr uke i et par måneder for et relativt heftig "pre-contest"opplegg.....selv for byggere.
Det går imidlertid rykter om folk som har brukt type 100.000 kroner i løpet av et år...og endt rundt 4-5-plass på konkurranser...så spennet er stort - rett skal være rett! Det siste er jo mest av alt skremmende, men for de skadefro av oss så er det jo litt festlig på et litt syk måte også.....
OT er alltid litt artig lell Cheesy

Av ren nyskjerrighet, hvor mye brukte du "pre-contest"? Og merker du noe forksjell på dagens unge i forhold til for f.eks 20år siden, med tanke på kjemi-bruk?

Utlogget 1simen1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Razzia i Trondheim
« #500 : 25. februar 2012, 19:32 »
Som i alltid reine, og jeg har ingen grunn til å tro noe annet. Det har forsåvidt i all hovedsak vært unge utøvere/debutanter.

Har du egentlig lest den forskningsrapporten du linker til, eller har du bare lest fremstillingen på Forskning.no? Den andre linken gikk til et abstract for et paper om spedbarnstransport...
Den i Forskning.no sier egentlig ikke stort mer enn det oversriften antyder: "Styrketrening gir varig effekt".
At en kan anta at en kan få en ekstra effekt ved å bli overnaturlig stor, er ikke nødvendigvis feil, men det finnes vel egentlig ikke god forskning til å backe det opp....sikkert pga etikk og moral innen forskningen og slikt....

Dersom du imidlertid tror dette betyr at du ved å ha vært borti doping en kort periode i ungdommen vil ha vesentlige fordeler av det resten av livet, så tror jeg faktisk du vil bli veldig skuffet....dopselgerne derimot ville fått nok et salgsargument dersom det ble gitt mer evidens for det....
Så for en god tid siden en enkel svensk undersøkelse der jeg mener at de hadde undersøkt styrkeløftere som hadde vært henholddsvis dopede og udopede tidligere, og der var det vel noen indiser som pekte i retning av en langvarig effekt, men det var vel heller ikke av de beste undersøkelsene som er gjort.

Jeg synes uansett du er vel rask til å dømme andre her. Jeg håper virkelig at du aldri har tråkket feil i noe henseende, og aldri kommer til å gjøre det.......i motsatt fall håper jeg imidlertid du er like streng mot deg selv som du er mot andre som har gjort noe du åpenbart mener er verdt livet ut med fordømmelse og nedlatende omtale.

Silverfox:

La inn feil link. Har rettet opp i den nå.
http://www.pnas.org/content/107/34/15111.full

Når det gjelder doping er min sti 100% ren og det er doping og ikke andre ting det vi diskuterer her.

Det denne forskningen viser er at effekten av bol bruk varer omtrent livet ut og minst like lenge som en aktiv idrettskarriere. Derfor bør ingen som har brukt doping få lov til å konkurrere i organisert idrett. Det vil si idrett som offentlig fremstår som ren.
Blir man tatt eller innrømmer tidligere bruk, eller tidligere bruk blir påvist, bør man derfor utestenges på livstid.

Så ja silverfox, dersom en person velger å ta snarveier og i tillegg velger å konkurrere mot de som er rene, vel da fortjener han/ hun fordømmelse og nedlatende omtale.
Holder de seg utenfor organisert idrett stiller saken seg anderledes. Jeg liker fortsatt ikke det de har gjort, men de er ihvertfall ikke juksemakere for andre enn seg selv.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Razzia i Trondheim
« #501 : 25. februar 2012, 19:33 »
OT er alltid litt artig lell Cheesy

Av ren nyskjerrighet, hvor mye brukte du "pre-contest"? Og merker du noe forksjell på dagens unge i forhold til for f.eks 20år siden, med tanke på kjemi-bruk?

Hva som skjedde for 20 år siden aner jeg ikke, men jeg vil tro at både tilgangen og prisene var dårligere, slik at bruken ble deretter.

Når det gjelder hva jeg eventullt gjorde, så viser jeg til en post lengre tilbake i tråde - slike detaljer tjener ikke til noe godt - men kan si såpass at de angitte summene ikke var tatt helt ut av lufta. Jeg var muligens bedre enn de verste, men muligens også verre enn de beste.
I all hovedsak handler "pre-contest" om å gå over fra ting som forsåvidt er safere (langtidsvirkende) til å gå over til ting som etterhvert som det nærmer seg konkurranse er langt mer potensielt akutt farlige (rasktvirkende for å kvitte seg med væske++). Den totale mengden kan gjerne gå ned, men de er langt tøffere for systemet i den korte perioden det dreier seg om. Jeg vil tro at om en fikk "varelisten" til fyren i "Doping forever" så hadde du omtrent hatt den kombinasjonen mange bruker de siste 6-7 ukene.

Ble muligens litt for detaljert dette også, men sjefene her er i sin fulle rett til å fjerne de uten at jeg blir det snev fornærmet!



Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Believe

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Razzia i Trondheim
« #503 : 25. februar 2012, 20:54 »
Ifølge leangains/ Martin berkhan så kan man regne ut det potensialet for muskelmasse ganske enkelt. Høyde minus 100 kroppsvekt, i konkurranseform (CA 4%bf) pluss minus noen kilo, avhengig av høyde og gener. Så da kan man jo lett regne seg frem til hvem som jukser og ikke.

Brian Shaw sitt genetiske potensiale er da 103kg i konkurranseform, nå har han riktignok ikke 4% når han konkurrerer, men det er jo ikke i nærheten av de nær 200kg han veier. Nekter å tro at det er 90kg fett på fyren;)

Gustav Fristensky
1903
183 cm
100 kg
Fettprosent : veldig liten



Ca. 15 kilo tyngre enn det som er "mulig", 30 år før anabole steroider ble oppfunnet.

http://oldeironmen.blogspot.com/2009/04/gustav-gus-gusta-fristensky.html

Du kan være sikker på at han kunne lagt på 5-10 kilo til med dagens treningsmetoder og kunnskap om kosthold, uten å ha gjort noe mer enn å trene, spise mat og sove.


Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Michael-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 687
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 687

Sv: Razzia i Trondheim
« #504 : 25. februar 2012, 21:04 »


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

"The squat rack became like the altar, where life and death would pass in front of your eyes, and you looked forward to that every squat workout."

Watch med lift and jump
http://www.youtube.com/user/RosenbergMichael

Utlogget Kris_92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Sv: Razzia i Trondheim
« #505 : 25. februar 2012, 21:17 »
Gustav Fristensky
1903
183 cm
100 kg
Fettprosent : veldig liten


Ca. 15 kilo tyngre enn det som er "mulig", 30 år før anabole steroider ble oppfunnet.

http://oldeironmen.blogspot.com/2009/04/gustav-gus-gusta-fristensky.html

Du kan være sikker på at han kunne lagt på 5-10 kilo til med dagens treningsmetoder og kunnskap om kosthold, uten å ha gjort noe mer enn å trene, spise mat og sove.


Tja om vi sier han hadde en fettprosent på 14% ender han opp med en lean kroppsvekt på 86kg som "bare" er 6kg over og ellers er jeg noe skeptisk til og ta tall om en "sirkusartist" for over 100år siden 100% seriøst.

Og nå er vel den formelen til Martin Berkhan mer en pekepinn da noen kan legge på seg litt mer og andre litt mindre.
8*145/7*80/7*135

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Razzia i Trondheim
« #506 : 25. februar 2012, 21:22 »
Jeg tror ikke noe på at han hadde 14% på det bildet der. Det er nok av folk med bilder lagt ut her som skryter av å ha 7% som ser softere ut. Og hvis han bare var en "sirkusartist" så betyr jo det at han kunne ha blitt enda mye større hvis han hadde gjort ting "ordentlig".

Bildet er forresten fra "1903 Physique championship" hvor han vant. Han ble veid inn på 100 kilo.

Den formelen der er noe de har kokt sammen for å "bevise" at alt som er av muskelatleter jukser. Det er kanskje en indikasjon for gjennomsnittspersonen men den har ingen relevans for folk med et ekstremt talent, sånn som Fristensky. Dessuten så er det veldig forskjellig hva folk veier på en gitt høyde, muskelutvikling og fettprosent. Det er veldig avhengig av kroppsbygning. Det faktum at formelen ikke tar høyde for det gjør at den faller på sin egen enkelhet. Og så er det jo så enkelt å bruke det fine runde tallet "100" i "høyde minus 100". Som om det var noe magisk ved det tallet.

Jeg har ingen ide om hvem som er dopet og ikke anno 2012 men det er svært vanskelig å sette noen grense for hva som er mulig uten dop. Kanskje ville en del dopede atleter ha vært nesten like store hvis de hadde giddet å bygge seg opp uten dop.

 
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Kris_92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Sv: Razzia i Trondheim
« #507 : 25. februar 2012, 21:40 »
Jeg tror ikke noe på at han hadde 14% på det bildet der. Og hvis han bare var en "sirkusartist" så betyr jo det at han kunne ha blitt enda mye større hvis han hadde gjort ting "ordentlig".

Med sirkusartist mente jeg at det var sånn de hypet sånne som han på den tiden.
Og ja trenger kan ikke bruke formelen til Martin Berkhan som fasiten men den er en grei pekepinn.
Utfordrer deg til og finne ett eksempel på en testet utdøver i noe som helst som har betraktelig mer muskelmasse en den formelen da.

En kar på <180 kan ikke bli "shredded" på 100-110 kg uten steroider om han ikke har en eller annen feil med egenproduksjonen av testosteron eller noe lignende i utgangspunktet.
8*145/7*80/7*135

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Razzia i Trondheim
« #508 : 25. februar 2012, 21:46 »
En testet utøver ? Hva er kriteriene for det ? Det fins nok av vektløftere, brytere o.l. som stiller i OL og testes og som veier mye, mye mer. Hvorvidt de er reine eller de klarer å kamuflere dopbruken er en annen sak.

Hvordan vet du hva grensa for utvikling er for en utøver med et ekstremt talent, forresten ? Det er nettopp den holdningen der som gjør at utøvere tenker at de liksågodt kan bruke dop siden ingen tror at de er reine uansett.




Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: Razzia i Trondheim
« #509 : 25. februar 2012, 21:54 »
http://www.leangains.com/2010/12/maximum-muscular-potential.html

Jeg ser ingen gru nn til å tvile på artikkelen,  og Gustav kan fint ha hatt en fettprosent på 10-15, og en grov ramme å bygge på, så er han innafor. Du skal Forøvrig ikke kimse av trening og kosthold i gamledager, husk at han var proff, og sikkert hadde tilgang på prima mat og treningsfasiteter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!