Skrevet av Emne: Razzia i Trondheim  (Lest 365088 ganger)

Utlogget 1simen1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Razzia i Trondheim
« #585 : 27. februar 2012, 19:36 »
Heisann. Hva synes du om at denne styrkeløftboleren får konkurrere igjen etter to år? Det er jo urettferdig og umoralsk.

http://sport.adressa.no/sport/article226100.ece

Hva synes NSF om denne forskningen? Hva synes utøverne? Hva med folk som innrømmer tidligere bruk og vinner VM noen år etterpå? Hva med andre som inrømmer tidligere bruk men fortsatt blir fryst ut av miljøet bare fordi at?

Hvis du brenner for dette bør du ta et par ord med Olympiatoppen og NSF.

Enig i at det hadde vært interessant å vite hva f.eks styrkeløftere eller NSF mener konsekvensen av denne forskningen bør bli.
Jeg håper at livstidsutestengelse blir konsekvensen. Jo før jo bedre. Det ville i alle fall få en del til å tenke seg om før de setter den første sprøyten...

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Razzia i Trondheim
« #586 : 27. februar 2012, 19:51 »
Silverfox,
Haugen var en del av organisert idrett da han startet med boksing.Kort karriere i den verden men alikevel relevant.

Siden du ikke er villig til å diskutere en navngitt person, kan du jo heller svare på dette. Bør en hypotetisk person som er ca par og tyve år gammel og veier 140 kg og er f.eks strongman utøver som har innrømmet utstrakt bruk av vekst og anabole få lov til å konkurrere i f.eks styrkeløft å konkurrere med rene utøvere (som aldri har dopet seg ett eneste lite snev)?

Forutsetningen er at styrkeløft satsingen er 100% dopingfri.
Vil dette være fair ovenfor rene utøvere?


Hehe - det der hjalp jo mye...
Mht den nevnte personen, så var han vel med i en idrett som er mer forbudt enn å bruke aas i Norge, men det var uansett persondiskusjonen jeg ikke gidder å  nedverdige meg til her så jeg kunne utelatt det med organisert idrett....

Dette får du uansett heller diskutere med noen andre. Smiley I prinsippet er det dømte utøvere som skal være i karantene - slik er reglene, så da får eventuelt NIF ta seg av å endre tilnærmingen. Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget 1simen1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Razzia i Trondheim
« #587 : 27. februar 2012, 20:52 »
Hehe - det der hjalp jo mye...
Mht den nevnte personen, så var han vel med i en idrett som er mer forbudt enn å bruke aas i Norge, men det var uansett persondiskusjonen jeg ikke gidder å  nedverdige meg til her så jeg kunne utelatt det med organisert idrett....

Dette får du uansett heller diskutere med noen andre. Smiley I prinsippet er det dømte utøvere som skal være i karrantene - slik er reglene, så da får eventuelt NIF ta seg av å endre tilnærmingen. Smiley

Silverfox,

Haugen har så vidt jeg vet aldri innrømmet doping offentlig, og jeg skjønner at det sitter langt inne i ditt miljø (strongman, bygging og fitness) å "oute" noen, selv når bruk er åpenbar.

Så i mitt hypotetiske spørsmål til deg konstruerte jeg en fiktiv ikke navngitt person med en lignende historie som Haugen. Det er prinsippet jeg er ute etter. Pga din bakgrunn som bruker er det interessant å vite hva du synes om tidligere brukere som konkurrerer mot rene.

Dersom WADA., NIF og IOC hver for seg eller alle går i retning av livstids utestengelse ved bruk av AAS er jo det noe som kunne angått deg. Hva ville du tenkt om du visste at om du ble tatt når du var ung bruker, så ville det gjøre deg ute av stand til å drive organisert idrett resten av livet?

Ville det påvirket dine valg?

Og hvis det nå viser seg at forskningen jeg viser til er 100% korrekt, burde en person som i mitt eksempel få lov til å konkurrere mot rene senere i livet?

Det er viktige spørsmål jeg stiller, og det er enda viktigere at en person som har innrømmet bruk svarer på dem.
Dine svar på dette er mer interessante enn mine da de angår deg og dine likesinnede på en helt annen måte enn for meg og mine likesinnede som aldri vil røre AAS uansett.







Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Razzia i Trondheim
« #588 : 27. februar 2012, 21:00 »
Dine svar på dette er mer interessante enn mine da de angår deg og dine likesinnede på en helt annen måte enn for meg og mine likesinnede som aldri vil røre AAS uansett.

Hvis du tror at Reven er likesinned med de fleste hobbybolere så tar du mer feil enn de som tror at sykkel og fly er samme greia fordi at begge deler er fremkomstmidler. Reven er refleksjonsmessig, kunnskapsmessig, treningsfagligmessig og sosialt intelligensmessig på en annen planet enn det store flertall som du kaller for hans likesinnede. Hadde jeg vært han hadde jeg nesten blitt litt fornærmet.
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Razzia i Trondheim
« #589 : 27. februar 2012, 21:46 »
Silverfox,

Haugen har så vidt jeg vet aldri innrømmet doping offentlig, og jeg skjønner at det sitter langt inne i ditt miljø (strongman, bygging og fitness) å "oute" noen, selv når bruk er åpenbar.

Så i mitt hypotetiske spørsmål til deg konstruerte jeg en fiktiv ikke navngitt person med en lignende historie som Haugen. Det er prinsippet jeg er ute etter. Pga din bakgrunn som bruker er det interessant å vite hva du synes om tidligere brukere som konkurrerer mot rene.

Dersom WADA., NIF og IOC hver for seg eller alle går i retning av livstids utestengelse ved bruk av AAS er jo det noe som kunne angått deg. Hva ville du tenkt om du visste at om du ble tatt når du var ung bruker, så ville det gjøre deg ute av stand til å drive organisert idrett resten av livet?

Ville det påvirket dine valg?

Og hvis det nå viser seg at forskningen jeg viser til er 100% korrekt, burde en person som i mitt eksempel få lov til å konkurrere mot rene senere i livet?

Det er viktige spørsmål jeg stiller, og det er enda viktigere at en person som har innrømmet bruk svarer på dem.
Dine svar på dette er mer interessante enn mine da de angår deg og dine likesinnede på en helt annen måte enn for meg og mine likesinnede som aldri vil røre AAS uansett.

Du føler ikke at du prøver å gi inntrykk av at du kjenner meg, mine venner, mine interesser og hvilke mennesker jeg identifiserer meg med, bedre enn du reelt sett gjør nå? 

Du kan gjerne komme med nedlatende antydninger om meg og min personlighet, men om du vil vite hvorfor navngitte personer ikke ønskes diskutert i den sammenhengen du legger opp til så får du sjekke forumreglene.

Spørsmålene du stiller er av så godt som ingen interesse for meg - og hvorfor skulle akkurat mitt svar på dine hypotetiske spørsmål være så interessant? Det er idrettens svar som er av interesse, og den diskusjonen får en tru de er kapable til å ta sjøl.
Personlig har jeg aldri vært interessert i å bedrive idrett, men om du kjenner meg så godt som du åpenbart gjør, så burde du vite det. Da kunne du spart deg forsøket på karakterdrap også...
Pytt pytt, vann på gåsa!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Razzia i Trondheim
« #590 : 27. februar 2012, 21:48 »
Karakterdrap fordrer injurierende eller moraliserende kraft.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Razzia i Trondheim
« #591 : 27. februar 2012, 22:11 »
Karakterdrap fordrer injurierende eller moraliserende kraft.

Ja så sannelig Smiley
Jeg er veldig fan av etikk og moral og krig og sånn. Jeg er egentlig veldig god etisk, men når en har brutt mot moralen, så vil andres etikk omforme deres moral ytterligere slik at de sier slemme ting til Øyvind fordi han bare er etisk god men har vært moralsk slem en gang i henhold til deres etikk og deres ønskede moral. Øyvind liker at folk er snille mot hverandre han *snufs*  Cry


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Razzia i Trondheim
« #592 : 27. februar 2012, 22:15 »
Dine svar på dette er mer interessante enn mine da de angår deg og dine likesinnede på en helt annen måte enn for meg og mine likesinnede som aldri vil røre AAS uansett.

Nå tror jeg du har funnet deg feil tre å bjeffe på. Så vidt jeg forstår så er ikke Silverfox en utøver som har blitt tatt i doping og som så etterhvert gir seg og innrømmer det. Han innrømmer det frivillig. Han forteller til og med historien og framstår som ærlig.

I mine 40 år har jeg aldri prøvd steroider eller noe annen doping og jeg har for å være helt ærlig aldri hatt noen interesse av å gjøre det heller. Likevel synes jeg bedre om en type som Silverfox enn jeg gjør om alle de tullingene som springer rundt og teller på knappene om de skal tørre å prøve det greiene der eller ikke. For ikke å snakke om folk som boler eller har bolet og er livredde for at noen skal oppdage det og som kanskje til og med konstruerer seg et antidop image for å dekke det over enda bedre.

I så måte så føler jeg meg mer på hans side enn på din. Og ja, jeg har drevet med idrett en gang i tiden.

SFV
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget 1simen1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Razzia i Trondheim
« #593 : 28. februar 2012, 00:59 »
Du føler ikke at du prøver å gi inntrykk av at du kjenner meg, mine venner, mine interesser og hvilke mennesker jeg identifiserer meg med, bedre enn du reelt sett gjør nå? 

Du kan gjerne komme med nedlatende antydninger om meg og min personlighet, men om du vil vite hvorfor navngitte personer ikke ønskes diskutert i den sammenhengen du legger opp til så får du sjekke forumreglene.

Spørsmålene du stiller er av så godt som ingen interesse for meg - og hvorfor skulle akkurat mitt svar på dine hypotetiske spørsmål være så interessant? Det er idrettens svar som er av interesse, og den diskusjonen får en tru de er kapable til å ta sjøl.
Personlig har jeg aldri vært interessert i å bedrive idrett, men om du kjenner meg så godt som du åpenbart gjør, så burde du vite det. Da kunne du spart deg forsøket på karakterdrap også...
Pytt pytt, vann på gåsa!


Silverfox,

Jeg tror du misforstår meg. Med utrykket "likesinnede" mener jeg kun personer som har tatt eller tar doping. Jeg kjenner deg ikke og har ingen formeninger om hvordan du er som menneske. Dersom du har følt at jeg har forsøkt å begå ett "karakterdrap" ber jeg om unnskyldning.

Jeg har ingen grunn til å tro at du er noe annet en en helt vanlig og snill mann i det daglige. Men du har vært en del av ett spesielt miljø og har mye kunnskap om ett spesielt tema. Jeg synes det er prisverdig at du forteller sannheten om egen bruk, og om "skyggesidene" ved bruk også. Jeg oppfatter deg som ærlig i det du skriver selv om jeg ikke er enig i alt.

Jeg skulle faktisk ønske flere eks brukere og brukere var som deg og spesielt i "kroppsbransjen". Hovedgrunnen til dette er at veldig mange unge gutter og jenter har dere som forbilder. Indirekte er dere med på å selge en drøm om en perfekt kropp. Problemet er at drømmen er oppnådd kunstig og at dette ikke blir kommunsiert ut i det offentlige rom. Det er også få brukere som snakker åpent om de negative sidene.

Gjengangeren i dette forum er stort sett at bol bare er fint, ingen problemer og utsagn som "jeg hadde fått like stor fremgang uansett, nå går det bare litt fortere å nå mitt genetiske potensiale" osv osv.

Heldigvis finnes det folk som deg som tar bladet fra munnen i etterkant av en karriere. Jeg skulle ønske at det ble normalt at brukerene snakket om dette midt i karrieren sin også.

Mange brukere vil eller har kanskje ikke lyst til tenke for mye på det, men man har en meget stor påvirkningskraft som godt trent i forhold til ungdom som trener.
Som forbilde har man ett ansvar enten man liker det eller ikke. Det ansvaret tar man ikke om man er bruker og ikke forteller de unge om alle sidene av hvordan kroppen de idealiserer har blitt til. Da inkludert skyggesiden som følger med. Jeg er rimelig sikker på at du får spørsmål om trening og kosthold av yngre gutter, og ja, om doping også. Jeg håper at du er deg ditt ansvar bevisst som rollemodel og forbilde.

Jeg har sett og hørt mye i de årene jeg har trent og mitt inntrykk er at det er mer AAS bruk blant folk under myndighets alder nå enn noen gang tidligere. Jeg tror vi kan være enige i Silverfox, at dette ikke er en god utvikling. Jeg er bekymmret for skjebnene til flere av dem. Mye pga kyniske dealere i bransjen som gir blanke i hvordan det går med disse ungdommene på sikt. (jeg vil presiere at jeg ikke mener du er en slik person slik at vi unngår flere misforståelser)

Du er en av meget få i ett miljø der mange bruker og har brukt mye doping. Derfor er dine meninger om temaet veldig interessante. Du har ett helt annent erfarings og referanse grunnlag enn vi som trener rent.

Det er pga din bakgrunn at dine tanker er viktige. Nettopp pga din bakgrunn er jeg interessert i dine tankeprosesser og vurderinger den gangen du dopet deg første gangen.

Dersom det hadde vært livstids utestengelse fra all organisert idrett den gangen du dopet deg første gangen:
Ville det medført noen endring i ditt valg?
Ville det endret valget til andre i samme situasjon tror du?
Ville det vært preventivt eller ikke?

Jeg synes dette er legitime og viktige spørsmål å stille. Mitt inntrykk er at ikke så alt for mange andre her er bedre skikket til å svare. Nettopp fordi du er en av få som er åpne og ærlige Smiley


Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Sv: Razzia i Trondheim
« #594 : 28. februar 2012, 21:10 »
Silverfox,
Haugen var en del av organisert idrett da han startet med boksing.Kort karriere i den verden men alikevel relevant.

Siden du ikke er villig til å diskutere en navngitt person, kan du jo heller svare på dette. Bør en hypotetisk person som er ca par og tyve år gammel og veier 140 kg og er f.eks strongman utøver som har innrømmet utstrakt bruk av vekst og anabole få lov til å konkurrere i f.eks styrkeløft å konkurrere med rene utøvere (som aldri har dopet seg ett eneste lite snev)?

Forutsetningen er at styrkeløft satsingen er 100% dopingfri.
Vil dette være fair ovenfor rene utøvere?


Jeg tror ganske rett ut fra leveren (på forståelig norsk) at de store bokseforbundene (proff) gir blaffen i enkeltpersoners fortid i medisinskapet. Så lenge du er et salgbart objekt, fyller opp en arena eller to, eller bidrar til gode PPV-inntekter, så gir de nok stort sett faen der i gården. Penger er incentiv nr #1, og en promotor vil utelukkende se på ditt potensiale til å generere inntekter når han signer en kontrakt med deg.

Alle de store forbundene har til en viss grad antidopingbestemmelser i reglementet sitt, sånn type "deltakere i VM-kamper skal testes", men disse håndheves relativt vagt, slik at de som ønsker å bruke ulike stimulerende preparater i forberedelser til en kamp står ganske fritt til dette.

Beklager om noen som leser dette ble skuffet fordi det kastet et dårlig lys over gamle helter, men sånn er nå dessverre den saken.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Razzia i Trondheim
« #595 : 28. februar 2012, 21:20 »
Silverfox,

Jeg tror du misforstår meg. Med utrykket "likesinnede" mener jeg kun personer som har tatt eller tar doping. Jeg kjenner deg ikke og har ingen formeninger om hvordan du er som menneske. Dersom du har følt at jeg har forsøkt å begå ett "karakterdrap" ber jeg om unnskyldning.

Jeg har ingen grunn til å tro at du er noe annet en en helt vanlig og snill mann i det daglige. Men du har vært en del av ett spesielt miljø og har mye kunnskap om ett spesielt tema. Jeg synes det er prisverdig at du forteller sannheten om egen bruk, og om "skyggesidene" ved bruk også. Jeg oppfatter deg som ærlig i det du skriver selv om jeg ikke er enig i alt.

Jeg skulle faktisk ønske flere eks brukere og brukere var som deg og spesielt i "kroppsbransjen". Hovedgrunnen til dette er at veldig mange unge gutter og jenter har dere som forbilder. Indirekte er dere med på å selge en drøm om en perfekt kropp. Problemet er at drømmen er oppnådd kunstig og at dette ikke blir kommunsiert ut i det offentlige rom. Det er også få brukere som snakker åpent om de negative sidene.

Gjengangeren i dette forum er stort sett at bol bare er fint, ingen problemer og utsagn som "jeg hadde fått like stor fremgang uansett, nå går det bare litt fortere å nå mitt genetiske potensiale" osv osv.

Heldigvis finnes det folk som deg som tar bladet fra munnen i etterkant av en karriere. Jeg skulle ønske at det ble normalt at brukerene snakket om dette midt i karrieren sin også.

Mange brukere vil eller har kanskje ikke lyst til tenke for mye på det, men man har en meget stor påvirkningskraft som godt trent i forhold til ungdom som trener.
Som forbilde har man ett ansvar enten man liker det eller ikke. Det ansvaret tar man ikke om man er bruker og ikke forteller de unge om alle sidene av hvordan kroppen de idealiserer har blitt til. Da inkludert skyggesiden som følger med. Jeg er rimelig sikker på at du får spørsmål om trening og kosthold av yngre gutter, og ja, om doping også. Jeg håper at du er deg ditt ansvar bevisst som rollemodel og forbilde.

Jeg har sett og hørt mye i de årene jeg har trent og mitt inntrykk er at det er mer AAS bruk blant folk under myndighets alder nå enn noen gang tidligere. Jeg tror vi kan være enige i Silverfox, at dette ikke er en god utvikling. Jeg er bekymmret for skjebnene til flere av dem. Mye pga kyniske dealere i bransjen som gir blanke i hvordan det går med disse ungdommene på sikt. (jeg vil presiere at jeg ikke mener du er en slik person slik at vi unngår flere misforståelser)

Du er en av meget få i ett miljø der mange bruker og har brukt mye doping. Derfor er dine meninger om temaet veldig interessante. Du har ett helt annent erfarings og referanse grunnlag enn vi som trener rent.

Det er pga din bakgrunn at dine tanker er viktige. Nettopp pga din bakgrunn er jeg interessert i dine tankeprosesser og vurderinger den gangen du dopet deg første gangen.

Dersom det hadde vært livstids utestengelse fra all organisert idrett den gangen du dopet deg første gangen:
Ville det medført noen endring i ditt valg?
Ville det endret valget til andre i samme situasjon tror du?
Ville det vært preventivt eller ikke?

Jeg synes dette er legitime og viktige spørsmål å stille. Mitt inntrykk er at ikke så alt for mange andre her er bedre skikket til å svare. Nettopp fordi du er en av få som er åpne og ærlige Smiley

Forutsetning: Dersom det hadde vært livstids utestengelse fra all organisert idrett den gangen du dopet deg første gangen:

Q: Ville det medført noen endring i ditt valg?
A: Jeg var 37 år, hadde tenkt rimelig nøye gjennnom det, og hadde og har absolutt ingen tanker om å satse på noen idrett hverken før eller etter, så nei. Hadde jeg bedrevet idrett, så hadde jeg selvfølgelig ikke gjort det uansett - og heller ikke hatt behov for det.

Q: Ville det endret valget til andre i samme situasjon tror du?
A: Det kan jeg selvfølgelig ikke svare for, men om de allerede er innen idretten, så får de tåle den prisen dersom det er den prisen de må betale - enkelt og greit. Veit en konsekvensene på forhånd, så bør det være opplagt at en tar dem når de kommer.

Q: Ville det vært preventivt eller ikke?
A: Det er jeg ikke så sikker på, men jeg vil tro de som bruker slikt innen idretten må ha usedvanlig dårlig samvittighet døgnet rund, samt høy grad av nervøsitet der de går og frykter å bli avslørt. Vel fortjent i såfall! Jeg skjønner virkelig ikke hvordan de orker det i hvertfall. For de som gjør det utenfor idretten så tror jeg det vil ha så godt som null betydning.

Jeg har paradoksalt nok alltid blitt oppriktig lei meg hver gang det blir tatt folk innen idretten. Det finnes måter å dope seg på som er nær umulig å oppdage, så alle blir dessverre ikke tatt, men hver og en som tas får en se på som et lite fremskritt - eksempelets makt er nok tross alt stort!


Når det gjelder å være "forbilde": Jeg kan være enig i at det selvfølgelig var litt mer oppmerksomhet rundt meg i en kort periode enn det har vært i de øvrige mer enn to tiårene. Ikke veit jeg hvor stort et forbilde en gråhåret gubbe er for unggutta heller... Men om det medførte at noen tok gale valg etter å ha sett meg på scenen (eller her inne) i den perioden, så er jeg jo selvfølgelig oppriktig lei meg for det. Jeg velger uansett å se på det som et tilbakelagt stadium og sover fortsatt greit bra om natta.
Lokalt var jeg nok uansett annsett som dopet i nesten alle år før jeg faktisk var det, uten at jeg annså det som min oppgave å fronte meg som dopingfri av den grunn. Ble selvfølgelig spurt en sjelden gang, men svarte bare som sant var, og at det ikke vær nødvenig for å bli i bra form. Folk tror uansett hva de ønsker å tro, og om de trodde jeg var dopet og begynte med dop pga noe så idiotisk som det, vel da kan jeg ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet for det synes jeg.

Du veit - for andre så vil en se stor og muskuløs ut både med og uten de ca 10-12 kiloene med ekstra muskler når en har trent og spist seriøst i så lang tid..størrelse er relativt. Hadde jeg eksempelvis på mitt største stått ved siden av Asbjørn Randen i treningsklær, så kan du være bra sikker på at de fleste i større grad hadde misstenkt AR for å være den dopede fremfor meg...rett og slett fordi jeg ville sett mindre ut. Hadde vi stått der i underbuksa så ville nok resultatet blitt jevnere.... Sånn var det sikkert før også når jeg sto ved siden av en tynn halvseriøs trimmer - jeg var sikkert stooor i noens øyne, og da drar mange den raske konklusjonen at en er dopet til tross for at en er rein som få. Folk tror som sagt det de ønsker å tro.

Peace!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Sv: Razzia i Trondheim
« #596 : 28. februar 2012, 21:24 »
Silverfox,

Haugen har så vidt jeg vet aldri innrømmet doping offentlig, og jeg skjønner at det sitter langt inne i ditt miljø (strongman, bygging og fitness) å "oute" noen, selv når bruk er åpenbar.

Så i mitt hypotetiske spørsmål til deg konstruerte jeg en fiktiv ikke navngitt person med en lignende historie som Haugen. Det er prinsippet jeg er ute etter. Pga din bakgrunn som bruker er det interessant å vite hva du synes om tidligere brukere som konkurrerer mot rene.

Dersom WADA., NIF og IOC hver for seg eller alle går i retning av livstids utestengelse ved bruk av AAS er jo det noe som kunne angått deg. Hva ville du tenkt om du visste at om du ble tatt når du var ung bruker, så ville det gjøre deg ute av stand til å drive organisert idrett resten av livet?

Ville det påvirket dine valg?

Og hvis det nå viser seg at forskningen jeg viser til er 100% korrekt, burde en person som i mitt eksempel få lov til å konkurrere mot rene senere i livet?

Det er viktige spørsmål jeg stiller, og det er enda viktigere at en person som har innrømmet bruk svarer på dem.
Dine svar på dette er mer interessante enn mine da de angår deg og dine likesinnede på en helt annen måte enn for meg og mine likesinnede som aldri vil røre AAS uansett.

"Likesinnede"? En får da inderlig håpe det er mer enn sprøytespisser en skal ha felles for å falle i kategorien "likesinnet". Husk nå at mennesker er forskjellige individer, med forskjellige preferanser, bakgrunn, interesser ... ja og potensiale. Det er ikke slik at én person kan uttale seg på vegne av denne "gruppen" (om en nå skal stigmatisere noen da) ...

Når det kommer til hvorvidt det er ok å konkurrere på grunnlag av det ene og det andre, så er det eneste som teller her hva de ulike forbundene velger å ha som sitt konkurranse/medlemsreglement til enhver tid. Hvis NIF, eller særforbund syns det er ok, så er det ok. Hvis de ikke syns det er ok, så er det ikke ok. Hvis enkeltpersoner eller grupper av medlemmer som sorterer innunder disse forbundene er uenig med det til enhver tid gjeldende medlems/konkurransereglementet, så har de samme forbund spesifikke fora hvor en kan ta slike problemstillinger opp. Jeg tror jaggu det er mulig å stemme på dem også (flertallet "ruler").

Hvis andre "forbund" ala NKF eller en liten klikk med "strongmen" ønsker en annen tilnærming til konkurranser, så er det også deres privilegium. En trenger ikke å gjøre verden mer komplisert enn som så.

Har man en religiøs tilnærming til dopingpreparater og mennesker en mistenker for å benytte slikt, så kan en jo bare holde seg til fotball/håndballbanen og la være å kjøpe billetter til NM i bygging, eller gå på strongmanshow. Det er ingen tvang. Norge er et fritt land og en velger selv sine fritidsaktiviteter.

Jeg har nok en mer pragmatisk tilnærming til problemstillingen. Det viktigste er at en konkurrerer på like vilkår og ingen prøver å juge på seg resultater. Hvis det er en felles forståelse av at dop er greit å benytte, vel ... så vet en det ... og gjør sine valg deretter. Hvis det er en felles forståelse av at dop ikke er greit å benytte (f.eks slik en må anta det er i NIF-regi), så skal en selvsagt forholde seg til det også.

Utlogget 1simen1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Razzia i Trondheim
« #597 : 28. februar 2012, 23:35 »
Forutsetning: Dersom det hadde vært livstids utestengelse fra all organisert idrett den gangen du dopet deg første gangen:

Q: Ville det medført noen endring i ditt valg?
A: Jeg var 37 år, og hadde tenkt rimelig nøye gjennnom det, og hadde og har absolutt ingen tanker om å satse på noen idrett hverken før eller etter, så nei. Hadde jeg bedrevet idrett, så hadde jeg selvfølgelig ikke gjort det uansett - og heller ikke hatt behov for det.

Q: Ville det endret valget til andre i samme situasjon tror du?
A: Det kan jeg selvfølgelig ikke svare for, men om de allerede er innen idretten, så får de tåle den prisen dersom det er den prisen de må betale - enkelt og greit. Veit en konsekvensene på forhånd, så bør det være opplagt at en tar dem når de kommer.

Q: Ville det vært preventivt eller ikke?
A: Det er jeg ikke så sikker på, men jeg vil tro de som bruker slikt innen idretten må ha usedvanlig dårlig samvittighet døgnet rund, samt høy grad av nervøsitet der de går og frykter å bli avslørt. Vel fortjent i såfall! Jeg skjønner virkelig ikke hvordan de orker det i hvertfall. For de som gjør det utenfor idretten så tror jeg det vil ha så godt som null betydning.

Jeg har paradoksalt nok alltid blitt oppriktig lei meg hver gang det blir tatt folk innen idretten. Det finnes måter å dope seg på som er nær umulig å oppdage, så alle blir dessverre ikke tatt, men hver og en som tas får en se på som et lite fremskritt - eksempelets makt er nok tross alt stort!


Når det gjelder å være "forbilde": Jeg kan være enig i at det selvfølgelig var litt mer oppmerksomhet rundt meg i en kort periode enn det har vært i de øvrige mer enn to tiårene. Ikke veit jeg hvor stort et forbilde en gråhåret gubbe er for unggutta... Men om det medførte at noen tok gale valg etter å ha sett meg på scenen (eller her inne) i den perioden, så er jeg jo selvfølgelig oppriktig lei meg for det. Jeg velger uansett å se på det som et tilbakelagt stadium og sover fortsatt greit bra om natta.
Lokalt var jeg nok uansett annsett som dopet i nesten alle år før jeg faktisk var det, uten at jeg annså det som min oppgave å fronte meg som dopingfri av den grunn. Ble selvfølgelig spurt en sjelden gang, men svarte bare som sant var, og at det ikke vær nødvenig for å bli i bra form. Folk tror uansett hva de ønsker å tro, og om de trodde jeg var dopet og begynte med dop pga noe så idiotisk som det, vel da kan jeg ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet for det synes jeg.

Du veit - for andre så vil en se stor og muskuløs ut både med og uten de ca 10-12 kiloene med ekstra muskler når en har trent og spist seriøst i så lang tid..størrelse er relativt. Hadde jeg eksempelvis på mitt største stått ved siden av Asbjørn Randen i treningsklær, så kan du være bra sikker på at de fleste i større grad hadde misstenkt AR for å være den dopede fremfor meg...rett og slett fordi jeg ville sett mindre ut. Hadde vi stått der i underbuksa så ville nok resultatet blitt jevnere.... Sånn var det sikkert før også når jeg sto ved siden av en tynn halvseriøs trimmer - jeg var sikkert stooor i noens øyne, og da drar mange den raske konklusjonen at en er dopet til tross for at en er rein som få. Folk tror som sagt det de ønsker å tro.

Silverfox,
Takker for svar:-)
Siden jeg ikke kjenner til deg fra annet enn her inne ser jeg at jeg har bommet litt. Jeg trodde at du hadde brukt fra yngre år, og ikke EN gang ved fylte 37. Da er du ikke rett mann å stille mine spørsmål og jeg beklager at jeg har vært i overkant hard mot deg i min argumentasjon.

Min feil og min feil alene at jeg ikke leste eldre poster av deg før jeg satte igang med spørsmålskverna.

Om man er dopeteller har dopet seg, mener jeg uansett at man har ett ansvar ovenfor ungdom som ser på en som forbilde. I det ligger det å være ærlige med dem om at man har oppnådd sin fysikk kunstig og at det er forbundet med stor risiko å starte på den galeien.
Du var 37 når du dopet deg 1 gang og en voksen mann med forutsetninger for å veie for og i mot, og jeg antar med kunnskap og ressurser til å gjøre dette med så liten risiko som mulig.
Den forutsettningen har ikke en 16 eller 17 åring.

Nettopp av den grunn er det på tide at så mange som mulig sprekker alle "hulk Haugen troll" som er der ute. Digre menn som ung gutta ser opp til. Disse personene er offentlige personer som har bygget seg opp kunstig, men innrømmer aldri bruk. De fortjener absolutt ingen beskyttelse. De er vandrende "løgner".
Det er på høy tid at kosttilskuddsbransjen tar ansvaret sitt og slutter å bruke vandrende apoteker som reklame og har bilder av sunne idrettsutøvere på boksene sine istedet. 

Om man ikke er dopet og ser bra nok ut til at du blir spurt om du har dopet deg, mener jeg at man fortsatt har ett ansvar ovenfor ungdommen. I det ansvaret ligger det å gi dem gode råd og fortelle dem hva man realistisk kan oppnå ved hjelp av hardt arbeid over tid og godt kosthold.
I tillegg bør man informere dem om farene ved AAS bruk og spesielt hva misbruk kan lede til.

Jeg er straks 39 år og med nok muskler på kroppen til at jeg kjenner meg igjen imye av det du skriver. Jeg synes det er trist at du valgte å gjøre det du gjorde, men du er åpen om det i motsetning til de aller fleste og det står det respekt av selv om jeg ikke er enig i valget ditt.

Jeg håper at så mange "veteraner" som mulig i treningsmiljøer landet rundt blir så flinke som mulig i forebyggende arbeid, slik at færrest mulig velger snarveier.

Man kommer mer enn langt nok ved hjelp av disiplinert trening og godt kosthold over tid. Det er viktig å kommunisere dette fra dag enn når man snakker med den yngre garde.

Utlogget 1simen1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Razzia i Trondheim
« #598 : 29. februar 2012, 00:26 »
"Likesinnede"? En får da inderlig håpe det er mer enn sprøytespisser en skal ha felles for å falle i kategorien "likesinnet". Husk nå at mennesker er forskjellige individer, med forskjellige preferanser, bakgrunn, interesser ... ja og potensiale. Det er ikke slik at én person kan uttale seg på vegne av denne "gruppen" (om en nå skal stigmatisere noen da) ...

Når det kommer til hvorvidt det er ok å konkurrere på grunnlag av det ene og det andre, så er det eneste som teller her hva de ulike forbundene velger å ha som sitt konkurranse/medlemsreglement til enhver tid. Hvis NIF, eller særforbund syns det er ok, så er det ok. Hvis de ikke syns det er ok, så er det ikke ok. Hvis enkeltpersoner eller grupper av medlemmer som sorterer innunder disse forbundene er uenig med det til enhver tid gjeldende medlems/konkurransereglementet, så har de samme forbund spesifikke fora hvor en kan ta slike problemstillinger opp. Jeg tror jaggu det er mulig å stemme på dem også (flertallet "ruler").

Hvis andre "forbund" ala NKF eller en liten klikk med "strongmen" ønsker en annen tilnærming til konkurranser, så er det også deres privilegium. En trenger ikke å gjøre verden mer komplisert enn som så.

Har man en religiøs tilnærming til dopingpreparater og mennesker en mistenker for å benytte slikt, så kan en jo bare holde seg til fotball/håndballbanen og la være å kjøpe billetter til NM i bygging, eller gå på strongmanshow. Det er ingen tvang. Norge er et fritt land og en velger selv sine fritidsaktiviteter.

Jeg har nok en mer pragmatisk tilnærming til problemstillingen. Det viktigste er at en konkurrerer på like vilkår og ingen prøver å juge på seg resultater. Hvis det er en felles forståelse av at dop er greit å benytte, vel ... så vet en det ... og gjør sine valg deretter. Hvis det er en felles forståelse av at dop ikke er greit å benytte (f.eks slik en må anta det er i NIF-regi), så skal en selvsagt forholde seg til det også.

Quadriceps,

Jeg har allerede beklaget min ordbruk ovenfor Silverfox.

Det er riktig at vi lever i ett fritt land og kan velge våre fritidsaktiviteter. Vel og merke innenfor lovens rammer som settes av storsamfunnet. Jeg tror tiden har kommet for å endre dette lovverket for å beskytte norsk ungdom mot kyniske dealere som gir faen i helsen til tenåringer.

Når det gjelder bygging og strongman vet alle at utøverene er stappfulle av div medikamenter. Noen av dem vises på TV i beste sendetid og jeg husker at jeg syntes det var dritkult å se på strongman når jeg var liten og ikke visste bedre.

Problemet er at ingen av utøverene innrømmer at de er brukere. Dette ties ihjel både av sports journalister (skam dere) tv produsenter (skam dere), arrangører og sponsorer (kosttillskuddsbransjen).
Dersom miljøet og utøverene hadde vært åpne om sitt misbruk, ville saken kanskje stilt seg anderledes. Nå juger de alle om hvordan de har oppnådd sine resultater og ungdom blir feilinformert om hva som er mulig for menneskekroppen og om hva som er mulig å oppnå med trening alene.

Skal vi noengang klare å minske dopingmisbruken i dette landet er det på tide med noen tiltak:

1:Det er på tide med lovforbud mot bruk av AAS

2:Inføre testing av strongmen,proff og hobbybyggere på mistanke. (svenskene gjør vel dette allerede?)

3:Forbud mot å bruke utøvere/personer som har testet positivt i reklame for kosttilskudd.

4:Livstidsutestengelse fra all organisert idrett ved positiv test.

5:Endre lovverket slik at vanlige helsestudiobrukere kan dopingtestes av NIF. Blir det tatt vil de kastes ut av treningssenteret og få karantene på noen år før de kan trene på ett treningsenter igjen.

6:Doping bør på dagsorden i kroppsøving på skolen fra undomskole alder slik at barn får god informasjon om hva som er realistisk å kunne oppnå ved ren trening så tidlig som mulig, samt at de lærer om farene ved bruk og misbruk.

7: Skal bygging overleve i ett slikt klima må fokus tilbake på symetri og ikke størrelse. Innfør en fettprosent grense. Er den for lav får du ikke stille.

Jeg tror en slik tiltakspakke kan fungere. Det vil bli langt vanskeligere å bedrive doping innenfor landets grenser og det er en god ting. Der er mange triste skjebner der ute som kunne vært unngått om de aldri hadde begynt med AAS.

Min nevø er snart tenåring og jeg håper han slipper å ha det presset på seg som dagens tenåringer møter med tanke på muskelstørrelelse i ung alder.

Jeg håper også at DN sin artikkel serie var starten på noe som kan få politikerene på banen. Det er jaggu på tide.
 


Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Razzia i Trondheim
« #599 : 29. februar 2012, 00:51 »
1simen1:
har du røyka sokka dine?
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!