Skrevet av Emne: Megareksi  (Lest 11724 ganger)

Utlogget vg-trp

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Megareksi
« : 21. februar 2012, 22:00 »
Hei!

Mitt navn er Theis Roksvåg Pedersen, jeg er journalist i papirutgaven til VG.
Jeg lurte på om noen kunne hjelpe oss med å komme i kontakt med en person/personer som har eller har hatt sykdommen megareksi.

Megareksi, eller kroppbildeforstyrrelse, er det motsatte av anoreksi. Man bruker all sin fritid på å trene, spise riktig og ofte også dope seg for å få svulmende muskler. Om lag 6,5 prosent av oss har tegn til megareksi.

Vennlig hilsen,
Theis

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Megareksi
« #1 : 21. februar 2012, 22:04 »
Det kalles kroppsbygging.

Visste du at om lag 5% av norges befolkning er besatt av å bli så god som mulig med en ball?



"There Can Be Only One" - Bill K

EmyR

  • Gjest
Sv: Megareksi
« #2 : 21. februar 2012, 22:08 »
Ser allerede for meg hvor dum denne VG-artikkelen vil bli

På nivå med denne kanskje, hahaha http://www.youtube.com/watch?v=ckjlkM_dBhc#noexternalembed

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Megareksi
« #3 : 21. februar 2012, 22:08 »
Einar Gilberg lider av dette tror jeg. Du kan jo spørre ham, eller enda bedre: Skriv en artikkel om den milelange loggboken hans her på Treningsforum.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Preben35

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

Sv: Megareksi
« #4 : 21. februar 2012, 22:09 »
Med andre ord en artikkel om doping? Vi smir mens  jernet er varmt..  Wink

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Megareksi
« #5 : 21. februar 2012, 22:13 »
Einar Gilberg lider av dette tror jeg. Du kan jo spørre ham, eller enda bedre: Skriv en artikkel om den milelange loggboken hans her på Treningsforum.
Tror ikke jeg lider av megareksi, selv om sikkert alle som lider av det sier det samme. Jeg ser ikke på meg som så veldig stor, men når jeg ser meg selv på bilder og video så vedkjenner jeg at jeg er ganske så stor likevel Smiley Målet er heller ikke å bli størst mulig, men sterkeste mulig. Og jeg bruker ikke doping ei gjør jeg andre ting for å bli større, så nei, jeg tror ikke jeg lider av megareksi. Jeg stiller imidlertid gjerne opp for VG så om det er interessant med et intervju eller to så tar jeg det på strak arm.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Megareksi
« #6 : 21. februar 2012, 22:16 »
Hei!

Mitt navn er Theis Roksvåg Pedersen, jeg er journalist i papirutgaven til VG.
Jeg lurte på om noen kunne hjelpe oss med å komme i kontakt med en person/personer som har eller har hatt sykdommen megareksi.

Megareksi, eller kroppbildeforstyrrelse, er det motsatte av anoreksi. Man bruker all sin fritid på å trene, spise riktig og ofte også dope seg for å få svulmende muskler. Om lag 6,5 prosent av oss har tegn til megareksi.

Vennlig hilsen,
Theis

Alle har lyst til å være best i noe. noen vil bli størst mulig, noen vil bli så sterk som mulig, mens andre vil være den som går kjappest på ski...
man må ikke ha en diagnose på alt mulig, TULL!

Skal jeg fortelle deg en SJOKKERENDE sannhet? en skiløper bruker også all sin tid på å trene og spise riktig. det samme gjør en friidrettsutøver, syklist osv osv...
Altså det er ingenting som heter megareksi, det heter konkurranseinnstinkt.

Den som oppfant og ga diagnosen "megareksi" må være den mest trangsynge personen som noen gang har gått på et universitet (for det er nødt til å være en eller annen luring med dr. grad i ett eller annet som kom på dette). sannsynligvis har personen aldri rørt en frivekt samt sverger ved sitt liv til utholdenhetstrening, om personen i det hele tatt har trent i løpet av sitt liv...
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Megareksi
« #7 : 21. februar 2012, 22:17 »
Ta en tur på fitness-24 eller Haralds gym, der skal du slite med å finne noen uten megarexi
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget FitMom

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 037
  • Honnør: 157
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 037

Sv: Megareksi
« #8 : 21. februar 2012, 22:17 »
Megareksi er en mental tilstand, eller kroppsbildeforstyrrelse, hvor en person blir sykelig opptatt av å få stor muskelmasse, og bli sterkere. Personen ser på seg selv som for liten, eller tynn, men er gjerne godt over gjennomsnitlig muskulære. Sykdommen kalles også for vigoreksi, omvendt anoreksi eller Adonis kompleks.

Utøvere innen kroppsbygging synes å være spesielt utsatt. I en undersøkelse fra Idrettsvitenskapelig institutt ved NTNU konkluderes det med at 6,5 % av de mennene som trente på treningssenter hadde tegn på megareksi. [1]

http://no.wikipedia.org/wiki/Megareksi

Lurt og legge ved kilder :Smiley

Utlogget Bell

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 168
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 168

Sv: Megareksi
« #9 : 21. februar 2012, 22:22 »
Hei!

Mitt navn er Theis Roksvåg Pedersen, jeg er journalist i papirutgaven til VG.
Jeg lurte på om noen kunne hjelpe oss med å komme i kontakt med en person/personer som har eller har hatt sykdommen megareksi.

Megareksi, eller kroppbildeforstyrrelse, er det motsatte av anoreksi. Man bruker all sin fritid på å trene, spise riktig og ofte også dope seg for å få svulmende muskler. Om lag 6,5 prosent av oss har tegn til megareksi.

Vennlig hilsen,
Theis
Megareksi er når en person som trener vekter føler seg liten selv om han er stor. Den definisjonen du kommer med er som andre har nevnt før meg kroppsbygging. For å bruke ett enkelt eksempel:

Person A veier 100 Kg med 7% kroppsfett. Trener rett, spiser rett og gjør alt rett. Person A vet at han er større enn gjenomsnittet men ønsker å bli større fordi han vil se hvor langt hans gener kan ta han. Dette er konkurranseinnstinkt.

Person B veier også 100 Kg med 7% kroppsfett. Trener rett,spiser rett og gjør alt rett. Person B føler seg veldig liten. Sammenligner seg med alle andre som trener og føler seg liten på siden av de fleste. Dette er en psykisk lidelse.

Spot the difference VGman??

Pisselei media som alltid skal mene noe om alt men ikke gidder gjøre grunnarbeidet. Og bare for å være føre var: Det er forskjell på Kroppsbygging, styrkeløft, vektløfting, Strongman, zumba, gammeldans...
Power in the shower.

I`ll be back.

Loggen min som jeg sjeldent oppdaterer:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=103083.0

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Megareksi
« #10 : 21. februar 2012, 22:26 »
Her er det omtrent ingen som svarer på det trådstarter spør om. Siden han skal skrive en aritkkel på det er han sikkert fullt klar over hva megareksi er. Anbefaler folk å sende han forslag på PM som han spør om, eller ikke svarer i det hele tatt.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Megareksi
« #11 : 21. februar 2012, 22:32 »
Hei!

Mitt navn er Theis Roksvåg Pedersen, jeg er journalist i papirutgaven til VG.
Jeg lurte på om noen kunne hjelpe oss med å komme i kontakt med en person/personer som har eller har hatt sykdommen megareksi.

Megareksi, eller kroppbildeforstyrrelse, er det motsatte av anoreksi. Man bruker all sin fritid på å trene, spise riktig og ofte også dope seg for å få svulmende muskler. Om lag 6,5 prosent av oss har tegn til megareksi.

Vennlig hilsen,
Theis

Anoreksi er ikke å være veldig tynn. Det er når du ikke kan bli tynn nok og alltid føler deg feit, uansett. Samme med megareksi. Du kan ikke bli stor nok. Det er ikke helt det samme som å ha som holdning at du skal bli så stor som overhodet mulig. Det er isåfall en positivistisk holdning. Det blir mer snakk om at man alltid er for liten, uansett hvor stor man objektivt sett er. Det blir en vurderingssak i hvert tilfelle hvem som lider av det, uansett størrelse og målsetting.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Megareksi
« #12 : 21. februar 2012, 22:35 »
Nå skriver vel trådstarter aldri at anoreksi er å være for tynn. Du oppsummerer vel akkurat det han sier.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget TURTLE~

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 433

Sv: Megareksi
« #13 : 21. februar 2012, 22:39 »
Hei!

Mitt navn er Theis Roksvåg Pedersen, jeg er journalist i papirutgaven til VG.
Jeg lurte på om noen kunne hjelpe oss med å komme i kontakt med en person/personer som har eller har hatt sykdommen megareksi.

Megareksi, eller kroppbildeforstyrrelse, er det motsatte av anoreksi. Man bruker all sin fritid på å trene, spise riktig og ofte også dope seg for å få svulmende muskler. Om lag 6,5 prosent av oss har tegn til megareksi.

Vennlig hilsen,
Theis

Vær så snill, dropp det.

Utlogget Vrimmel

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Megareksi
« #14 : 21. februar 2012, 22:49 »
Ettersom dette skal være en profesjonell artikkel. Anoreksi er et symptom, ikke en lidelse. Det betyr mangel på apetitt og forekommer i mange sammenhenger. F.eks svelgeproblemer, kvalme, ubalanserte nivåer av apetittstimulerende hormoner, osv.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!