Skrevet av Emne: Megareksi  (Lest 11774 ganger)

Utlogget Bell

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 168
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 168

Sv: Megareksi
« #15 : 21. februar 2012, 22:52 »
Her er det omtrent ingen som svarer på det trådstarter spør om. Siden han skal skrive en aritkkel på det er han sikkert fullt klar over hva megareksi er. Anbefaler folk å sende han forslag på PM som han spør om, eller ikke svarer i det hele tatt.

Med tanke på den definisjonen han kom med så virker det ikke som han er fullt klar over hva megareksi er. Skal en skrive om en psykisk lidelse så får en være nøyaktig i definisjonen en legger til grunn i artikkelen. Viktig fordi en da viser kunnskap om emne og ikke minst fordi artikkelen skal bli rett for leseren Smiley Men kan godt være Journalisten vet hva megareksi er men bare litt sløv når han skriver innlegg her på TF men det kan ikke alle vi som retter på han vite Smiley
Power in the shower.

I`ll be back.

Loggen min som jeg sjeldent oppdaterer:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=103083.0

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Megareksi
« #16 : 21. februar 2012, 22:54 »
Altså det er ingenting som heter megareksi, det heter konkurranseinnstinkt.
Jeg tror du har rett.

Megarexi bygger på et ønske om å bli størst og/eller sterkest mulig, noe som faktisk er helt naturlig hos en mann. Menn verdsetter musklene sine, samtidig vil kvinnfolka allerhelst ha muskuløse menn. Ergo er ikke dette sykelig, men naturlig.
Jeg ser selvsagt den at alle ting kan gå ut av proposjoner, men når journalisten spør om folk som bruker hele fritiden sin til treningsrelatert engasjement er det faktisk ikke så sykelig om denne personen ellers er i arbeid og fungerer som en alminnelig samfunnsborger. Man skal huske på at trening også er sosialt, og i en hverdag hvor de fleste har stillesittende jobber er det ikke rart at man kan få litt maur i blodet utpå kveldinga - for å si det mildt.

Menn som ønsker stadig større muskler er altså syke, men transseksuelle (menn som aldri blir feminine nok) har bare en annerledes legning?

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Megareksi
« #17 : 21. februar 2012, 22:59 »
Menn som ønsker stadig større muskler er altså syke, men transseksuelle (menn som aldri blir feminine nok) har bare en annerledes legning?

Så jævla bra sagt!
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Megareksi
« #18 : 21. februar 2012, 23:24 »
Jeg tror du har rett.

Megarexi bygger på et ønske om å bli størst og/eller sterkest mulig, noe som faktisk er helt naturlig hos en mann. Menn verdsetter musklene sine, samtidig vil kvinnfolka allerhelst ha muskuløse menn. Ergo er ikke dette sykelig, men naturlig.
Jeg ser selvsagt den at alle ting kan gå ut av proposjoner, men når journalisten spør om folk som bruker hele fritiden sin til treningsrelatert engasjement er det faktisk ikke så sykelig om denne personen ellers er i arbeid og fungerer som en alminnelig samfunnsborger. Man skal huske på at trening også er sosialt, og i en hverdag hvor de fleste har stillesittende jobber er det ikke rart at man kan få litt maur i blodet utpå kveldinga - for å si det mildt.

Menn som ønsker stadig større muskler er altså syke, men transseksuelle (menn som aldri blir feminine nok) har bare en annerledes legning?

Helt uenig. Jeg har ingen interesse av å bli størst mulig. Jeg kunne ikke tenke meg å se ut som Mr. Olympia uansett hvor enkelt det hadde vært å bli sånn. Ikke kunne jeg tenke meg å drasse på så mye vekt, heller. 90 kilo holder lenge for meg. Det er uansett fullt mulig å ville bli størst mulig og samtidig være rimelig fornøyd med kroppen som den er i mellomtiden. Megareksi er å se en 50 cm overarm i speilet og se en overarm som en tynn og utilstrekkelig, ikke å eventuelt se et utviklingpotensiale i positiv forstand.


Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Preben35

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

Sv: Megareksi
« #19 : 21. februar 2012, 23:29 »

Menn som ønsker stadig større muskler er altså syke, men transseksuelle (menn som aldri blir feminine nok) har bare en annerledes legning?

Nei, nå har jeg sett det også.. Jeg er jaggu helt enig med Carnivore og deler ut en honnør i samme slengen.. Smiley

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Megareksi
« #20 : 21. februar 2012, 23:40 »
Vis VG skriver om megareksi, er sansynligheten stor for at det blir sensasjonslystent, svartmalende, og at fakta ikke er så fryktelig viktige. Jeg synes ikke vi bør hjelpe VG-mann til å sette vekt-trening i et dårligere lys en det allerede er.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Megareksi
« #21 : 22. februar 2012, 23:14 »
Menn verdsetter musklene sine, samtidig vil kvinnfolka allerhelst ha muskuløse menn.
Morsomt... er det ikke nettopp det du vil ha og? En muskuløs mann?


Utlogget BWest

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 97

Sv: Megareksi
« #22 : 22. februar 2012, 23:57 »
Profesjonell artikkel
VG

velg en
Voice chat OFF
Treningslogg

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Megareksi
« #23 : 23. februar 2012, 00:20 »
Det er noe som må oppklares her. Altså...

Det som bør bli sett på som normalt: Å være så opptatt av trening at det er det eneste man bryr seg om. Personer som bruker tusenvis av kroner på kosttilskudd, trener som hester og er KUN interessert i å bli store og muskuløse i livet, bør - etter mitt syn - IKKE bli sett på som folk med forstyrrelser. Dette kalles bare LIDENSKAP, og det er ikke noe verre enn at Lars Monsen liker å tilbringe 90% av tiden sin i skogen fordi han digger gress. Disse menneskene har derfor IKKE megarexi, men de elsker kroppsbygging slik du elsker fotball.

Det som ER bekymringsfult: Å være stor og muskuløs, og likevel se på seg selv som en tynn og liten person i speilet. Så liten at man gir seg selv skyldfølelse for ikke å ha jobbet hardt nok, og etterhvert også utvikler depresjoner som gjør at man ikke klarer å leve lykkelig. Da har man et problem, og her er man på det punktet at man kan si at personen helt klart har megarexi. Man kan forøvrig ha dette uten å være muskuløs også. Om man veier 60 kg og er 180 cm høy, kan man likevel ha megarexi - poenget er hvordan man ser på seg selv, og hva slags forhold man har til sin egen kropp. Å bli deprimert fordi man ikke synes man er "stor nok", og dermed utvikler en negativ sinnstilstand, betyr at man har et syn på sin egen kropp som ikke er sunt. Man bør aldri tenke sånn.

Det kan likevel være litt vanskelig å skille de som bare er ganske utolmodige, og de som rett og slett er i en megarexi-tilstand. Jeg var f. eks veldig utolmodig når jeg var 16 år og veide 60 kg, og kunne nesten ikke vente til neste treningsøkt. Jeg har nok også hatt en mild grad av megarexi på visse tidspunkt, bare fordi jeg har vært så opptatt av det, og tenkt så mye negativt om meg selv, at jeg vil si at man kan si det.  Men jeg har aldri hatt det på et tungt stadie, og nå tenker jeg ikke lenger på det fordi jeg ser at kroppen er rimelig muskløs i dag. Hadde jeg derimot ikke klart å se dette nå, og fremdeles tenkt så mye på det, så hadde jeg fremdeles hatt en mild grad av det, vil jeg si.

Derfor er det også generelt mye enklere å si at de som allerde er veldig store og muskuløse, oftere kan sies å ha megarexi - disse personene har allerede en kropp som er svært muskuløs, men likevel ser de det ikke selv. De som derimot fremdeles er ganske tynne og små (60 - 75 kg på 180 - 190 cm, for å si det sånn), er det helt forståelig at tenker mye på det - men alt med måte. Ting må ikke komme ut av kontroll. Når kroppen er på denne størrelsen, er det naturlig å være utolmodig og ivrig - men de fleste på denne størrelsen, vet også at ting tar tid. De fortsetter derfor bare å trene, i håp om at de skal bli større. Og med tiden, når de vokser, slutter mange å tenke så mye på det. Megarexi-symptomene forsvinner med andre ord ofte naturlig for personer i slike situasjoner.

Og litt ang. bruk av dopingmidler: Ser at VG-journalisten trekker inn dette. At det er noe som "ofte skjer når folk får megarexi". Her er det noe som bør understrekes: Det er ulike grunner til at folk doper seg, og alle grunner er ikke dårlige. Jeg er ikke tilhenger av doping, og mener faktisk at alle har et ansvar som går ut på å ikke bruke dette fordi samfunnet er bedre tjent med at INGEN bruker det i NOEN situasjon. Jeg liker ikke hele den "min kropp, mine valg"-greia. Synes det oser egoisme og en ansvarsfraskrivelse i slike holdninger, da det nettopp er disse personene som påvirker yngre folk til å begynne med det. Slutt med det, få det bort - ferdig med det. Ingen "men".

Når det er sagt: Det er likevel ikke slik at viss man doper seg så har man megarexi. Dette er også noe som synes å være en oppfatning blant mange som snakker om dette på nettet. Det er også bare tull. Sprintere, toppsyklister og langrennsutøvere doper seg også. Alle har sin grunn - og det er dét det handler om: Hvilke grunner man doper seg for. Doper man seg fordi man ser en pusling i speilet, mens man egentlig er gigantisk, så betyr det at man doper seg av negative grunner. Men doper man seg fordi man bare vil se hvor langt man kan ta kroppen, elsker kroppsbygging som sport og er lykkelig med det man gjør - så er det ingenting å reagere på, sånn i forhold til megarexi osv.

Forøvrig helt enig med SFV i alt han har skrevet i denne tråden. Honnør!

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Sv: Megareksi
« #24 : 23. februar 2012, 00:55 »
.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Megareksi
« #25 : 23. februar 2012, 01:02 »
Kom igjen a gutta... Ingen som tør å innrømme at de har et lite snev av megareksi?
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Megareksi
« #26 : 23. februar 2012, 01:18 »
Synes ikke det.

2002 : 90 kg, skjorte-størrelse 41/42
2012 : 88 kg, skjorte-størrelse 45/46

Det er helt fint, men problemet er at 2XL i slim fit ikke alltid passer over rygg/skuldre og jeg har en TN t-skjorte i 2XL (de solgte faktisk det en gang) som er for stram til å gå med. En del andre t-skjorter passer fint i XL, derimot. Problemet stammer egentlig fra skulderbredde fra naturens side pluss muskler i tillegg til det. Ikke det at jeg ser noe voldsomt svær ut, men det er sånn målene er.

Sånn sett så kan jeg egentlig la være å gå opp i skjortestørrelse og heller få bort litt fett. Lårene er ikke noe problem, sånn rundt 62 cm øverst, stående, og ganske tynne over knærne. Alle bukser passer helt fint.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Sv: Megareksi
« #27 : 23. februar 2012, 02:20 »
En med navn Lemonjucie aka sitron-saft skal visst selv innrømme å ha megareksi loool Grin
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Utlogget oleper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 321
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 321

Sv: Megareksi
« #28 : 23. februar 2012, 08:02 »
Haha! Vet ikke om jeg har noe sykdom fordi jeg vil bli større og sterkere. Er mange rundt her som er større enn meg å jeg ser på meg selv som liten og vil bli større men er det noe sykdom? Tongue hahaha

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Megareksi
« #29 : 23. februar 2012, 08:36 »
Einar Gilberg lider av dette tror jeg. Du kan jo spørre ham, eller enda bedre: Skriv en artikkel om den milelange loggboken hans her på Treningsforum.

Gilberg har bulimi... bare at han ikke kaster opp etterpå. Tongue

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!