Skrevet av Emne: NM i Strongman/woman enkeltøvelser på Valhalla den 30 juni  (Lest 76148 ganger)

Utlogget K. Bjorvatn

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 148

  • Valhalla is my home
Den tidligere høyden på steinløftet på Valhalla var 115cm, som jeg på strongman språket kallte 120cm.  Denne platformen gikk imidlertid i stykker og da det ble laget en nye platform med forskjellige høyder, så ble høyden enten 105cm eller så over 120cm.  Jeg valgte dermed å gå ned fremfor å øke høyden på steinløftet.  Jeg føler at et løft på over 1m er en god høyde også for de som er lave, samt jentene. Jeg har også stein på 245, 255 og 273kg som jeg gjerne vi at noen skal løfte, og det blir jo lettere å få disse opp til en høyde som er en 10cm lavere enn tidligere.  Jeg gjorde dette valget og var klar over at det ville skape noe kritikk, men tror fremdeles det var det riktige valget Grin
Andreas Valand er en super strongman, men i fjor på NM i enkeltøvelser løftet han kun 170kg steinen.  180kg steinen stod og vippet på kanten.  Det betyr at han hadde løftet 180kg steinen hadde høyden vært 105cm.  Nå tok imidlertid Glenn 190kg stein, og det er det ingen andre under 90kg som har tatt. biggrin
Nå kan det diskuteres om rekorder kun kan settes på konkurranse.  Jeg har bestemt at det også kan gjøres på trening, men som tidligere skrevet må jeg være der, for at rekorden kan bli godkjent, og personen må veies etter løftet.  Vekten må da være under 90,9kg i under 90kg klassa, og under 105,9kg i under 105kg klassa (akkurat som i konkurransen).  Forskjellen i konkurransen er at en da kan veie seg inn kvelden før, og gjerne veie en 3 til 5 kilo mer i konkurranse.  En får også litt ekstra krutt i en konkurranse, så jeg tror nok en alltid vil løfte litt mer i en konkurranse enn det en vil gjkøre på trening.  3 eller 4 løft pluss oppvarming i en konkurranse, er også som regel mer enn nok til å yte sitt beste, i hvert fall i steinløfting.  Det er mange som ikke har mulighet til å delta på en bestemt konkurranse og jeg synes de skal ha mulighet til å sette rekord på trening.  Dette er som sagt et valg jeg har tatt, og jeg kommer nok ikke til å forandre mening.
Jeg er enig i at de forskjellige steinene veier ikke helt det som står på de.  Jeg vet imidlertid ikke helt hvor du fikk 187kg fra Nils, siden jeg trodde min 190kg granitt stein fra Kina var veid til 190,5kg.  Jeg vet du har en fremragende hukommelse på slike ting Nils, men husker jeg så feil???
Jeg ønsker alle velkommen til NM på Valhalla den 30 juni, og jeg håper mange vil komme hver lørdag fremover.  Jeg kommer til å være der mellom klokken 14:00 og 17:00 hver lørdag fremover til konkurransen, bortsett fra lørdag den 16 juni.  Jeg håper mange rekorder blir satt både på trening og i konkurranse fremover.

Utlogget NKS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 328
  • Honnør: 754
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 328

  • Citius, altius, fortius
Jeg er enig i at de forskjellige steinene veier ikke helt det som står på de.  Jeg vet imidlertid ikke helt hvor du fikk 187kg fra Nils, siden jeg trodde min 190kg granitt stein fra Kina var veid til 190,5kg.  Jeg vet du har en fremragende hukommelse på slike ting Nils, men husker jeg så feil???

Jeg har selv veid 190 steinen din på en nykalibrert pallevekt før Showlift 2009 og den viste 187,0 kg, -mulig du blander litt for 200 steinen din veier 200,5 kg. Smiley Grunnen til at jeg skrev et avik på +/- 0,5 kg i forrige innlegg, er fordi den jeg har er 199,5 kg og din er 200,5 kg.  Wink
Nils Kjetil Sande

Norges sterkeste mann -105 kg 2008, 2010, 2011

Singapore strongest man 2011


Utlogget Kassen aka strictboy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 399

  • Injuries!
Grunnen til at jeg skrev et avik på +/- 0,5 kg i forrige innlegg, er fordi den jeg har er 199,5 kg og din er 200,5 kg.  Wink

Høres ut som kvalitetsprodukter   Grin

Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Ifølge Valand var det 190 steinen som er i ksand som veide 187kg, men går vel kanskje utifra at Nils har bedre kontroll på dette Tongue
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget HansJ

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 582
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 582


Jeg kommer antageligvis til å arrangere denne konkurransen som last man standing, men det må baseres på hvor mange som blir med.





Nå husker jeg ikke om du har endret på dette og skrevet det. Men blir det Last man standing? Eller som de forrige konkene med 4 løft hver?
11.plass - Norges Sterkeste mann -90 2011
3.plass - NM Yoke 2012 -90
15.plass - Norges Sterkeste mann -90 2012
6.plass Norges Sterkeste mann - 80 2013

Mål for 2014: Pall plass -80 NSM


Medlem av Kristiansand Strongteam

Utlogget NKS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 328
  • Honnør: 754
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 328

  • Citius, altius, fortius
Nå husker jeg ikke om du har endret på dette og skrevet det. Men blir det Last man standing? Eller som de forrige konkene med 4 løft hver?

OK.  Det blir 3 løft for både kvinner og menn på NM i enkeltøvelser. biggrin
Nils Kjetil Sande

Norges sterkeste mann -105 kg 2008, 2010, 2011

Singapore strongest man 2011


Utlogget K. Bjorvatn

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 148

  • Valhalla is my home
Det blir 3 forsøk på alle, men alle som har mulighet til å sette Valhalla rekord eventuelt Norsk Rekord vil kunne få et ekstra 4 forsøk utenfor selve konkurransen.

Utlogget Morten Halvorsen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

Det ble satt 1 nye Valhalla Rekorder i løpet av helga.

Vanja Stokkebekk gikk 3 meter yok med 241kg, som er ny rekord for jentene. Gratulerer biggrin

Yngve Raknerud imponerte med tangering av Glenn Ole Lie sin rekord 190 kg Atlasstein i -90
Morten Halvorsen

Utlogget Tonny

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

  • Fra 100 til 90 kg på 8 mnd :)
Det ble satt 1 nye Valhalla Rekorder i løpet av helga.

Vanja Stokkebekk gikk 3 meter med 241kg, som er ny rekord for jentene. Gratulerer::biggrin::

Yngve Raknerud imponerte med tangering av Glenn Ole Lie sin rekord 190 kg Atlasstein i -90

3 meter yoke ?
Motbakke og terrengløper med mål om 12 min på 3 km, 21 min på 5 km og 47 min på 10 km i 2014 Smiley

Utlogget Morten Halvorsen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

Morten Halvorsen

Utlogget Tonny

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

  • Fra 100 til 90 kg på 8 mnd :)
Blir det en slags regel for jentene mht kroppsvekt og hva de løfter opp mot hverandre? Eks. en jente tar 240 kg yoke og veier 90 kg, mens en annen jente tar 230 kg og veier 70 kg.. vinner hun på 70 kg da?
Motbakke og terrengløper med mål om 12 min på 3 km, 21 min på 5 km og 47 min på 10 km i 2014 Smiley

Utlogget Morten Halvorsen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

Blir det en slags regel for jentene mht kroppsvekt og hva de løfter opp mot hverandre? Eks. en jente tar 240 kg yoke og veier 90 kg, mens en annen jente tar 230 kg og veier 70 kg.. vinner hun på 70 kg da?

Det er egentlig knut som må svare på dette, men regner med at reglene vil være de samme som for gutta. Helt riktig som du skriver.
For deltagere som løfter samme vekt vil det være den med lavest kroppsvekt som går av med seier
Morten Halvorsen

Utlogget Tonny

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

  • Fra 100 til 90 kg på 8 mnd :)
Det er egentlig knut som må svare på dette, men regner med at reglene vil være de samme som for gutta. Helt riktig som du skriver.
For deltagere som løfter samme vekt vil det være den med lavest kroppsvekt som går av med seier
Ok. Bare lurte, siden det blir bare en åpen klasse for jentene og vektforskjellen kan variere ganske mye.
Motbakke og terrengløper med mål om 12 min på 3 km, 21 min på 5 km og 47 min på 10 km i 2014 Smiley

Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Har et spørsmål ang valg av vekt. Er det mulighet å velge vekter utenfor det skjemaet som henger på veggen? Som feks i yoken hvor 428kg er den ene vekten på skjemaet og nåværende norgesrekord, så er nesten vekt helt opp på 455kg. Kan man da velge å legge på til 432kg feks, da man uansett har 3 forsøk? Tok bare yoken som eksempel for alle øvelsene
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget bekkestokken

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 151
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 151

Ok. Bare lurte, siden det blir bare en åpen klasse for jentene og vektforskjellen kan variere ganske mye.
hmm,, så du mener hvis jeg veier 110  og konkurerer mot ole martin feks, så kan jeg vinne ved et lavere løft? hmm,, hehe! det har jeg ikke sett før Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!