Skrevet av Emne: Ortoreksi, syk av å leve for sunt  (Lest 1827 ganger)

Utlogget BLinGsTaR

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

  • http://rayallday.blogg.no/
Ortoreksi, syk av å leve for sunt
« : 25. februar 2012, 11:15 »
Legger ut en link til et gjesteinnlegg om ortoreksi.
En sykdom som dessverre blir mer og mer aktuell.

http://rayallday.blogg.no/1330162908_ortoreksi_syk_av__lev.html

Utlogget GunZa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 47

Sv: Ortoreksi, syk av å leve for sunt
« #1 : 28. februar 2012, 23:06 »
Kan godt forstå at dette utvikler seg til et problem for mange mennesker. Men blir det ikke litt selvmotsigende å si at min blir syk av å spise for sunt? Sunnhet er per definisjon god helse, altså å holde seg frisk. Hvis man blir syk av matvanene sine, spiser man ikke sunt.

For meg ser dette ut som nok et tilfelle av mangel på kunnskap ifbm. med kosthold, ernæring og aktivitet, eller kanskje anoreksi. Kvinnen i leserinnlegget skriver jo at hun telte kalorier nøye. Da må det enten være mangel på kunnskap eller en mental sperre mot å gå i energibalanse.
Common sense is not that common...

Utlogget sviske62

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 476
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 476

Sv: Ortoreksi, syk av å leve for sunt
« #2 : 29. februar 2012, 00:05 »
det å være sunn er ikke bare å spise sunn mat og trene, det har mye med det mentale.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Ortoreksi, syk av å leve for sunt
« #3 : 29. februar 2012, 00:11 »
det å være sunn er ikke bare å spise sunn mat og trene, det har mye med det mentale.

Dette er sånt piss folk som spiser dritt hver dag kommer med.

Det skal veeeldig godt gjøres å være for sunn. Det går faktisk per definisjon ikke ann.

Man kan spise for lite variert og bli underernært men da er det jo ikke sunt...



Edit: Forøvrig så ser jeg ikke hvorfor det som skrives i innlegget skal være noe annet enn anoreksi.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Ortoreksi, syk av å leve for sunt
« #4 : 29. februar 2012, 00:26 »
Hvis man er for sunn så er man jo ikke sunn lenger og ens definisjon av å være sunn er feil.

Back to the drawing board.

 Smiley
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Ortoreksi, syk av å leve for sunt
« #5 : 29. februar 2012, 00:36 »
Som nevnt minner det som beskrives mer om anoreksi. Dessuten kan det vel sies å være et usunt forhold til det å spise sunt. En av fordelene med Leangains-"modellen", er vel akkurat det at man har et lite opphengt forhold til mat. Selv om man spiser sunt, er det uten å ødelegge alle andre aspekter av livet. Er vel intrykket mitt av Beefcake på forumet her også, at han ikke tenker nevneverdig på kostholdet.

Som sagt, et sykelig forhold til sunnhet, er vel ikke sunt...
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget sviske62

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 476
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 476

Sv: Ortoreksi, syk av å leve for sunt
« #6 : 29. februar 2012, 00:52 »
Dette er sånt piss folk som spiser dritt hver dag kommer med.

Det kan godt være, men hvorfor skal du bare ta vare på kroppen din? for å være sunn må du ta vare på både kroppen din og hjernen din. Ett sunt menneske bruker mye tid på å lære seg nye kunnskaper, trene og spise sunn mat i rette mengder. Dersom du spiser sunt, trener mye, men alikevel går rundt og hater livet ditt og har ingen venner. Så vil jeg nå si at det er ganske så usunt med tanke på din mentale helse.

Jeg skjønner at du tenker innlegget mitt virket som en unnskyldning for å hive i seg en sjokolade fordi det liksom skal være sunt for sjelen og lignende. Men det var ikke det jeg mente, jeg mente med negative tanker om seg selv og dårlig selvbilde, vil man ikke være lykkelig. Det å være lykkelig er ekstremt undervurdert, uten godt selvbilde og lykke kommer man ingen vei. Tror du arnold hadde kommet så langt dersom han var ulykkelig, og hatet kroppen sin? det tror ikke jeg, jeg tror han kom så langt fordi han var så lykkelig og elsket kroppen sin og bestemte seg for å gjøre den enda bedre.

Utlogget BLinGsTaR

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

  • http://rayallday.blogg.no/
Sv: Ortoreksi, syk av å leve for sunt
« #7 : 02. mars 2012, 23:01 »
Kjære alle sammen.

Om dere leser innlegget ordentlig, vil dere nok tilslutt forstå at jeg skrev dette innlegget for å forhindre liknende situasjoner, og for å få personer med liknende problemer til å forstå at det ikke er noe sunt med å leve slik.
Jeg forsøker også å poengtere at dette KAN være tilfellet når unge mennesker med lite kunnskap, begir seg ut i et så bredt felt som dette med kropp og kosthold faktisk er.

Forskjellen på anoreksi, og ortoreksi for dere som ikke vet det, er at ortoreksi, i motsetning til anoreksi, har som hensikt å leve sunt - men at det tar helt overhånd. Man vil også prestere best mulig innenfor feks en idrett.
Ved anoreksi spiser man minimalt, og har ikke alltid fokus på å spise sunt. Målet er også å bli tynnest mulig. Ikke prestere best i en idrett, eller bli sunn.

Håper dere kan forsøke å se det positive ved å skrive slike innlegg, ikke finne feil v det.
Dette var MIN opplevelse, og slik JEG følte om min situasjon. Det kan være andre opplever det på en annen måte.

God kveld.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!