Skrevet av Emne: Amadon - Bygger nye veier  (Lest 188255 ganger)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Amadon - Trener mot konkurranse
« #75 : 01. mars 2012, 23:41 »
Har alltid hørt 2,5g eller noe jeg ;s

Det er mange overdrevne anbefalinger der ute, i hovedsak skapt av de som selger proteinpulver.

Tror nok du klarer deg fint med 150-180g protein om dagen.

EmyR

  • Gjest
Sv: Amadon - Trener mot konkurranse
« #76 : 01. mars 2012, 23:47 »
Det er mange overdrevne anbefalinger der ute, i hovedsak skapt av de som selger proteinpulver.

Tror nok du klarer deg fint med 150-180g protein om dagen.

Klarer seg gjør man alltid, men spiser man bra mat, skal det godt gjøres å havne under 200g protein hvis man spiser 3000 kcals. Ser heller ingen verdens grunn til å bytte ut kvalitetsprotein med karbs.

Men klart, skal man bare bli sterk og driter i kroppen, holder det å innta masse energi + litt protein. Skal man derimot se bra ut og bygge kvalitetsmasse, bør en større prosentandel av energien komme fra protein. Man får nok mye bedre muskel/fett-rate med 3g protein per kg kroppsvekt, kontra 1,5 (såfremt energiintaket er likt) Wink

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Amadon - Trener mot konkurranse
« #77 : 01. mars 2012, 23:50 »
Klarer seg gjør man alltid, men spiser man bra mat, skal det godt gjøres å havne under 200g protein hvis man spiser 3000 kcals. Ser heller ingen verdens grunn til å bytte ut kvalitetsprotein med karbs.

Men klart, skal man bare bli sterk og driter i kroppen, holder det å innta masse energi + litt protein. Skal man derimot se bra ut og bygge kvalitetsmasse, bør en større prosentandel av energien komme fra protein. Man får nok mye bedre muskel/fett-rate med 3g protein per kg kroppsvekt, kontra 1,5 Wink

Hva baserer du dette på?

Høres ut som broscience ala Jay Cutler.

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Amadon - Trener mot konkurranse
« #78 : 01. mars 2012, 23:53 »
Det er mange overdrevne anbefalinger der ute, i hovedsak skapt av de som selger proteinpulver.

Tror nok du klarer deg fint med 150-180g protein om dagen.

Ja, er vel enig der. Jeg har hatt stor fremgang med å ligge på rundt 180g, men nå som jeg skal spise litt mindre for å holde vekten, tenkte jeg kanskje at det hadde vært best å få opp proteinene litt, og karbohydratene litt ned.

Klarer seg gjør man alltid, men spiser man bra mat, skal det godt gjøres å havne under 200g protein hvis man spiser 3000 kcals. Ser heller ingen verdens grunn til å bytte ut kvalitetsprotein med karbs.

Men klart, skal man bare bli sterk og driter i kroppen, holder det å innta masse energi + litt protein. Skal man derimot se bra ut og bygge kvalitetsmasse, bør en større prosentandel av energien komme fra protein. Man får nok mye bedre muskel/fett-rate med 3g protein per kg kroppsvekt, kontra 1,5 (såfremt energiintaket er likt) Wink

Jeg ser poenget Smiley
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Amadon - Trener mot konkurranse
« #79 : 01. mars 2012, 23:56 »
Ja, er vel enig der. Jeg har hatt stor fremgang med å ligge på rundt 180g, men nå som jeg skal spise litt mindre for å holde vekten, tenkte jeg kanskje at det hadde vært best å få opp proteinene litt, og karbohydratene litt ned.


Om du skal redusere antallet kalorier du daglig inntar så nytter det ikke å justere ned karbohydratene og opp proteinene. Da vil du jo ende på samme totalen. Juster i så fall ned karbohydratene litt og hold proteinene konstant.

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Amadon - Trener mot konkurranse
« #80 : 01. mars 2012, 23:59 »
Om du skal redusere antallet kalorier du daglig inntar så nytter det ikke å justere ned karbohydratene og opp proteinene. Da vil du jo ende på samme totalen. Juster i så fall ned karbohydratene litt og hold proteinene konstant.

Ja, det er kanskje sant.. Prøve å redusere karbohydratene litt da.

Noen som har noe gode måltids tips? Smiley Begynner å bli lei havregryn, kylling osv ..
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

EmyR

  • Gjest
Sv: Amadon - Trener mot konkurranse
« #81 : 02. mars 2012, 00:03 »
Om du skal redusere antallet kalorier du daglig inntar så nytter det ikke å justere ned karbohydratene og opp proteinene. Da vil du jo ende på samme totalen. Juster i så fall ned karbohydratene litt og hold proteinene konstant.

Tar utgangspunkt i amadon her og cirka hva han spiser.

Hvis han spiser 200g protein, 400g karbs og 100g fett (3300kcal) kan han øke proteininntaket med 50g (økt 200kcal), men redusere 200g karbs (800 kcal). Da blir det reelle energiintaket kuttet med 600 kalorier. Ligger han i energibalanse nå, vil denne kuttingen utgjøre rundt et halvkilo fett i uka. Så han burde selvsagt skyve proteininntaket opp, men kompensere med ekstra redusert karboinntak.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Amadon - Trener mot konkurranse
« #82 : 02. mars 2012, 00:05 »
Tar utgangspunkt i amadon her og cirka hva han spiser.

Hvis han spiser 200g protein, 400g karbs og 100g fett (3300kcal) kan han øke proteininntaket med 50g (økt 200kcal), men redusere 200g karbs (800 kcal). Da blir det reelle energiintaket kuttet med 600 kalorier. Ligger han i energibalanse nå, vil denne kuttingen utgjøre rundt et halvkilo fett i uka. Så han burde selvsagt skyve proteininntaket opp, men kompensere med ekstra redusert karboinntak.

Men hvorfor må proteininntaket opp? Hva er vitsen med å spise mer protein enn man trenger?

Halvering av karbohydratinntaket ser jeg heller ikke hensikten med..

Utlogget Styrketrenern

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 482
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 482

Sv: Amadon - Trener mot konkurranse
« #83 : 02. mars 2012, 00:13 »
Men hvorfor må proteininntaket opp? Hva er vitsen med å spise mer protein enn man trenger?

Halvering av karbohydratinntaket ser jeg heller ikke hensikten med..

Da går det mere på kcal inntaket.
Hvis han ikke høyner antall prots, så vil han ligge i unødig stort kcal underskudd som kan være uheldig for muskelmassen. Bedre å øke kcal inntaket fra prot enn karb uansett.

Mere protein er også bra for TEF  og metthetsfølelse altså høy termisk effekt.
"my buddy benched 395 in high school, half the kids said genetics the other half said steroids,? no one said hard work and dedication..."


Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Amadon - Trener mot konkurranse
« #84 : 02. mars 2012, 00:16 »
Da går det mere på kcal inntaket.
Hvis han ikke høyner antall prots, så vil han ligge i unødig stort kcal underskudd som kan være uheldig for muskelmassen. Bedre å øke kcal inntaket fra prot enn karb uansett.

Mere protein er også bra for TEF  og metthetsfølelse altså høy termisk effekt.

Men det er jo ingen som sier at han må ta bort 50% av alle karbohydratene han i utgangspunktet spiser da...

Utlogget PlayWithNature

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 240
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 240

Sv: Amadon - Trener mot konkurranse
« #85 : 02. mars 2012, 00:33 »
hvor er blåbjørn når vi trenger han. han kan nok bevise ganske lett for deg eviIs at man kan fint ta opp til 4-4.5 gram pr kroppvekt

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Amadon - Trener mot konkurranse
« #86 : 02. mars 2012, 00:35 »



BRACE YOURSELF! WALL OF TEXT INCOMING!!!

Utlogget Sigg1

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 318
  • Honnør: 159
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 318

  • Go hard or go home
Sv: Amadon - Trener mot konkurranse
« #87 : 02. mars 2012, 00:41 »
Å ligge høyt på proteiner gir høy TEF og metthetsfølelse, som Styrketrenern sier. Om man ikke driver med kardio ser jeg heller ingen grunn til å spise veldig mye karbohydrater, med mindre man er usedvanlig fysisk aktiv.

Skal du ned totalt i kcal vil det derfor være fordelaktig å skru opp prot og ned karb med tanke på metthetsfølelsen.

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2013
Coach - Fast Form //
Sigvar@FastForm.no



188 cm
Alt fra 83-100 kg Wink

Dips: 39  44
Pull-ups: 18  23
Roing på 1. min: 334m 363m 374m

2012:
Oslo Grand Prix 4. plass (Beste nordmann Grin)
Sandefjord Open 4. plass
Fredrikstad Open 5. plass
 -Team Toppform

Osteopatistudent

Loggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=110041.0

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Amadon - Trener mot konkurranse
« #88 : 02. mars 2012, 00:42 »
Å ligge høyt på proteiner gir høy TEF og metthetsfølelse, som Styrketrenern sier. Om man ikke driver med kardio ser jeg heller ingen grunn til å spise veldig mye karbohydrater, med mindre man er usedvanlig fysisk aktiv.

Skal du ned totalt i kcal vil det derfor være fordelaktig å skru opp prot og ned karb med tanke på metthetsfølelsen.

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2013

Takk for svar. Da vet jeg det Smiley

Hvis du ser på kostholdet mitt litt lenger opp her, kan du kanskje se at jeg muligens spiser for mye karbohydrater?
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Amadon - Trener mot konkurranse
« #89 : 02. mars 2012, 00:45 »
Å ligge høyt på proteiner gir høy TEF og metthetsfølelse, som Styrketrenern sier. Om man ikke driver med kardio ser jeg heller ingen grunn til å spise veldig mye karbohydrater, med mindre man er usedvanlig fysisk aktiv.

Skal du ned totalt i kcal vil det derfor være fordelaktig å skru opp prot og ned karb med tanke på metthetsfølelsen.

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2013

Jeg sier bare at det ikke er noe must.

Amadon skriver at han vil holde vekten, ikke senke den. Justeringen trenger dermed ikke være større en en liten reduksjon i karbohydratene.

Ser heller ikke hvordan det er mulig å definere 300g om dagen som "veldig mye karbohydrater".

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!