Skrevet av Emne: Styrkeløfter tatt i doping  (Lest 53472 ganger)

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Styrkeløfter tatt i doping
« #105 : 07. mars 2012, 19:17 »
Jeg vet at de på prioritert liste gir blodprøver sporadisk, ikke bare urinprøver. Ellers har jeg forstått det slik at ADN holder på med et prøveprosjekt i forbindelse med å teste for veksthormoner, og der er det blodprøver det går i. Forhåpentligvis er det noe som blir en del av normal testrutine etter hvert.

OKI - tok egentlig det for gitt. Smiley Det viktigste er nok holdningsarbeidet, men det er jo uansett  greit å være litt førevar lell. Personlig tror jeg blod etterhvert blir standarden, men det vil nok ta litt tid.

Mht hgh og insulinlignende greier må en vel ha blodprøver, og en må vel også treffe nokså nært opptil inntak for å i det heletatt greie å avsløre det. Det siste gjør nok at en kanskje først og fremst burde konsentrert seg om off-seasontiden mht å benytte blodprøver, for i konkurranse skal en ha vært bra uforsiktig om en tester positivt på det. Insulin er det vel muligens ikke en gang  sikre tester for, men jeg vil tro det jobbes for å finne en metode der også. Den håper jeg virkelig de får på plass, for om insulin er så vanlig brukt i en del idretter som enkelte internasjonalt frykter, så er det virkelig en skremmende utvikling.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Styrkeløfter tatt i doping
« #106 : 07. mars 2012, 19:26 »
Bare 107 tester i hele 2010 Huh Kan ikke bli mange testene pr topputøver, er det noen som i det heletatt blir testet hver måned?

Ikke at jeg har peiling, men dette er vel adn sine tester. Så kommer vel wada? sine tester ved internasjonale konkurranser osv...så de beste ligger nok på et sånt antall konkurransetester utenfor Norge inkludert.

Ellers er det forsåvidt et godt tegn at antall tester går ned, det har ofte en sammenheng med at Adn har tatt en haug med tester som er negative (altså at utøverne får et godt rykte) og derfor kanskje kan testes 6 istedetfor 8 ganger uanmeldt på et år i tillegg til konkurransesting. I styrkeløftsnorge tror jeg faktisk det er langt større sjangs på å ta dopingsyndere om man tester de som ligger under eliten ifht eliten....antidopingholdningene i norgestoppen i styrkeløft er veldig sterke sånn som jeg kjenner miljøet og jeg er ikke i tvil om at hvis noen hadde hatt mistanke til hverandre hadde adn fått vite det på timen (ikke at jeg mener at man skal teste kun på mistanke sånn sett, men er lettere å gjemme seg bort i et system som støtter dopet - ala finske langrennslandslaget for 10+ år siden).
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Styrkeløfter tatt i doping
« #107 : 08. mars 2012, 09:09 »
Ikke at jeg har peiling, men dette er vel adn sine tester. Så kommer vel wada? sine tester ved internasjonale konkurranser osv...så de beste ligger nok på et sånt antall konkurransetester utenfor Norge inkludert.

Ellers er det forsåvidt et godt tegn at antall tester går ned, det har ofte en sammenheng med at Adn har tatt en haug med tester som er negative (altså at utøverne får et godt rykte) og derfor kanskje kan testes 6 istedetfor 8 ganger uanmeldt på et år i tillegg til konkurransesting. I styrkeløftsnorge tror jeg faktisk det er langt større sjangs på å ta dopingsyndere om man tester de som ligger under eliten ifht eliten....antidopingholdningene i norgestoppen i styrkeløft er veldig sterke sånn som jeg kjenner miljøet og jeg er ikke i tvil om at hvis noen hadde hatt mistanke til hverandre hadde adn fått vite det på timen (ikke at jeg mener at man skal teste kun på mistanke sånn sett, men er lettere å gjemme seg bort i et system som støtter dopet - ala finske langrennslandslaget for 10+ år siden).

Dette er jeg helt enig i, og det var i grunn det jeg mente når jeg skreiv at holdningsarbeidet kanskje er det viktigste - og i hvertfall langt viktigere enn antall tester.
100-150 tester er jo egentlig veldig få tester fordelt på alle norske styrkeløftere uansett om de i snitt testes hyppigere enn i en del andre idretter, men når en i løpet av de siste vel 20 årene har greid å bygge opp en generell antidopingholdning blandt det store flertall av utøvere så har nok det en langt mer preventiv effekt ("Lillebror ser deg, og Lillebror har gode holdninger!").
Testene er ikke uviktige..det viser seg...men slik jeg ser det så er hovedeffekten av dem mest av alt at det ytterligere forhindrer at det får lov til å gro frem en annen og mer liberal holdning til å bruke ting på forbudslistene.
Akkurat i denne sammenheng tror jeg forsåvidt at det faktisk er en styrke at styrkeløft er en relativt lite miljø - der "alle kjenner alle"..i hvertfall de som er verdt å nevne. Tysting/varsling har jo et dårlig rykte, og det kan fort føre til forsuring av miljøet om enkelte blir noe paranoide, men jeg tror nå uansett de som har rent mel i posen finner det greit at de testes en gang for mye enn at en utøver med ureint mel i posen ikke testes fordi noen var redd for å "såre" noen.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Styrkeløfter tatt i doping
« #108 : 08. mars 2012, 15:08 »
Sitat
Vel, det er veldig trist at jeg dessverre må meddele dere at ett av våre medlemmer har avlagt positiv doping prøve. Dette er veldig trist for styrkeløftsporten, regionen, Bjørgvin SK og våre medlemmer.
Mest trist er det dog for denne ungdommen, som har vært så uvettig at han har brukt ulovlige middler. I tillegg til at bruken er ulovlig rent idrettsmessig, kommer det faktum at slik bruk kan påføre bruker store psykiske og fysiske skader.
Vi håper derfor at denne ungdommen vil unngå de værste skadevirkningene.

La det også være sagt at personen som nå har avlagt positiv prøve IKKE har vært en del av Bjørgvin SK`s treningsmiljø de siste årene. Det er viktig å kunne hevde at vi i Bjørgvin driver trening og idrett i et sundt og godt miljø, hvor vi vektlegger gode holdninger OG driver et aktivt antidopings arbeid.
Bjørgvin SK er registrert som Rent Idrettslag. Vi har et godt samarbeid med Antidoping Norge, som senest i oktober avholdt antidopingseminar for våre medlemmer.

At noen svikter vår tillit er bare trist, for oss alle.


Skrevet av Bård Hanverås på styrkeloft.no

Tror ikke vi legger ut fullt navn her inne, men kan ihvertfall bekrefte at det er en som ikke har noen gode resultater å vise til, knapt nok har deltatt på stevner og som på ingen måte er tilknyttet noe regionslag eller landslag.






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!