Skrevet av Emne: Etter trening, hva er forholdet mellom karbs og proteiner.  (Lest 5242 ganger)

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Meningsløst personangrep. Det er en advarsel. Hadde jeg trykt steroider fra jeg var 16 år så hadde jeg også kunne trent hva jeg ville og uansett løftet som en gris. 

Jeg har iallefall studert trening og ernæring, både i teori og praksis. At Arild Haugen kan løfte steinrekken på 16 sekunder betyr ikke at han kan mye, det betyr han kjenner kroppen sin bra. Jeg ser på studier, Arild ser på hva som fungerer for seg ifh til kaloriene / øktene han skal ha.

Om du leter litt selv så ser du både fra Lyle McD, Martin Berkhan, Børge Fagerli, Alan Aragon forteller akkurat det samme jeg sier her. Og ikke minst, hva man inntar etter trening må defineres ut i fra hva man trener mot og hva man skal gjøre videre den dagen / senere.

Når man trener en styrkeøkt er det ikke noe poeng å innta en større mengde karbohydrat av den enkle grunn at proteinshake i seg selv vil øke insulin nok til å fremme effekten man trenger. BCAA + frukt vil gi samme effekt. Om du derimot skal trene 2 økter til senere den dagen, eller om du skal opp i vekt og sliter med å spise maten din så kan du også innta en shake etter trening for å gjøre ting enklere for deg selv.

Ser ingen grunn til å angripe meg til person, da jeg bidrar mer enn nok positivt med god informasjon på dette forumet.

Ernæringseksperten til dagbladet har 30 års erfaring, han sier likevel de mest meningsløse tingene i verden. Hører du heller på han enn Martin Berkhan også? Rita Immerson har jo 20 år fartstid, med imponerende resultater og kunder å vise til. Informasjonen hun har representert er likevel ikke imponerede, selv om hun er imponerede. Hører du på Rita eller Børge Fagerli?

Skal du spise som Arild og trene som arild også kanskje? Kjøre samme bolesykluser? For da vil du oppnå akkurat det han har oppnådd? Tren etter det du skal bli god på, og spis slik du bør spise. Ikke innta 100g karbohydrat bare fordi en stor gutt sier det. Da er vi tilbake på 70 / 80 tallet.

Jeg har ca 50 fornøyde kunder å skilte med. Hvor mange har du fått prøvd ut dine "teorier" på? Forøvrig er mine "teorier" ikke teorier, de er godt utprøvde faktum som har stor vitenskapelig støtte bak seg.

No offense til Arild eller Rita, bare prøver å vise at deres behov er annerledes enn våre behov. Og at kunnskapen deres mest sannsynlig er utdatert. Det er vi teoritrollene (beefcake anybody?) som fører treningsverdenen videre ikke en gjeng med tiltere som flipper når noen motsier Arild Haugen.

Tror denne passer her:
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2025

Hvor har vi forsåvidt hørt om det å høre på de store gutta før? Ah.. Flex, BODY, Jay Cutler osv osv Vi vet alle hvordan de fleste som hører på de gutta ser ut med sine kabel flyes og sit-ups på bosu ball.

Dere bør holde en mer respektabel tone. Dette blir for barnslig, men for all del fortsett slik dere selv føler komfortabelt. Det er tross alt det aller viktigste. Funker det for deg, så er det det eneste som betyr noe.

Jeg hører på de som har oppnådd mer enn meg selv. At du har ca 50 fornøyde kunder er ingen bragd, da folk som går til PT (nybegynnere, eldre, svake) stort sett vil ha fantastisk fremgang nesten uansett hva de gjør.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
"Så hva med etter trening – burde ikke vi ikke trøkke på med 200 gram hyperraske super-avanserte karbohydrater så snart siste rep er gjort, for å fylle glykogenlagrene så fort som mulig for å bli scwæær? Nei, ikke nødvendigvis. Hvis du har mer enn 8 timer til neste trening, er hastighet underordnet totalt inntak – det har altså større betydning at du spiser NOK enn NÅR du spiser det. Jeg kan faktisk argumentere for at forsinket glykogen (super)kompensasjon vil opprettholde en høyere insulinfølsomhet, det vil si at insulin kan gjøre jobben sin med å dirigere næringsstoffer inn i muskelen mer effektivt hvis den ikke er helt full fra før av. Insulin er egentlig mer et anti-katabolsk og permissivt hormon for muskelvekst, da det er aminosyrer (leucine i særdeleshet) som er sentrale for å stimulere proteinsyntesen. Faktisk kreves bare et nivå på 15-30mU/L insulin for å maksimere netto proteinbalanse, og dette oppnås enkelt fra en dose på bare 40g whey/myseprotein uten karbohydrater i det hele tatt.

Den kjente forskeren Kevin D. Tipton spesialiserer seg i aminosyre- og proteinforskning og har nevnt i en artikkel jeg forgjeves lette til referanselisten, at et «celle-full» fenomen kan oppstå hvis du overfyller glykogenlagrene (eller tar høye doser hurtige aminosyrer), noe som reduserer aminosyreopptak og øker oksidasjon. Aminosyrene blir altså brent som energi i stedet for å brukes til vekst og restitusjon. Derfor kan det kanskje lønne seg å ha et lite underskudd ved å prioritere proteininntaket og spare på karbohydrater til senere på dagen.

En tommelfingerregel og grov beregning jeg har hentet fra Lyle McDonald sier at for hver 2 sett med 10 reps på øvelser du bruker flere muskelgrupper (litt mindre for isolasjonsøvelser), trenger du 5 gram karbohydrater. En typisk treningsøkt, selv de med et høyere volum på 20-30 sett bør altså ikke kreve mer enn 40-60g karbohydrater.

Basert på det jeg har skrevet så langt er det noen som kan være fristet til å eliminere karbohydratene helt eller å følge en lavkarb-diett, men husk at noen signaler som oppreguleres ved en forskyvning i AMP:ATP forholdet og næringstømming av cellen – AMPK er det mest kjente – direkte hemmer proteinsyntesen og muskelveksten. Den beste måten å redusere AMPK nivåene er karbohydrater, så min praktiske anbefaling for måltide(ne) etter trening vil allikevel være det dobbelte av proteininntaket til hvert måltid, så i området 50-80g karbohydrat er det riktige. Jeg lar stort sett sultfølelsen være min guide her, for kroppen din er utrolig flink til å fortelle deg hva den trenger hvis du bare lytter til den i stedet for å følge ulike tabeller og regler. Adrenalinresponsen er fremdeles forhøyet like etter trening og vil kunne hemme insulinresponsen, så bruk gjerne 15-30 minutter på å roe ned pulsen og få igjen gangsynet før du inntar karbohydrater."

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Ikke for å kritisere noen her.

Men la oss ta denne testen:
Du har to grupper som består av 5 personer hver:
Gruppe 1: 5 duder som ser bra ut, god muskelmasse og styrke samt lang treningserfaring
Gruppe 2: 5 duder som har studert trening i lang tid, er personlige trenere samt ser nesten ut som den vanlige mannen i gata.

Begge gruppene er uenige om div treningsteorier. Hvilken gruppe hadde dere trodd på?

jeg har erfart ofte slikt, og jeg må innrøme jeg tror mest på de med lang erfaring. Det finnes også svake små personlige trenere som har trent opp store menn, de tenker jeg ikke på i denne sammenhengen.

Det ultimate er vel en muskeløs og sterk dude samt med lang PT erfaring. Lett å lytte til.
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Ikke for å kritisere noen her.

Men la oss ta denne testen:
Du har to grupper som består av 5 personer hver:
Gruppe 1: 5 duder som ser bra ut, god muskelmasse og styrke samt lang treningserfaring
Gruppe 2: 5 duder som har studert trening i lang tid, er personlige trenere samt ser nesten ut som den vanlige mannen i gata.

Begge gruppene er uenige om div treningsteorier. Hvilken gruppe hadde dere trodd på?

jeg har erfart ofte slikt, og jeg må innrøme jeg tror mest på de med lang erfaring. Det finnes også svake små personlige trenere som har trent opp store menn, de tenker jeg ikke på i denne sammenhengen.

Det ultimate er vel en muskeløs og sterk dude samt med lang PT erfaring. Lett å lytte til.


Jeg vil si både martin berkhan og børge fagerli er rimelig veltrente menn, og lyle mcdonald og alan aragon er utrolig velutdannede menn. Layne Norton er kanskje den ultimate combo. Smiley

Det er de som grever frem all denne informasjonen.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Ikke for å kritisere noen her.

Men la oss ta denne testen:
Du har to grupper som består av 5 personer hver:
Gruppe 1: 5 duder som ser bra ut, god muskelmasse og styrke samt lang treningserfaring
Gruppe 2: 5 duder som har studert trening i lang tid, er personlige trenere samt ser nesten ut som den vanlige mannen i gata.

Begge gruppene er uenige om div treningsteorier. Hvilken gruppe hadde dere trodd på?

jeg har erfart ofte slikt, og jeg må innrøme jeg tror mest på de med lang erfaring. Det finnes også svake små personlige trenere som har trent opp store menn, de tenker jeg ikke på i denne sammenhengen.

Det ultimate er vel en muskeløs og sterk dude samt med lang PT erfaring. Lett å lytte til.


Enig i tankegangen, men det er viktig å huske på at det innenfor gruppe 1 nok finnes like mange måter å gjøre ulike ting som det finnes duder. Grunnen til at disse dudene tilhører denne gruppen er vel først og fremst fordi de har trent hardt over lang tid, og ikke fordi de har spist x antall gram karbohydrater ved tidspunkt y eller noen annen lignende liten filledetalj som har null og niks å si i det store og det hele.  Wink


Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Enig i tankegangen, men det er viktig å huske på at det innenfor gruppe 1 nok finnes like mange måter å gjøre ulike ting som det finnes duder. Grunnen til at disse dudene tilhører denne gruppen er vel først og fremst fordi de har trent hardt over lang tid, og ikke fordi de har spist x antall gram karbohydrater ved tidspunkt y eller noen annen lignende liten filledetalj som har null og niks å si i det store og det hele.  Wink

Sant det, men noen ganger i denne sporten er det lett å henge seg i en liten filledetalj. Hvem har vel ikke opplevd det Wink
I det lange løp så har jeg lært å lytte fra sterke erfarene folk. Men igjen så prøver jeg alltid å tilpasse informasjonen jeg får til min kropp. Når det gjelder Børge, liker jeg å høre på han Smiley

Børge ser jo bra ut, lang erfaring, samt måten han utrykker seg på tyder på akademisk fremgangsmåte noe som tiltrekker mange.

Men poenget mitt er etter min erfaring, så er det lettere å høre på feks Beefcake eller Børge enn personlige trenere som har studert trening i 15 år uten å se bra ut. Det er jo nemlig slik at ofte teori og praksis ofte ikke samsvarer. Kombinasjon er viktig av teori og praksis er viktig.
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!