Skrevet av Emne: Lege om "kosthold, helse og julemat"  (Lest 1540 ganger)

Utlogget Refs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

  • Im so mean I make medicine sick
Lege om "kosthold, helse og julemat"
« : 02. mars 2012, 15:08 »
http://www.youtube.com/watch?v=T15JVJoTDMc#noexternalembed&feature=player_embedded

Jeg snublet over denne videoen på nettet. Hva syntes dere?
Skal ikke uttale meg om min mening før det har kommet litt innspill her Wink

Foredraget varer i 24 minutter.

EmyR

  • Gjest
Sv: Lege om "kosthold, helse og julemat"
« #1 : 02. mars 2012, 15:46 »
Lavkarbofanatiker + "jeg tror, jeg tror, jeg tror". Lite interessant og lite lærerrikt egentlig.

Utlogget sstian

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 189
  • Honnør: 130
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 189

Sv: Lege om "kosthold, helse og julemat"
« #2 : 02. mars 2012, 15:59 »
Jeg må si meg uenig med Emyr. Fyren der har jo peiling, og alt han sier(?) er basert på statistikk og fakta.

Mye av det han sier gir jo mening, ta for eksempel det han sier om diabetes type 2. For 30 år siden fikk folk beskjed om å kutte ned alt av fett, "fett gjør deg feit", hva skjedde? - Jo, prosenten av overvektige steg betraktelig! Fra 2% - 8% av norges befolkning fikk diabetes type 2, noe som er en livsstilssjukdom. Og de som sier at fedme ikke er et samfunnsproblem idag, har vel egentlig ikke fått et overblikk over samfunnet.

Lavkarbo, norges befolkning har jo fått med seg at det er det nye. Men hva hjelper det når mange gjør det feil? Jeg mener hvertfall at folk gjør det feil. Jeg har fått et inntrykk av at overvektige tror det å kutte potetene hjelper på en lavkarbodiett -derfor er den undervurdert. Lavkarbo er jo en type ketose-diett, hvis du gjør det rett. Så folk som prøver lavkarbo, spiser fortsatt for mye karbo, noe som da ikke gir ketoseformen. Og derfor fungerer det ikke, på grunn av det høye fett inntaket.

Diskusjonen om mettet/umettet fett og karbohydrater - hva er sunnest? Vanskelig å si, mettet/umettet fett har jo i alle år vært det værste, men hva har skjedd? Jo, prosenten av overvektige har steget!

Han forklarer også studier som viser at mettet fett er det beste, jeg regner med at han forteller fakta, og ingen kan argumentere mot fakta. Dette er jo såklart veldig nytt stoff, og bare testet på noen få personer, så man skal aldri være sikker.

Alt det her virker veldig forvirrende, men det gjør inntrykk. Alt jeg lærte i matfagene på ungdomsskolen var jo at mettet fett var det værste vi kunne spise, men hva skal man tro nå? Jeg tror ihvertfall at sunt kosthold(uansett om det er lavkarbo eller kcal-underskudd, eller bare vanlig kost i en moderat mengde) og fysisk aktivitet er det beste.

“Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.”

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Lege om "kosthold, helse og julemat"
« #3 : 02. mars 2012, 16:44 »
"en høy insulinverdi deponerer fett hele veien, og låser fettet i kroppen, så det nesten er umulig å bli kvitt overflødig kroppsfett"
En høy insulinverdi er jo naturligvis et resultat av hyppig mat-inntak. Hvis man ikke spiser karbohydrater jevnt, så vil insulinverdien synke. Det han egentlig sier, er at ved høyt kaloriinntak, så vil man ikke gå ned i vekt. Påstanden prøver å ta "æren" for resultatet av premisset.

Alle prosesser i kroppen brenner kalorier. Dette resulterer i kroppstemperaturen, og eventuelt utsvetting av overskuddsenergi. Har man kroppstemperatur, så vil man brenne fett ved overskudd. (med mindre man har tilgjengelige karbohydrater). Har man ikke karbohydrater tilgjengelig, og kroppen ikke brenner fett, så får man ikke ut energi. Ingen energi, ingen hjerterytme.

Han tar ikke opp vår reduserte daglige aktivitet. Dette er like styrende av diabetesen som karboinntaket.
Jeg tror ikke denne karen står i fare for noe diabetes type 2:
http://www.dagbladet.no/sport/2008/08/14/543584.html

Han påstår vi hadde like mye mat i 1980, men at det ikke var like mange overvektige da. Strengt tatt så hadde vi ikke det mangfoldet i mat, og den samme kjøpekraften på den tiden, men det er ikke det viktigste. Hvor overvektige mennesker i 1980 var, vil naturligvis bestemmes av maten som var tilgjengelig på 50, 60 og 70-tallet. Man blir ikke feit på dagen.

"Jeg tror mettet fett er helt trygt"
'Jeg tror' er noe man ikke bør si under et foredrag..menmen..  Det er uansett mange studier som har gitt motsatt resultat. Hvorfor nevner han ikke hva dette kommer av? Hva har de gjort feil?

Ellers er det jo ikke helt fanatisk, siden han anbefaler å kutte ned på karbohydrater, ikke å kutte det ut.

Litt vel propagandepreget foredrag, og derfor ikke så veldig lærerikt.

10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Lege om "kosthold, helse og julemat"
« #4 : 02. mars 2012, 19:50 »
Her var det da absolutt ingen synsing! Dette er ren vitenskap og alt som sies støttes opp av tall og vitenskapelige undersøkelser!

Det er mye mer interessant å se og høre på et slikt foredrag enn å lese alt mulig rart vås som legges ut av internettguruer uten noen som helst form for utdanning...

De gangene jeg har giddet å slanke meg kutter jeg ut sukker og hvitt mel, det funker!
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Lagavulin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 406
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 406

Sv: Lege om "kosthold, helse og julemat"
« #5 : 03. mars 2012, 16:58 »
En annen som er positiv til julemat:

"Slanket seg 70 kilo med julemat"

"- Min personlige opplevelse er at om man spiser julemathele året, eller mat som ligner denne, så vinner man tilbake sin helse dersom man har dårlig helse. Og man går ned i vekt om man er overvektig, sier han."

http://www.nettavisen.no/utenriks/article839510.ece

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!