Skrevet av Emne: Bør steroider kriminaliseres  (Lest 98610 ganger)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #105 : 07. mars 2012, 15:37 »
Du svarte egentlig ikke da. Hvor avhengighetsskapende må det være, og hvor farlig må det være? Må det være farlig og avhengighetsskapende samtidig?

F.eks. prosent sjanse for å dø innen 10 års bruk, og prosent sjanse for å bli avhengig etter første gangs bruk eller lignende.

Det er fortsatt en femtedel av de over 16 år som røyker i Norge. Hvor generell må kulturen være for at det er greit at noe er lov?

Jeg regner med at du ihvertfall har gjort deg opp en generell mening om dette siden du mener at AAS-bruk burde kriminaliseres.

Du snakker bare om stoffer? BASE-hopping var ulovlig en periode det også. Jeg ser det som like relevant her da det også handler om kjemi.

Jeg har ikke noe fasitsvar på alt mulig rart, og jeg er ikke fanatisk tilhenger av kriminalisering av kjøp/oppbevaring av sterioder. Men jeg er sterkt imot legalisering av salg av steroider og legalisering av salg av spesielt hardere narkotiske stoffer. Og jeg har ikke noe i mot at salg av sigaretter blir kriminalisert en gang i framtiden.

Ellers er det nok av tullinger som står og roper hasj når jeg går hjem fra jobb sånn på kveldstid, så det føles av og til som om det ikke hadde spilt noen rolle om det hadde vært lovlig å selge det eller ikke. Men det er vel bare en følelse.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #106 : 07. mars 2012, 15:51 »
Jeg har ikke noe fasitsvar på alt mulig rart, og jeg er ikke fanatisk tilhenger av kriminalisering av kjøp/oppbevaring av sterioder. Men jeg er sterkt imot legalisering av salg av steroider og legalisering av salg av spesielt hardere narkotiske stoffer. Og jeg har ikke noe i mot at salg av sigaretter blir kriminalisert en gang i framtiden.

Så det du sier er at du baserer deg på følelser fremfor vitenskap i din forbudspolitikk?

Jeg trenger forsåvidt ikke noen "fasit", men heller en sånn ca. klassifisering for å legitimisere forbud. Det er vel kanskje det som er problemet med denne typen debatter, at man mener for mye.


F.eks. kunne jeg sagt at for at noe skal være forbudt må det oppfylle noen krav:

-Det må være slik at man har en statistisk sjanse på 50 % for å bli avhengig etter første gangs bruk.

-Det må være slik at man med jevnlig bruk har en 100 % statistisk sjanse for å dø innen ti år.

-Det må være slik at det er minimum 0.1 % sjanse for å dø ved første gangs bruk.

-Det må være mer enn 30 % sjanse for å aldri klare å slutte etter påbegynt avhengighet.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget 1simen1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #107 : 07. mars 2012, 19:26 »
Det virker på meg som du har en personlig agenda selv, med å forby nettopp steroider. Det viser du også ved å si at "vi diskuterer steroider og ikke alt annet". Det virker som du har tunnelsyn, og at AAS er det farligste som finnes her i verden, samtidig som det finnes massevis av andre ting unge kan dope seg på, eller gjøre som er enklere å få tak i, som flere bruker, og er farligere. Hvorfor tror du kriminalisering av bruk vil gjøre det vanskeligere å ta steget til å begynne med AAS?

I denne tråden diskuterer vi kriminalisering av AAS. Å blande inn alle andre farlige ting er ikke relevant for denne saken.
Det finnes en hel haug av ting som vi lovregulerer i ett samfunn.
Hvorfor gjør vi det?
For at ett samfunn skal fungere kan ikke alle gjøre som de vil. Det kalles anarki.
Jeg tror ikke det er det du vil ha selv om argumentasjonen din tilsier at det er det du ønsker.

Å leve i ett demokrati betyr i prisippet at flertallets vilje er mer viktig en den individuelle vilje. Vel å merke så lenge de grunleggende menneskerettighetene opprettholdes.
Jeg kan ikke huske at det er nedfeldt i menneskerettighetene at friske mennesker har rett til å ta tunge medikamenter AAS. Medikamenter som har mange bivirkninger.
Dersom storsamfunnet kommer frem til ved lov at bruk og oppbevaring av AAS er adferd som bør regnes som kriminell, må man bare innrettes seg. Alternativet er å bli kriminell med de konsekvenser det medfører.
Om du velger å fortsette med AAS da er det ditt valg og ingen andres. Du velger seg om du vil være kriminell eller ikke.



Er det så lenge siden du var ung? Barn og unge er, tør jeg påstå det segmentet som uansett bryr seg minst om lover og regler. Det de er opptatt av er at foreldrene ikke skal vite noenting.

Dersom det er kommunisert til barn og unge at bruk av AAS er:
Uønsket adferd.
At det er ulovlig.
At det er farlig og at de kan skade seg for resten av livet.,
At det i tillegg er ulovlig og at om de blir tatt for bruk/oppbevaring så vil de bli kriminelle og risikerer bøter eller fengsel.

Er da din påstand at enda flere ungdomer vil begynne med AAS enn i dag?
Var det slik i din omgangskrets da du vokste opp, vil jeg hevde at du var i ett særs spesielt miljø som ikke er representativt for det store flertallet av unge. Både når du du vokste opp og nå.

Utlogget Ojive

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 542

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114437

Tilskudd:
Dalblad's Whey Class+
BCAA Hardcore
Star Nutrition Gainer.
Star Nutrition Anabolic ZMA
ON's Casein

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #109 : 07. mars 2012, 20:08 »
For at ett samfunn skal fungere kan ikke alle gjøre som de vil. Det kalles anarki.

Det er verre enn som så. Det kalles "utopi". I praksis, en umulighet. Et anarki justerer seg selv, gjerne etter den sterkestes rett. En (moderne) anarkist (jeg har snakket med hardcore versjonen) innbiller seg gjerne at det blir harmoni i et anarki så lenge det finnes et fravær av formell autoritet/myndighet, men det er selvfølgelig bare tull. Det blir gjerne den mest kriminelle grupperingen som får til et terrorvelde eller et knippe med grupperinger som er i konstant konflikt (krigsherrer). Eller det utvikler seg en ny stat. Men noen blir uansett nødt til å rette seg etter noen andre. Å oppheve alle regler som finnes (sånn at alle kan gjøre "det de vil") betyr bare at det blir kaos og at nye regler, formelle eller uformelle, oppstår. Etter en stund. F.eks. at en jævel regjerer og de andre (bortsett fra hans private hær) er hans slaver.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #110 : 07. mars 2012, 20:21 »
I denne tråden diskuterer vi kriminalisering av AAS. Å blande inn alle andre farlige ting er ikke relevant for denne saken.

Man kan ikke diskutere dette temaet(forbud) uten å sammenligne med andre saker. Dette er ikke bare diskusjon av en enkeltsak, det er en etisk problemstilling, og da kan man ikke lage kunstige vegger mellom de forskjellige forbudene for å gjøre det enklere for seg selv. Det er dobbeltmoral å være for og imot to forskjellige ting som er farlige, særlig om begrunnelsen er nettopp det at de er farlige.

Det finnes en hel haug av ting som vi lovregulerer i ett samfunn.
Hvorfor gjør vi det?
For at ett samfunn skal fungere kan ikke alle gjøre som de vil.

Alle kan gjøre som de vil jo, det er nettopp det som er essensen i et fritt samfunn. Det betyr ikke da at drap og vold skal være lov da dette vil tvinge andre til å ikke gjøre som de vil.

Det kalles anarki.

Nei, jeg tror det du tenker på er kaos. Anarki er "fravær av styre", altså også fravær av tvang. Men, nei det er ikke det jeg snakker om her.

Å leve i ett demokrati betyr i prisippet at flertallets vilje er mer viktig en den individuelle vilje.

Dessverre.

Vel å merke så lenge de grunleggende menneskerettighetene opprettholdes.
Jeg kan ikke huske at det er nedfeldt i menneskerettighetene at friske mennesker har rett til å ta tunge medikamenter AAS. Medikamenter som har mange bivirkninger.

Sitat
Everyone has the right to life, liberty and security of person.

No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy

Nothing in this Declaration may be interpreted as implying for any State, group or person any right to engage in any activity or to perform any act aimed at the destruction of any of the rights and freedoms set forth herein.

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Declaration_of_Human_Rights

http://en.wikipedia.org/wiki/Liberty


Sitat
Collective punishment is the punishment of a group of people as a result of the behavior of one or more other individuals or groups. The punished group may often have no direct association with the other individuals or groups, or direct control over their actions.... is a violation of the laws of war and the Geneva Conventions.

http://en.wikipedia.org/wiki/Collective_punishment

Det er vel ikke nedfelt at man skal ha rett til å runke heller, og det kan man bli blind av. Ikke er det noe poeng i å gjøre det heller.

Dersom storsamfunnet kommer frem til ved lov at bruk og oppbevaring av AAS er adferd som bør regnes som kriminell, må man bare innrettes seg. Alternativet er å bli kriminell med de konsekvenser det medfører.
Om du velger å fortsette med AAS da er det ditt valg og ingen andres. Du velger seg om du vil være kriminell eller ikke.

Riktig det. Men da er du for et forbud av samme grunn som SFV? Du har heller ingen moralsk forankring, men velger utifra følelsen eller?

Dersom det er kommunisert til barn og unge at bruk av AAS er:
Uønsket adferd.
At det er ulovlig.
At det er farlig og at de kan skade seg for resten av livet.,
At det i tillegg er ulovlig og at om de blir tatt for bruk/oppbevaring så vil de bli kriminelle og risikerer bøter eller fengsel.

Er da din påstand at enda flere ungdomer vil begynne med AAS enn i dag?

Nei. Min påstand er at en kriminalisering av bruk/besittelse av alle mengder vil ha minimalt og si, men at det vil være et skritt i feil retning, og at det muligens vil gjøre unge som følger sin indre moral til kriminelle.

Var det slik i din omgangskrets da du vokste opp, vil jeg hevde at du var i ett særs spesielt miljø som ikke er representativt for det store flertallet av unge. Både når du du vokste opp og nå.

Spesielt? Ja. Representativt? Ja. 

Er du fra bygda? Mye hjemmebrent?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #111 : 07. mars 2012, 20:35 »
Det er verre enn som så. Det kalles "utopi". I praksis, en umulighet.

Anarkisme er utopisk ja.


Et anarki justerer seg selv, gjerne etter den sterkestes rett. En (moderne) anarkist (jeg har snakket med hardcore versjonen) innbiller seg gjerne at det blir harmoni i et anarki så lenge det finnes et fravær av formell autoritet/myndighet, men det er selvfølgelig bare tull. Det blir gjerne den mest kriminelle grupperingen som får til et terrorvelde eller et knippe med grupperinger som er i konstant konflikt (krigsherrer). Eller det utvikler seg en ny stat. Men noen blir uansett nødt til å rette seg etter noen andre. Å oppheve alle regler som finnes (sånn at alle kan gjøre "det de vil") betyr bare at det blir kaos og at nye regler, formelle eller uformelle, oppstår. Etter en stund. F.eks. at en jævel regjerer og de andre (bortsett fra hans private hær) er hans slaver.

Det du beskriver her er det de fleste tror er anarki, men det er det ikke. Anarki betyr som sagt at det er fravær av styre, og er i likhet med kommunisme et utopisk samfunn som bare kan eksistere uten tvang. Samtlige individer i samfunnet må være enige om at dette er det beste for seg selv og andre. Med en gang noen utøver tvang blir det kaos, som igjen fører til en stat.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #112 : 07. mars 2012, 20:40 »
Det jeg beskrev er det et anarki resulterer i. Man kan jo innføre anarki og så fungerer det helt fint i noen minutter inntil det oppstår en konflikt ?

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #113 : 07. mars 2012, 20:45 »
Det jeg beskrev er det et anarki resulterer i. Man kan jo innføre anarki og så fungerer det helt fint i noen minutter inntil det oppstår en konflikt ?

Det virket som du stemplet anarki som noe som må gå galt, og at anarki=kaos. Noe det ikke kan være. Anarki fungerer om samfunnet er klart for det, noe vi tydeligvis er langt ifra... ;9

Man kan si at anarki fører til kaos, ikke at anarki er kaos.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #114 : 07. mars 2012, 20:49 »
Det var det jeg sa. Anarki fungerer inntil en konflikt oppstår og så blir det kaos. Og det tar et par minutter. Eller kanskje noen timer hvis det starter med at alle mann røyker hasj til de stuper. Det tror jeg han anarkisten jeg kranglet med i militæret for mange år siden ville tatt på strak arm.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Mandodiao

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #115 : 07. mars 2012, 20:49 »
Men fører kontrollert produksjon og salg av Steroider til Anarki ? ...

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #116 : 07. mars 2012, 20:51 »
Nei. Med et bolepol så blir det vel heller det motsatte. "Bol til folket".

I DDR så var det jo sånn i forhold til idrettsutøvere. Hadde du talent så bestemte staten at du skulle bruke bol produsert og distribuert av staten.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget 1simen1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #117 : 07. mars 2012, 20:54 »
Man kan ikke diskutere dette temaet(forbud) uten å sammenligne med andre saker. Dette er ikke bare diskusjon av en enkeltsak, det er en etisk problemstilling, og da kan man ikke lage kunstige vegger mellom de forskjellige forbudene for å gjøre det enklere for seg selv. Det er dobbeltmoral å være for og imot to forskjellige ting som er farlige, særlig om begrunnelsen er nettopp det at de er farlige.

Nei det er ikke dobbeltmoral. Det er forskjell på å basehoppe og det å ta AAS. Base hopping krever grundig opplæring over tid. Kursing for å få hoppe i fallskjerm og hvis noe går galt, vel game over. Det finnes ikke basehoppende ungdom.

AAS er medikamenter som er ment for syke mennesker. Pga bivirkninger er de farlige. Derfor gir man ikke medisin til friske. Slik det er i dag,takket være folk som deg, vokser ungdom opp og tror at AAS er problemfritt. De kan bestille over internett eller kjøpe av kyniske personer i treningsmiljøer. Unge blir utnyttet og bakmennene tjener store penger på dette. De tjener penger på og med vitende å vilje stappe unge gutter og jenter fulle av sterke medikamenter som i verste fall kan meføre alvorlige senskader og død.

Forskjellige farlige ting må derfor behandles forskjellig akkurat som alle andre ting i samfunnet. Man må se på helheten og deretter vurdere om man ønsker å tillate en adferd eller ikke.

Alle kan gjøre som de vil jo, det er nettopp det som er essensen i et fritt samfunn. Det betyr ikke da at drap og vold skal være lov da dette vil tvinge andre til å ikke gjøre som de vil.

Essensen i ett fritt samfunn er at du kan gjøre som du vil innenfor de rammene samfunnet setter.
Rammene settes etter demokratiske valg. Du kan få mene hva du vil (ytringsfrihet) og tro hva du vil (trosfrihet), men du kan ikke gjøre hva du vil.
Hvis alle får gjøre som de vil vet du like godt som jeg at alt går rett til helvete.

Nei, jeg tror det du tenker på er kaos. Anarki er "fravær av styre", altså også fravær av tvang. Men, nei det er ikke det jeg snakker om her.

Hva snakker du om da? At du skal få gjøre som du vil og at ingen skal kunne fortelle deg hva du skal gjøre. Dersom du føler at noe er riktig bør du få gjøre det. Damn the consequenses?


Riktig det. Men da er du for et forbud av samme grunn som SFV? Du har heller ingen moralsk forankring, men velger utifra følelsen eller?

Jeg er for ett forbud fordi jeg vurderes unge menneskers helse langt mer verdifull en din rett til å ødelegge din egen.

Nei. Min påstand er at en kriminalisering av bruk/besittelse av alle mengder vil ha minimalt og si, men at det vil være et skritt i feil retning, og at det muligens vil gjøre unge som følger sin indre moral til kriminelle.

Det vil være ett skritt i riktig rettning, da færre vil starte med bruk. Flere brukere vil antagelig også slutte da de ikke har lyst til å være kriminelle.
Hvis din indre moral sier at du må bruke bol, vel da har du antagelig en litt avikende indre moral.
Andres helse er langt viktigere enn at man ikke får lov til å gjøre alt man vil.

 

Er du fra bygda? Mye hjemmebrent?

Jeg har vokst opp rett uten for Oslo og bodd og trent i samme by i 16 år. Ser forøvrig ikke helt hva det har med saken å gjøre...

Utlogget Mandodiao

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #118 : 07. mars 2012, 21:02 »
***Det finnes ikke basehoppende ungdom.
--- Jo... Og ingen sjekker kursbevisene dine på fjelltoppen , det kan jeg garantere deg , og jeg kjenner folk som har hoppet fra fjellkanter uten å ha hoppet en eneste gang fra fly , så dette miljøet kjenner ikke du til..  Dog ganske liten gruppe menesker det er snakk om

Utlogget Mandodiao

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #119 : 07. mars 2012, 21:05 »
Og ikke minst er ikke Steroidebruk et samfunnsproblem idag , sett vekk ifra idrettsjukserene , de som trøkker som idioter for å bli den beste BB , og det illegalemarkedet

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!