Skrevet av Emne: Bør steroider kriminaliseres  (Lest 98605 ganger)

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #195 : 13. mars 2012, 15:49 »
Jeg har ingen tro på gud, så da burde det være ulovlig?

Neida, jeg tuller.

Vel for å sette det helt på kanten, så har du et poeng der...
Hva har tatt flere liv enn akkurat religion opp igjennom tidene...? men det er litt OT.
Mandal Treningssenter.

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #196 : 14. mars 2012, 11:28 »
TIl det fundamentale spørsmålet; Tror dere en kriminalisering vil stoppe markedet? De kriminelle handlingene? Kundene?

Kriminalisering er en formalia. Import, salg etc er allerede illegalt, og vi ser jo i disse dager at det skjer til tross. Så lenge det er etterspørsel, vil noen der ute ta sjansen for å dekke den etterspørselen. Det er enkel markedsøkonomi.
Har hasjen, speeden, kokainet, pillene og alt forsvunnet pga at det er illegalt?? Og nei, alle som bruker slikt er IKKE narkomane som MÅ ha det, men mange tusen mennesker VELGER å bruke disse stoffene til tross.. På fest, hjemme, ja overalt.

Årsaken til meningen min på dette stedet er såre enkel, jeg ser ikke på AAS som et samfunnsproblem. Ja, det er noe svineri i organisert idrett, men for alle de som ikke er der, forstår jeg ikke problemet egentlig. La folket skade seg selv om de vil det, det er deres rett.

I dagens samfunn med slankepiller, mirakelkurer, silikon, botox, sminke, slankeoperasjoner etc, faller AAS bare inn under "alternative kosmetiske metoder" i mine øyne.. En helt forventet utvikling i tråd med det øvrige samfunnets holdning til kropp og kosmetikk.

Det er ille at ungdommer/barn leker med dette.. Veldig ille, men det skjer med narkotika, det skjer med alkohol, det skjer med tobakk.. Trenden er nok ikke at "barn" bruker dette, selv om det forekommer.

Skal vi endelig forby/kriminalisere formfett? Den har alvorlige helserisikoer på hjertet, hjernen etc, og kan kjøpes i ALLE butikker i landet omentrent.. Kriminalisering skyver bare et ekstra problem på politiet, som allerede har laaangt over hodet med narkotika, vold, og lignende.

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #197 : 14. mars 2012, 11:44 »
Ifølge den store omfangsundersøkelsen som jeg linket tidligere, så oppga 2.9% av 18-åringer inne til sesjon at de bruker eller har brukt doping. I tillegg så var det en god del av de som først svarte at de ikke brukte doping som på et senere spørsmål krysset av på et svaralternativ som inneholdt noe sånt som "når jeg har gått på kur". Jeg tror det var 1.5 prosent. I tillegg så er det alltids flere som ikke tør svare at de bruker enn det er folk som svarer at de bruker selv om de ikke gjør det. Så det reelle tallet er sannsynligvis et stykke over 5 prosent. De færreste av disse har noen særlig peiling på hva de driver med, så de kan regnes som barn i denne sammenhengen (umyndig og uten spesiell innsikt).

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #198 : 15. mars 2012, 14:05 »
Ifølge den store omfangsundersøkelsen som jeg linket tidligere, så oppga 2.9% av 18-åringer inne til sesjon at de bruker eller har brukt doping. I tillegg så var det en god del av de som først svarte at de ikke brukte doping som på et senere spørsmål krysset av på et svaralternativ som inneholdt noe sånt som "når jeg har gått på kur". Jeg tror det var 1.5 prosent. I tillegg så er det alltids flere som ikke tør svare at de bruker enn det er folk som svarer at de bruker selv om de ikke gjør det. Så det reelle tallet er sannsynligvis et stykke over 5 prosent. De færreste av disse har noen særlig peiling på hva de driver med, så de kan regnes som barn i denne sammenhengen (umyndig og uten spesiell innsikt).



Helt klart, de er for unge.. Men da igjen, det forekommer med alle skadelige preparater, stoffer etc at noen roter med det i alt for ung alder.

Hvor mange før 18 tror en har testet cannabis? Drukket hjemmebrennt, ja, til og med sniffa drivgass, og spist piller... Kriminaliseringen av f.eks cannabis har ikke ført noen steder til dempet forbruk.

Om en tror at en kriminalisering vil stoppe dette, er en naiv. Kanskje en og annen viker unna, mens noen andre disponerte oppsøker det fordi det er litt "ulovlig".. Mange som gjør dette, prøver ting og tang, for å føle spenningen av å gjøre noe "galt". Se på hasj, mange som bruker dette som hoster seg grønn for at de ikke røyker en gang, men de er så unge at det er litt "tøft" allikevel.. Hvem prøvde ikke å smugrøyke vanlige sigaretter for foreldrene sine, siden det var litt "tøft".. Nå vet vi hvor dumt det er, men vi var der jaggu vi også

Informasjon, holdningsarbeid ja. Kriminalisering av en gruppe som ikke utgjør en samfunnstrussel, Nei. Som sagt, dette passer bare helt fint inn med slankekurer, sminke, operasjoner, fettsuging, og alt annet som en i dag må gjøre for å være "pen".

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget PerfectSense

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #199 : 16. mars 2012, 21:45 »
Helt klart, de er for unge.. Men da igjen, det forekommer med alle skadelige preparater, stoffer etc at noen roter med det i alt for ung alder.

Hvor mange før 18 tror en har testet cannabis? Drukket hjemmebrennt, ja, til og med sniffa drivgass, og spist piller... Kriminaliseringen av f.eks cannabis har ikke ført noen steder til dempet forbruk.

Om en tror at en kriminalisering vil stoppe dette, er en naiv. Kanskje en og annen viker unna, mens noen andre disponerte oppsøker det fordi det er litt "ulovlig".. Mange som gjør dette, prøver ting og tang, for å føle spenningen av å gjøre noe "galt". Se på hasj, mange som bruker dette som hoster seg grønn for at de ikke røyker en gang, men de er så unge at det er litt "tøft" allikevel.. Hvem prøvde ikke å smugrøyke vanlige sigaretter for foreldrene sine, siden det var litt "tøft".. Nå vet vi hvor dumt det er, men vi var der jaggu vi også

Informasjon, holdningsarbeid ja. Kriminalisering av en gruppe som ikke utgjør en samfunnstrussel, Nei. Som sagt, dette passer bare helt fint inn med slankekurer, sminke, operasjoner, fettsuging, og alt annet som en i dag må gjøre for å være "pen".

Du har helt rett i at forbudet mot narkotika ikke har hjulpet, men personlig liker jeg ikke denne formen for sammenligninger. Selv om en ting ikke har virket mener jeg det blir feil å overføre det direkte. Det blir litt som sammenligningen med at alkohol skader flere folk enn aas. Hva så? At en ting ikke er perfekt betyr ikke at alt annet burde vært lov heller.

Når det er sagt, så ser jeg ikke helt hva ett evt forbud skal hjelpe med. Bare for å fjerne all tvil, så er jeg i utgangspunktet positivt innstilt til aas så lenge det ikke inngår i organisert idrett selv om jeg personlig ikke har brukt aas (enda). På tross av dette er det i grunnen likegyldig for meg om det er lovlig eller ikke, men jeg klarer ikke se hva det skal endre. Man har uansett brutt en lov for å få tak i aas, og for å være helt ærlig vil ikke den "vanlige dopa mannen i gata" risikere noe som helst i forhold til ett forbud. Ett forbud vil kun bety noe for de som blir dratt inn av politiet for mer alvorlige saker, og da har det i prinsippet ingenting og si. Sett at man hadde påvist at de som sitter i dopingsaken er dopa, og kunne straffet dem for det. Med tanke på sakens omfang tviler jeg på at ett 5000 kroners forelegg skremmer spesielt mye.

En idrettsutøver blir tatt. Han får 2 års utestengelse (burde vært livstid etter min mening). Hva utgjør ett forelegg i tillegg?

Man kan tross alt ikke begynne å bure folk inne for å ha en positiv dopingprøve heller.

Konklusjonen min er at ett forbud bare blir en formalitet som vil gjøre godt for enkeltes "moralske" følelse. Men for alt i verden, kjør på!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #200 : 17. mars 2012, 12:49 »
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget 1simen1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #201 : 23. mars 2012, 20:07 »
Du har helt rett i at forbudet mot narkotika ikke har hjulpet, men personlig liker jeg ikke denne formen for sammenligninger. Selv om en ting ikke har virket mener jeg det blir feil å overføre det direkte. Det blir litt som sammenligningen med at alkohol skader flere folk enn aas. Hva så? At en ting ikke er perfekt betyr ikke at alt annet burde vært lov heller.

Når det er sagt, så ser jeg ikke helt hva ett evt forbud skal hjelpe med. Bare for å fjerne all tvil, så er jeg i utgangspunktet positivt innstilt til aas så lenge det ikke inngår i organisert idrett selv om jeg personlig ikke har brukt aas (enda). På tross av dette er det i grunnen likegyldig for meg om det er lovlig eller ikke, men jeg klarer ikke se hva det skal endre. Man har uansett brutt en lov for å få tak i aas, og for å være helt ærlig vil ikke den "vanlige dopa mannen i gata" risikere noe som helst i forhold til ett forbud. Ett forbud vil kun bety noe for de som blir dratt inn av politiet for mer alvorlige saker, og da har det i prinsippet ingenting og si. Sett at man hadde påvist at de som sitter i dopingsaken er dopa, og kunne straffet dem for det. Med tanke på sakens omfang tviler jeg på at ett 5000 kroners forelegg skremmer spesielt mye.

En idrettsutøver blir tatt. Han får 2 års utestengelse (burde vært livstid etter min mening). Hva utgjør ett forelegg i tillegg?

Man kan tross alt ikke begynne å bure folk inne for å ha en positiv dopingprøve heller.

Konklusjonen min er at ett forbud bare blir en formalitet som vil gjøre godt for enkeltes "moralske" følelse. Men for alt i verden, kjør på!

Dersom man hadde kriminalisert doping ville følgende antagelig skjedd:
Treningssenterene vil i samarbeid med antidoping norge og politi eller andre kunne doping teste sine medlemmer.
Blir de tatt blir de politianmedt og får bot av politiet, gjerne i samme størrelse som for fyllekjøring. (1 brutto mnds lønn).
Blir de tatt vil de kastes ut av treningsenteret og kan ikke trene på ett treningsenter igjen på så og så mange år. Akkurat som at du mister retten til å kjøre bil en periode om du blir tatt for fyllekjøring.

Blir dette satt i system vil dopere forsvinne fra treningssentre og trene på hjemmegymmer. Det er bare fint og flott. Ungdom vil slutte å se folk som er blitt muskelberg som 22 åringer der de trener. De vil få ett mer realistisk forhold til kropp og trening.

Bolere vil trekke til skjulte garage gymmer og blir ytterligere stigmatisert i befolkningen. Det er igjen fint og flott da færre unge vil ha lyst til å bli som dem.

Konsevensen av ett forbud blir således at færre unge under myndighetsalder vil komme i kontakt med dopere. Sansynligheten for at de vil begynne med doping vil da minske betraktelig.

Kriminalisering av dopingbruk vil gi færre førstegangsbrukere. Med ett riktig satt bøte nivå vil det også medføre at eksisterende brukere vil veie for og i mot. Flere vil da komme frem til at det ikke er verd risikoen.

I en ideel verden ville våre individuelle valg kun angått oss selv. Slik er det desverre ikke. Når noen doper seg påvirker det unge mennesker og gir dem ett kunstig høyt forventningsnivå til hva slags fysikk man kan oppnå og hvor fort man kan oppnå denne.

Når dere som bruker doping i dette forumet "trøkker" er dere med på å rekruttere nye brukere. Derfor bør deres bruk kriminaliseres. Slik at vi får færrest mulig nye brukere.

Det er langt viktigere enn deres "rett" til å misbruke tunge medisiner ment for mennesker med alvorlige sykdommer.

Lovgivning handler mye om å veie hensyn mot hverandre. I denne saken veies individets rett til selvbestemmelse mot det faktum at veldig mange unge mennesker i dag eksponeres for dopingmidler helt nede i 14 års alder.

Etter mitt syn bør hensynet til unge voksne og mindreåriges helse veie langt tyngre enn retten til å risikere egen helse i voksen alder.

Ergo, bruk bør kriminaliseres.

Utlogget tjukksadu

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 144
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 144

Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #202 : 23. mars 2012, 20:10 »
Hverken AAS eller narkotika kommer til og forsvinne selv om det er ulovlig. Da måtte det eventuelt en knallhard straff til. Finnes vell en mellomting på hvordan ressurser burde brukes på det.
kis æ kainn kast en halv kloss lætt..

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #203 : 23. mars 2012, 23:12 »
Ergo, bruk bør kriminaliseres.

Det er her du ikke klarer å se fakta i øynene. Hvorfor du tar feil er nevnt tidligere i tråden, men du liker vel heller å se ting fra din egen vikling uten å se på det store og hele bildet.

Det er helt i orden for meg at du konkluderer med kriminalisering, det jeg har et problem med er det du baserer det på antakelser som ikke stemmer med virkeligheten.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget 1simen1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #204 : 24. mars 2012, 12:47 »
Det er her du ikke klarer å se fakta i øynene. Hvorfor du tar feil er nevnt tidligere i tråden, men du liker vel heller å se ting fra din egen vikling uten å se på det store og hele bildet.

Det er helt i orden for meg at du konkluderer med kriminalisering, det jeg har et problem med er det du baserer det på antakelser som ikke stemmer med virkeligheten.

Å diskutere virkelighetsoppfatning med en anarkist er ikke spesielt fruktbart. I motsetning til deg liker jeg å forholde meg til den virkelige verden og ikke utopier.

Du mener at alle skal få gjøre som de vil og at det vil fungere brillefint på alle områder i livet.
Du diskvalifiserer deg selv som troverdig debattant pga politisk (utopisk) ståsted.

De andre debattantene forholder seg til verden slik den er og er dermed langt mer interessante å debattere med en deg.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #205 : 24. mars 2012, 15:53 »
Å diskutere virkelighetsoppfatning med en anarkist er ikke spesielt fruktbart. I motsetning til deg liker jeg å forholde meg til den virkelige verden og ikke utopier.

Du mener at alle skal få gjøre som de vil og at det vil fungere brillefint på alle områder i livet.
Du diskvalifiserer deg selv som troverdig debattant pga politisk (utopisk) ståsted.

De andre debattantene forholder seg til verden slik den er og er dermed langt mer interessante å debattere med en deg.

Nevn én ting jeg har argumentert for i denne tråden som er utopisk. Bare én. Klarer du det?

Edit: Bye the way, hvis jeg er en anarkist, så er du en totalitarist.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #206 : 24. mars 2012, 16:02 »
Ryu er kanskje anarcho-kapitalist ? Eller markedsanarkist. Da ønsker man et samfunn som har som oppgave å beskytte det frie marked. Man kan ha forsvar, politi, domstol, fengsel, lover mot vold men ingenting som regulerer markedet utover det.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #207 : 24. mars 2012, 16:12 »
Ryu er kanskje anarcho-kapitalist ? Eller markedsanarkist. Da ønsker man et samfunn som har som oppgave å beskytte det frie marked. Man kan ha forsvar, politi, domstol, fengsel, lover mot vold men ingenting som regulerer markedet utover det.

Anarco-kapitalisme og markedsanarkisme er samfunn hvor det ikke eksisterer stater. Alt blir ordnet gjennom handel.

Jeg er ikke dette. Jeg er mer en slags klassisk liberal. Dvs. at staten skal holde seg unna ting som med enkelthet kan gjøres uten planstyring. Eneste innblanding i markedet skal da være å overholde kontrakter og å tilby sikkerhetstjenester for befolkningen. Altså ikke ulikt mange land for 100-200 år tilbake i tid.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #208 : 24. mars 2012, 16:27 »
http://en.wikipedia.org/wiki/Anarcho-capitalism

"In an anarcho-capitalist society, law enforcement, courts, and all other security services would be provided by voluntarily funded competitors rather than through taxation, and money would be privately and competitively provided in an open market. According to anarcho-capitalists, personal and economic activities would be regulated by privately run law rather than through politics."

Man kan mistenke at det der utvikler seg til en form for stat eller eventuelt krigsherre-grupperinger ganske fort. Poenget er uansett at noe må til for å beskytte det frie marked.

100-200 år siden ? La oss se hva som skjedde da Kina ble presset til å legalisere opiumshandelen i 1860 :

http://en.wikipedia.org/wiki/Opium

"Following China's defeat in the Second Opium War in 1858, China was forced to legalize opium and began massive domestic production. Importation of opium peaked in 1879 at 6,700 tons, and by 1906, China was producing 85% of the world's opium, some 35,000 tons, and 27% of its adult male population regularly used opium —13.5 million people consuming 39,000 tons of opium yearly. From 1880 to the beginning of the Communist era, Britain attempted to discourage the use of opium in China, but this effectively promoted the use of morphine, heroin, and cocaine, further exacerbating the problem of addiction."
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Sv: Bør steroider kriminaliseres
« #209 : 24. mars 2012, 18:48 »
Dersom man hadde kriminalisert doping ville følgende antagelig skjedd:
Treningssenterene vil i samarbeid med antidoping norge og politi eller andre kunne doping teste sine medlemmer.
Blir de tatt blir de politianmedt og får bot av politiet, gjerne i samme størrelse som for fyllekjøring. (1 brutto mnds lønn).
Blir de tatt vil de kastes ut av treningsenteret og kan ikke trene på ett treningsenter igjen på så og så mange år. Akkurat som at du mister retten til å kjøre bil en periode om du blir tatt for fyllekjøring.

Blir dette satt i system vil dopere forsvinne fra treningssentre og trene på hjemmegymmer. Det er bare fint og flott. Ungdom vil slutte å se folk som er blitt muskelberg som 22 åringer der de trener. De vil få ett mer realistisk forhold til kropp og trening.

Bolere vil trekke til skjulte garage gymmer og blir ytterligere stigmatisert i befolkningen. Det er igjen fint og flott da færre unge vil ha lyst til å bli som dem.

Konsevensen av ett forbud blir således at færre unge under myndighetsalder vil komme i kontakt med dopere. Sansynligheten for at de vil begynne med doping vil da minske betraktelig.

Kriminalisering av dopingbruk vil gi færre førstegangsbrukere. Med ett riktig satt bøte nivå vil det også medføre at eksisterende brukere vil veie for og i mot. Flere vil da komme frem til at det ikke er verd risikoen.

I en ideel verden ville våre individuelle valg kun angått oss selv. Slik er det desverre ikke. Når noen doper seg påvirker det unge mennesker og gir dem ett kunstig høyt forventningsnivå til hva slags fysikk man kan oppnå og hvor fort man kan oppnå denne.

Når dere som bruker doping i dette forumet "trøkker" er dere med på å rekruttere nye brukere. Derfor bør deres bruk kriminaliseres. Slik at vi får færrest mulig nye brukere.

Det er langt viktigere enn deres "rett" til å misbruke tunge medisiner ment for mennesker med alvorlige sykdommer.

Lovgivning handler mye om å veie hensyn mot hverandre. I denne saken veies individets rett til selvbestemmelse mot det faktum at veldig mange unge mennesker i dag eksponeres for dopingmidler helt nede i 14 års alder.

Etter mitt syn bør hensynet til unge voksne og mindreåriges helse veie langt tyngre enn retten til å risikere egen helse i voksen alder.

Ergo, bruk bør kriminaliseres.

Helt uenig.

Hvorfor?

1) Treningssenterene kan teste folk... OK, dette foregår i dag, men allikevel er det mange hundre i disse senterene som doper seg. Hvordan går det an? Fordi det koster for mye å teste alle, og da går man på de som vises.. Noe som er et mindretall av brukerene.

2) Brukeren får en bot, så hva? Noen av stoffene har laaaang sporingstid, du kan ikke straffe noen for samme lovbrudd to ganger, så om de ikke måler konsentrasjoner fra måned til måned, har da brukeren et "vindu" på opptil 18 måneder å bruke på, før resultatet av "boten" er borte.

3) Brukerene er der ute på gymmene der det testes også.. Flesteparten av dem vil jeg tro. Iallefall i min by.

4) De forsvinner ikke uansett. Sosialiseringsnettverk er så langt mer en gymmet, og de vil vises på stranden, i byen, overalt.. Gymmet er bare en liten del av de unges tidsforbruk i livet.

5) Du fremstiller det som om bolere er vandrende tanks... De vises ikke! De ser ut som mannen i gata flesteparten av dem, og å da snakke om "smitteeffekten" blir feil i mine øyne, da inflytelsene unge utsettes for i dag er så mangt og mye mer en muskler.. hva med impulsene der dette kommer fra? Modeller? Klær? TV-serier? skal de kriminaliseres??

6) Individets rett.... Så og si ALLE nordmenn gjør et eller annet som er skadelig for dem selv. Skal de holdes ansvarlige for at andre gjør det samme?? Og hvor er alle likene?? Om bruken er så utstrakt som media og andre nå indikerer, så burde det dukket opp hopetalls beviser for disse skadene for leeeenge siden. Medisinene har eksistert uforandret i 50-60 år..

Noen tar en kamp mot AAS som om det var Heroin det var snakk om.. Og som jeg nevnte tidligere; Se hvor langt nark forbudet har ført frem. En ustanselig kamp mellom politiet og miljøet som vokser og vokser uansett hva som gjøres fra politiet.

Politiet måtte så bruke syke resurrsjer på en gruppe som ikke gjør noen markante utslag i samfunnet.. På bekostning av hva? Færre domte voldtektsmenn? Færre oppklarte drapssaker? Mindre innsats mot nark??

Jeg ser virkelig på ingen måte at det vil forandre noe med kriminalisering.. Tvert imot, unge som blir dratt mot de "skyggelagte" sidene av samfunnet får enda en ting som er "litt ulovlig" og litt "badass" å prøve ut..

Da mener jeg at tobakk, alkohol, snus, sukker, fett, paracet, formfett og alt annet kriminaliseres også... Og da; Gratulerer:) Endelig er Norge UDISKUTABELT den siste sovjetstaten...

Jeg koker egentlig ned denne "super anti aas" kampanjen til folk som er sjalu på de som lykkes... Bol eller ikke. Bol blir forklaringen på hvorfor de selv evt ikke klarer det, mens andre gjør det.

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!