Skrevet av Emne: Hvor sunt må man spise for å oppnå muskelvekst?  (Lest 6003 ganger)

Utlogget Roger - L

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Hei og god dag!
Jeg lurer på hvor sunt man må spise for å oppnå muskelvekst?
Jeg har aldri vært spesielt rutinert med hva jeg spiser, prøver bare å styre unna brus og sjokolade.
Men så leser jeg litt rundt, å ser standar sitat"du blir hva du spiser".

 hvordan ser ett dagsmålltid ut for en kroppsbygger?

Jeg har prøvd å bulke lenge, for jeg føler meg tynn,men føler også at resultatene etter ett par år med trening er minimale.
Jeg har ikke noe særlig fett på kroppen, kun nedre del av mage som er litt synelig under en tight t skjorte.

-Så spørsmålet er , hvor rutinert, hvor mye trening,hva drikker og spiser en kroppsbygger?
-Er det best og trene etter program, eller trene variert med rette sett og reps?
- Trenger alle like mye karbs-protein pr kg kroppsvekt, om man er tynn/tykk?
Smiley
Det enkle er ofte det beste

Utlogget moof

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

Dersom du ligger i kalorioverskudd, samma hvor du får kaloriene fra (så lenge du får i deg nok proteiner) og trener så vil det være nok for å bygge muskler.
Så kan man videre diskutere ang mettet fett kontra flerumettet fett, hva som inneholder mye mineraler og vitaminer osv for å kunne kalle det "sunt".

Utlogget Roger - L

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Okei, men hva er nok protein pr kg kroppsvekt?
Leser alt fra 1,5-2 til 3-4gram Huh
Er kjeks ett godt alternativ å spise? er jo 50kcal pr kjeks som oftest.

-Å forslag til sett og reps på øvelser, og evt hvor mange dager i uka burde man trene for muskelvekst?
Trener alle musklene to dager i uka nå, men redd dette blir litt for mye for kroppen min, siden jeg har vanskelig med å få 8-9timer søvn pr natt.
Det enkle er ofte det beste

Utlogget moof

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

2g vil holde, at noen store kroppsbyggere som også bruker forskjellige hjelpemidler får bedre resultater av så mye som 3-4g protein er noe du slipper å tenke på, dette gjelder ikke din kropp.

Kjeks er en god måte å få i seg nok kalorier på, da det er lett å spise mange av de og de inneholder mange kalorier per kjeks. I de fleste kjeks er det lite proteiner, så du trenger selvfølgelig andre gode proteinkilder.

Å trene alle musklene 2 ganger i uken er kjempefint, og ikke for mye for kroppen din. Spis nok, få i deg nok søvn og tren alle muskelgrupper 2 ganger i uken med progresjon enten i set/reps eller vekt for hver øvelse og det vil gi resultater. Teorien er simpel, praksis er noe annet. Lykke til!

Utlogget Roger - L

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Tusen takk for svar Cheesy
Det enkle er ofte det beste

Utlogget Olympic

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Gode tips! Men prøv å spis ren mat! Selv om du bulker.. Selv om det skal være et overskudd for å øke muskelmasse så anbefaler (jeg hvertfall) ren mat.. Hvorfor skal vi fråtse i "usunne" kalorier når vi kan få overskudd i "rene" kalorier Smiley ??

Selvfølgelig vanskeligere å få et overskudd i sunne kalorier, men det er uansett er smartere løsning, etter min mening.. Men alle har ulike meninger! Jeg selv kjører ofte f.eks 3 uker med 3-4 x 6-8 reps og øker til 10-12 i noen uker f.eks. Send meg personlig melding hvis du vil ha link til en side som setter opp en kostholdsplan billig Smiley

Hvertfall mine tips Smiley

Utlogget Gastång

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 174

Hadde jeg vært deg ville jeg valgt et program som man vet funker. Og følg det programmet slavisk. Ikke start å bytt ut øvelser. Ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt?

En stor fordel med å velge et ferdig oppsatt program er at progresjonen er lagt opp fra uke til uke. Man trenger ikke å fundere på hvilken vekt man skal velge hver økt og det tar (vanligvis) lenger tid før man stagnerer.

Jeg bestemte meg for to måneder siden å starte på et "kjent" program i stedet for å sette opp mitt eget. Og endelig etter årevis med periodisk trening begynner jeg å se resultater jeg er fornøyd med.
147,5 – 97,5 – 170 = 415

Treningslogg

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

"ren mat" og "skitten mat" er utdaterte begreper.

La meg utdype;

ALT du spiser vil ha en innvirkning på din over all HELSE. Spiser du f. eks. mye salt, herdet fett, mat med mye konserveringsmiddler osv osv vil du påvirke helsen din negativt og øke risikoen for livsstilssykdommer og kreft.

Og holde seg sunn og frisk og ha et langt liv er vel viktig for alle, heldigvis driter musklene dine i hvor sunn du er Tongue De bryr seg bare om en ting, det er energi og byggemateriale, altså proteiner og karbo/fett. Hva slags mat disse næringsstoffene kommer fra bryr ikke musklene seg om. Det eneste som vil ha noe å si for kroppskomposisjon (andel muskler og fett) er makrofordelingen din, altså hvor mye protein, karbo og fett du spiser iforhold til kalorinivået du ligger på. Du som bulker, trenger BARE å bry deg om å få i deg nok protein hver dag, det finnes ikke noe annet av mat som kan øke muskelveksten din ytterligere (jeg går utifra at du får dekket mikronæringsstoffbehovet ditt da selvfølgelig), hvor sunt du spiser vil som sagt ha betydning for helsen din men vil ikke øke muskelveksten din ytterligere.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget jonybones

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Jeg er uenig i g0trice sine meninger om at ren og skitten mat er utdaterte begreper.
Selvfølgelig er det noe i det at man ligger i overskudd av kalorier, men tenk deg.. du skal ligge i overskudd med kalorier - så spiser du fet mat, da legger du på deg mer fett enn hvis du hadde spist mat som er ren.

Samme når du skal deffe -> du deffer jo ikke med burgere og brus så lenge du ligger i kaloriunderskudd? Men samtidig får dekket behovet for prot ? Med tanke på det du la frem i innlegget kan det tolkes som om du mener dette..,, men tråden spør jo om bulking, ja man kan bulke med skitten mat som du kaller det, men blir jo en dobbelside som sagt, man deffer ikke med skitten mat Tongue Men er jo riktig som du sier, for muskelvekst er det akkurat det samme hva du får i deg så lenge man får i seg riktig mengde næring Tongue

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sitat
så spiser du fet mat, da legger du på deg mer fett enn hvis du hadde spist mat som er ren.
Dette er vel avkreftet? Folk på ekstrem lavkarbo ligger ofte veldig høyt på fett men raser likevel ned i vekt. Om det er helsemessig fornuftig skal jeg ikke si noe om men det er det inntak vs forbruk (av kalorier) som gjelder.

Vil også si meg uenig i at det ikke spiller noen rolle for musklene hvilke karbohydratkilder man velger. Glykogen (det karbohydratene gjøres om til i kroppen) lagres bl. a. i musklene og raske karbohydrater varer kortere og kan gi dårligere økter enn om man går for komplekse karbohydrater. Av personlig erfaring får jeg langt bedre økter og restitusjon om jeg har fylt på med grove kornprodukter, pasta, ris, havregrøt og grønnsaker enn med cola og boller Wink

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Hvor sunt må man spise for å oppnå muskelvekst?
« #10 : 29. april 2012, 01:37 »
Jeg skrev helt tydelig:

Sitat
Det eneste som vil ha noe å si for kroppskomposisjon (andel muskler og fett) er makrofordelingen din, altså hvor mye protein, karbo og fett du spiser iforhold til kalorinivået du ligger på

Deffer du så er det kun makrofordelingen din som avgjør om du går ned i fettprosent.

spiser du fet mat, da legger du på deg mer fett enn hvis du hadde spist mat som er ren.

Det er ikke sånn kroppen fungerer i det hele tatt, bare fordi fett i mat og kroppsfett er det samme er det ikke slik at når du spiser fett vil det legge seg på kroppen å gjøre deg feit. Du kan legge på deg fett av både proteiner, karbohydrater og fett, om det du spiser faktisk lagres i kroppen din som fett istedenfor å bli brukt som energi eller byggemateriale(protein) så må du spise mer kalorier en du forbrenner. Du legger ikke på deg mer fett av å spise fett istedenfor karbohydrater. Kroppen lagrer ikke matfett som kroppsfett direkte bare fordi det allerede er fett når det kommer inn i kroppen.

du deffer jo ikke med burgere og brus så lenge du ligger i kaloriunderskudd? Men samtidig får dekket behovet for prot

Du kan fint deffe med burgere og brus, så lenge du får i deg nok protein og næringsstoffer for å beholde muskelmassen. Du vil fortsatt kunne deffe uten å spise mye proteiner, men da vil du miste mye av muskelmassen i tilleg. Om du får i deg nok protein, og dekker alle næringstoffbehovene, kan du få i deg alle karbohydratene dine i form av brus, kaker, godteri og alt fettet ditt i form av pizza, burger, kebab uten at det vil skade deffen din. Såklart vil slik type mat være mer usunn for kroppen, og du øker risikoen for livstilssykdommer, kreft ++, men musklene og fettprosenten din vil gi hardt faen i det. Du må huske på at det er vi mennesker som har funnet opp navn på- og satt sammen maten vår, det er vi som har funnet opp ordet "kebab" og blandet sammen kjøttfarse og dressing med mye fett i, kroppen (altså andel muskler og fett) bryr seg jo selvfølgelig ikke om hva vi mennesker kaller maten vår eller hvordan den er satt sammen, den bryr seg bare om hva som er i maten, og i maten er det proteiner, karbohydrater, og fett. Rent sukker vil være mye mer usunt for kroppen en f. eks. brun ris, og herdet fett i burger vil være mye mer usunt for kroppen en f. eks. omega3 i fisk, men for musklene og fettprosenten din er det det samme. Hverken musklene eller kroppens evne til å lagre fett er sofistikerte nok til å kunne analysere et næringstoff og tenke "hmm.. er dette en usunn karbohydrat? da kan vi ikke forbrenne fett", de ser bare fett som fett og karbohydrater som karbohydrater, totalt uavhengig av hva slags mat disse næringsstoffene kommer fra.

Det du preker her er stort sett kostholdskunnskap fra 90-tallet, husk at det begynner å bli en stund siden, vi har kommet litt lengre en det Tongue
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Hvor sunt må man spise for å oppnå muskelvekst?
« #11 : 29. april 2012, 01:38 »
du trnger ikke å spise veldig sunt for å oppnå muskelvekst, men da må du også reine med enn del fett

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Hvor sunt må man spise for å oppnå muskelvekst?
« #12 : 29. april 2012, 01:45 »
Vil også si meg uenig i at det ikke spiller noen rolle for musklene hvilke karbohydratkilder man velger. Glykogen (det karbohydratene gjøres om til i kroppen) lagres bl. a. i musklene og raske karbohydrater varer kortere og kan gi dårligere økter enn om man går for komplekse karbohydrater. Av personlig erfaring får jeg langt bedre økter og restitusjon om jeg har fylt på med grove kornprodukter, pasta, ris, havregrøt og grønnsaker enn med cola og boller Wink

Dette handler jo strengt talt bare om blodsukker. Jeg også klarer ikke trene på morningen uten noe mat, og hvis jeg f. eks. downer en cola og stikker på gymmet så ville jeg følt meg ganske dårlig ganske fort selvom jeg jo får i meg karbohydrater Smiley Men det finnes masse folk som har null problem med å trene på lavt blodsukker.

Musklene vil alltid lagre inn glykogen om den har muligheten til det. Om du spiser raske karbohydrater kontra "trege" så vil den eneste forskjellen være at musklene lagrer inn glykogenet fortere. Det er det blant annet myten om "du må få i deg raske carbs etter trening" stammer fra, fordi raske karbohydrater fyller opp glykonlagrene mye fortere en "trege". Problemet men den teorien er jo at styrketrening alene umulig kan tømme glykonlagrene med mindre du spiser ingen eller veldig lite karbohydrater, og derfor eksisterer det ikke noe behov for å "fylle opp glykogenlagrene" etter trening.

Myter
Myter everywhere Tongue
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

shaunv

  • Gjest
hvis jeg f. eks. downer en cola og stikker på gymmet så ville jeg følt meg ganske dårlig ganske fort selvom jeg jo får i meg karbohydrater Smiley
Myter everywhere Tongue
Å down cola igjennom hele økten derimot! 8-)

Og til trådstarter: Jeg er et klassisk eksempel på en som har både pizza, hamburgere og pølser som regelmessig inntak, og ja musklene bygges da også.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Hvor sunt må man spise for å oppnå muskelvekst?
« #14 : 29. april 2012, 02:04 »
Jeg er uenig i g0trice sine meninger om at ren og skitten mat er utdaterte begreper.
Selvfølgelig er det noe i det at man ligger i overskudd av kalorier, men tenk deg.. du skal ligge i overskudd med kalorier - så spiser du fet mat, da legger du på deg mer fett enn hvis du hadde spist mat som er ren.

Samme når du skal deffe -> du deffer jo ikke med burgere og brus så lenge du ligger i kaloriunderskudd? Men samtidig får dekket behovet for prot ? Med tanke på det du la frem i innlegget kan det tolkes som om du mener dette..,, men tråden spør jo om bulking, ja man kan bulke med skitten mat som du kaller det, men blir jo en dobbelside som sagt, man deffer ikke med skitten mat Tongue Men er jo riktig som du sier, for muskelvekst er det akkurat det samme hva du får i deg så lenge man får i seg riktig mengde næring Tongue



Jeg trodde mange av 90talls mytene hadde blitt avkreftet nå. Tydeligvis ikke Smiley Her er det bare å lese, det ligger MYE informasjon på dette forumet..
"There Can Be Only One" - Bill K

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!