Skrevet av Emne: Den store knebøyteknikkevalueringstråden  (Lest 93161 ganger)

Utlogget Carl P.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 659
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 659

  • Nidarø SK.
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #45 : 24. april 2012, 23:26 »
Vanvittig teknisk fremgang du har hatt! Smiley Det at albuene spretter tilbake når det blir tyngre kan jo fort være at gamle vaner kommer tilbake når det blir tungt, og at det blir bedre når du får trent lengre med det. Blir kjekt å evt se deg i stevne Smiley

Takker Slux... Har jobbet BEINHARDT med teknikk den siste tiden! Smiley  Skal bli enda bedre! Hadde ikke blitt så bra uten mye bra tips fra folk her på forumet og folket i klubben! Smiley  Har prøvde en del forskjellig ting i bøy. Nå ser det endelig ut til at jeg har funnet noe som fungerer...
"For å styrke hjernen, må man først styrke musklene". - Montaigne

kontinuitet---kontinuitet---kontinuitet!

Stevneperser RAW

Bøy: 232,5kg
BP:  182,5kg
ML:   285kg

Totalt 700kg...

logg med video+bilder:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=106040.msg1602780;topicseen#new

Utlogget skalblisterk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #46 : 25. april 2012, 17:00 »
Skal toppen av hofteleddet være parallellt med kneleddet, eller skal hofteleddet være under? Mange filmer jeg ser og også av styrkeløftere, virker det som de bare går til parallell hvis ikke litt over av og til.

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #47 : 26. april 2012, 17:29 »
Skal toppen av hofteleddet være parallellt med kneleddet, eller skal hofteleddet være under? Mange filmer jeg ser og også av styrkeløftere, virker det som de bare går til parallell hvis ikke litt over av og til.
I IPF skal "knekken" i hofta være lavere enn toppen av kneleddet. Filmene du ser er nok av WPC-løftere. Der er reglene litt slappere og blir praktisert enda slappere. Disse står som regel veldig bredt og løfter med monolift slik at de slipper å gå ut med stangen. Men det kan også være at du har sett filmer fra en ganske ugunstig vinkel slik at de ser grunne ut, eller at det rett og slett har  vært underkjente løft.

Her er Ipf standarden Smiley


Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #48 : 29. april 2012, 22:29 »
Det er flott at det eksisterer en slik teknikkevalueringstråd, men den er litt absoluttistisk i måten den beskriver en bra "knebøy" på. Den beskriver ikke forskjellene på vektløfterbøy, nakkebøy, lavstang, draktbøy, IPF vs monolift-organisasjoner osv.

http://www.youtube.com/watch?v=wJzQgJlp08c#noexternalembed&feature=related

Mike Tuchscherers lavstangbøy er jo helt rå, både teknisk og i hvor mye vekt som løftes, men han bryter mange av reglene som er nevnt i denne tråden; han ser nedover, han har albuene bakover, han er fremoverlent osv.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #49 : 29. april 2012, 22:43 »
Helt klart - den teknikken jeg profeterer er jo typisk "europeisk" teknikk. I tillegg utelukker jeg alt av wpc fiksfakseri og slike ting. Det jeg tenker er at for en nybegynner (og de fleste) kan det være greit å ta det den europeiske måten, med høy stangplassering og relativt oppreist overkropp, selv om det kan være vel så effektivt med andre teknikker.

Har sett mye nybegynnere forsøke på lav stangplassering osv, og det ser ikke bra ut i det hele tatt. Før man har basic koordinasjon på plass blir det fort veldig tungt å holde spennet oppe i magen, i tillegg til å i det hele tatt tørre å ha stanga lavt på ryggen, uten å havne frempå tærne.

Mike Tuscherer er jo i eliten, med lav stangplassering, litt som at Konstantinovs er i eliten med høye hofter og krummet øvre rygg i markløft, uten at jeg ville anbefalt nnybegynnere å trene den stilen likevel.

Selv har jeg begynt å tilte overkroppen litt frem i det siste, og har god suksess med det Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #50 : 29. april 2012, 23:09 »
Regner med at de som løfter low bar gjør det for å løfte mer. Gjelder det for alle, bare for noen, eller er det en vanesak? Jeg løfter lowbar og kjennes mye tyngre ut når jeg kjører high bar en svært sjelde gang, men er kanskje bare en vane?

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #51 : 29. april 2012, 23:12 »
Tror det er en vanesak, men en løfter vel generelt mer i low bar da det rekrutterer med muskelgrupper, men på en annen side så trener jo et av verdens beste landslag med high-bar Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #52 : 29. april 2012, 23:47 »
Tror det er en vanesak, men en løfter vel generelt mer i low bar da det rekrutterer med muskelgrupper, men på en annen side så trener jo et av verdens beste landslag med high-bar Wink
Norge? trener de bare med high bar? men de konk vel med low bar?

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #53 : 29. april 2012, 23:51 »
Det er flott at det eksisterer en slik teknikkevalueringstråd, men den er litt absoluttistisk i måten den beskriver en bra "knebøy" på. Den beskriver ikke forskjellene på vektløfterbøy, nakkebøy, lavstang, draktbøy, IPF vs monolift-organisasjoner osv.
Tingene som er blitt kommentert i tråden her er jo ting som gjelder for alle typer knebøy. En bra knebøy har spenn i korsryggen, spenn i øvre rygg, knær-over-tær osv. Det gjelder for IPF, WPC og whatever.

Mike Tuchscherers lavstangbøy er jo helt rå, både teknisk og i hvor mye vekt som løftes, men han bryter mange av reglene som er nevnt i denne tråden; han ser nedover, han har albuene bakover, han er fremoverlent osv.
Hva baserer at han er teknisk rå på? På siste forsøket ser man at knærne faller innover og at vinkelen på ryggen forandrer seg på vei "out of the hole". Dette er ganske vanlige nybegynner feil.

Det at han er foroverlent er i seg selv ikke en teknisk feil. Da er man mer inne på stil framfor teknikk. Stil velger man utifra hvordan man er bygd og om man bruker drakt eller ikke. Det blir derfor veldig individuelt. Da snakker vi om valg som stangplassering, brede på stand og knevandring i hovedsak. Siden god teknikk er det som er mest hensiktsmessig for å løfte mest mulig kg kan man ikke si at en stil er bedre enn en annen siden dette vil variere fra person til person. Man må heller ta for seg de universelle tingene ved en god knebøy.

For å bruke meg selv og Gilberg (siden han er i vinden for tiden Tongue) som eksempel så har jeg nå en stil som jeg mener fungerer veldig bra. Gilberg har en stil som han mener er perfekt. Selv om vi legger til grunn at Gilbergs stil ER perfekt og at han ikke får et gram ekstra på å forandre noe, betyr ikke det at jeg burde legge om til samme stil. Jeg har rett og slett ikke magen til det og vil miste voldsomt med trykk i bunnposisjonen og vil derfor tape kg.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #54 : 30. april 2012, 00:10 »
To ting som regnes som "stygge" feil er inn med knær i bøy og rund rygg i mark, men du løfter vel mer disse "triksene". Ser spesielt vektløftere som ofte går inn med knærne når de reiser seg fra sitten.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #55 : 30. april 2012, 00:11 »
Jeg tenkte etter jeg hadde posta innlegget over at formuleringen om at teknikken hans var "rå" trolig var klønete skrevet.

Jeg vet ikke helt hva som er en "textbook" low bar squat, men de to første løftene var ikke langt unna det som er beskrevet i Rippetoes Starting Strength-bøker. Jeg sier ikke at Rippetoe-teknikken nødvendigvis er fasiten på hvordan en lavstangbøy skal utføres, men det er i det minste Rippetoe som har skrevet lengst om mest detaljert om lavstangbøy, ut fra det jeg kjenner til.

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #56 : 30. april 2012, 00:55 »
To ting som regnes som "stygge" feil er inn med knær i bøy og rund rygg i mark, men du løfter vel mer disse "triksene". Ser spesielt vektløftere som ofte går inn med knærne når de reiser seg fra sitten.
Å la knærne falle innover i knebøy gjør at du "forlenger" lårbeinet, noe som igjen fører til at du må lengre frem med knærne og/eller lengre bak med hoftene. Det gjør ryggen og/eller knærne mer utsatt og du taper kg.

Jeg vet ikke helt hva som er en "textbook" low bar squat, men de to første løftene var ikke langt unna det som er beskrevet i Rippetoes Starting Strength-bøker. Jeg sier ikke at Rippetoe-teknikken nødvendigvis er fasiten på hvordan en lavstangbøy skal utføres, men det er i det minste Rippetoe som har skrevet lengst om mest detaljert om lavstangbøy, ut fra det jeg kjenner til.
Du trenger ikke tilnærme deg lowbar på noen annen måte enn vanlig knebøy. Fallgruvene er akkurat de samme. Les hvordan knebøy skal utføres og gjør det samme med lav stangplassering. Stilen vil justere seg selv siden man må justere for balanse.

Med tanke på "textbook" så er nok dette det nærmeste jeg har sett.
http://www.youtube.com/watch?v=-2980eeqv_c#noexternalembed&feature=endscreen&NR=1

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #57 : 30. april 2012, 01:01 »
Ditt resonement ang inn med knær er logisk, men tror ikke folk går inn med knærne hvis det blir tyngre. Et eller annet tjener du nok på det, men jeg vet ikke hva.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #58 : 30. april 2012, 02:42 »
Ditt resonement ang inn med knær er logisk, men tror ikke folk går inn med knærne hvis det blir tyngre. Et eller annet tjener du nok på det, men jeg vet ikke hva.

Det er nok kompensasjon for svakhet i en muskelgruppe, mulig adduktorene, rumpen eller hamstrings om man tenker at det er adduktorene som jobber med innoverføring og motvirking av utoverføring, runpen chiller med abduksjon (spesielt glut. medius kan være et problem) og at hamstrings bl.a. dreier leggen innover og spenner knekapselen.

Kan også bare være en teknisk glipp, eller generell stramhet / oppspent. Merker også mange som sliter med problemer med prikking i armene, eller dårlig kontroll på stangen i low-bar / knebøy generelt bare har noen sinnsvake triggerpunkt som trenger utarbeiding.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #59 : 30. april 2012, 08:14 »
Ditt resonement ang inn med knær er logisk, men tror ikke folk går inn med knærne hvis det blir tyngre. Et eller annet tjener du nok på det, men jeg vet ikke hva.

Ditt resonoment er ulogisk, om det skal være hensiktsmessig å gå inn med knærne bare fordi folk gjør det når det blir veldig tungt kan vi like gjerne be en nybegynner om å løfte alt for tungt, så kopiere stilen.






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!