Skrevet av Emne: RYP kun med basisøvelser  (Lest 9930 ganger)

Utlogget karik2

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

RYP kun med basisøvelser
« : 27. april 2012, 11:53 »
Hei.

Jeg har trent litt av og på de siste 4 årene og har tidligere gått på RYP som jeg har fulgt til punkt og prikke. Nå tenkte jeg at jeg skulle prøve igjen, men i tiden siden sist har jeg fått en forkjærlighet for basisøvelser og har dermed brukt kun basisøvelser i oppsettet. Jeg har med andre ord byttet ut alle øvelser utenom knebøy.

Oppsettet mitt er som følger
Knebøy
Benkpress
Markløft
Millitærpress
Stående roing

Jeg kan ekstremt lite om teori, og har kun trent det jeg har likt å trene til nå. Derfor tenkte jeg det kunne være lurt å få litt tilbakemelding på oppsettet. Det jeg lurer på er om det er fare for overtrening av enkelte muskler pga. alle endringene jeg har gjort, og vil dette oppsettet føre til et dårligere resultat en det opprinnelige oppsettet?

Håper på svar Smiley

Utlogget sviske62

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 476
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 476

Sv: RYP kun med basisøvelser
« #1 : 27. april 2012, 14:26 »
jeg synes opplegget ditt ser greit ut. regner med du har planer om å trene dette 3 ganger i uken? da ville jeg ikke trent tungt hver økt, men eks mandag tung, onsdag lett, torsdag medium/tung.

Du kan også trene varianter av øvelsene, slik at programmet ser eks slik ut:
mandag:
Knebøy
Benkpress med stopp
Strak markløft
Militærpress
Roing med stang

Onsdag:
Knebøy med stopp
Benkpress
markløft på klosser
militærpress
chins

Fredag:
Knebøy
Smal benkpress
markløft
militærpress
roing med stang

Har du noe opplegg på progresjon? hvor mange reps/sett du skal ta, og hvor mye du skal øke?

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: RYP kun med basisøvelser
« #2 : 27. april 2012, 14:29 »
jeg synes opplegget ditt ser greit ut. regner med du har planer om å trene dette 3 ganger i uken? da ville jeg ikke trent tungt hver økt, men eks mandag tung, onsdag lett, torsdag medium/tung.

Du kan også trene varianter av øvelsene, slik at programmet ser eks slik ut:
mandag:
Knebøy
Benkpress med stopp
Strak markløft
Militærpress
Roing med stang

Onsdag:
Knebøy med stopp
Benkpress
markløft på klosser
militærpress
chins

Fredag:
Knebøy
Smal benkpress
markløft
militærpress
roing med stang

Har du noe opplegg på progresjon? hvor mange reps/sett du skal ta, og hvor mye du skal øke?

Støtter nok denne. Det er viktig å kjøre litt knebøy med stopp og slike varianter av øvelser.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: RYP kun med basisøvelser
« #3 : 27. april 2012, 14:33 »
Trådstarter har vel intensjoner om å bruke disse øvelsene som utgangspunkt for RYP. Da er vel løpet med reps, sett og progresjon rimelig klart så fort han får testet 10 rm for øvelsene.

Dette kan være en like så god ide som det opprinnelige oppsettet til TN, men det vil også bli brutalt tungt etter hvert.. Men det gjelder jo forøvrig det opprinnelige RYP også!

Har du lyst har du lov!

Det kan være en god ide dette her, så lenge du klarer å presse deg til å "fullføre" hver økt med tilstrekkelig intensitet. Litt kjedelig hvis roinga aldri skal bli bra fordi du er utkjørt på grunn av alle andre øvelsene. Samtidig så er det kanskje greit at roinga ikke blir optimal så lenge du får skikkelig fokus påmarkløft.

Jeg ville ha prøvd det! Det ser mer og mer fornuftig ut jp lengre jeg ser på det!  Smiley
Lag deg en logg så folk kan se hvordan det går!

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: RYP kun med basisøvelser
« #4 : 27. april 2012, 14:35 »
Støtter nok denne. Det er viktig å kjøre litt knebøy med stopp og slike varianter av øvelser.

Dette er jeg enig i, men hvis trådstarter er ute etter noe ala RYP kommer han relativt langt unna hvis bøy med stopp etc skal implementeres.
Dette er kanskje noe Amadon kan svare bedre på men er ikke øvelser med stopp mere egnet for viderekomne utøvere og/eller i styrkeløftsammenheng?

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: RYP kun med basisøvelser
« #5 : 27. april 2012, 14:57 »
Dette er jeg enig i, men hvis trådstarter er ute etter noe ala RYP kommer han relativt langt unna hvis bøy med stopp etc skal implementeres.
Dette er kanskje noe Amadon kan svare bedre på men er ikke øvelser med stopp mere egnet for viderekomne utøvere og/eller i styrkeløftsammenheng?

Jeg er enig i hva du sier, men knebøy med stopp eller uten, det bygger på lik linje de samme musklene/styrkene. Stoppen kan faktisk gjøre en god margin om du ønsker større og sterkere lår. Skal du få muskler, må du bli sterkere. Hvis du er ren utøver, er det beste å trene baseøvelsene; slik som trådstarter også sier at han vil.

Poenget mitt, er at markløft fra kloss, er for eksempel en god øvelse for å øke styrke i øvelsen. Noe som gjør at man bli sterkere i hovedøvelsen, derav mer muskler. Jeg vil også legge til at andre varianter som stopp på boks, sakte bøy, og slikt, er øvelser som utgjør gode ting i hovedøvelsene. Kan gi et eksempel. Benkpress med strikk, er en veldig god øvelsene, for å øke i selveste benkpress-styrken. Strikkene gjør slik at du blir sterkere mot toppen av løftet.

Egentlig er det jo bare de vanlige øvelsene, men på en tyngre måte.

Kan bruke Aasen til eksempel her

http://www.youtube.com/watch?v=rbTMRiGxMuM#noexternalembed
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: RYP kun med basisøvelser
« #6 : 27. april 2012, 15:47 »
Jeg er enig i hva du sier, men knebøy med stopp eller uten, det bygger på lik linje de samme musklene/styrkene. Stoppen kan faktisk gjøre en god margin om du ønsker større og sterkere lår. Skal du få muskler, må du bli sterkere. Hvis du er ren utøver, er det beste å trene baseøvelsene; slik som trådstarter også sier at han vil.

Poenget mitt, er at markløft fra kloss, er for eksempel en god øvelse for å øke styrke i øvelsen. Noe som gjør at man bli sterkere i hovedøvelsen, derav mer muskler. Jeg vil også legge til at andre varianter som stopp på boks, sakte bøy, og slikt, er øvelser som utgjør gode ting i hovedøvelsene. Kan gi et eksempel. Benkpress med strikk, er en veldig god øvelsene, for å øke i selveste benkpress-styrken. Strikkene gjør slik at du blir sterkere mot toppen av løftet.

Egentlig er det jo bare de vanlige øvelsene, men på en tyngre måte.

Kan bruke Aasen til eksempel her

http://www.youtube.com/watch?v=rbTMRiGxMuM#noexternalembed

Jeg ville personlig ha gått for det samme som du sier, da jeg etter mening er mere viderekommen enn nybegynner!  biggrin

Det var vel mere som "keep it simple, stupid" jeg tenkte. Hvorfor gjøre noe vanskeligere enn hva det er når man egentlig kan gjøre det veldig enkelt. For mange nybegynnere er det en mer en stor nok utfordring bare det å bøye 90grader og samtidig kunne presse seg til man kjenner fysisk ubehag, og ikke bare tar knebøy som en kondisøvelse.

Kort sagt vi er enig! Det hele kommer vel an på utgangspunktet og hvordan man skal definere trådstarters utgangspunkt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!