Skrevet av Emne: Skuldersmerter  (Lest 12363 ganger)

Utlogget Hartson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 42

Skuldersmerter
« : 12. mars 2012, 17:17 »
Det finnes sikkert flere tråder om samme tema, men jeg orker ikke søke forumet Smiley

Jeg har trent styrke gjennom noen år, og har flere ganger kjent smerter i høyre skulder. Det har dog "gått over av seg selv" når jeg har roet ned litt på treningen (spesielt "ekstrembelastning" av skulder).

Denne gangen gikk det ikke over, jeg har veldig vondt i skulderen når jeg kjører bryst og skulderøvelser, benkpress med litt belastning har blitt så og si umulig. Jeg dro derfor til legen i dag for å høre hva han hadde og si, som ventet kunne ikke han konkludere med noe sikkert. Legen sier at skulderen er overbelastet og at det sannsynligvis er en liten betennelse. Jeg husker ikke ekstakt hva han sa, men det var noe om slitasje på et ledd i skulderen (det er nemlig et punkt på skulderen som er veldig ømt). Han sier at jeg må droppe den verste belastningen av skulderen, og at jeg i stedet må fokusere på øvelser som "holder skulderen varm". Da vil det gå over om 2-3 måneder, HUFF!

Noen som har vært borti det samme? Tok det så  forbannet lang tid før dere kunne trene normalt?

 Huh

Utlogget Hartson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 42

Sv: Skuldersmerter
« #1 : 17. januar 2013, 14:22 »
Svar til meg selv ?
Jeg oppsøkte etter hvert naprapat for å bli kvitt plagene, hun kunne ikke si noe eksakt om hva som plagde meg men mente det var muskelknuter/triggerpunkt. Jeg plagdes en del med nummenheten i fingrene og hun klarte å behandle dette, men skulderen ble ikke bedre. Hun oppfordret meg også til og ikke å belaste skulderen under behandlingsperioden. Til en pris av 530 kr timen ser jeg i ettertid at dette var ”bortkastede penger”.

Ble til slutt tipset om Bendik Johannessen ved muskelskjelett klinikken. Fantastisk fyr på alle måter, han mente at problemet var leddbåndene i skulderen.  Etter en behandlingsperiode hos han er jeg nå helt frisk, og kan trene normalt uten smerter for første gang på ett år. Anbefaler Bendik på det varmeste.

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Skuldersmerter
« #2 : 17. januar 2013, 14:40 »
Hva bestod behandlingen hos Bendik av ?
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget echris

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

Sv: Skuldersmerter
« #3 : 18. januar 2013, 13:46 »
Jeg har samme smerte i venstre skulder som kommer og går, alt etter belastning. Har hatt det siden militæret. Har selv hatt 10 timer+ hos både kiropraktor og naprapat uten noe hell.

Jeg er veldig interessert i hva slags behandling du fikk og prisen på dette Smiley

Utlogget Stuffed

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 820
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 820

  • Hardt kjør til vi dør!
Sv: Skuldersmerter
« #4 : 28. januar 2013, 08:20 »
Jeg har samme smerte i venstre skulder som kommer og går, alt etter belastning. Har hatt det siden militæret. Har selv hatt 10 timer+ hos både kiropraktor og naprapat uten noe hell.

Jeg er veldig interessert i hva slags behandling du fikk og prisen på dette Smiley

+1, samme problem i 6-7 år her...
Veien til storhet er mange, du må bare finne den som passer deg best!

Treningslogg!

Utlogget Hartson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 42

Sv: Skuldersmerter
« #5 : 31. juli 2014, 09:57 »
Nok et svar til meg selv :-)

Disse skulderplagene mine ble en "never ending story" for min del, de kom tilbake igjen gang på gang og jeg fikk kun trent normalt i korte perioder. Jeg fikk kontakt med en fysio ved Nardo fysioterapi (Steffen Selnes) som undersøkte meg grundig, han fant ut at jeg hadde "kalkskulder" (overbelastning på de senene som støtter opp skulderkula i skulderleddet - for min del supraspinatus).

Har aldri opplevd å ha blitt så effektivt behandlet noen gang. Han behandlet meg med trykkbølgeapparat (vondt men effektivt!) kombinert med at jeg gjorde denne øvelsen:

http://www.building-muscle101.com/images/rotator-cuff-exercise-1.gif

Øvelsen ble utført så jeg klarte 15 reps på fire sett. Telte tre sekunder opp og tre sekunder ned. Tok under en måned så var jeg helt fin i skulderen som jeg hadde vært plaget med i flere år.

Selnes har desverre flyttet fra Trondheim, men læremesteren hans jobber vistnok på Ranheim fysio.

Utlogget Lene88

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

Sv: Skuldersmerter
« #6 : 31. juli 2014, 10:33 »
Har selv hatt problemer med skulderplager lang lang tid.. 5+ år.

Det som her hjulpet meg er:
- Rotatorcuff øvelser bland annet den som Hartson nevner
- Øvd opp rørligheten i overkroppen
- Tilskudd av Litozin og omega3

Utlogget Hartson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 42

Sv: Skuldersmerter
« #7 : 31. juli 2014, 14:47 »
Ser nå at øvelsen jeg tok ikke er lik den jeg linket til, min ble utført med strak arm, og maks 45 grader Smiley


Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Skuldersmerter
« #8 : 03. august 2014, 17:02 »
Disse problemene lar seg ikke løse av triggerpoint massasje eller lignende, som jeg regner med at Bendik utførte på deg.

Hva kreves av en sunn skulder?

Overarmshodet (humeral head) stabilisert i glenoid fossa (socket) under bevegelse. That's it.

Hvordan oppnår man dette?

* Rotator cuff som både er sterk OG mobil nok til å sentrere humeri i GF under bevegelse.
* Skulderblad som følger armens bevegelse.
* Adekvat mobilitet i RC. I praksis betyr dette adekvat lengde på subscapularis, infrasp./teres minor, og supraspinatus.
* Muskler koblet mellom overarmsbeinet og skulderbladet kan ikke være for stramme, da disse har potensiale for å dra humeri oppover i GF og der igjen føre til impingement og slitasje.

Vanlige problemer:
Svak/inaktiv rotator cuff: Vil ikke klare å HOLDE overarmshodet i socket under bevegelse: Impingement, artrose, osv er resultatet.
* Du bør ha MINST 8 rep på 10% av 1rm på intern rotasjon (subscapularis), og 75% av dette i ekstern rotasjon (infra/teres m)
Eks: 140 i benken, 8 rep på 14 kg minimum i intern rotasjon, 10,5kg i ekstern. Rundt det samme i lateral raises (supraspinatus)

Ustabilt skulderblad:
* Serratus anterior/nedre trapz MÅ være sterke nok til å holde scapula låst posteriøst og abdusert under fleksjon av skulder: Oversatt betyr dette at scapula IKKE skal gå opp(bakover) under f.eks militærpress, men brette seg ned og rundt brystkassen (thorax) - Vanlig problem er altså at denne muskelen ikke klarer å holde scapula i riktig posisjon, og skulderbladet vil rotere i motsatt retning av armens bevegelse=impingement/slitasje/bursitt osv

Dårlig mobilitet i skulderledd: En eller flere muskler er ikke lange nok til å utføre den gitte bevegelsen.
*I min erfaring, bør man klarer å løfte armen cirka 5-10 cm bak ryggen uten assistanse (intern rotasjon, som begrenses av eksterne rotatorer (teres m/infraspinatus)
*Cirka 150-160 graders ekstern rotasjon, som bregrenses av intern rotator (subscapularis)
* Har dessverre ikke funnet noe spesifikk måte å måle mobilitet i supraspiantus på, men den forårsaker som regel ikke særlig problemer heller, i min erfaring.

Stramme synergister: En eller flere muskler koblet mellom humeri og scapula er for stramme, og desentrerer (er det et ord?) humerus i GF.
Strekk/foamroll: Biceps (korte og lange hodet), triceps (kun lange hodet), coracobrachialis, deltoids, latissimus dorsi, og teres MAJOR (ikke minor). Alle disse kan lage krøll om de er for stramme. Triggerpoint massasje, foam rolling og stretching vil hjelpe.

Alt i alt, så er det kun ett mål: at humerus holdes SENTRERT i glenoid fossa under bevegelse.

Jeg bor i Oslo, så det er bare å sende PM om noen ønsker en time.

Utlogget Hartson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 42

Sv: Skuldersmerter
« #9 : 30. november 2015, 13:05 »
Løfter opp denne tråden igjen Smiley

Siterer mitt eget innlegg lenger opp da jeg er tilbake der jeg var:

"Disse skulderplagene mine ble en "never ending story" for min del, de kom tilbake igjen gang på gang og jeg fikk kun trent normalt i korte perioder. Jeg fikk kontakt med en fysio ved Nardo fysioterapi (Steffen Selnes) som undersøkte meg grundig, han fant ut at jeg hadde "kalkskulder" (overbelastning på de senene som støtter opp skulderkula i skulderleddet - for min del supraspinatus)."

Sliter med de samme plagene nå. Kjenner kroppen min såpass godt at jeg regner med at årsaken til at jeg igjen har vondt er det samme. Oppsøkte en naprapat her i byen som skal være meget god på skulderplager. Han trodde ikke noe særlig på min selvdiagnostisering og mente at vi måtte jobbe med bevegeligheten i skulder. Ekstremt smertefull behandling, men effekten kan jeg ikke skryte mye av. Bevegeligheten ble kanskje bedre, men smertene er de samme.

Noen sa en gang om kiropraktorer at "de har kun hammer og ser kun spiker", kan man si det samme om naprapaten også?

Vurderer en fysio i Trondheim som kan tilby trykkbølgebehandling. Tips?

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Skuldersmerter
« #10 : 14. desember 2015, 00:11 »
Trykkbølgebehandling vil ikke gjøre noe for skaden din. Snakk om hammer og spiker...
Opplever personlig ofte at kiropraktorer har flere verktøy enn naprapater og fysioterapeuter.

Gjør deg selv en tjeneste og lær korrekt scapulær bevegelse og hvordan man trener rotatorcuff på riktig måte.

Utlogget Moztax

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Skuldersmerter
« #11 : 31. juli 2017, 19:56 »
Hei! Jeg hadde en trening hvor jeg trente hele overkroppen, og eneste jeg trente av skulder var sidehev. 2 sett med 15 repetisjoner. Etterpå gikk jeg og fikk plutselig en smerte og et klikk som gjorde at armen min falt ned til siden og var vanskelig å holde oppe. Etter ca ett minutt gikk det litt bedre og smerten ble ikke merket før jeg bevegde armen framover og rundt. Smerten minnet veldig om strekk men tenkte det kunne være senebetennelse. Likevel ser ikke området betent ut i det hele tatt. Kjennes i tillegg helt vanlig å ta på og gjør ikke vondt. Neon som vet hva dette kan være?

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Skuldersmerter
« #12 : 05. august 2017, 20:36 »
Du har nok fått en smell i supraspinatus. Muligens en liten skade, men dette gror som regel ved riktig opptrening. Hovedproblemet er derimot feil skulderbladbevegelse ved sideheven, da skulderbladet må rotere OPP og ikke NED. Dette må adresseres. Ikke noe enkel øvelse å gi deg her, ettersom såpass få terapeuter er gode på skulderbladene. Du får lese deg opp, f.eks her.

https://treningogrehab.no/permanently-resolve-scapular-dyskinesis/

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!