Skrevet av Emne: jente trenger hjelp til å sette opp treningsprogram ++  (Lest 1589 ganger)

Utlogget hehelene

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Heihei:)

Har begynt å trene og har forandret kostholdet endel. Spiste før masse usunn mat, og brus stort sett hver dag. Holder meg unna alt av brus og godteri og prøver å spise mest mulig sunn mat med nøkkelhullmerke.

Prøver å trene mellom 3-4 dager i uken, da jogger jeg på tredemølle 20-40 minutter først også styrke etterpå. Problemet er at jeg ikke føler at jeg har helt kontroll på styrkebiten, er redd for å dumme meg ut å gjøre feil øvelser, eller ikke få til osv. Spesielt i "boleavdelinga", siden jeg helst gjør knebøy bare med stanga f.eks (har et vondt kne, så må være forsiktig)

Jeg vil få bort overflødig fett, spesielt på magen og få synlige muskler. Jeg er 173 cm høy og veier ca 66 kg..

Noen som har noen tips til meg? Burde jeg dele opp treningen slik at jeg jogger en dag og styrke en dag? Og er det best å jogge intervaller eller langkjør? Trenger jeg å bruke noe slags form for kosttilskudd? oog sist men ikke minst trenger jeg hjelp til å sette opp et treningsprogram. Til nå gjør jeg egentlig bare noen øvelser jeg får til uten å ha noe program jeg følger eller noe..

Håper på litt hjelp:D

Utlogget Si94

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Hei! Smiley

Det jeg først og fremst ville gjort var å bytte ut joggingen før styrkeøktene med intervaller. Helst 4*4, siden det er den letteste intervallmetoden å følge og har vist seg å gi best resultater. Dette gir mye høyere fettforbrenning enn det en joggetur på lav intensitet vil gi. 4*4 er 4 minutter med jogg/løping på 85-90 % av makspuls, etterfulgt av 3 minutter på lav intensitet (70%). Kanskje du burde lage en 5 % helning på tredemølla i tillegg, viss du sliter med et vondt kne. Det gjør at høy intensitet er lettere å oppnå, pluss lavere belastning på kneet. Jeg vet at dette er lettere sagt enn gjort, men hvis du vil ha resultater burde du virkelig prøve det. Det gir deg mer overskudd, utrolig mye bedre kondisjon og best tenkelig fettforbrenning (med små forbehold).

Når det gjelder styrkeopplegg ville jeg heller spurt den lokale, personlige veilederen på treningsstudio til å hjelpe deg med å sette opp ett passende styrkeprogram, siden dette er vanskelig for mennesker på en data langt unna deg, uansett hva de selv måtte mene. Kanskje det finnes saltimer med gode instruktører der du bor også? Flott at du har tatt til deg knebøy forresten, kjempeøvelse som få jenter benytter seg av!
Lykke til  Grin

Utlogget hehelene

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Tusen takk for hjelpa:) har løpt 4*4 intervaller to ganger nå, mye morsommere enn å bare jogge. Brukte 50 og noe minutter på det, har aldri holdt på så lenge før på tredemølle, løp nesten ei mil:D:D

Vurderer å skaffe meg et par PT timer for å få hjelp til å sette opp et styrkeprogram, spesielt siden kneet er litt fucked up. Tror jeg har strekt en muskel over lysken også nå, er jo bare elendighet på venstrebenet:P

Når motorsykkelsesongen starter opp igjen skal jeg begynne på saltimer(da kan jeg kjøre dit selv, bor et stykke unna så nå trener jeg alltid om morgenen eller rett etter skolen)

Knebøy og bulgarsk utfall er favorittøvelsene mine:D

meen burde jeg begynne å ta noe kosttilskudd?

Utlogget Si94

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Fantastisk  Grin Kjøre 4*4 på tredemølle er like tungt psykisk som fysisk. Stor respekt å bare gå på tredemølla å gjøre det, det er sånn du får resultater!
Veldig fornuftig å spørre en PT som forhåpentligvis har nok peiling til å sette opp et hensiktsmessig program for deg.

Når det gjelder kosttilskudd er jeg av den oppfatning at det koster mye mer enn det smaker. Spis proteinrik mat og få i deg sunne fettsyrer, så trenger du ikke kosttilskudd. Få i deg omega-3 enten gjennom fisk eller tran hvis fisk er uaktuelt. Nøtter, grønnsaker, frukt og proteinrik mat er tingen!

Lykke til videre! ALDRI gi opp  Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!