Skrevet av Emne: Spør naprapaten!  (Lest 103419 ganger)

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Spør naprapaten!
« : 16. mars 2012, 10:17 »
Treningsforum er et velbrukt forum, og man ser at litt for mange sliter med skader. Har i en tid prøvd å svare flest mulig på de trådene de selv har laget, men ser fordelen med at de som vil ha et svar fra en Naprapat kan spørre meg her.
Viktig å få frem at dette ikke er for å "konkurrere" med FysioPatrik. Naprapater og Fysioterapeuter er gode kollegaer, naprapater er dyktige på det de gjør og fysioterapeuter er dyktige på sitt felt!

Jeg og min kollega driver Din Naprapat og Helseklinikk, en kjede som har tilholdssted i Trondheim, Kristiansund, Haugesund, Karmøy og Ølen. På alle våre klinikker har vi naprapater som har fordypning innen idrettsmedisin.
 
Selv har jeg bred erfaring innen styrketrening, kampsport, fotball, tennis samt diverse ekstremsporten.
Mener selv at for å kunne instruere og veilede folk innen trening og idrett, må man selv være aktiv eller iallefall ha erfaring innen idretten.

Husk at svaret dere får er ingen fasit svar. På et forum kan man ikke undersøke noen, men man tar bare i betraktning det personen skriver. Så prøv å forklar smerten og lokalisasjonen best mulig, så skal jeg gjør mitt beste for å vurdere hva som er galt.
Naprapatien handler om det å finne årsaken til lidelse, og det er vanskelig her. Men for å øke forutseningene så prøv å svar på desse 3 spørsmålene i innleggene deres:
- Hvor smerter det?
- Hvordan oppsto smerten første gang?
- Når smerter det?


Funksjonelle problemer (som er den absolutt vanligste årsaken til skader) kommer jeg til å tipse om. Dvs, hva du bør trene mer av for å forhindre skaden. Men det er vanskelig for meg å vite om du er sterk i de musklene eller ikke.

NYHET: Vi har nå opprettet en "Spør Naprapaten" side. Så personen som ikke bruker Treningsforum også kan få svar på det de lurer på.

Mvh

Din Naprapat

Lik oss gjerne på facebook : http://www.facebook.com/DinNaprapatOgHelseklinikk

Utlogget Magnb

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 88

Sv: Spør naprapaten!
« #1 : 16. mars 2012, 11:35 »
Hei!

Starter med et enkelt spørsmål: hva er egentlig forskjellen på en naprapat og en kiropraktor eller fysiotarapaut?

Hvis man feks sliter med litt muskelknuter osv i ryggen, som ikke gjør særlig vondt, men man føler dem likevel under trening osv, hvem går man til da? Naprapat eller kiropraktor/Fysio?

Utlogget Henrik Aukland

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 205

  • #Winning
Sv: Spør naprapaten!
« #2 : 16. mars 2012, 11:54 »
Har en rekke spørsmål til deg, og forventer selvfølgelig ikke et perfekt svar, men kjører på.

starter med det som gjør minst vondt først.

legger med et bilde her: http://resource.nhi.no/resource/3359-21-humerus-og-ulna.jpg?size=800

- mellom radius og humerus( albueleddet ) , så kan jeg på venstre arm, lage knekkelyd til enhver tid, mens på høyre arm, så kan jeg få til et ordentlig knekk i ny og ne. det gjør ikke vondt, men er jo litt rart.

- øvre rygg: mellom nedre rygg og nakke, så har jeg hatt låsninger nå i veldig lang tid, de sitter dønn fast sammen. Problemet her er at veldig ofte når jeg strekker meg opp litt mer en ekstra, så kommer det oftest spisse, små knekk. Dette er med å gjøre et ubehag, og er den som gjør vondt for meg.

Bryst: Brystproblemet mitt ligger connected akkurat samme plass som øvre ryggproblemet mitt ligger. Dette er hovedproblemet på kroppen min. Her blir det av og til stramt, noe som gjør at det strammer seg opp og jeg må presse for å knekke det løst, i tillegg, så når jeg trykker inn på brystet mitt, så merker jeg slags rusk som er der. Min kiropraktor sier at han kan minske smerten men ikke knekket det sies at skjelettet mitt har presset seg litt utover, som har skapt en liten rift i brystet, det som skaper problemet.

Skuldre: når jeg løfter opp armene, så kommer det et stort knekk i hver skulder, hver eneste gang. Som om skulderen sitter for løst eller noe.

P.S Alle smertene har blitt mye mindre etter besøk av både kiropraktor og akupunktur, men veldig interessert i å høre fra en en type metode, som jeg har aldri prøvd før.

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #3 : 16. mars 2012, 12:12 »
Hei!

Starter med et enkelt spørsmål: hva er egentlig forskjellen på en naprapat og en fysiotarapaut?

Hvis man feks sliter med litt muskelknuter osv i ryggen, som ikke gjør særlig vondt, men man føler dem likevel under trening osv, hvem går man til da? Naprapat eller Fysio?
Ja, jeg regnet med at det skulle komme, så jeg får starte med det:)
Tar man en helt vanlig naprapat og en helt vanlig fysioterapeut (uten noen form for videreutdannelse) så er den store forskjellen at fysioterapeuter jobber først og fremst med muskulær behandling og da rehabilitering. Naprapater kombinerer forskjellige behandlingsmetoder som manipulasjon, leddmobilisering, Tp-behandling, trening mm, for å korrigere lidelser i muskulatur, ledd, bindevev og nervesystem.
Så mykdelsbehandlingen til både naprapater og fysioterapeuter er forholdsvis lik, men naprapater jobber med m.a ledd i tillegg.
Skal man sammenligne en naprapat med noe, så er det i så fall manuell terapeut. En annen betegnelse på naprapati er spesialister innen manuell terapi.

For å ta kiropraktorer i samme slengen så er det først og fremst leddbehandling. Som regel lite muskulær beh. Dette vil ikke si at det ikke hjelper for muskler også, for det gjør det så absolutt. De bruker som oss naprapater mye manipulasjon (leddbeh), noe som er svært effektivt.

Mvh

Din Naprapat.
www.dnhk.no

Utlogget peinar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: Spør naprapaten!
« #4 : 16. mars 2012, 12:18 »
Har beinhinnebetennelse i begge legger.

Sykdomshistorie:
Oppsto første gang i 12-13 års alderen. M.a.o for 20 år sidan.
Løping på hardt underlag er totalt uaktuelt for meg, men det funker å spele fotball etc der bevegelsane er litt forskjellig. Men det er vondt etterpå.
Støt mot leggbeinet er vondt, feks om man er uheldig og sparker i et bordbein eller blir sparka i fotball.

Tidligere behandling:
Har prøvd med spesialtilpassa innleggsåler, men det gav ingen merkbar effekt.
Var med fysio i forbindelse med ei skulderskada og han anbefalte legghev. Har ikkje følgt opp dette i særlig grad.

Styrke:
3x15 reps på en fotslegghev med ca 1 min pause er tungt.

Annen info: 90 kg, 1.87, fettprosent 12-15%, overpronerer

Råd?
Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=109186.0

Det å løfte for tunge vekter slik at ein skader seg beviser ingenting, utover at ein er jææævlig kul!!!

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #5 : 16. mars 2012, 13:25 »

Har beinhinnebetennelse i begge legger.

Sykdomshistorie:
Oppsto første gang i 12-13 års alderen. M.a.o for 20 år sidan.
Løping på hardt underlag er totalt uaktuelt for meg, men det funker å spele fotball etc der bevegelsane er litt forskjellig. Men det er vondt etterpå.
Støt mot leggbeinet er vondt, feks om man er uheldig og sparker i et bordbein eller blir sparka i fotball.

Tidligere behandling:
Har prøvd med spesialtilpassa innleggsåler, men det gav ingen merkbar effekt.
Var med fysio i forbindelse med ei skulderskada og han anbefalte legghev. Har ikkje følgt opp dette i særlig grad.

Styrke:
3x15 reps på en fotslegghev med ca 1 min pause er tungt.

Annen info: 90 kg, 1.87, fettprosent 12-15%, overpronerer

Råd?


Du har prøvd en del saker her. Spesialtilpasset såler er ikke alltid det beste. Har sett at i en del fall så lager de sålene for myke, da får man ingen støtte, og sålen mister sin funksjon. Sålen skal være dynamisk, men man må "låse av" rett ledd.
Behandlingen for dette er i de fleste fall en bra såle, vi bruker (superfeet noe som vi har veldig god erfaring med. Kombinerer man en såle med lokal behandling på beinhinna, samtidig som man får en avslapping i visse av musklene som forårsaker dette (tibialis post) , har man gode resultater.
Tibialis post er en av musklene som skal holde imot din fot når du pronerer i steget, og skal hjelpe foten over til neste bevegelse. Er ikke foten din stabil vil den måtte jobbe ekstra hardt, og til slutt blir den overbelastet. Tibialis post fester også inn i beinhinnen, og skaper en betennelse.

Du kan også ta så mange legghev du vil, du vil ikke bli bedre av kun dette.

I visse spesielle fall kan en operasjon vær svaret, men du har en del å prøve før det!
Råd: gi ikke opp, søk ny hjelp.

Utlogget peinar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: Spør naprapaten!
« #6 : 16. mars 2012, 13:59 »
Takk for svar.

Til info så var dei innleggsålane det var snakk om var av type knallharde med lærsåle.
Et problem var at det var greit til daglig, men det var jo umulig å drive idrett med dei.

Er dei sålane du prater om mulig å feks sparke fotball og gå på ski med?
Pris?
Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=109186.0

Det å løfte for tunge vekter slik at ein skader seg beviser ingenting, utover at ein er jææævlig kul!!!

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #7 : 16. mars 2012, 14:44 »
Takk for svar.

Til info så var dei innleggsålane det var snakk om var av type knallharde med lærsåle.
Et problem var at det var greit til daglig, men det var jo umulig å drive idrett med dei.

Er dei sålane du prater om mulig å feks sparke fotball og gå på ski med?
Pris?

Har du ikke kunne ha de i idretten så har du faktisk ikke testet ut det med såler skikkelig.
Superfeet får du til alle typer sko, alt fra høge hæler til små skøytesko. Ligger på ca 500kr i pris 

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #8 : 17. mars 2012, 00:26 »
Har en rekke spørsmål til deg, og forventer selvfølgelig ikke et perfekt svar, men kjører på.

starter med det som gjør minst vondt først.

legger med et bilde her: http://resource.nhi.no/resource/3359-21-humerus-og-ulna.jpg?size=800

- mellom radius og humerus( albueleddet ) , så kan jeg på venstre arm, lage knekkelyd til enhver tid, mens på høyre arm, så kan jeg få til et ordentlig knekk i ny og ne. det gjør ikke vondt, men er jo litt rart.

- øvre rygg: mellom nedre rygg og nakke, så har jeg hatt låsninger nå i veldig lang tid, de sitter dønn fast sammen. Problemet her er at veldig ofte når jeg strekker meg opp litt mer en ekstra, så kommer det oftest spisse, små knekk. Dette er med å gjøre et ubehag, og er den som gjør vondt for meg.

Bryst: Brystproblemet mitt ligger connected akkurat samme plass som øvre ryggproblemet mitt ligger. Dette er hovedproblemet på kroppen min. Her blir det av og til stramt, noe som gjør at det strammer seg opp og jeg må presse for å knekke det løst, i tillegg, så når jeg trykker inn på brystet mitt, så merker jeg slags rusk som er der. Min kiropraktor sier at han kan minske smerten men ikke knekket det sies at skjelettet mitt har presset seg litt utover, som har skapt en liten rift i brystet, det som skaper problemet.

Skuldre: når jeg løfter opp armene, så kommer det et stort knekk i hver skulder, hver eneste gang. Som om skulderen sitter for løst eller noe.

P.S Alle smertene har blitt mye mindre etter besøk av både kiropraktor og akupunktur, men veldig interessert i å høre fra en en type metode, som jeg har aldri prøvd før.

Hei!

Skal prøve å forklare litt det med "knekkelyder". De fleste ledd (spesielt i ryggraden) som du selv klarer å knekke opp, eller som knekker av seg selv i visse bevegelser er som regel hypermobile (overrørlige) ledd. Grunnen til at de har blitt dette kan være så mangt, men oftest er det at man knekker seg selv, eller at man er for stiv i visse deler av kroppen som gir en fel kroppsbevegelse. Vi som terapeuter kan få opp de leddene som egentlig er låst, og om du over en tid ikke knekker deg selv, så vil ting stabilisere seg. Ikkje alltid det blir 100% stabilt, men bedre blir det.

Når det gjelder brystet ditt så føler eg personlig at det er litt langsøkt med forklaringen med riften i brystet. Men jeg har ikke undersøkt deg, så kan ikke se hva eventuelt kiropraktoren din har sett. Men jeg har iallefall aldri sett eller hørt om noe sånt...

Knepper det i skuldra så er det to skader som er mest sannsynlige; det første er en skadet Labrum Glenoidale, en forhøyning av leddskålen. Eller så er det at skulderbladet ditt ikke beveger seg funksjonelt riktig. At visse muskler ( serratus ant og nedre trapezius) ikke fungerer optimalt. Da forandrer biomekanikken seg i skuldra, og muskelsener som fester på overarmen (rotatorcuffen) "popper" over andre sener og benstrukturer.

Der er en del å gjøre med deg, så test en ny behandler for en second opinion.

Lykke til

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Spør naprapaten!
« #9 : 17. mars 2012, 00:48 »
Hei! Har problemer med ryggen som plager meg veldig, så har et par spørsmål.

Tenker jeg kan begynne med hvordan det startet.
For 2-3 år siden var jeg på fest og satt i en sofa. En fyr sto oppå et bord bak meg. Det som skjedde var at han ble dyttet, og landet på nakken/øvre del av ryggen min. Der og da sa det et lite knekk og jeg fikk litt vondt i nakken og øvre del av rygg. Smertene var ikke veldig store utenom at jeg følte meg støl og "forslått" der og da. Tenkte at smertene sikkert gikk over til neste dag så gjor ikke noe spesielt med det.
Neste dag var smertene der enda, men jeg tenkte fortsatt at det sikkert ikke var noe spesielt. Ukene gikk og smerten gikk vekk, men gikk over til at jeg hele tiden har vondt i midt/øvre del av rygg. Ingen smerter i nakken.

Gjor ingenting med smertene før etter et halvt år, noe som sikkert var veldig dumt av meg. Gikk et par ganger til kiropraktor men hjalp ikke mye og var dyrt, så jeg sluttet. Har siden vært hos fysioterapaut/kiropraktor som hjalp litt, men ettersom jeg flyttet sluttet jeg å gå der.

Fikk beskjed av fysioterapauten at jeg hadde låsninger i øvre del av rygg, midt i og nedre del. Er dog ikke plaget av vondt i nedre del eller korsrygg.

Skal prøve å forklare smertene litt mer. Når jeg sitter bakoverlent i f.eks en sofa har jeg ingen smerter, men når jeg sitter fremoverbøyd på skolen foran en pult er dette svært vanskelig i lengden. Får vondt midt i/øvre del av rygg og blir sliten. Noe som også kjennetegner smerten er at det knekker hele tiden. Hvis jeg puster tungt inn knekker det, hvis jeg vrir meg til siden knekker det. Smertene blir mindre når jeg knekker.

Fikk beskjed av den første kiropraktoren av jeg ikke burde trene øvelser som militærpress, knebøy osv. Altså øvelser som "dytter ryggen nedover", hvis du forstår hva jeg mener. Har kuttet ut alle slike øvelser, men skulle gjerne hatt muligheten til å trene knebøy, markløft osv.

Ble mye info nå, men håper du forstår hvor jeg har smertene. Smiley

Takker for svar!

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #10 : 17. mars 2012, 15:19 »
Hei! Har problemer med ryggen som plager meg veldig, så har et par spørsmål.

Tenker jeg kan begynne med hvordan det startet.
For 2-3 år siden var jeg på fest og satt i en sofa. En fyr sto oppå et bord bak meg. Det som skjedde var at han ble dyttet, og landet på nakken/øvre del av ryggen min. Der og da sa det et lite knekk og jeg fikk litt vondt i nakken og øvre del av rygg. Smertene var ikke veldig store utenom at jeg følte meg støl og "forslått" der og da. Tenkte at smertene sikkert gikk over til neste dag så gjor ikke noe spesielt med det.
Neste dag var smertene der enda, men jeg tenkte fortsatt at det sikkert ikke var noe spesielt. Ukene gikk og smerten gikk vekk, men gikk over til at jeg hele tiden har vondt i midt/øvre del av rygg. Ingen smerter i nakken.

Gjor ingenting med smertene før etter et halvt år, noe som sikkert var veldig dumt av meg. Gikk et par ganger til kiropraktor men hjalp ikke mye og var dyrt, så jeg sluttet. Har siden vært hos fysioterapaut/kiropraktor som hjalp litt, men ettersom jeg flyttet sluttet jeg å gå der.

Fikk beskjed av fysioterapauten at jeg hadde låsninger i øvre del av rygg, midt i og nedre del. Er dog ikke plaget av vondt i nedre del eller korsrygg.

Skal prøve å forklare smertene litt mer. Når jeg sitter bakoverlent i f.eks en sofa har jeg ingen smerter, men når jeg sitter fremoverbøyd på skolen foran en pult er dette svært vanskelig i lengden. Får vondt midt i/øvre del av rygg og blir sliten. Noe som også kjennetegner smerten er at det knekker hele tiden. Hvis jeg puster tungt inn knekker det, hvis jeg vrir meg til siden knekker det. Smertene blir mindre når jeg knekker.

Fikk beskjed av den første kiropraktoren av jeg ikke burde trene øvelser som militærpress, knebøy osv. Altså øvelser som "dytter ryggen nedover", hvis du forstår hva jeg mener. Har kuttet ut alle slike øvelser, men skulle gjerne hatt muligheten til å trene knebøy, markløft osv.

Ble mye info nå, men håper du forstår hvor jeg har smertene. Smiley

Takker for svar!


Hei!

Problemet ditt sitter absolutt i ryggraden, men om det er så lett som at visse av leddene dine ikke beveger seg ordentlig (låsninger) og at noen beveger seg for mye (at det knekker så mye med deg) er vanskelig å si nå.  Om du eventuelt fekk et brudd, så skal det vær ferdig grodd nå. 
Det at smerten letter når det knekker er også positivt. Det vil si at smerten sitter i musklene (ikke årsaken, men smerten)
Det er også ikke sikkert at den ulykken er det som har gitt deg dette. Men bare at det var det som fikk begeret til å renne over.
Så mitt råd er å sette igang med stabilitetstrening av nakke, kjøre på med roøvelser der du presser sammen skulderblada så godt du kan, og får noen til å se på leddene i ryggen din igjen. Kombinerer man muskel og leddbehandling så får man gode resultat!

Håper dette gjor deg litt klokere.

Utlogget Andreeas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Spør naprapaten!
« #11 : 17. mars 2012, 17:57 »
Var på trening i går, markløft tok veldig godt, kjente det bra i ryggen. Når eg kom til benken, gjekk alle setta greit uten smerter, bortsett frå at eg synes da var tyngre enn vanleg. Eg har nyleg begynt å kjøre litt større bredde i benkpress. Det var når eg holdt på med sittende roing etterpå at eg merket at det brant unormalt heftig i høgre skulder. Holdt ut settene der, gikk videre til arnoldpress, noe eg aldri skulle gjort. Etter 1 sett kjente eg at eg knapt kunne løfte armen. Trur personlig at det har en sammenheng med at eg var sliten i rygg etter markløft og ikke fikk spent meg godt nok i benkpress, selv om det var arnoldpress som var den som var mest utslagsgivende.

Noen som har noen innvendinger på kva det kan vere og kva eg kan gjere? Det har skjedd en gang tidligere, bare at da slet eg med å vri skuldera, var lur nok til å gi meg fort denne økta. Klikker forøvrig en del i skuldrene. Idag har de verste smertene gitt seg, men kjenner det i overarmen når eg strammer armen i 90grader med knyttneven foran magen (hvis det var av forståelse).

Håper på noen råd og erfaringer, da eg ønsker å få en mer varig løsning på dette.

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #12 : 17. mars 2012, 18:19 »
Var på trening i går, markløft tok veldig godt, kjente det bra i ryggen. Når eg kom til benken, gjekk alle setta greit uten smerter, bortsett frå at eg synes da var tyngre enn vanleg. Eg har nyleg begynt å kjøre litt større bredde i benkpress. Det var når eg holdt på med sittende roing etterpå at eg merket at det brant unormalt heftig i høgre skulder. Holdt ut settene der, gikk videre til arnoldpress, noe eg aldri skulle gjort. Etter 1 sett kjente eg at eg knapt kunne løfte armen. Trur personlig at det har en sammenheng med at eg var sliten i rygg etter markløft og ikke fikk spent meg godt nok i benkpress, selv om det var arnoldpress som var den som var mest utslagsgivende.

Noen som har noen innvendinger på kva det kan vere og kva eg kan gjere? Det har skjedd en gang tidligere, bare at da slet eg med å vri skuldera, var lur nok til å gi meg fort denne økta. Klikker forøvrig en del i skuldrene. Idag har de verste smertene gitt seg, men kjenner det i overarmen når eg strammer armen i 90grader med knyttneven foran magen (hvis det var av forståelse).

Håper på noen råd og erfaringer, da eg ønsker å få en mer varig løsning på dette.

Hei!

Så lenge du ikke har en veldig rar markløftteknikk så skal ikke dette skade skuldra. Ryggen er noe helt annet, men nå tar vi skuldra.
Det hørest ut som at en eller flere muskler i rotatorcuffen har koblet ut. Det er noe som kan skje når man ikke har en balansert styrke mellom støttemuskler og store globale muskler. Kroppens forsvarsmekanisme! Det er også desse som i de fleste fall gir klikkelyder i skulderen. Alle øvelser du gjor etter markløften er veldig krevende for rotatorcuffen. I beste fall så har du bare en liten betennelse som går kjapt over, i litt verre fall så har du fått mikrorupturer eller litt større rupturer i muskelen eller senen. Sjansene for dette øker ettersom du fortsatte å trene med en svakhet og med en smerte.

For å bli helt bra så trenger du et rehabprogram, og en grundig sjekk av den funskjonelle stabiliteten.
Lykke til!

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #13 : 17. mars 2012, 18:27 »

[/quote]
Hei

Fint at du/dere tar initativ til å hjelpe. Har et lite problem med ryggen som plager meg. Hvordan skaden har oppstått, vet jeg ikke riktig. Det har liksom utviklet seg litt over tid. Smertene kommer først når jeg trener eller jobber mye foroverlent i lengde (f.eks. om jeg jobber med noe på gulvet) Jeg tror det er i miderste ryggmuskel, det er i alle fall rundt her jeg kjenner smerter. Legger ved en fil for å prøve å lokalisere hvor smerten sitter: (Men smerten er kun på den ene siden)

http://www.back-pain-causes-and-relief.com/images/causes-of-upper-back-pain-01.jpg

Det kjennes på en måte som om det blir trykket en liten nål der. Det varer som regel ikke lenge etter jeg har avsluttet et sett, men kjenner det ganske bra når jeg først trener. Det kjennes ikke på begge sidene av ryggraden, kun på den ene.

Har vært hos doktor en gang, og han viste meg to uttøyingsmetoder. Det er noe slikt: Stiller meg opp med beina i skulderbred avstand. Snu meg sakte rundt, uten å flytte på fot-plasseringen. Når jeg er kommet rundt, skal jeg stirre på omvendt hæl av den retningen jeg snur meg. Om jeg snur meg mot venster, skal jeg prøve å kikka bak på høyre hæl.

Den andre metoden er at jeg stiller meg opp med bena blassert i skulderbred avstand. Jeg trykker knærna forsiktig innover og tar armene bak hodet (På en måte som når jeg tar armen bak hodet for å strekke triceps). Jeg lener meg så langt bakover jeg kommer, uten å flytte på fotplasseringen. Poenget var at hode skulle komme så nær mulig gulvet.

Ble muligens litt uoversiktlig, men håper du kan hjelpe. Takk!



I en framoverlent posisjon og med bøyde ben vil "brytningspunktet" (der bøyen på ryggen kommer til å skje) være ca der du viser at du har vondt. Musklene må da jobbe ekstra hardt i dette området. Spende i muskler får man når man anstrenger de mer enn hva de tåler, og fortsetter man over tid så får man smerter. Når du viser til at smerten er litt mer punktsmerte så kan man tenke seg at et eller flere ledd er låst i det området. Da må man til en terapeut som driver med manipulasjon eller leddmobilisering for å få det opp. Se over styrkeprogrammet ditt, trener du styrke så du kommer til område du har vondt? om ikke,  så får du begynne med å endre på programmet

De uttøyningene du har fått kommer ikke til å hjelpe deg noe. Det er ikke bevegelsen i musklene som er problemet. Og uansett så tøyer man aldri en skadet muskel. Kan sammenlignes med et munnsår. Holder man munnen igjen så går det bra, åpner man munnen så¨sprekker munnsåret!


Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Sv: Spør naprapaten!
« #14 : 19. mars 2012, 13:08 »
Hei!

Jeg har slitt med ryggen etter det jeg tror kan være dårlig teknikk i markløft. Kjørte en tung periode der jeg kanskje tyna meg litt vell mye og at dette kanskje gikk litt utover teknikken. Jeg kjente ikke så mye der og da, men det var først neste trening når jeg skulle kjøre knebøy at ting begynte å skje. Etter noen oppvarmingssett gikk jeg på kanskje 80% av 1RM, da begynte det å stikke i ryggen. Ryggen mistet kraft og det hele var ganske ubehagelig. Jeg vet ikke akkurat hvor skaden har skjedd men jeg tror det er rundt venstre side av L1-L3, ved utspringet på m.longissimus thoracis eller m.iliocostalis.

Siden har jeg latt ryggen være i fred, trent litt lett rygghev, nazidog og masasje i håp om at ting skulle bedre seg. Men nå har det snart gått to mnd og det er fortsatt det samme. Får det med en gang jeg begynner med litt tung bøy, eller når jeg gjør en del statiske ting, dansing f.eks. Har liksom en svikt i ryggen og har lite kraft til å holde den statisk når jeg flexer ryggen

Takk for hjelp!

Genial markedsføring btw, skal ringe Liron i Trondheim om jeg må fikses Smiley
Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!