Skrevet av Emne: Spør naprapaten!  (Lest 103456 ganger)

Utlogget Eini

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Spør naprapaten!
« #75 : 02. august 2012, 14:31 »
Heii Smiley

lest mange bra svar fra deg så tenkte du kunne få lov til å bryne deg på et spørsmål fra meg Wink

Har i lengre tid fått bedre kontakt med f.eks venstre bryst i brystøvelser og høyre biceps/øvre del av rygg, i ryggøvelser.

trodde først det var slurv med teknikk, men i det siste virker det mer og mer som om noe er galt i rygg/nakke som gjør at jeg får bedre kontakt der, om det er noe som faktisk er skjevt, i klem eller eller vridd er jeg enda ikke sikker på men akter å finne ut av.

Siden jeg ikke er noe spessielt god til å forklare så får du ha meg unnskyldt, men er det naprapat, fysioterapeut eller kiroprakter jeg burde oppsøke? har bestilt time hos fastlegen, men pga uendelig lang ventetid vurderer jeg heller å gå privat, og rett på sak


Utlogget Lise.Gangstad

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 64

Sv: Spør naprapaten!
« #76 : 08. august 2012, 20:53 »
Smerter som hogger under venstre skulderblad.

Smertene oppstod første gang under oppkjøring til Strongwoman NM i enkeltøvelser, meget tung trening i under disse forberedelsene, startet i slutten av mai 2012, og ble mye verre etter NM som var 30.juni 2012.

Smerten kjennes spesielt godt under øvelsen Farmers-walk......da ved oppløft og enda verre ved nedsett.
Kan også kjenne smerter når jeg legger meg flatt på ryggen i senga, men det går over etter ca 30 sek til 1 min.  Enda vondere er det når jeg ligger flatt på magen.
Kjenner det også noen ganger ved dyp innpust.


Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #77 : 20. august 2012, 14:15 »
Prøver meg på en spørsmål jeg og.

Jeg har et problem med redusert bevegelse i venstre hofte. Hvis jeg prøver å løfte benet til siden og oppover stopper det fort opp og det kjennes ut som ben møter ben. På høyre side får jeg mye større utslag før det stopper, men her kjennes det ut som det stopper på grunn av glutes som blir for stramme. Merker også problemet i bøy øvelser da venstre hofte ikke tillater kneet å følge over tær utover.

Er dette noe som kan løses eller er det bare en defekt jeg må leve med?

Takk for svar.

Hei!

Litt vanskelig å forklare bevegelser, men tror jeg forsto hva du mente.
Det kan godt være du har et problem med selve hofteleddet ditt, men da skal du gjerne ha smerter i lyske eller midt i setet (det er her hoften sitter)
Når man "stoppet" i en bevegelse så kan man ved hjelp av dette merke om det er muskler eller noe patologisk. Er det noe patologisk så vil du kjenne et distinkt stopp uten svikt eller lignende.

Test gjerne innover- og utoverrotasjonen på begge hofteleddene og se om dette også er inskrenkt.

Men har du ingen arvelige hofteproblemer i familien din, og videre ingen tidligere problemer med hoften så er det mest sannsynlig noe du kan få hjelp med!

Mvh

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #78 : 22. august 2012, 11:16 »
Smerter som hogger under venstre skulderblad.

Smertene oppstod første gang under oppkjøring til Strongwoman NM i enkeltøvelser, meget tung trening i under disse forberedelsene, startet i slutten av mai 2012, og ble mye verre etter NM som var 30.juni 2012.

Smerten kjennes spesielt godt under øvelsen Farmers-walk......da ved oppløft og enda verre ved nedsett.
Kan også kjenne smerter når jeg legger meg flatt på ryggen i senga, men det går over etter ca 30 sek til 1 min.  Enda vondere er det når jeg ligger flatt på magen.
Kjenner det også noen ganger ved dyp innpust.



Hei!

Distinkte smerter i brystryggen kan vær vanskelig å diagnostisere uten å fysisk teste. Men skal forklare deg noen diagnoser som kan være aktuelle.
Det første man kan tenke eg er ribbebeinsbrudd. Dette forklarer den huggende distinkte smerten og smerter ved innpust.
Det at du har fått en ruptur i en av musklene som som ligger interscapulært (dvs mellom skulderbladet og ryggraden) er også sannsynlig.  Muskler som fester i ribbebeina hjelper kroppen i dyp innpust eller utpust. Og en skade i musklene vil gi smerter i de bevegelsene.

Det samme gjelder for smerten som oppstår når du ligger på mage og rygg. Alt ettersom hvordan du er proporsjonert, vil du dra meir og mindre i diverse muskler.

Sånn som jeg forstår deg så har du hatt det nå i ca 3mnd. Det er ikke tvil om at du er godt trent, men det er en stor sjanse for at skaden din har komt pga dårlig stabilitet thoracalt (brystrygg - skulder)

Vil du fortsatt satse  på Strongwoman anbefaler jeg deg å få hjelp for dette nå, så du ikkje ødelegger for videre oppkjøring.

Mvh
http://www.dnhk.no/spor-naprapaten/#home

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #79 : 22. august 2012, 16:48 »
Heii Smiley

lest mange bra svar fra deg så tenkte du kunne få lov til å bryne deg på et spørsmål fra meg Wink

Har i lengre tid fått bedre kontakt med f.eks venstre bryst i brystøvelser og høyre biceps/øvre del av rygg, i ryggøvelser.

trodde først det var slurv med teknikk, men i det siste virker det mer og mer som om noe er galt i rygg/nakke som gjør at jeg får bedre kontakt der, om det er noe som faktisk er skjevt, i klem eller eller vridd er jeg enda ikke sikker på men akter å finne ut av.

Siden jeg ikke er noe spessielt god til å forklare så får du ha meg unnskyldt, men er det naprapat, fysioterapeut eller kiroprakter jeg burde oppsøke? har bestilt time hos fastlegen, men pga uendelig lang ventetid vurderer jeg heller å gå privat, og rett på sak



Svaret ditt ligger på http://www.dnhk.no/spor-naprapaten/#home

Utlogget Lise.Gangstad

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 64

Sv: Spør naprapaten!
« #80 : 22. august 2012, 18:00 »
Hei!

Distinkte smerter i brystryggen kan vær vanskelig å diagnostisere uten å fysisk teste. Men skal forklare deg noen diagnoser som kan være aktuelle.
Det første man kan tenke eg er ribbebeinsbrudd. Dette forklarer den huggende distinkte smerten og smerter ved innpust.
Det at du har fått en ruptur i en av musklene som som ligger interscapulært (dvs mellom skulderbladet og ryggraden) er også sannsynlig.  Muskler som fester i ribbebeina hjelper kroppen i dyp innpust eller utpust. Og en skade i musklene vil gi smerter i de bevegelsene.

Det samme gjelder for smerten som oppstår når du ligger på mage og rygg. Alt ettersom hvordan du er proporsjonert, vil du dra meir og mindre i diverse muskler.

Sånn som jeg forstår deg så har du hatt det nå i ca 3mnd. Det er ikke tvil om at du er godt trent, men det er en stor sjanse for at skaden din har komt pga dårlig stabilitet thoracalt (brystrygg - skulder)

Vil du fortsatt satse  på Strongwoman anbefaler jeg deg å få hjelp for dette nå, så du ikkje ødelegger for videre oppkjøring.

Mvh
http://www.dnhk.no/spor-naprapaten/#home

Tusen takk for meget bra svar.
Hvordan hjelp anbefaler du meg å søke......naprapat, osteopat, kiropraktor?

Utlogget Eini

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Spør naprapaten!
« #81 : 23. august 2012, 18:04 »
Takk for svar:) , gikk til en fysioterapeut der broren min går, han fastslo med en gang at jeg led av det samme som broder'n, hypermobile ledd. dessvere er dette arvlig så er vel sånn det henger sammen.

Har også forskjellig moment og utslag i skuldrene så er vel noe der kontakten med brystet ligger.


har du noen kjappe tips/øvelser som kan forebygge mot slak muskelatur som diagnosen egentlig innebærer  etter som det jeg forsto?

jobber til daglig på en Spar-butikk og noen dager der jeg MÅ være i kassen i opp til 8-10 timer er smertene av en betennelseslignende følelse som har satt seg i høyre/venstre trapezius nesten ikke mulig å holde ut, så vurderer sterk å slutte :/ ( er ikke ofte jeg må være i kassen så lenge av gangen, men alt over 1 time er voldsomt ille, )
 
Hva foreslår du?

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #82 : 27. august 2012, 09:34 »
Takk for svar:) , gikk til en fysioterapeut der broren min går, han fastslo med en gang at jeg led av det samme som broder'n, hypermobile ledd. dessvere er dette arvlig så er vel sånn det henger sammen.

Har også forskjellig moment og utslag i skuldrene så er vel noe der kontakten med brystet ligger.


har du noen kjappe tips/øvelser som kan forebygge mot slak muskelatur som diagnosen egentlig innebærer  etter som det jeg forsto?

jobber til daglig på en Spar-butikk og noen dager der jeg MÅ være i kassen i opp til 8-10 timer er smertene av en betennelseslignende følelse som har satt seg i høyre/venstre trapezius nesten ikke mulig å holde ut, så vurderer sterk å slutte :/ ( er ikke ofte jeg må være i kassen så lenge av gangen, men alt over 1 time er voldsomt ille, )
 
Hva foreslår du?

Hei!

At du har hypermobile ledd tilsier bare at du må trene enda mer skulderstabilitet.
Sjekk ut øvelser for serratus ant, trapezius pa, rotatorcuffen.

-- Av erfaring blir det for vanskelig og feilaktig å beskrive øvelser her:)

Utlogget VOFF

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Sv: Spør naprapaten!
« #83 : 27. august 2012, 10:10 »
Hei. Jeg har i 4-5 mnd nå hatt en smert mellom skulderbladene mot ryggvirvel.

Smerten er litt vanskelig å lokalisere eksakt men kjennes både som punktsmerte og litt som en brennende smerte.

Jeg kan fremprovosere punktsmerte ved å ta haken mot brystet og kjenner det da mest rett på høyre side av vrivel - kjennes ut som triggerpunkt, muskel greier.

Samtidig kjnnes det ut som jeg har imobilitet i øvre del når jeg strekker haken opp, at det er spenninger i dette området på bildet. Jeg er usikker på om det sitter i nakke, sjelett, muskel eller nerver eller en blanding.

Jeg har vært hos to manuellterapauter, hvor en justerte nakken min og en ga meg tullete øvelser og justerte litt i rygg.

Tips?


Uploaded with ImageShack.us
Mann 44 år, 183 cm, 95 kg

Play4fun, life is a game

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #84 : 29. august 2012, 10:12 »
Hei. Jeg har i 4-5 mnd nå hatt en smert mellom skulderbladene mot ryggvirvel.

Smerten er litt vanskelig å lokalisere eksakt men kjennes både som punktsmerte og litt som en brennende smerte.

Jeg kan fremprovosere punktsmerte ved å ta haken mot brystet og kjenner det da mest rett på høyre side av vrivel - kjennes ut som triggerpunkt, muskel greier.

Samtidig kjnnes det ut som jeg har imobilitet i øvre del når jeg strekker haken opp, at det er spenninger i dette området på bildet. Jeg er usikker på om det sitter i nakke, sjelett, muskel eller nerver eller en blanding.

Jeg har vært hos to manuellterapauter, hvor en justerte nakken min og en ga meg tullete øvelser og justerte litt i rygg.

Tips?


Uploaded with ImageShack.us

Svaret ditt ligger her: http://www.dnhk.no/spor-naprapaten/#home
se også http://www.dnhk.no for mer info

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #85 : 22. oktober 2012, 13:57 »
,

Utlogget Nessimelle

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Spør naprapaten!
« #86 : 23. oktober 2012, 10:01 »
Sykdomshistorie: Blir litt lang, men håper det går fint.
Høsten 2008/Våren 2009 trente jeg kickboxing, uten plager. Da jeg måtte flytte Høsten 2009 bestemte jeg meg for å ta en pause fra kb og begynne med styrke. Fra starten av merka jeg smerter i bunnposisjon i knebøy. Er vanskelig å pinpointe hvor smerten sitter, men tror det er i området der sartorius møter hofta. Er en kraftig stikkende smerte under knebøy, men til vanlig begynte jeg å merke smerter, stråling, når jeg satt. Dette ble bare værre.

Gikk først til klinikk for alle, det fikk jeg ikke noe ut av. Bytta til en annen kiropraktor og etter et halvt år begynte ting å bli smått bedre. Men så snudde alt.

Etter en mnd uten kiropraktorbehandlig begynte jeg å få vondt i ryggen, spesielt korsrygg og brystrygg. Antar at det var musklene som strammet seg. Etter behandligen får jeg en kraftig smertereaksjon, sleit med å komme meg hjem. En av grunnene var at han måtte bruke 4 forsøk på å knekke opp korsryggen og 2 forsøk på å knekke opp brystryggen. Slike reaksjoner fortsetter jeg å få i alle fall annenhver behandling. Dette er våren 2011.

Jeg blir stadig stivere i rygg og hofte, unaturlig mye stivere. Er skikkelig morgenstiv og sliter med å sove på morgenen. Blir henvist til diakonhjemmet, revmatisk avdeling. Mens jeg venter på MR og time på sykehuset stivner hofta såpass at en natt våkner jeg og sliter med å gå. På dagtid merker jeg at jeg går veldig sakte. Det er siden på hofta som har stivnet, området rundt TFL. Prøver å komme meg til fysio for å løsne opp hofta, men han vil ikke behandle meg, har ingen diagnose.. Blir bedt om å begynne på nsaids. Og det har jeg gjort siden, i snart 1.5år. Diakonhjemmet har ikke funnet noe enda, kun en betennelse i senefestet til hofta.

Problemet:
Jeg sliter fortsatt med knebøy, både dybden og smerter i bunnposisjon. Jeg har dårlig mobilitet i brystryggen, stramt bryst, stram innside lår, stam tfl, underaktiv glutus for å nevne noe. Jeg har tøyd hofteleddsbøyere, hjelper ikke. Jeg har brukt massasjerulle på lårene, hjelper litt. Jeg har jobbet med mobilitet i brystryggen, tøyd brystet osv.

Noen tips til hvordan jeg kan kvitte meg med smertene og komme dypere i knebøy?

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #87 : 23. oktober 2012, 10:31 »
Sykdomshistorie: Blir litt lang, men håper det går fint.
Høsten 2008/Våren 2009 trente jeg kickboxing, uten plager. Da jeg måtte flytte Høsten 2009 bestemte jeg meg for å ta en pause fra kb og begynne med styrke. Fra starten av merka jeg smerter i bunnposisjon i knebøy. Er vanskelig å pinpointe hvor smerten sitter, men tror det er i området der sartorius møter hofta. Er en kraftig stikkende smerte under knebøy, men til vanlig begynte jeg å merke smerter, stråling, når jeg satt. Dette ble bare værre.

Gikk først til klinikk for alle, det fikk jeg ikke noe ut av. Bytta til en annen kiropraktor og etter et halvt år begynte ting å bli smått bedre. Men så snudde alt.

Etter en mnd uten kiropraktorbehandlig begynte jeg å få vondt i ryggen, spesielt korsrygg og brystrygg. Antar at det var musklene som strammet seg. Etter behandligen får jeg en kraftig smertereaksjon, sleit med å komme meg hjem. En av grunnene var at han måtte bruke 4 forsøk på å knekke opp korsryggen og 2 forsøk på å knekke opp brystryggen. Slike reaksjoner fortsetter jeg å få i alle fall annenhver behandling. Dette er våren 2011.

Jeg blir stadig stivere i rygg og hofte, unaturlig mye stivere. Er skikkelig morgenstiv og sliter med å sove på morgenen. Blir henvist til diakonhjemmet, revmatisk avdeling. Mens jeg venter på MR og time på sykehuset stivner hofta såpass at en natt våkner jeg og sliter med å gå. På dagtid merker jeg at jeg går veldig sakte. Det er siden på hofta som har stivnet, området rundt TFL. Prøver å komme meg til fysio for å løsne opp hofta, men han vil ikke behandle meg, har ingen diagnose.. Blir bedt om å begynne på nsaids. Og det har jeg gjort siden, i snart 1.5år. Diakonhjemmet har ikke funnet noe enda, kun en betennelse i senefestet til hofta.

Problemet:
Jeg sliter fortsatt med knebøy, både dybden og smerter i bunnposisjon. Jeg har dårlig mobilitet i brystryggen, stramt bryst, stram innside lår, stam tfl, underaktiv glutus for å nevne noe. Jeg har tøyd hofteleddsbøyere, hjelper ikke. Jeg har brukt massasjerulle på lårene, hjelper litt. Jeg har jobbet med mobilitet i brystryggen, tøyd brystet osv.

Noen tips til hvordan jeg kan kvitte meg med smertene og komme dypere i knebøy?

Hei!

Ditt svar ligger på http://www.dnhk.no/spor-naprapaten/#home
håper dette var til hjelp!


Utlogget Nessimelle

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Spør naprapaten!
« #88 : 23. oktober 2012, 10:52 »
Hei!

Ditt svar ligger på http://www.dnhk.no/spor-naprapaten/#home
håper dette var til hjelp!



Takk for svar! Det du beskriver er det jeg har begynt å jobbe med. Bruker goblet squat istedet for vanlige knebøy dog. Godt å høre at jeg gjør noe riktig Smiley

Du forstår rett, de har ikke funnet noe særlig på MR. Har tatt en av hele ryggen, 2 av IS-leddene, og 4 av hofte/bekken, pluss rtg og ultralyd :p Det de har funnet er senebetennelse, beinmargsødem (for 3 år siden, har trukket seg tilbake nå), tegn på "impingement betingede reaktive forandringer" (kun nevnt ved første MR, ikke dukket opp siden), og en mindre, ubetydlig prolaps. Ellers er jeg HLA-B 27 positiv, noe forhøyet CRP og senkning. Strålingen går ned forsiden av låra når jeg sitter, og "lysken" føles stram og sår. Stråler også på bakside lår, fra høy hamstring helt ned til knehasen, kun venstre side, men det er noe fjas som bare har dukket opp de siste mnd.

Utlogget myhrer95

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 22

Nakkeplager
« #89 : 23. oktober 2012, 11:22 »
Hei!

Jeg har hatt litt problemer med nakke den siste tiden. Smertene er på venstre side av halsen, og jeg sliter med å vri hodet til venstre. Smertene starter på morgenen dagen etter at jeg trener skuldre, og varer ofte 3-4 dager. Dette har skjedd tre ganger, og jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å forebygge disse plagene, eller om jeg evt. må endre på treningsoppsett/teknikk i løftene mine hvis det er treningen som gjør at jeg får disse plagene. Følelsen jeg får er at det stikker i halsen. Desto lenger jeg vrir hodet, desto mer stikker det.

Mvh. Even Myhrer
Knebøy 120 kg Markløft 152,5 kg Benkpress 107,5 kg Militærpress 60 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!