Skrevet av Emne: Spør naprapaten!  (Lest 103372 ganger)

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #15 : 19. mars 2012, 21:55 »
Hei!

Jeg har slitt med ryggen etter det jeg tror kan være dårlig teknikk i markløft. Kjørte en tung periode der jeg kanskje tyna meg litt vell mye og at dette kanskje gikk litt utover teknikken. Jeg kjente ikke så mye der og da, men det var først neste trening når jeg skulle kjøre knebøy at ting begynte å skje. Etter noen oppvarmingssett gikk jeg på kanskje 80% av 1RM, da begynte det å stikke i ryggen. Ryggen mistet kraft og det hele var ganske ubehagelig. Jeg vet ikke akkurat hvor skaden har skjedd men jeg tror det er rundt venstre side av L1-L3, ved utspringet på m.longissimus thoracis eller m.iliocostalis.

Siden har jeg latt ryggen være i fred, trent litt lett rygghev, nazidog og masasje i håp om at ting skulle bedre seg. Men nå har det snart gått to mnd og det er fortsatt det samme. Får det med en gang jeg begynner med litt tung bøy, eller når jeg gjør en del statiske ting, dansing f.eks. Har liksom en svikt i ryggen og har lite kraft til å holde den statisk når jeg flexer ryggen

Takk for hjelp!

Genial markedsføring btw, skal ringe Liron i Trondheim om jeg må fikses Smiley

Hei Pripps!

Klarer man ikke å holde magen stram under en markløft og teknikker svikter, så er det en hel gjeng med mulige skader som kan oppkomme. Det verste man kan tenke seg er en skade i mellomvirvelskivene. Det hørest ikke ut som om det er en prolaps, ettersom du ikke har smerter i bena, men man kan ha en utbuktning istedenfor.
Det som oftest skjer er at en eller flere av facettleddene (leddene mellom ryggvirvlene) låser seg, og musklene omkring trekker seg sammen for å beskytte området.
Det siste som også kan tenkes er at du har fått noen semirupturer (avrivninger) i Erector Spinae. Men det skulle bli bra på 2 mnd. Det hjelper selvfølgelig ikke på rehabiliteringen at du ikke har utført en skikkelig rehab, men bra at du ikke har fortsatt med like hard trening.

Går det ikke over av seg selv på 2 mnd, så er sjansene små for at det gjør det senere. Husk at den absolutt største årsaken til idrettsskader er dårlig rehabiliterte gamle idrettsskader.

Lykke til!

Mvh

Utlogget BWest

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 97

Sv: Spør naprapaten!
« #16 : 20. mars 2012, 17:39 »
2 ting:

Når jeg gjør bevegelser som det å bøye meg forover ved stående roing, skal ned i posisjon for power clean f.eks, kjenner jeg noen ganger at det stikker midt under venstre hæl. Som om jeg trår på en nål, omtrent.

Jeg er også veldig stram på venstre side av korsryggen. kun venstre, og kjenner det ofte hvis jeg har sittet lenge rolig osv, men også noen ganger etter tunge markløft

Peiling på hva som kan være årsaken til dette, eller om det kanskje også er en sammenheng?

På forhånd takk
Voice chat OFF
Treningslogg

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #17 : 20. mars 2012, 21:20 »
2 ting:

Når jeg gjør bevegelser som det å bøye meg forover ved stående roing, skal ned i posisjon for power clean f.eks, kjenner jeg noen ganger at det stikker midt under venstre hæl. Som om jeg trår på en nål, omtrent.

Jeg er også veldig stram på venstre side av korsryggen. kun venstre, og kjenner det ofte hvis jeg har sittet lenge rolig osv, men også noen ganger etter tunge markløft

Peiling på hva som kan være årsaken til dette, eller om det kanskje også er en sammenheng?

På forhånd takk

Hei!

smerten under hælen din kan vær en plantarfascit eller en helsporre. Da bruker man som regel å ha morgensmerter under foten i tillegg. Men det kan tenkes at du har ustabile føtter, og når du går ned i en power clean posisjon så faller bena inn og du får et drag i plantarfascian eller irriterer hælsporren.

Spenningen som sitter på ve side kan ha en sammenheng med dårlig teknikk. Det kan også tenkes at du har en benlengdsforskjell, noe som kan forklare hælsmerten din også. Da må man inn å se på ryggraden om den er medfødt eller funksjonell. En funksjonell kan vi som terapeuter korrigere, mens en anatomisk bare kan korrigeres med en såle.


Håper du ble klokere!

Utlogget 3BEIN

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Spør naprapaten!
« #18 : 21. mars 2012, 01:07 »
Hoi,

Jeg tok en joggetur med fivefingers, kutta ned til 50% ish av vanlige runden. Etter jeg var litt over halvveis, fikk jeg store smerter i leggene og de stivnet helt. Var helt stive i 3 dager. Hadde noen hvile dager, før jeg dro på skole og deretter jobb. Dagen etter på var de stive igjen.

Dro til legen etter en uke, som skrivde ut Voltaren og sa jeg skulle tøye, men at skaden ikke var seriøs nok til å få sykemelding. Spurte om henvisning til fysio, men har ikke fått svar enda.

Nå har det gått over 2 uker, og smertene har endelig begynt å avta. Etter tigerbalsam, selv masasje, tøying og soving med kålblader :p

Spørsmålene:
Har lest at jeg skal vente 7dager etter at smertene avtar, for så å begynne med opptreningen. Negative reps, type så på tærna og senke seg. Riktig?

Hvor ofte, hvor mange reps og set skal jeg ta?

Hvor lenge skal jeg vente med å begynne løpe osv.? (har skjønt at alt ikke er gtg, selvom smertene at avtatt.)

Takker på forhånd Smiley

Utlogget BWest

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 97

Sv: Spør naprapaten!
« #19 : 21. mars 2012, 10:15 »
Takk for svar.

Er en sånn benlengdeforskjell arvelig? for jeg mener faren min måtte gå med 2 forskjellige sko da han var i militæret, pga samme problem.
Voice chat OFF
Treningslogg

Utlogget Kims1991

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 714
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 714

  • .
Sv: Spør naprapaten!
« #20 : 21. mars 2012, 18:00 »
Hei!

Har slitt med ryggvondt i en ganske lang periode nå...Dette har gjort at motivasjonen og treningen kun går en vei! Jeg får ikke vondt i korsryggen under øvelsene, men den kommer når jeg setter meg ned eller ligger. Kjenner den også veldig godt når jeg står oppreist en stund, eller går mye. Jeg lurer på hva dette kan komme av og hva skal jeg gjøre med det?

Jeg har fått sett på teknikk i øvelsene, og det ser bra ut. Men skaden har sikkert kommet av tidligere teknikk. Jeg bruker tøyiing daglig + massasje. Jeg har droppet alt av øvelser som gjør det værre. Men det gir seg ikke. Har også hatt full pause fra trening noen uker.

Så hva er neste mulighet...

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #21 : 21. mars 2012, 18:30 »
Takk for svar.

Er en sånn benlengdeforskjell arvelig? for jeg mener faren min måtte gå med 2 forskjellige sko da han var i militæret, pga samme problem.

Det er en viss genetisk faktor, men ikke noe man skal tenke for mye på.

Utlogget Blackday

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 657
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 657

Sv: Spør naprapaten!
« #22 : 21. mars 2012, 18:42 »
Har 2 typer smerter på forskjellige steder jeg har gått med Lenge, 1-3år.

Første er håndleddet, kan ikke huske hva jeg gjorde for at det kom men det kom bare gradvis å ble verre å verre, smerten er lokalisert ( når jeg holder håndflaten opp så er det venstre del av håndleddet)  Med denne smerten så er det nærmest umulig med belastning alt fra melkekartong til å bare holde mobilen gjør vondt å da mener jeg vondt har skjedd flere ganger at jeg har bare måtte slippe det jeg har holdt. Det er i hovedsak snakk om smerte når jeg holder noe i hånden med tommelen ut til siden viss du skjønner hva jeg mener ( ikke når jeg holder hånden rett opp og ned med tommelen opp)
Har prøvd med tiger balsam osv uten at jeg trodde dette skulle bedre det, eneste som hjelper er å teipe de stramt så jeg ikke får beveget de noe gjør gjør en sjelden gang når jeg skal trene bicepscurl, men går da med dobbel smerte en uke etterpå..

Er i begge håndleddene.
Noen formening om hva dette kan være?




Baksidelår. også kommet "gradvis"  kommer ved veldig tung markløft eller blytung knebøy, en ilende og"låsende?" smerte i baksidelår, akkuratt som at det er stopp har gått rett ned i knestående flere ganger av dette, er i overgangen mellom hamsrings og gluteus maximus.

håper du har noen formening om dette, begynner å bli litt lei av å være "handikapet"

mvh





Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #23 : 21. mars 2012, 20:33 »
Hoi,

Jeg tok en joggetur med fivefingers, kutta ned til 50% ish av vanlige runden. Etter jeg var litt over halvveis, fikk jeg store smerter i leggene og de stivnet helt. Var helt stive i 3 dager. Hadde noen hvile dager, før jeg dro på skole og deretter jobb. Dagen etter på var de stive igjen.

Dro til legen etter en uke, som skrivde ut Voltaren og sa jeg skulle tøye, men at skaden ikke var seriøs nok til å få sykemelding. Spurte om henvisning til fysio, men har ikke fått svar enda.

Nå har det gått over 2 uker, og smertene har endelig begynt å avta. Etter tigerbalsam, selv masasje, tøying og soving med kålblader :p

Spørsmålene:
Har lest at jeg skal vente 7dager etter at smertene avtar, for så å begynne med opptreningen. Negative reps, type så på tærna og senke seg. Riktig?

Hvor ofte, hvor mange reps og set skal jeg ta?

Hvor lenge skal jeg vente med å begynne løpe osv.? (har skjønt at alt ikke er gtg, selvom smertene at avtatt.)

Takker på forhånd Smiley

Hvor lenge har du jogget med fivefingers? Fivefingers er bra og man får trent muskler man vanligvis ikke får trent. Men 80% av befolkningen vår har ustabile føtter. Dvs at har du ustabile føtter må kroppen bruke enda mer muskelstyrke for å ta imot for felaktige fotbevegelser. Det kan være at den siste joggeturen var det som fekk "begeret til å renne over". At dine andre joggeturer har slitt ut leggmusklene såpass mye.

Det hørest ut som om du har fått noen semirupturer i leggen , mest vanlig i ene hode til gastgrochnemius. I overgangen sene-muskelbuk blir det oftest skade. Så kjenn etter om det er her det gjør mest vondt når du tar borti.

Tøying er ikke bra den første tiden! Og negative reps (eksentrisk trening) er for tidlig enda. Du kan (etter det jeg forstår av din smerte) begynne med vanlige tåhevninger. Da kjører du 15*3. Du kan trene med en liten smerte. Dvs i en VAS skala 0-10, der 0 er ingen smerter og 10 er verst tenkelige, kan det smerte maks 3.  

Veldig vanskelig å si hvor lenge du må vente med å springe igjen, men om ca 2-3 uker kan du begynne så smått å teste ut løping med veldig korte lengder, men du må i verste fall vente i 6 uker til. Men som sagt, vanskelig å si her. VAS3 gjelder for løping også!

Mvh

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #24 : 21. mars 2012, 20:37 »
Hei!

Har slitt med ryggvondt i en ganske lang periode nå...Dette har gjort at motivasjonen og treningen kun går en vei! Jeg får ikke vondt i korsryggen under øvelsene, men den kommer når jeg setter meg ned eller ligger. Kjenner den også veldig godt når jeg står oppreist en stund, eller går mye. Jeg lurer på hva dette kan komme av og hva skal jeg gjøre med det?

Jeg har fått sett på teknikk i øvelsene, og det ser bra ut. Men skaden har sikkert kommet av tidligere teknikk. Jeg bruker tøyiing daglig + massasje. Jeg har droppet alt av øvelser som gjør det værre. Men det gir seg ikke. Har også hatt full pause fra trening noen uker.

Så hva er neste mulighet...

Ditt tilfelle virker litt for djupt, så du trenger å få en skikkelig undersøkelse. Det er godt mulig at du ikkje bør tøye så mye mer, og heller stabilisere. Om overgangen brystrygg/korsrygg ikkje fungerer (stiv) så vil du ikke kunne få den fine svajen i korsryggen, og biomekanikken til ryggen forandrer seg.  Dette må manipuleres opp.

Kan dessverre ikke hjelpe deg så mye mer her over forumet...

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #25 : 21. mars 2012, 20:48 »
Har 2 typer smerter på forskjellige steder jeg har gått med Lenge, 1-3år.

Første er håndleddet, kan ikke huske hva jeg gjorde for at det kom men det kom bare gradvis å ble verre å verre, smerten er lokalisert ( når jeg holder håndflaten opp så er det venstre del av håndleddet)  Med denne smerten så er det nærmest umulig med belastning alt fra melkekartong til å bare holde mobilen gjør vondt å da mener jeg vondt har skjedd flere ganger at jeg har bare måtte slippe det jeg har holdt. Det er i hovedsak snakk om smerte når jeg holder noe i hånden med tommelen ut til siden viss du skjønner hva jeg mener ( ikke når jeg holder hånden rett opp og ned med tommelen opp)
Har prøvd med tiger balsam osv uten at jeg trodde dette skulle bedre det, eneste som hjelper er å teipe de stramt så jeg ikke får beveget de noe gjør gjør en sjelden gang når jeg skal trene bicepscurl, men går da med dobbel smerte en uke etterpå..

Er i begge håndleddene.
Noen formening om hva dette kan være?




Baksidelår. også kommet "gradvis"  kommer ved veldig tung markløft eller blytung knebøy, en ilende og"låsende?" smerte i baksidelår, akkuratt som at det er stopp har gått rett ned i knestående flere ganger av dette, er i overgangen mellom hamsrings og gluteus maximus.

håper du har noen formening om dette, begynner å bli litt lei av å være "handikapet"

mvh


Når du sier ve side av handleddet, hvilken hand? Du kan ha et brudd i et av handrotsbena, vanskelig å diagnostisere uten rtg. Du kan også ha en nerveinnklemning/irritasjon (forklarer den plutselige svakheten). Dette er noe som plager syklister som holder hendene bøyd "oppover" over lengere tid. Senene til underarmen må også gå inn i visse "senganger" ved handleddet. Av og til kan senene bli irritert og få en hevelse. Da blir det for trang i desse gangene.

Hamstrings går som regel av oppe i overgangen muskel/sene. Denne overgangen ligger rett under sittebensknølen (TBI). Du kan ha fått noen små avrivninger der. Også mulig at du skadet senen en gang, og at det når har blitt en tendinos. Da er det den berømte eksentriske treningen som gjelder. Men om det er en avrivning så er det vanlig styrketrening som gjelder.
Det må også sjekkes opp hvordan aktiviteten i setet ditt er. Ved dårlig aktivitet her vil hamstrings måtte jobbe ekstra hardt for å ta over en del av funksjonen til gluteal muskulaturen.

Mvh


Utlogget Kims1991

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 714
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 714

  • .
Sv: Spør naprapaten!
« #26 : 21. mars 2012, 20:49 »
Ditt tilfelle virker litt for djupt, så du trenger å få en skikkelig undersøkelse. Det er godt mulig at du ikkje bør tøye så mye mer, og heller stabilisere. Om overgangen brystrygg/korsrygg ikkje fungerer (stiv) så vil du ikke kunne få den fine svajen i korsryggen, og biomekanikken til ryggen forandrer seg.  Dette må manipuleres opp.

Kan dessverre ikke hjelpe deg så mye mer her over forumet...

Okei, tusen takk for svar! Hvor burde jeg henvende meg?

Utlogget Blackday

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 657
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 657

Sv: Spør naprapaten!
« #27 : 21. mars 2012, 21:52 »
Når du sier ve side av handleddet, hvilken hand? Du kan ha et brudd i et av handrotsbena, vanskelig å diagnostisere uten rtg. Du kan også ha en nerveinnklemning/irritasjon (forklarer den plutselige svakheten). Dette er noe som plager syklister som holder hendene bøyd "oppover" over lengere tid. Senene til underarmen må også gå inn i visse "senganger" ved handleddet. Av og til kan senene bli irritert og få en hevelse. Da blir det for trang i desse gangene.

Hamstrings går som regel av oppe i overgangen muskel/sene. Denne overgangen ligger rett under sittebensknølen (TBI). Du kan ha fått noen små avrivninger der. Også mulig at du skadet senen en gang, og at det når har blitt en tendinos. Da er det den berømte eksentriske treningen som gjelder. Men om det er en avrivning så er det vanlig styrketrening som gjelder.
Det må også sjekkes opp hvordan aktiviteten i setet ditt er. Ved dårlig aktivitet her vil hamstrings måtte jobbe ekstra hardt for å ta over en del av funksjonen til gluteal muskulaturen.

Mvh




Takk for veldig bra svar, jeg skrev det men det er i  begge håndleddene.
skal prøve å gå til en lege med dette, eller er det noen spesialister jeg kan gå til?

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #28 : 22. mars 2012, 09:16 »

Takk for veldig bra svar, jeg skrev det men det er i  begge håndleddene.
skal prøve å gå til en lege med dette, eller er det noen spesialister jeg kan gå til?
Okei, tusen takk for svar! Hvor burde jeg henvende meg?

Om dere sender meg en privat melding om hvor i landet dere bor, så kan jeg tipse om klinikker jeg anbefaler

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: Spør naprapaten!
« #29 : 22. mars 2012, 09:46 »
Hei!
Jeg har slitt med smerter i knærne. Flere behandlere sier det skyldes triggerpunkter i lårmusklene. Greit nok.

De har også blitt konstatert lett slitasje i høyre kne og lett til moderat slitasje i det venstre.
Jeg er 30 år gammel og har trent styrkeløft/strongman i 13 år. Før det spilte jeg basket og amerikansk fotball (i seks år).

Naprapaten min har fått meg til å kjøpe en slags "støttestrømpe" fra Beuerfind med noen puter og skinner i. Hun mener det er verdt prisen, dvs. svimlende 4000 kroner. Hva tenker du om dette? Er dette virkelig verdt prisen, eller finnes det billigere alternativer? Jeg kan jo benytte meg av angrefristloven her.




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!