Skrevet av Emne: Spør naprapaten!  (Lest 103123 ganger)

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #45 : 05. mai 2012, 23:00 »
Hei, er i ferd med å få en senebetennelse i underarmen, har brukt voltarol salve+ kapsler, men har ikke blitt særlig bedre. Har hatt smertene i rundt en uke og nå og har ikke trent overkroppen siden.

Hva hjelper for senebetennelse? Setter pris på hjelp, begynner å bli utålmodig nå.

Her er punktet smertene mine er plassert.




Hei!

Først av alt så er det tvilsomt at det finnest noe som heter http://www.dnhk.no/nyheter/senebetennelse-slett-ingen-betennelse] Senebetennelse [/url] . Dette fordi at man ikke finner noe betennelsesceller i senen. Det man finner er betennelseceller i hinnene som omkranser senen. 
Når man ser din smertelokalisasjon så virker det ikke som den typiske overanstreningen av underarmen. Det kan være at musklene har fått en skade i overgangen muskel-sene (det er her de som regel blir skadet). Det kan også hende at du har en senskidebetennelse. Det er en betennelse i "kanalene" senene ligger i ved handleddet. Uansett så er sirkulasjonstrening av underarmen å anbefale. Samtidig så bør nok noen se over underarmene og få mjukt opp muskler, og se hva som kan ha gitt deg dette.
Visse muskler i underarmen kan danne såkalte Triggerpunkter som kan gi smerter ned hit.

Utlogget BIC

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Spør naprapaten!
« #46 : 05. mai 2012, 23:43 »
Hei!

Ser ikke helt hva spørsmålet ditt er. Det hørest ut som om du er i riktig rute. Du gjør slyngeøvelser og trener aktivt. Har du trent dette i 1-3mnd så er du etter min mening klar for tyngre styrkeøvelser. Stod ikke noe om hvor gammel du var, eller evt hvor utpreget Scheuermann du har, men i de fleste fall kan du trene helt vanlig. Smerten i brøstryggen kan komme av både muskulære og andre djupere årsaker. Men dette må undersøkest før man kan  si hva det er.

Håper dette hjelpe deg.
Om du bor i nærheten så kan du stikke innom fore en prat.

Naprapat Haugesund

Hei

Jeg er i midten av 20-årene og har 46 grader kyfose, og en liten scoliose. I tillegg til slynge har jeg trent pullups, brystpress, skulderpress, beinhev, pushups, også noen apparaater for rygg som jeg ikke husker navnet på i farten. Jeg blir jo sterkere, har for eksempel gått fra fire pullups til 17. Nakkesmertene har blitt betydelig mindre, men etter at jeg begynte skikkelig på apparatene føler jeg at brystryggen har blitt værre igrunn.  Jeg føler ikke noe ubehag under trening ei heller etterpå. Jeg bor i Bergen så blir kanskje i lengste laget. Men hvis du kjenner til noen flinke her så tips meg gjerne:)

Utlogget skalblisterk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Sv: Spør naprapaten!
« #47 : 09. mai 2012, 10:16 »
Det hørest ut som det er impingment du har i skulderen, du kan også lese litt mer om  skulderen . Kortison kan du sette i bursaen under akromion om den er betent. Man kan også sette kortison rundt senen, men ALDRI inn i senen. Men jeg ville nok kontaktet en terapeut for å sett på den. Altså en Naprapat eller en manuell terapeut som driver med idrettsmedisin. For i de fleste fall så kan dette ordnes uten inngrep.

Grunnen til at du løfter skeivt er neppe impingmenten, så lenge den ikke smerter under løftet. Da må man se på bevegelsen i brystryggen og bekkenet.  Det at du bruker mye trapezius i sidehev skyldet som regel dårlig skulderstabilitet. Dette vil forøvrig ikke bli bedre etter en injeksjon av kortison, derfor kommer det tilbake. Det at naproxen ikke virker tyder på at det kanskje ikke er en betennelse, men da heller en tendinos. Da må man trene eksentrisk for å få dette bort, men bare etter at skulderen er stabil.

PB2;
80% av befolkningen vår har ustabile føtter så sjansen er stor for at du også har det. Grunnen til at dette kommer tilbake er at musklene som skal holde foten i normalposisjon og "bane inn" riktig løpebevegelse må jobbe ekstra hardt fordi stabiliteten ikke er der. En av de musklene fester også inn i beinhinnen noe som senere gir beinhinnebetennelse.
Så få deg en god funksjonell såle, så vil den behandlingen du har utført på deg selv være helt ok (i alle fall mye av den) og beinhinnebetennelsen kan holde seg borte.

Operasjon er en mulighet på begge problemene, men i skulderen får du bare en operasjon om akromion er formet på en dårlig måte slik at det blir trangere, eller at du har kalkpålagring.
For beinhinnebetennelse har du nok litt for lite symtom for en operasjon, og jeg anbefaler at du tester ut konvensjonelle metoder først.

Mvh

Har fått svar fra MR nå, og det viste ingenting, men det sto at jeg kunne gå å få laget et treningsprogram. Kiropraktoren mente jo også før MR'en at det var impingement, så siden det ikke viste noe på MR'en så er det ikke det altså? Jaja, får bare høre hva han har å si neste time.

Lurte på en ting forresten - er det noe ordning som gjør at man får gratis timer etter så og så mange? Eller gjelder det bare fysioterapeut? Må man være henvist hvis man skal til fysioterapeut?

Hva mener du om osteopati? Var hos en osteopat, og han mente at jeg bare kunne trene hele kroppen selv om jeg hadde vondt (inkludert pressøvelser osv) fordi vondten ikke hadde noe betydning. Han mente at problemet mitt satt nede i ankelen/foten/nedre del av leggen, som jeg forsåvidt ble stemplet veldig hardt på for nåen år siden og har hatt/har problemer med enda. Kanskje jeg bør vende tilbake til osteopaten, evt. få tatt MR fra knærne og ned (siden jeg også har slitt med beinhinnebetennelse).

Har faktisk ikke kjent beinhinnebetennelsen de siste treningene jeg har brukt sålene, men har kjent litt vondt i selve leddene i foten når jeg springer/vender. Er dette tilpasningsperioden kanskje?Smiley

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Spør naprapaten!
« #48 : 09. mai 2012, 10:35 »
Hei raskt spørsmål. Har vært til napratatklinikken i trheim mange ganger og fått mye hjelp. Fikk en del øvelser og tøying jeg skal gjøre selv..men noe som nekter å gi slipp er teres minor..Prøver å ligge med store deler av vekta mi opp på en knallhard ball..da stråler det nedover deltoid men går over etter hvert..og så er pån igjen neste dag..
Har hatt mye problemer med skuldrene og siste mulighet for meg er nå å kutte ut alle øvelser som innvolverer..Unntatt det som styrker opp scapula.. Vil det da være mulig å kjøre markløft i allefall? Tenker på arma at det bare blir statisk og evt strekking. Jeg trekker ikke sammen musklaturen i skuldrene, men de blir stående i spenn.. Burde jeg droppe markløft eller kjøre på?

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #49 : 11. mai 2012, 10:39 »
Har fått svar fra MR nå, og det viste ingenting, men det sto at jeg kunne gå å få laget et treningsprogram. Kiropraktoren mente jo også før MR'en at det var impingement, så siden det ikke viste noe på MR'en så er det ikke det altså? Jaja, får bare høre hva han har å si neste time.

Lurte på en ting forresten - er det noe ordning som gjør at man får gratis timer etter så og så mange? Eller gjelder det bare fysioterapeut? Må man være henvist hvis man skal til fysioterapeut?

Hva mener du om osteopati? Var hos en osteopat, og han mente at jeg bare kunne trene hele kroppen selv om jeg hadde vondt (inkludert pressøvelser osv) fordi vondten ikke hadde noe betydning. Han mente at problemet mitt satt nede i ankelen/foten/nedre del av leggen, som jeg forsåvidt ble stemplet veldig hardt på for nåen år siden og har hatt/har problemer med enda. Kanskje jeg bør vende tilbake til osteopaten, evt. få tatt MR fra knærne og ned (siden jeg også har slitt med beinhinnebetennelse).

Har faktisk ikke kjent beinhinnebetennelsen de siste treningene jeg har brukt sålene, men har kjent litt vondt i selve leddene i foten når jeg springer/vender. Er dette tilpasningsperioden kanskje?Smiley


Hei.

Det MR'n ser etter er strukturelle skader. Du kan fortsatt ha en impingment ved diverse bevegelser av skulderen, men strukturene i skulderen har ingen synlige skader, eller de har en bedre periode nå.

Hos visse Naprapatklinikker så gjelder alle Helseforsikringer for å få refundert kostnadene, men dessverre ingen statlig støtte.

Det finnes mange dyktige Osteopater, noen jobber kanskje litt for alternativt for min egen personlige smak, men det gjelder absolutt ikke alle. Når det gjelder trening med smerte, så kan man trene med smerte opp til et vist nivå, men dette er ikke snakk om noen stor smerte. Og det er heller tvilsomt at skuldersmertene dine kommer ifra bena. Når det gjelder sålen så korrigerer den bena dine nå. Viktig at du bruker de så ofte du kan. Da får også beinhinnen din en sjanse til å bli bra.
Når du har gått i så mange år med feil gange så tar det litt tid for tilvenning.

Mvh

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #50 : 11. mai 2012, 10:42 »
Hei raskt spørsmål. Har vært til napratatklinikken i trheim mange ganger og fått mye hjelp. Fikk en del øvelser og tøying jeg skal gjøre selv..men noe som nekter å gi slipp er teres minor..Prøver å ligge med store deler av vekta mi opp på en knallhard ball..da stråler det nedover deltoid men går over etter hvert..og så er pån igjen neste dag..
Har hatt mye problemer med skuldrene og siste mulighet for meg er nå å kutte ut alle øvelser som innvolverer..Unntatt det som styrker opp scapula.. Vil det da være mulig å kjøre markløft i allefall? Tenker på arma at det bare blir statisk og evt strekking. Jeg trekker ikke sammen musklaturen i skuldrene, men de blir stående i spenn.. Burde jeg droppe markløft eller kjøre på?

Hei!
Markløft burde gå bra, såfremt du har rett teknikk.

Når det gjelder skulderen din, og Teres minor. Muskulær behandling på den spende muskelen er en symptombehandling, og resultatet av dette er svært kortvarig. Det er alltid en grunn til at en muskeler mer spend enn andre. Så dette bør du få undersøkt.

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #51 : 11. mai 2012, 10:43 »
Hei

Jeg er i midten av 20-årene og har 46 grader kyfose, og en liten scoliose. I tillegg til slynge har jeg trent pullups, brystpress, skulderpress, beinhev, pushups, også noen apparaater for rygg som jeg ikke husker navnet på i farten. Jeg blir jo sterkere, har for eksempel gått fra fire pullups til 17. Nakkesmertene har blitt betydelig mindre, men etter at jeg begynte skikkelig på apparatene føler jeg at brystryggen har blitt værre igrunn.  Jeg føler ikke noe ubehag under trening ei heller etterpå. Jeg bor i Bergen så blir kanskje i lengste laget. Men hvis du kjenner til noen flinke her så tips meg gjerne:)

Da har du nok litt å gå på med tanke på øvelser.
Melder deg nr til en dyktig naprapat i Bergen.

Mvh

Utlogget jattajada

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Spør naprapaten!
« #52 : 28. mai 2012, 00:44 »
I februar var det en som skulle demonstrere et "sleepers choke" eller noe sånt på meg. Det som skjedde da var at han klemte litt for hardt så jeg hørte en slags knakende lyd fra ryggen (i nakke/brystryggområdet). Gjorde ikke vondt, men hadde jo drukket x antall øl da så .

Dagen etterpå var jeg litt øm og stiv i trapz området. Jeg trente som vanlig og kjente senere at noe låste seg i ryggen slik at det gjorde vondt å puste. Prøvde å kna med en foam roller men bare ble verre og stiv i nakke, og fikk en svak stikking i tommelen. Ukene gikk og jeg var en del stiv i nakkeområdet/trapz og brystryggen knakk og knaste en del når jeg klemte skulderbladene sammen. Var også denne ubehag i fingrene hele veien, og mye stiv i ryggsøylen. Knakk og knepte

Prøvde noen uker uten trening, men merket ikke så mye forskjell så begynte å trene og først nå knekker og knaser brystryggen ikke så mye som før. Roing der man fokuserer på å klemme brystrygg sammen og face pulls hjelper. Press over hodet måtte jeg hold meg unna. Jeg har fortsatt dette ubehaget i fingrene av og ti kan beskrives som voksesmerter og små elektriske "prikkinger". Jeg har en følelse på at dette nerveproblemet ligger i brystryggen og ikke i nakken. Prikkingen har kommet spesielt når trapzen er stiv. Nakken er ikke så stiv som før, men når trapzen er stiv kan den knekke/knase litt når jeg vrir til den ene siden.  Jeg har også vært plaget med at armene kan miste litt blod/eller nerver på nettene så blir de bra når jeg retter dem ut. Dette har jeg ikke vært plaget med tidligere.

Var hos manuellterapeut en to ganger. Han mente at jeg kunne ha "flyttet" et ledd da jeg fikk tatt den "choke holden" på meg. Han tok en del tester, men alle var negative og var ikke noe utfall. Han mente det var trange forhold. Han knakk meg alle veier og jeg var veldig låst i brystryggområdet og hele ryggen. Var også senerer hos legen som også tok slike tester, men det var negativt utfall da også så han ga meg bare ibux.  Jeg kan nevne at jeg aldri har hatt nakkeproblemer eller vært plaget med stiv nakke før dette, men har vært en del stiv i ryggsøyle.

Kan også legge til at dette halvåret og også etter uhellet med "choke holdet" har jeg økt stort i mange øvelser, spesielt benkpress og chins har jeg hatt stor økning.

Det som da er mine største "bekymringer" er denne voksesmerten eller stikkingen i fingrene. Denne kan forekomme i begge hender i alle fingre.. Virker litt "random". Prikkingen forekommer ikke under trening (ikke der og da men når jeg sitter i ro f.eks på kvelden). Stikker ikke noe ellers i armen. At armene kan ha tendenser til å "sovne av" av og til om nettene er også en liten bekymring. Er litt usikker på om det skjer når jeg ligger i en bestemt posisjon.

Håper på noen råd, eller om det er noe poeng å ta MR ? Er 26 år

Utlogget jattajada

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Spør naprapaten!
« #53 : 28. mai 2012, 18:05 »
Kan legge til at nakken ikke er så stiv lenger. Ble veldig bra etter jeg fokuserte på å klemme skulderblar sammen f.eks på liggende roing med manualer og face pulls. Det er nå mest trapezius som er stiv og øm.

Klarte å fremprovosere den voksesmerten i fingrene ved å presse på et ømt punkt bak ca. i det området rhomboid muskelen ligger ved siden av ryggsøylen.

Utlogget ingipingi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 20

Sv: Spør naprapaten!
« #54 : 28. mai 2012, 21:38 »
Kjempebra tiltak å svare på spørsmål her. Håper du kan gi meg et råd.

Jeg plages med anspente skuldre og mye belastning av trapesmuskelen/kappemuskelen, spesielt på venstre side. Har markant svakere venstreside enn høyreside. Av og til gir dette utslag i smerter, men som oftest bare ubehag og elendige styrkeøkter.

Har trent styrke med vekter i 2+ år, gjennomsnittlig kanskje 2-3 ganger i uka. Min venstre side er markant svakere enn høyre. Ofte er venstrearmen/skuldra helt vissen etter et par sett og jeg må bare gi meg. Under benkpress får jeg ofte litt smerter på framsiden av skulderen (i overgangen mellom bryst og arm), i tillegg til at tkappemuskelen tar alt for mye av støyten, både på denne og andre øvelser, f.eks. netrekk.
Merker også når jeg løper at det verker litt i denne siden, armen føles vissen, av og til prikker det i tommelroten.

Det føles som om jeg rett og slett ikke klarer å overføre noe særlig kraft til venstrearmen, at noe er i klem, eller...tja? Ryggen er like sterk på begge sider.

Etter ei treningsøkt verker det ofte i kappemuskelen/nakke på venstre side.

Er dette bare vanlig svakhet i venstrearm? Trodde det i starten, men det blir jo ikke noe bedre- heller tvert imot! Noe jeg kan/bør gjøre?

Kan legge til at jeg i alle år har hatt lett for å få smerter i nakke/øvre del av rygg (den senen som går fra bakhodet og nedover på innsida av skulderbladene) i form av betennelseslignende smerter. Etter at jeg begynte med styrketrening kommer det hyppigere, da er det spesielt sidehev, benkpress, men også klatring og av og til ryggøvelser. Alt som innebærer bruk av musklene i overkroppen virker å kunne trigge betennelsen. Datamaskin, bilkjøring, bære sekk, gå på ski o.l. har også utløst det. Vet ikke om dette har noen sammenheng. Betennelsen har oppstått på begge sider, men mest venstre.

Har vært til fysioterapeut for sistnevnte, gikk til et par massasjebehandlinger. Han mente at det ikke var noe galt med rygg/nakke og at jeg skulle fortsette å trene styrke.

Takknemlig for innspill om du har noen ide om hva problemet kan være. Smiley

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #55 : 30. mai 2012, 20:36 »
I februar var det en som skulle demonstrere et "sleepers choke" eller noe sånt på meg. Det som skjedde da var at han klemte litt for hardt så jeg hørte en slags knakende lyd fra ryggen (i nakke/brystryggområdet). Gjorde ikke vondt, men hadde jo drukket x antall øl da så .

Dagen etterpå var jeg litt øm og stiv i trapz området. Jeg trente som vanlig og kjente senere at noe låste seg i ryggen slik at det gjorde vondt å puste. Prøvde å kna med en foam roller men bare ble verre og stiv i nakke, og fikk en svak stikking i tommelen. Ukene gikk og jeg var en del stiv i nakkeområdet/trapz og brystryggen knakk og knaste en del når jeg klemte skulderbladene sammen. Var også denne ubehag i fingrene hele veien, og mye stiv i ryggsøylen. Knakk og knepte

Prøvde noen uker uten trening, men merket ikke så mye forskjell så begynte å trene og først nå knekker og knaser brystryggen ikke så mye som før. Roing der man fokuserer på å klemme brystrygg sammen og face pulls hjelper. Press over hodet måtte jeg hold meg unna. Jeg har fortsatt dette ubehaget i fingrene av og ti kan beskrives som voksesmerter og små elektriske "prikkinger". Jeg har en følelse på at dette nerveproblemet ligger i brystryggen og ikke i nakken. Prikkingen har kommet spesielt når trapzen er stiv. Nakken er ikke så stiv som før, men når trapzen er stiv kan den knekke/knase litt når jeg vrir til den ene siden.  Jeg har også vært plaget med at armene kan miste litt blod/eller nerver på nettene så blir de bra når jeg retter dem ut. Dette har jeg ikke vært plaget med tidligere.

Var hos manuellterapeut en to ganger. Han mente at jeg kunne ha "flyttet" et ledd da jeg fikk tatt den "choke holden" på meg. Han tok en del tester, men alle var negative og var ikke noe utfall. Han mente det var trange forhold. Han knakk meg alle veier og jeg var veldig låst i brystryggområdet og hele ryggen. Var også senerer hos legen som også tok slike tester, men det var negativt utfall da også så han ga meg bare ibux.  Jeg kan nevne at jeg aldri har hatt nakkeproblemer eller vært plaget med stiv nakke før dette, men har vært en del stiv i ryggsøyle.

Kan også legge til at dette halvåret og også etter uhellet med "choke holdet" har jeg økt stort i mange øvelser, spesielt benkpress og chins har jeg hatt stor økning.

Det som da er mine største "bekymringer" er denne voksesmerten eller stikkingen i fingrene. Denne kan forekomme i begge hender i alle fingre.. Virker litt "random". Prikkingen forekommer ikke under trening (ikke der og da men når jeg sitter i ro f.eks på kvelden). Stikker ikke noe ellers i armen. At armene kan ha tendenser til å "sovne av" av og til om nettene er også en liten bekymring. Er litt usikker på om det skjer når jeg ligger i en bestemt posisjon.

Håper på noen råd, eller om det er noe poeng å ta MR ? Er 26 år

Hei!

Man må ta i betraktning at legen din og manuell terapeuten har gjort jobben sin. Da har de sjekket mulig innvirkning på nerver. Det at armer sovner når man ligger i forskjellige stillinger er veldig vanlig, særlig om natten når man ikke har full kontroll på de. Er det lett å få bort denne prikkingen?
 
Anbefaler deg å ta en MR så man får sett om det ligger noe i nakken din. En ryggvirvel har neppe flyttet på seg, men er du veldig uheldig så har det skjedd et lite brudd på overgangen mellom to ryggvirvler, og da kan ene ryggvirvelen gli litt framover og berøre nerver som går ut i armen. Lite trolig, men et mulig utfall. Det hørest mest ut som at du har en del muskulære plager. Viss muskler kan ved overbelastning gjøre passasjen til nerver og blodårer mindre. Og betente muskler kan også skape såkalte triggerpunkter som forklarer de plagene du har.

Til opplysning kan ikke nerver som kommer fra brystryggen går ikke ut i armene, det er det bare nerver i visse deler av nakken som kan.

Dette er et vanskelig fall, og må undersøke deg nærmere for å vite hva det kan være.

Håper dette hjelpe!


Utlogget jattajada

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Spør naprapaten!
« #56 : 31. mai 2012, 04:04 »
Naprapat: Takk for svar. Ja denne prikkingen går bort med tøying (om jeg strekker ryggen og skuldrene), eller bevegelse. Har begynt å tøye handledd å albue ved å vri armen å sette dem mot en vegg så får jeg se om det hjelper. har uansett ikke merket noe til prikking de siste dager. Om det er tøyingen, eller at jeg har begynt å ta Kalsium, Vitamin D og B12 tilskudd som har hjulpet på dette vet jeg ikke

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #57 : 02. juni 2012, 00:26 »
Kjempebra tiltak å svare på spørsmål her. Håper du kan gi meg et råd.

Jeg plages med anspente skuldre og mye belastning av trapesmuskelen/kappemuskelen, spesielt på venstre side. Har markant svakere venstreside enn høyreside. Av og til gir dette utslag i smerter, men som oftest bare ubehag og elendige styrkeøkter.

Har trent styrke med vekter i 2+ år, gjennomsnittlig kanskje 2-3 ganger i uka. Min venstre side er markant svakere enn høyre. Ofte er venstrearmen/skuldra helt vissen etter et par sett og jeg må bare gi meg. Under benkpress får jeg ofte litt smerter på framsiden av skulderen (i overgangen mellom bryst og arm), i tillegg til at tkappemuskelen tar alt for mye av støyten, både på denne og andre øvelser, f.eks. netrekk.
Merker også når jeg løper at det verker litt i denne siden, armen føles vissen, av og til prikker det i tommelroten.

Det føles som om jeg rett og slett ikke klarer å overføre noe særlig kraft til venstrearmen, at noe er i klem, eller...tja? Ryggen er like sterk på begge sider.

Etter ei treningsøkt verker det ofte i kappemuskelen/nakke på venstre side.

Er dette bare vanlig svakhet i venstrearm? Trodde det i starten, men det blir jo ikke noe bedre- heller tvert imot! Noe jeg kan/bør gjøre?

Kan legge til at jeg i alle år har hatt lett for å få smerter i nakke/øvre del av rygg (den senen som går fra bakhodet og nedover på innsida av skulderbladene) i form av betennelseslignende smerter. Etter at jeg begynte med styrketrening kommer det hyppigere, da er det spesielt sidehev, benkpress, men også klatring og av og til ryggøvelser. Alt som innebærer bruk av musklene i overkroppen virker å kunne trigge betennelsen. Datamaskin, bilkjøring, bære sekk, gå på ski o.l. har også utløst det. Vet ikke om dette har noen sammenheng. Betennelsen har oppstått på begge sider, men mest venstre.

Har vært til fysioterapeut for sistnevnte, gikk til et par massasjebehandlinger. Han mente at det ikke var noe galt med rygg/nakke og at jeg skulle fortsette å trene styrke.

Takknemlig for innspill om du har noen ide om hva problemet kan være. Smiley


Hei!

Det hørest ut som at skulderen eller nærmere bestemt skulderbladet ditt ikke er stabilt. For å få til en optimal kraftoverføring så må musklene rundt skulderbladet jobber helt koordinert. Skulderen er veldig kompleks og er ett ledd som faktisk ikke er "festet" til kroppen, det er derfor den muskelkontrollen er så viktig. Om din fysioterapeut ikke fann noe galt, så undersøkte han deg ikke godt nok. For er du svakere på ene siden, da er det noe galt.
Det som smerter er overbelastede muskler, og gjerne da rotatorcuffen . En svakhet her gjør at du ikke kan løfte like tungt. 
Stabilisering av skulderbladet gjøres ved å aktivere serratus ant og nedre trapezius, samt trene opp rotatorcuffen. Har du hatt det en stund så er det å anbefale å få litt behandling også.

Mvh

Utlogget ingipingi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 20

Sv: Spør naprapaten!
« #58 : 03. juni 2012, 22:09 »
Takk for svar!

Hvordan kan jeg best aktivere serratus ant og nedre trapezius, samt trene opp rotatorcuffen, slik du foreslår?

Har hatt problemene hele livet, men de merkes best nå som jeg trener. Med behandling, mener du hos naprapat, eller fysioterapeut? 

Utlogget pheltj

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Spør naprapaten!
« #59 : 11. juni 2012, 23:29 »
Hei. Først vil jeg si at det er veldig hygglig av deg å stille opp slik.

Jeg har trent bort 45kg med kardio hovedsaklig og har pådratt meg en form for løperkne tror jeg.
To spm i forbindelse med dette:
1- kan jeg fortsette  å trene f.eks spinning så lenge jeg ikke får veldig vondt?
2- kan jeg trene benstyrke?  Leser både at man skal ta det helt med ro og  at man burde trene mer benstyrke for å forsterke ledd. Jeg trener benstyrke en dag i uken fra før av.

Har ikke  veldig vondt, kjennes mer ut som jeg blir fort sliten i knea. Det er verst i starten av løpeturen  og på slutten.
Er ikke så ille når jeg sykler, bare kjenner at "det er der„.

Har begynt å tøye ut mer nå, får se om det hjelper.
Har hovedsakelig løpt i skogen.


På forhånd takk for svar: )

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!