Skrevet av Emne: Spør naprapaten!  (Lest 103118 ganger)

Utlogget skalblisterk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Sv: Spør naprapaten!
« #60 : 13. juni 2012, 12:14 »
Har tidligere i tråden snakket om impingement jeg har i skulderen. Har nå vært hos behnadling 2 ganger, har kuttet ut alle pressøvelser og benkpress, lignende. Er det smart å bytte ut knebøy og frontbøy med bulgarsk utfall og beinpress f.eks? Da dette ikke belaster skulderleddet. Vil knebøy/frontbøy gjøre impingementen værre?

Utlogget asianface

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Sv: Spør naprapaten!
« #61 : 13. juni 2012, 17:15 »
Rumble roller/tennisball lurt å bruke når du har stramme muskler som trapezius?

Jeg bruker egenmassasje for økt mobilitet mest da.

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #62 : 18. juni 2012, 21:01 »
Takk for svar!

Hvordan kan jeg best aktivere serratus ant og nedre trapezius, samt trene opp rotatorcuffen, slik du foreslår?

Har hatt problemene hele livet, men de merkes best nå som jeg trener. Med behandling, mener du hos naprapat, eller fysioterapeut? 

Det er litt vanskelige øvelser å forklare her, og ofte blir det feil da.

Med behandling mener jeg både Naprapat og fysioterapeut som har videreutdannelse innen idrettsmedisin

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #63 : 18. juni 2012, 21:07 »
Hei. Først vil jeg si at det er veldig hygglig av deg å stille opp slik.

Jeg har trent bort 45kg med kardio hovedsaklig og har pådratt meg en form for løperkne tror jeg.
To spm i forbindelse med dette:
1- kan jeg fortsette  å trene f.eks spinning så lenge jeg ikke får veldig vondt?
2- kan jeg trene benstyrke?  Leser både at man skal ta det helt med ro og  at man burde trene mer benstyrke for å forsterke ledd. Jeg trener benstyrke en dag i uken fra før av.

Har ikke  veldig vondt, kjennes mer ut som jeg blir fort sliten i knea. Det er verst i starten av løpeturen  og på slutten.
Er ikke så ille når jeg sykler, bare kjenner at "det er der„.

Har begynt å tøye ut mer nå, får se om det hjelper.
Har hovedsakelig løpt i skogen.


På forhånd takk for svar: )


Hei'!

Les litt her om løperkne

1. ja, du kan fint trene spinning så lenge det ikke smerter.
2. Du bør nok trene mer benstyrke. Særlig gl medius og vastus medialis.

Husk at man har aldri en form for løperkne, enten så har man det eller ikke. Dette er en veldig lett diagnose og stille, og en grei behandling både for å få den bort og for å unngå skaden.


Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #64 : 18. juni 2012, 21:08 »
Rumble roller/tennisball lurt å bruke når du har stramme muskler som trapezius?

Jeg bruker egenmassasje for økt mobilitet mest da.

Det er det bare å gjør

Særlig om du har hodepine

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #65 : 18. juni 2012, 21:11 »
Har tidligere i tråden snakket om impingement jeg har i skulderen. Har nå vært hos behnadling 2 ganger, har kuttet ut alle pressøvelser og benkpress, lignende. Er det smart å bytte ut knebøy og frontbøy med bulgarsk utfall og beinpress f.eks? Da dette ikke belaster skulderleddet. Vil knebøy/frontbøy gjøre impingementen værre?

Er det smertefritt så er det bare å kjøre på. Stillinger der armene dine er over skulderhøgde kan skade. Men er det smertefritt så skal det gå bra.
http://www.dnhk.no/naprapati/skulder-smerte-diagnose-symptomer/impingement-innklemning-syndrom

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Spør naprapaten!
« #66 : 21. juni 2012, 21:08 »
Har prøvd å trigga teres major lenge nå..Men den gir seg bare noen timer og så er det pån igjen.
Kan det rett og slett skyldes at brystmusklaturen min er for stram enda?  At jeg litt for fremoverroterte skuldre enda? (jobba hardt og fått de mer og mer på riktig plass)

Utlogget Sahara

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Spør naprapaten!
« #67 : 23. juni 2012, 23:49 »
Hei Oskar Naprapat:)
Har endelig bestemt meg for å ta fatt på helsen min! Er en jente, 22 år, jobber som renholder, og det har belastet kroppen min i snart 5 år! Jeg er møkka lei for å si det mildt. Etter å ha sett i albumet mitt fra mine yngre dager bare slo det meg at nå er det virkelig på tide å gjøre noe. Men hvor skal jeg begynne? Jeg kan ikke gå i trapper lengre for det gjør så vondt i beina, og da sier det seg selv at løping ikke akkurat er ideelt heller:( Jeg har allerede fått en del åreknuter bak knærne, eller rundt det området, har vært til legen med det, for det verker og stikker sånn, men de sier bare at de kan ikke gjøre noe, og at det er arvelig. Jeg sier hele tiden at jeg er 22 år!!! Men de reagerer ikke, bare sier det er arvelig betinget. Har hatt senebetennelse i hoften to ganger og føler stadig ubehag. Er stiv som en stokk. Klarer ikke å sitte rett ut med beina engang uten at det gjør vondt. MASSE muskelknuter i ryggen, en massasje ville tatt livet av meg for å si det sånn. Nei off, høres ut som en sytekopp, men dette er det jeg kjenner på hver dag og det blir bare verre og verre. Som sagt må ta fatt på det NÅ. Men hvordan skal jeg gå frem?? Kan jo ikke bare begynne å trene, eller? Gikk en fjelltur for ikke så lenge siden. Motivasjonen var på topp. Fikk så mye smerter tiden etterpå og vi snakker ikke vanlig gangsperr (som jeg har fått kjenne på før) men andre typer smerter. Åreknutene føltes som de skulle sprenge. Hehe. Ble et litt langt innlegg dette. Men håper du svarer. Er ganske desperat. Kan en naprapat hjelpe meg? Smiley Viktig å nevne at jeg ikke er overvektig. Kunne kanskje virke sånn når jeg leste i gjennom innlegget.

Hilsen Sahara.

Utlogget Lifterella

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør naprapaten!
« #68 : 24. juni 2012, 10:00 »
Hei Smiley

I går kjørte jeg øvelsen dips og opplevde en form for akutt smerte. Smerten oppsto på den siste eller de to aller siste rep. på det siste sette mitt. Smerten kom fort og den sitter i brystet, nærmer bestemt mitt mellom brystmusklene, det kjennes ikke ut som smerten er muskulert, det kjennes rett og slett ut som den sitter lengre inn, i sternum kanskje eller bindevevet? Med en gang etter at dette oppsto var det meget ubehagelig å puste ut.

Smerten oppleves som trykkende/ekkel. Når jeg sitter helt i ro kjenner jeg ikke så mye til den, men dersom jeg puster dypt inn kjenner jeg den. Det å ligge er meget ubehagelig og det er smertefullt å snu seg. Opplever også smerter dersom jeg strammer musklene i armene (for å flytte på et bord eller meg selv o.l.)

Smerten er ikke av den uutholdelige veldig vonde typen, men mer stikkende og ubehagelig og mest vond ved anstrengelse.

Hva kan det være og hvordan behandler jeg dette? Og hvor lang tid kan dette ta?

Jeg driver med en sport som heter Roller derby(dette er en kontaktsport) og jeg skal på en bootcamp den 07.07 og vil ikke være skadet da, kan dette ha noe å si dersom jeg blir bra og så får meg en trykk i brystet? Kan dette f.eks slå opp skaden? 

Takker så mye for svar Smiley

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #69 : 12. juli 2012, 12:47 »
Har prøvd å trigga teres major lenge nå..Men den gir seg bare noen timer og så er det pån igjen.
Kan det rett og slett skyldes at brystmusklaturen min er for stram enda?  At jeg litt for fremoverroterte skuldre enda? (jobba hardt og fått de mer og mer på riktig plass)

Hei igjen!
Som jeg sa tidligere  så  er det alltid en grunn til at en muskel er mer spend enn andre.
Jeg vet ikke helt hvor fremoverroterte skuldre du har, men om du har det skyldes det i de fleste fall en slakk fremre skulderleddskapsel. Dette krever en del spesifikk trening for å rette opp. Godt å høre at du har trent opp en bedre holdning.
Du vil nok ikke få noen bedring av å behandle teres minor/maj. Her må man se på flere muskler i området. Både serratus ant, trapezius pa og hele rotatorcuffen. Man må heller ikke glemme bakre kapselen.


http://www.dnhk.no/naprapati/skulder-smerte-diagnose-symptomer

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #70 : 12. juli 2012, 13:03 »

[/quote]
Hei Oskar Naprapat:)
Har endelig bestemt meg for å ta fatt på helsen min! Er en jente, 22 år, jobber som renholder, og det har belastet kroppen min i snart 5 år! Jeg er møkka lei for å si det mildt. Etter å ha sett i albumet mitt fra mine yngre dager bare slo det meg at nå er det virkelig på tide å gjøre noe. Men hvor skal jeg begynne? Jeg kan ikke gå i trapper lengre for det gjør så vondt i beina, og da sier det seg selv at løping ikke akkurat er ideelt heller:( Jeg har allerede fått en del åreknuter bak knærne, eller rundt det området, har vært til legen med det, for det verker og stikker sånn, men de sier bare at de kan ikke gjøre noe, og at det er arvelig. Jeg sier hele tiden at jeg er 22 år!!! Men de reagerer ikke, bare sier det er arvelig betinget. Har hatt senebetennelse i hoften to ganger og føler stadig ubehag. Er stiv som en stokk. Klarer ikke å sitte rett ut med beina engang uten at det gjør vondt. MASSE muskelknuter i ryggen, en massasje ville tatt livet av meg for å si det sånn. Nei off, høres ut som en sytekopp, men dette er det jeg kjenner på hver dag og det blir bare verre og verre. Som sagt må ta fatt på det NÅ. Men hvordan skal jeg gå frem?? Kan jo ikke bare begynne å trene, eller? Gikk en fjelltur for ikke så lenge siden. Motivasjonen var på topp. Fikk så mye smerter tiden etterpå og vi snakker ikke vanlig gangsperr (som jeg har fått kjenne på før) men andre typer smerter. Åreknutene føltes som de skulle sprenge. Hehe. Ble et litt langt innlegg dette. Men håper du svarer. Er ganske desperat. Kan en naprapat hjelpe meg? Smiley Viktig å nevne at jeg ikke er overvektig. Kunne kanskje virke sånn når jeg leste i gjennom innlegget.

Hilsen Sahara.

Hei Sahara!

Det hørest ut som behandling og trening ikke er så dumt for deg.
Når det gjelder Åreknutene dine så er det absolutt arvelig betinget, men man kan fint få de operert bort. Særlig om de smerter. Gå til en annen lege bare, og krev å bli sendt videre.

Når det gjelder dine muskler og ledd (det som vi kan hjelpe deg med) høres det ut som om det er en del å ta tak i. Gjør det vondt å både gå og springe så må man gå igjennom kroppen å se hvilken muskler du bruker og ikke bruker. Er stabilisatorene svake og du har en dårlig motorikk vil dette påvirke muskler og ledd på en felaktig måte. Fortsetter du vanlig trening uten at stabilisatorene fungerer vil man kunne pådra seg en del http://www.dnhk.no/naprapati/hopperkne-jumpers-knee]treningsskader[/url]

For å komme igang kondisjonstreningen kan sykling effektivt og skånsomt. Husk at tar du deg helt ut, som f.eks en fjelltur eller hardere treningspass, så vil treningsverken din være smertefull. Og særlig de første gangene du trener, spesielt ben, kan man ha problemer både med å sitte og stå.

Det beste for deg er å komme deg til en terapeut (naprapat, manuellterapeut o.l), som har greie på idrettsmedisin, og få undersøkt kroppen og få hjelp til å sette igang treningen.

Lykke til!

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #71 : 12. juli 2012, 13:10 »

I går kjørte jeg øvelsen dips og opplevde en form for akutt smerte. Smerten oppsto på den siste eller de to aller siste rep. på det siste sette mitt. Smerten kom fort og den sitter i brystet, nærmer bestemt mitt mellom brystmusklene, det kjennes ikke ut som smerten er muskulert, det kjennes rett og slett ut som den sitter lengre inn, i sternum kanskje eller bindevevet? Med en gang etter at dette oppsto var det meget ubehagelig å puste ut.

Smerten oppleves som trykkende/ekkel. Når jeg sitter helt i ro kjenner jeg ikke så mye til den, men dersom jeg puster dypt inn kjenner jeg den. Det å ligge er meget ubehagelig og det er smertefullt å snu seg. Opplever også smerter dersom jeg strammer musklene i armene (for å flytte på et bord eller meg selv o.l.)

Smerten er ikke av den uutholdelige veldig vonde typen, men mer stikkende og ubehagelig og mest vond ved anstrengelse.

Hva kan det være og hvordan behandler jeg dette? Og hvor lang tid kan dette ta?

Jeg driver med en sport som heter Roller derby(dette er en kontaktsport) og jeg skal på en bootcamp den 07.07 og vil ikke være skadet da, kan dette ha noe å si dersom jeg blir bra og så får meg en trykk i brystet? Kan dette f.eks slå opp skaden? 

Takker så mye for svar Smiley
[/quote]

Hei!

Ser at jeg var litt treg med å svare deg, ettersom du allerede nå har vært på bootcampen.
Ved brystbenet (Sternum) festes ribbebena inn via brusk. Og det kan være at i dette området skaden har skjedd.
Det kan også tenkes at du har fått en liten ruptur (avrivning) av deler av brystmuskelen vedd innfestningen til sternum.

Noe du må få sjekket er bevegelsen din i brystryggen. Er den innskrenket, kan det bli en irritasjon på fremsiden ettersom kroppen må ta ut bevegelsen en plass. For ved innpust vil ribbebeina bevege seg utover og oppover, og ligger det noe å hindrer bevegelsen vil reseptorer i leddkapselen bli stimulert og gi smerte.

Selv om dette gikk over fram mot bootcampen, er nok sjansene store for at du kan slå de opp igjen i en kontaktidrett.

Mvh

Utlogget zuna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør naprapaten!
« #72 : 24. juli 2012, 12:27 »
Hei! Smiley
Jeg har hatt en skiveutglidning/prolaps i korsryggen etter en respektløs knebøyutførelse.
Etter å ha tatt det med ro en tid og fokusert på tøying av musklene på bakside lår, hofteleddsbøyer og setet, har jeg nå begynt å trene igjen.
Jeg kjenner smerter når jeg legger vekter på skuldrene så knebøy har jeg ikke våget meg ut på enda. Beinpress gjør også vondt.
De eneste øvelsene på bein som ikke gir smerter i korsryggen, er ettbeinsøvelser.
Har du forslag til hvordan jeg kan trene bein effektivt og samtidig la ryggen min leges?
Når kan jeg prøve meg på knebøy igjen?

Takknemlig for svar! Smiley

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #73 : 27. juli 2012, 11:43 »
Hei! Smiley
Jeg har hatt en skiveutglidning/prolaps i korsryggen etter en respektløs knebøyutførelse.
Etter å ha tatt det med ro en tid og fokusert på tøying av musklene på bakside lår, hofteleddsbøyer og setet, har jeg nå begynt å trene igjen.
Jeg kjenner smerter når jeg legger vekter på skuldrene så knebøy har jeg ikke våget meg ut på enda. Beinpress gjør også vondt.
De eneste øvelsene på bein som ikke gir smerter i korsryggen, er ettbeinsøvelser.
Har du forslag til hvordan jeg kan trene bein effektivt og samtidig la ryggen min leges?
Når kan jeg prøve meg på knebøy igjen?

Takknemlig for svar! Smiley

Hei!

Det første du må gjør er å "spole tilbake" og bygge opp kroppen fra steg 1 i rehab. Dvs core øvelser.  Får du smerter ved å legge belastning på skuldrene så er dette fordi at du ikke klarer å stabilisere korsrygg/bekken godt nok. Smerter ved beinpress får du fordi du sitter flektert med belastning.
En prolaps går i de fleste fall skrått bakover. Dette vil si at når du sitter vil du få et press på fremkanten av skiven og mer væske presses ut bakover og trykker på ligamenter eller nerver. Dette vil si at alle øvelser som du gjør sittende med belastning må bort fra treningsprogrammet ditt til du er smertefri.

Bruk tiden nå på å få en perfekt og stabil core muskulatur. Øv deg på korrekt teknikk i knebøy, utfall, markløft etc.  Må du ha hjelpemidler for å klare dette så jobber du med bevegelsen i det leddet/muskelen som er stivt så du slipper dette i fremtiden.

Å trene bein uten å skade en eventuell prolaps er vanskelig. Tar ca 3-6mnd å bli helt bra.
lette former for bein/lår curl osv kan være et supplement til sykling og andre rehabøvelser.

Lykke til!

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Spør naprapaten!
« #74 : 27. juli 2012, 12:03 »
Prøver meg på en spørsmål jeg og.

Jeg har et problem med redusert bevegelse i venstre hofte. Hvis jeg prøver å løfte benet til siden og oppover stopper det fort opp og det kjennes ut som ben møter ben. På høyre side får jeg mye større utslag før det stopper, men her kjennes det ut som det stopper på grunn av glutes som blir for stramme. Merker også problemet i bøy øvelser da venstre hofte ikke tillater kneet å følge over tær utover.

Er dette noe som kan løses eller er det bare en defekt jeg må leve med?

Takk for svar.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!