Skrevet av Emne: Spør naprapaten!  (Lest 103418 ganger)

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #120 : 26. november 2012, 16:33 »
Jeg så en slags "montasje" angående naprapatbehandling på treningsenteret jeg i disse tider trener på.

 Forutenom dette har jeg sett at flere naprapater profilerer seg på forskjellige måter og dette gjør meg nysgjerrig.

Vurderer å prøve det ut i og med jeg har noen irriterende småskader som ikke går bort.
I denne anlednign vil jeg stille et par spørsmål.


Hvorfor er ikke Naprapater autorisert av det offisielle helsenorge?

Har du noen GODE  objektive studier som dokumenterer effekt (Helst metastudier)?

I et alternativmarked med så mange udokumenterte behandlinger så må det være lov til å stille  kritiske spørsmål. =)




Hei!

Det er viktig å ha kunnskap til behandlingen man vil prøve ut!
Hvorfor naprapati ikke er godkjent i Norge enda har jeg ikke noe bra svar på. Vi er offentlig helsepersonell i Sverige og Finland. Og De aller fleste forsikringsselskap dekker naprapatbehandling fullt ut ved helse- eller behandlingsforsikring. 
Naprapatforbundet opplyste tidligere i år at det kom en ny høring angående saken vår nå snart, så får vi se hva de kommer frem til.

Når det gjelder naprapati, fysioterapi og kiropraktikk så finnes det flere likheter enn ulikheter. Og vi bruker mye av de samme behandlingsformene. Så vi bruker hverandres forskning.

Studier om "naprapatbehandling" er publisert både på Pubmed og på Cochrain:

I 2007 kom "Björn studien" en randomisert kontrollert angående rygg og nakkesmerter gjort på Karolinska institutt i Uppsala.
"Naprapathic Manual Therapy or Evidence-Based Care for Back and Neck Pain: A Randomized, Controlled Trial"
Clinical Journal of Pain, maj 2007, 23:431-439

De kom også med en fortsettelse på denne studien der de sjekket resultatet etter 26 og 52uker:
http://www.biomedcentral.com/1471-2474/11/26

Videre har også Stina Lilje på Blekinge Tekniska Högskola i samarbeid med ortopeder sjekket om naprapati kan senke ortopedkøene.
Du kan lese de gode resultatene her:
http://www.ltblekinge.se/download/18.2094adf512699d5d9d0800017143/Final+Naprapati+eller+ortopedi+sammanfattning.pdf

På Karolinska institutt startet de en forskningsring med diverse forskere, leger, fysioterapeuter og en naprapat  skal forske på naprapatien.

Så det finnes mye bra forskning både på selve naprapatien, men også på de ulike behandlingsmetodene våre.

Håper dette gav deg svar på dine spørsmål.

Utlogget ~mAchA~

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 218
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 218

  • OraH!
Sv: Spør naprapaten!
« #121 : 26. november 2012, 20:34 »
Hei!

Det er viktig å ha kunnskap til behandlingen man vil prøve ut!
Hvorfor naprapati ikke er godkjent i Norge enda har jeg ikke noe bra svar på. Vi er offentlig helsepersonell i Sverige og Finland. Og De aller fleste forsikringsselskap dekker naprapatbehandling fullt ut ved helse- eller behandlingsforsikring. 
Naprapatforbundet opplyste tidligere i år at det kom en ny høring angående saken vår nå snart, så får vi se hva de kommer frem til.

Når det gjelder naprapati, fysioterapi og kiropraktikk så finnes det flere likheter enn ulikheter. Og vi bruker mye av de samme behandlingsformene. Så vi bruker hverandres forskning.

Studier om "naprapatbehandling" er publisert både på Pubmed og på Cochrain:

I 2007 kom "Björn studien" en randomisert kontrollert angående rygg og nakkesmerter gjort på Karolinska institutt i Uppsala.
"Naprapathic Manual Therapy or Evidence-Based Care for Back and Neck Pain: A Randomized, Controlled Trial"
Clinical Journal of Pain, maj 2007, 23:431-439

De kom også med en fortsettelse på denne studien der de sjekket resultatet etter 26 og 52uker:
http://www.biomedcentral.com/1471-2474/11/26

Videre har også Stina Lilje på Blekinge Tekniska Högskola i samarbeid med ortopeder sjekket om naprapati kan senke ortopedkøene.
Du kan lese de gode resultatene her:
http://www.ltblekinge.se/download/18.2094adf512699d5d9d0800017143/Final+Naprapati+eller+ortopedi+sammanfattning.pdf

På Karolinska institutt startet de en forskningsring med diverse forskere, leger, fysioterapeuter og en naprapat  skal forske på naprapatien.

Så det finnes mye bra forskning både på selve naprapatien, men også på de ulike behandlingsmetodene våre.

Håper dette gav deg svar på dine spørsmål.


Ja, det vil jeg da si at du gjore (=.

Dette virker legitimt i mine øyne og skal nok få testet det ut på skadene.

Takker for svaret
(Tidligere Styrkeløfter) Nå glad mosjonist!
Bøy:230 Benk:160 Mark:265
Vekt:rundt 95+
høyde:182

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #122 : 28. november 2012, 10:20 »
Hei

Sliter med tennis albue. Er snekker og kjører post da jeg bruker underarmen mye, da særlig "vippe"bevegelsen:) er avhengig av å trene styrke/kampsport+ jeg driver snekkerfirma, så uaktuelt å ta pause. Har tatt 4 kortison sprøyter de siste 3 årene, virker veldig bra i 3-4 måneder så kommer smertene tilbake.
Har du/dere en mirakel kur/måte/triks/øvelser/medisiner for å bli kvitt dette på? Litt skeptisk på kortison.

Mvh ole k

Hei ole k!

Kortison fungerer veldig bra på akutte skader av senvevnader og slimposebetennelser. Dette innebærer også at den som setter kortisonen IKKE setter den i selve senen.
Men selv om smerten forsvinner, er dette først og fremst symptombehandling. Verken senen eller muskelen er ikke noe sterkere etter behandling.

Det som må til er først og fremst eksentrisk trening av underarmsekstensorer . Dette vil bryte den tendinosen som forårsaker smertene dine. Så bør du etterhvert få en profesjonell få se på underarmene og skuldrene dine, og se om det er noe som kan korrigeres for å bedre dette problemet.

Dessverre ingen mirakelkurer som jeg kjenner til Smiley Men tren eksentrisk 15*3 på begge sider, hver dag - kan gjerne smerte, i 12 uker.

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #123 : 28. november 2012, 10:28 »
Hei igjen Smiley Takk for svar, interessante poeng!
Når det gjelder skade i pars clavicularis vet jeg ikke hva det evt skulle kommet av, er som sagt heller ikke smerter når jeg tar på eller lignende, og begge sidene er like sterke når jeg tar flies eller benkpress med manualer.

Når det gjelder rotatorcuffmusklene eller serratus så kan det jo hende det er en ustabilitet der,   har trent alle endel (Spiller volleyball og derfor trengtes det), men jeg har jo ofte droppet ut de støttemusklene om jeg har hatt dårlig tid eller noe. Har heller ikke hatt de med i noe program, da de bare har vært litt på feelingen. Jeg har litt foroverroterte skuldre (Ikke mye, men det sees om jeg står rett opp og ned, er også litt pga dårlig bevegelighet i brystryggen, som jeg også prøver å jobbe med Cheesy Har også litt lite svai i korsryggen, som også gir utslag "der oppe"), så serratusen kan være svak, jeg har dog prøvd å få trent den opp, men sliter med å finne tunge nok øvelser.

Det med inskrenkt bevegelse i SC-leddet synes jeg var interessant og har ikke hørt om før, og lurer på om det er noe man kan gjøre for å finne ut av det?

Tusen takk for svaret!


Dårlig bevegelse i brystryggen kan også forårsake disse symptomene. Så ta kontakt med en naprapat eller noen andre med fordypning innen idrettsmedisin, så kan man sjekke både brystryggen og SC-leddet

Utlogget Mårten

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Spør naprapaten!
« #124 : 09. desember 2012, 13:33 »
Vet ikke om dette er noe du kan svare på - Men gir det et forsøk.

Kan forklare problemet først i korte trekk. Jeg føler jeg hele tiden må "Knekke" opp ryggen min, og gjør det opp til flere ganger om dagen. Enten bare ved å vri den langt fra side til side, eller ved å ligge på en ball eller lignende, å presse den oppover. Kan og få noen til å gå oppover ryggraden min - det er himmelsk når det først knekker!

Da jeg var yngre brukte jeg stort sett fritiden min bak en PC skjerm what Og da pleide jeg bare å lene meg bakover på stolen av og til, så knakk det. Etterhvert som årene har gått har det bare blitt gjort hyppigere og hyppigere, og spesielt etter en dag med ryggtrening er det ekstra digg å la en ball rulle nedover ryggraden.

Er dette noe skadelig? Eller kan jeg fortsette med det?
Kan det komme av at jeg delvis "ligger" i sengen med puta og dyna bak meg i stedet for å sitte oppreist i en stol når jeg slapper av?
The pain you feel today, will be strength you feel tomorrow


Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121997.msg1812072;topicseen#new

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #125 : 10. desember 2012, 10:04 »
Vet ikke om dette er noe du kan svare på - Men gir det et forsøk.

Kan forklare problemet først i korte trekk. Jeg føler jeg hele tiden må "Knekke" opp ryggen min, og gjør det opp til flere ganger om dagen. Enten bare ved å vri den langt fra side til side, eller ved å ligge på en ball eller lignende, å presse den oppover. Kan og få noen til å gå oppover ryggraden min - det er himmelsk når det først knekker!

Da jeg var yngre brukte jeg stort sett fritiden min bak en PC skjerm what Og da pleide jeg bare å lene meg bakover på stolen av og til, så knakk det. Etterhvert som årene har gått har det bare blitt gjort hyppigere og hyppigere, og spesielt etter en dag med ryggtrening er det ekstra digg å la en ball rulle nedover ryggraden.

Er dette noe skadelig? Eller kan jeg fortsette med det?
Kan det komme av at jeg delvis "ligger" i sengen med puta og dyna bak meg i stedet for å sitte oppreist i en stol når jeg slapper av?



Hei Mårten!

De fleste av oss har vel fått høre av foreldrene at de ikke skal "knekke" fingrene. Og dette stemmer til viss del.
En manipulasjon av et ledd gir en reflektorisk avslapping i omkringliggende muskler og ofte et velbehag. Så det at personer føler at det "hjelper" er forståelig. Saken er den at denne reaksjonen bare varer en veldig kort tid.
De leddene du klarer å manipulere opp er som regel ikke inskrenkte, og skal derfor ikke gjøres noe med. De leddene som faktisk er låst klarer som regel ikke du å knekke opp selv.

Det vi på klinikken ofte gjør med pasienter som har lært seg denne uvanen, er å gi igjennom leddene i ryggraden og manipulere de leddene som er inskrenkt og samtidig få igang de dype stabiliseringsmusklene som skal hjelpe leddene. Da vil du merke at det blir vanskeligere å "knekke" opp leddene.

Det er ikke noe farlig å manipulere seg selv, men man merker at leddene blir mer ustabile. dvs mellom annet en uttøyd leddkapsel.




Utlogget Mårten

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Spør naprapaten!
« #126 : 10. desember 2012, 20:11 »


Hei Mårten!

De fleste av oss har vel fått høre av foreldrene at de ikke skal "knekke" fingrene. Og dette stemmer til viss del.
En manipulasjon av et ledd gir en reflektorisk avslapping i omkringliggende muskler og ofte et velbehag. Så det at personer føler at det "hjelper" er forståelig. Saken er den at denne reaksjonen bare varer en veldig kort tid.
De leddene du klarer å manipulere opp er som regel ikke inskrenkte, og skal derfor ikke gjøres noe med. De leddene som faktisk er låst klarer som regel ikke du å knekke opp selv.

Det vi på klinikken ofte gjør med pasienter som har lært seg denne uvanen, er å gi igjennom leddene i ryggraden og manipulere de leddene som er inskrenkt og samtidig få igang de dype stabiliseringsmusklene som skal hjelpe leddene. Da vil du merke at det blir vanskeligere å "knekke" opp leddene.

Det er ikke noe farlig å manipulere seg selv, men man merker at leddene blir mer ustabile. dvs mellom annet en uttøyd leddkapsel.





Så du anbefaler meg å ta kontakt med en naprapat å få hjelp med dette? Hva vil en slik time koste, og finnes det noen i nærheten av Indre Troms eller Bodø?
The pain you feel today, will be strength you feel tomorrow


Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121997.msg1812072;topicseen#new

Utlogget StigR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 117

Sv: Spør naprapaten!
« #127 : 25. desember 2012, 00:14 »
Jeg ble for en mnd siden medlem av et crossfit senter, og har trent 4-5 ganger i uken siste 3ukene ca.
Før det har det vært lenge siden jeg har hatt noe fast treningsrutine, spesielt så mye.
I går og i dag kjenner jeg smerte fra kneet og ned i høyre legg. En slags stikking, vertfall ikke godt. Men har ikke merket noe før.
Hva skyldes dette?

Utlogget StigR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 117

Sv: Spør naprapaten!
« #128 : 25. desember 2012, 00:50 »
Kan legge til at det har vært en del knebøy og markløft trening. Noe jeg ikke har trent før. Indtruktørene har følgt med, og det er utført med riktig teknikk.

Utlogget skalblisterk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Sv: Spør naprapaten!
« #129 : 28. desember 2012, 14:40 »
Hvordan mener du en korrekt benkpress skal se ut?

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #130 : 10. januar 2013, 15:58 »
Jeg ble for en mnd siden medlem av et crossfit senter, og har trent 4-5 ganger i uken siste 3ukene ca.
Før det har det vært lenge siden jeg har hatt noe fast treningsrutine, spesielt så mye.
I går og i dag kjenner jeg smerte fra kneet og ned i høyre legg. En slags stikking, vertfall ikke godt. Men har ikke merket noe før.
Hva skyldes dette?

Nøyaktig hva det skyldes er vanskelig å si over forumet. Crossfit er en hard treningsform, og detter virkelig kroppen på prøve. Øvelser som blir gjort i høgt tempo krever en stabil kropp. Om du ikke er stabil i f.eks skuldre og bekken/korsrygg, så vil det over tid komme overbelastningsskader. 

Du trenger kanskje en såle for å hjelpe deg med dette. Det kan i tillegg være smart å ta en konsultasjon hos en terapeut for å se over eventuelle svakheter som må rettes på før man kan trene så hardt man vil.

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #131 : 10. januar 2013, 16:12 »
Hvordan mener du en korrekt benkpress skal se ut?

Har fått en del spørsmål om rett utførelse av øvelser. Dette er vanskelig å beskrive med ord slik at det blir forståelig for alle. 
Men kan si noen generelle punkter.
For å fordele belastningen optimalt mellom triceps og brystmusklene:
- ved 90g i skulderen skal albuene være i 90 grader. Bredden du har mellom armene kan du da gå utifra når du skal holde stangen!
Når du senker stangen ned mot brystet så er det svært viktig at du ikke får en rotasjon i skulderen. Dette ser du lettest ved å føle med på underarmene, de skal ikke falle framover eller bakover.

Håper dette hjelpte litt!

Utlogget yaeger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 207
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 207

Sv: Spør naprapaten!
« #132 : 15. januar 2013, 12:39 »
ei, fikk i september påvist 2 prolapser i ryggen, og har siden da prøvd å trene meg opp med de øvelsene fysioen har gitt meg( øvelser som man gjør hjemme..)

Har nå ordnet meg treningskort igjen og ønsker hjelp  til å finne noen øvelser jeg kan starte med.
Hofteleddsmusklaturen er meget stiv og jeg har konstante muskelknuter pga venstredelen av ryggmusklaturen er alltid i spenn( er også større pga feiltrening/prolapsen)

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #133 : 16. januar 2013, 12:33 »
ei, fikk i september påvist 2 prolapser i ryggen, og har siden da prøvd å trene meg opp med de øvelsene fysioen har gitt meg( øvelser som man gjør hjemme..)

Har nå ordnet meg treningskort igjen og ønsker hjelp  til å finne noen øvelser jeg kan starte med.
Hofteleddsmusklaturen er meget stiv og jeg har konstante muskelknuter pga venstredelen av ryggmusklaturen er alltid i spenn( er også større pga feiltrening/prolapsen)

Hei!

Blir dessverre vanskelig å gi deg noen andre øvelser enn "hjemmetreningsøvelser" uten å ha undersøkt hvilke nivå du er på, og hvilke muskler som er forsvaket etter prolapsen.

Anbefaler deg å oppsøke fysioterapeuten som ga deg hjemmeøvelser, om du er fornøgd med han, eller kontakte noen andre in nærområdet ditt.


Utlogget Eini

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Spør naprapaten!
« #134 : 22. januar 2013, 20:45 »
Hei

Har de siste årene slitt med smerter i nakken, når jeg først merket det var det på skolen etter en lang dag ved skolebenken, ble holdningen litt dårlig de siste timene og det føltes som om hodet veide 100kg, den gangen var det bare å hvile hodet på pulten så gikk det relativt fort over og meldte seg sjeldent.

Jeg har de siste årene fått høre at jeg har dårlig holdning, det i tillegg til mye tid ved pc'n og en jobb i kassa på kiwi har nok gjort sitt. Det var for ca 14-16 mnd. siden det begynte å kom ganske regelmessig, spessielt forran pcn. Smerten kan beskrives som veldig betennelses-aktig og inflammatorisk. Blir varmt og ømt, og om ikke jeg stopper med det som fører til dette f.eks sitte ved pcn så vil det føre til en feberlignende tilstand, der jeg blir varm og kvalm, til slutt skikkelig dårlig og bare må legge meg ned og jeg strekker det langt.

Jeg har siden slutten av ungdomskolen trent styrke, ikke så seriøst da men trent litt på og av de siste 5 årene, og svært seriøst og aktivt siste året. I starten trente jeg ikke rygg, bein eller mage/core som jeg angrer bittert på nå, siden jeg kan tenke meg det kan være litt av grunnen.

Det skal også nevnes at jeg har aldri hatt vondt i nakken når jeg har vært på trening, når jeg er på trening merker jeg ingenting, uannsett om jeg trener sidehev, shrugs eller benkpress.

Den siste tida har dette blitt veldig mye verre, nå har jeg konstant vondt nesten, i større eller mindre grad (Har kuttet helt ut styrketrening de siste 15 dagene) men tror det å trene er vel fortsatt eneste gangen jeg ikke merker noe til nakken.

Er til behandling på massasjeklinikk og hos kiropraktor regelmessig de siste 4 ukene, det løser opp og god gjør i en liten stund om jeg ikke irriterer nakken i en belastende stilling, så er det tilbake etter 1-2 dager.

Har du noen som helst peiling på hva det er jeg beskriver? som sakt hater nakken pc'n så dette inlegget var skrevet i en fei,så beklager dårlig formulering.

På forhånd takk for svar

Mvh Einar



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!