Skrevet av Emne: Spør naprapaten!  (Lest 103539 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Spør naprapaten!
« #135 : 22. januar 2013, 22:24 »
Hei Naprapaten

Jeg skal skal spørre deg fra ei i klassen. Hun har vært interessert i deg lenge nå, og lurte på om du var sammen med noen.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Slicky

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 908

Sv: Spør naprapaten!
« #136 : 23. januar 2013, 22:20 »
Hei Naprapaten

Jeg skal skal spørre deg fra ei i klassen. Hun har vært interessert i deg lenge nå, og lurte på om du var sammen med noen.



plz du sa du ikke skulle si det!!!!11 DUST!!

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #137 : 24. januar 2013, 15:01 »
Hei

Har de siste årene slitt med smerter i nakken, når jeg først merket det var det på skolen etter en lang dag ved skolebenken, ble holdningen litt dårlig de siste timene og det føltes som om hodet veide 100kg, den gangen var det bare å hvile hodet på pulten så gikk det relativt fort over og meldte seg sjeldent.

Jeg har de siste årene fått høre at jeg har dårlig holdning, det i tillegg til mye tid ved pc'n og en jobb i kassa på kiwi har nok gjort sitt. Det var for ca 14-16 mnd. siden det begynte å kom ganske regelmessig, spessielt forran pcn. Smerten kan beskrives som veldig betennelses-aktig og inflammatorisk. Blir varmt og ømt, og om ikke jeg stopper med det som fører til dette f.eks sitte ved pcn så vil det føre til en feberlignende tilstand, der jeg blir varm og kvalm, til slutt skikkelig dårlig og bare må legge meg ned og jeg strekker det langt.

Jeg har siden slutten av ungdomskolen trent styrke, ikke så seriøst da men trent litt på og av de siste 5 årene, og svært seriøst og aktivt siste året. I starten trente jeg ikke rygg, bein eller mage/core som jeg angrer bittert på nå, siden jeg kan tenke meg det kan være litt av grunnen.

Det skal også nevnes at jeg har aldri hatt vondt i nakken når jeg har vært på trening, når jeg er på trening merker jeg ingenting, uannsett om jeg trener sidehev, shrugs eller benkpress.

Den siste tida har dette blitt veldig mye verre, nå har jeg konstant vondt nesten, i større eller mindre grad (Har kuttet helt ut styrketrening de siste 15 dagene) men tror det å trene er vel fortsatt eneste gangen jeg ikke merker noe til nakken.

Er til behandling på massasjeklinikk og hos kiropraktor regelmessig de siste 4 ukene, det løser opp og god gjør i en liten stund om jeg ikke irriterer nakken i en belastende stilling, så er det tilbake etter 1-2 dager.

Har du noen som helst peiling på hva det er jeg beskriver? som sakt hater nakken pc'n så dette inlegget var skrevet i en fei,så beklager dårlig formulering.

På forhånd takk for svar

Mvh Einar




Hei Einar!

Man har forsket på hva dårlig holdning gjør for nakken, og hvor skadelig dette er. Utifra et biomekanisk ståsted kan man se at for hver 2.5cm hodet ligger "for langt fremme" vil hode/nakke veie 4.5kg mer.

Dette vil da si at mellom annet nakkemusklene dine må jobbe ekstra hardt for å holde hodet ditt i denne posisjonen. Samtidig kan det tenkes at korsrygg og brystrygg vil slite med belastningen av dårlig holdning.

Core øvelser vil kunne hjelpe deg å rette på kroppsholdningen din.
I tillegg bør du begynne å trene dype nakkefleksorer. Dette for å aktivere disse og videre for å kunne fordele belastningen til nakkemusklene på flere muskler.

En øvelse for dype nakkefleksorer:
- ryggliggende
- lett haken inn mot halsen, løft så hodet 1cm opp fra bakken.
hold i 10 sekunder og repeter 10 ganger.

Når øvelsen blir tung vil haken automatisk gå tilbake, og man løfter nakken høyere opp. Prøv å unngå dette.

Lykke til!

Utlogget yaeger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 207
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 207

Sv: Spør naprapaten!
« #138 : 24. januar 2013, 20:55 »
Hei Oskar. Hva gjør man med senebetennelser? Jeg fikk i August problemer med håndleddet, oversiden av underarmen, og albuen på begge sider(både tennis og golfalbue?) Jeg gikk etterhvert til lege som gav meg smertestillende og betennelsesdempende. i November/desember begynte jeg med trykkbølgebehandling. Jeg var der 3 ganger, men er jo 600kr gangen og det blir dyrt for en student. Etterhvert ble det bedre. Jeg tøyde og isa ned henda. (jeg må trene pga en skade jeg har i ryggen) og er selvstendig næringsdrivende samtidlig med studiene(må bruke data ganske mye) Har du tips eller råd til meg? begynner å bli desperat!

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #139 : 28. januar 2013, 10:33 »
Hei Oskar. Hva gjør man med senebetennelser? Jeg fikk i August problemer med håndleddet, oversiden av underarmen, og albuen på begge sider(både tennis og golfalbue?) Jeg gikk etterhvert til lege som gav meg smertestillende og betennelsesdempende. i November/desember begynte jeg med trykkbølgebehandling. Jeg var der 3 ganger, men er jo 600kr gangen og det blir dyrt for en student. Etterhvert ble det bedre. Jeg tøyde og isa ned henda. (jeg må trene pga en skade jeg har i ryggen) og er selvstendig næringsdrivende samtidlig med studiene(må bruke data ganske mye) Har du tips eller råd til meg? begynner å bli desperat!

Hei!

Smerter både på innsiden og utsiden av albuen vil si både golf- og tennisalbue.
Du har kanskje hørt at senebetennelse er et begrep utgått på dato. Det du har er en tendinos. Dette vil si en degenerativ prosess av senen. Betennelsesdempende vil ikke hjelpe stort.
Trykkbølgebehandling eller dryneedling vil hjelpe mot slike smerter, men det koster å gå til terapeuter.
Det som også har vist seg å være svært effektivt og essensielt for å bli helt frisk er eksentrisk trening.
Du kjører eksentrisk trening (ingen belastning i den konsentriske fasen), dette vil si at du bremser en bevegelse med underarmsmuskulaturen. Og dette får gjerne smerte lett.
Kjør 15X3 hver dag i 12 uker.
Vil anbefale deg å la en Naprapat eller lignende se over nakke og underarmer for å forsikre seg om at det ikke ligger noe her som kan gi tilbakekommende plager!

Lykke til

Utlogget yaeger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 207
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 207

Sv: Spør naprapaten!
« #140 : 28. januar 2013, 16:53 »
tusen takk Smiley Skal finne en naprapat i trondheim omgående. Har du forslag til hvilke øvelser jeg kan gjøre ?  Bicepscurl med ezstang, og bare gjøre den i eksentrisk posisjon?( feks å starte på topp med stang og la den sakte senkes mot bakken)

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #141 : 29. januar 2013, 10:00 »
tusen takk Smiley Skal finne en naprapat i trondheim omgående. Har du forslag til hvilke øvelser jeg kan gjøre ?  Bicepscurl med ezstang, og bare gjøre den i eksentrisk posisjon?( feks å starte på topp med stang og la den sakte senkes mot bakken)

Det er en måte å gjør det på, men da trenger du bare bruke handleddet, ikke bøy i albuen. Så når stangen skal opp igjen, hjelper du til med andre armen.

Stikk innom så forklarer jeg nærmere!

Utlogget Thea4

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Spør naprapaten!
« #142 : 07. februar 2013, 17:43 »
Hei, jeg lurte på en ting. For snart 5 måneder siden fikk jeg vondt i bekken-området etter en treningstime. Jeg har vært utallige ganger hos naprapat og fysioterapeut, ingen av de har funnet ut konkret hva problemet er. Røntgen og MR viser ingen patologiske funn. Behandlerne har vært innom alt fra svak setemuskulatur, at jeg har brukt piriformis istedet for gluteus maximus, til prolaps (noe som ble avdekket at det ikke var etter mr`en), til jeg vet ikke hva. Jeg selv begynner å bli fortvilet at dette ikke er noe som kommer til å gå over. Naprapatbehandlingen består av triggerpunkt behandling og nåler. Han mener nå at man ikke skal behandle bekken området (jeg har blitt bedre), mens jeg mener at nå som jeg har blitt litt bedre det er nå behandlingen bør starte. Fysioterapeuten masserer og setter litt nåler innimellom. Har jeg fått rett behandling, eller burde de ha sett etter noe annet? Er der noe man kan ha oversett ift bekkenområdet?

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #143 : 11. februar 2013, 16:24 »
Hei, jeg lurte på en ting. For snart 5 måneder siden fikk jeg vondt i bekken-området etter en treningstime. Jeg har vært utallige ganger hos naprapat og fysioterapeut, ingen av de har funnet ut konkret hva problemet er. Røntgen og MR viser ingen patologiske funn. Behandlerne har vært innom alt fra svak setemuskulatur, at jeg har brukt piriformis istedet for gluteus maximus, til prolaps (noe som ble avdekket at det ikke var etter mr`en), til jeg vet ikke hva. Jeg selv begynner å bli fortvilet at dette ikke er noe som kommer til å gå over. Naprapatbehandlingen består av triggerpunkt behandling og nåler. Han mener nå at man ikke skal behandle bekken området (jeg har blitt bedre), mens jeg mener at nå som jeg har blitt litt bedre det er nå behandlingen bør starte. Fysioterapeuten masserer og setter litt nåler innimellom. Har jeg fått rett behandling, eller burde de ha sett etter noe annet? Er der noe man kan ha oversett ift bekkenområdet?

Hei!

Bekkenet er komplekst, og det er viktig å halde seg forskningsmessig oppdatert for å kunne diagnostisere riktig.
Det man kan starte med å si er at viser MR av ryggraden ingen skader så er det ofte mykdelsplager.
Nå blir det vanskelig for meg å kommentere så mye av det fysioterapeuten og Naprapaten din har gjort, men jeg må konkludere med at deres undersøkelser er riktige.

Man bør finne to typer av diagnoser:
Strukturell diagnose - hvilke strukturer som smerter, eller hvilke områder som smerter.
Funksjonell diagnose - hvor eventuelle svakheter, som gir opphav til smertene, sitter.

Sånn som det høres ut så har de jobbet mest muskulært med deg. Og det virker som at de har truffet riktig på hvilke strukturer som er skadet, ettersom smerten har minsket. Det som gjenstår er den funksjonelle diagnosen.
Du nevner at de snakker om visse svake muskler, og muskler som tar over for andre. Det kan godt tenkes være riktig. Men den eneste måten å finne ut dette på er å få øvelser for nettopp dette. Om smerten forsvinner er det riktig, og om det ikke forsvinner må man undersøke på nytt.

Jeg vil ikke anbefale deg hverken å finne en ny terapeut eller å fortsette med de du har. Det er opp til deg. Men du kan iallefall ta opp dette med de. Be de gi deg en forklaringsmodell, så får du se om du er enig i diagnosen.

Lykke til!

Utlogget Adrian93

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Spør naprapaten!
« #144 : 15. februar 2013, 09:52 »
Hei oskar!
Har lest igjennom alle postene som er blitt lagt ut, og er mye lærerikt her, men jeg kan ikke finne noen med samme problem som jeg har så får nesten spørre.
Men jeg sliter litt med øvre rygg problem, hatt det i sirka 2 uker.
Er vanskelig og lokalisere akkurat hvor det kommer fra, men virker som det kommer fra en av latsa.
Jeg er så dum at jeg kjørte litt for tung markløft til det gikk utover ryggen, jeg får smerter under press øvelser som dumbell press og forskjellige brystøvelser også, går liksom smerte fra ryggen og rundt til ribbeina ved brystet også.
Hva kan dette være, betennelse eller evt strekk av en muskel? og evt hva kan jeg gjøre?

Utlogget Weasel

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

Sv: Spør naprapaten!
« #145 : 19. februar 2013, 12:30 »
Hei!

Jeg har til tider opplevd en stikkende følelse på beinøktene mine, som gjerne etterfølges av en "nummenhet" etter treningen. Dette gjelder et lite isolert område på venstre låret mitt, utsiden av quads. Det blir vanligvis utløst av et litt bredere stance i beinpress, selvom jeg også kjenner det med et smalt stance.

Opp til sist økt tenkte jeg kun på det som en bagatell som jeg kunne trene gjennom, men på det tyngste settet kjentes det som om noe revnet, og jeg måtte stoppe midt i settet, justere stancen og da gikk det fint å fortsette. Nå har låret vært litt numment i noen uker, kjenner ganske lite i det området.

Noen idéer til hva det kan være?


- Tommy

Utlogget Thea4

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Spør naprapaten!
« #146 : 19. februar 2013, 23:12 »
Hei!

Bekkenet er komplekst, og det er viktig å halde seg forskningsmessig oppdatert for å kunne diagnostisere riktig.
Det man kan starte med å si er at viser MR av ryggraden ingen skader så er det ofte mykdelsplager.
Nå blir det vanskelig for meg å kommentere så mye av det fysioterapeuten og Naprapaten din har gjort, men jeg må konkludere med at deres undersøkelser er riktige.

Man bør finne to typer av diagnoser:
Strukturell diagnose - hvilke strukturer som smerter, eller hvilke områder som smerter.
Funksjonell diagnose - hvor eventuelle svakheter, som gir opphav til smertene, sitter.

Sånn som det høres ut så har de jobbet mest muskulært med deg. Og det virker som at de har truffet riktig på hvilke strukturer som er skadet, ettersom smerten har minsket. Det som gjenstår er den funksjonelle diagnosen.
Du nevner at de snakker om visse svake muskler, og muskler som tar over for andre. Det kan godt tenkes være riktig. Men den eneste måten å finne ut dette på er å få øvelser for nettopp dette. Om smerten forsvinner er det riktig, og om det ikke forsvinner må man undersøke på nytt.

Jeg vil ikke anbefale deg hverken å finne en ny terapeut eller å fortsette med de du har. Det er opp til deg. Men du kan iallefall ta opp dette med de. Be de gi deg en forklaringsmodell, så får du se om du er enig i diagnosen.

Lykke til!

Takk for utfyllende svar, nå har man i ettertid sett at der er en betennelse i bekkenleddet på høyreside. Hvilken behandling er da best? Jeg kjenner at jeg kan lite om betennelser, men vil jo så gjerne fortsette med trening, kan man trene når man har betennelse? Feks spinning?

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #147 : 26. februar 2013, 11:11 »
Hei oskar!
Har lest igjennom alle postene som er blitt lagt ut, og er mye lærerikt her, men jeg kan ikke finne noen med samme problem som jeg har så får nesten spørre.
Men jeg sliter litt med øvre rygg problem, hatt det i sirka 2 uker.
Er vanskelig og lokalisere akkurat hvor det kommer fra, men virker som det kommer fra en av latsa.
Jeg er så dum at jeg kjørte litt for tung markløft til det gikk utover ryggen, jeg får smerter under press øvelser som dumbell press og forskjellige brystøvelser også, går liksom smerte fra ryggen og rundt til ribbeina ved brystet også.
Hva kan dette være, betennelse eller evt strekk av en muskel? og evt hva kan jeg gjøre?


Hei!

De smertene kan komme av både ribbebeinslåsninger (dette må manipuleres opp), det kan være semiruptur av en muskel (trengs en liten rehabiliteringsperiode).
Nå har du hatt det i ca 3 uker, og om det ikke har gått over til nå så må du få det diagnostisert.

Dra innom en klinikk du vet holder på med idrettsmedisin og få det sjekket.


Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #148 : 26. februar 2013, 11:16 »
Hei!

Jeg har til tider opplevd en stikkende følelse på beinøktene mine, som gjerne etterfølges av en "nummenhet" etter treningen. Dette gjelder et lite isolert område på venstre låret mitt, utsiden av quads. Det blir vanligvis utløst av et litt bredere stance i beinpress, selvom jeg også kjenner det med et smalt stance.

Opp til sist økt tenkte jeg kun på det som en bagatell som jeg kunne trene gjennom, men på det tyngste settet kjentes det som om noe revnet, og jeg måtte stoppe midt i settet, justere stancen og da gikk det fint å fortsette. Nå har låret vært litt numment i noen uker, kjenner ganske lite i det området.

Noen idéer til hva det kan være?


- Tommy

Hei Tommy!
Det høres ut som at du har fått deg en semiruptur ( avrivninge av noen muskelfibrer)
Dette kan komme av tidligere hendelser som f.eks ikke ble skikkelig rehabilitert!
Det kan også komme av ustabile føtter ( les: http://www.dnhk.no/superfeet-innleggss%C3%A5ler ) der du får en kuvinkel på knærne, og videre en endring i biomekanikken til lårmuskelen. For brede stands med veldig utoverroterte ben vil også gi både muskler og ledd en dårlig biomekanikk. Dette er svært negativt ved tung belastning.

Nummenheten kan også skyldes en skade i korsryggen som irriterer en av nervene som kommer fra låret.

Prøv å kjenn etter om det er et "hakk" eller lignende i lårmuskelen din. Og om du er nummen på låret i hviledager også.


Utlogget Weasel

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

Sv: Spør naprapaten!
« #149 : 28. februar 2013, 21:10 »
Har kjent etter på lårene, og kjenner ingen hakk, ser heller ingen estetisk forskjell. Den eneste forskjellen jeg kjenner er at høyrelåret mitt føles mye mer sensitivt ut når jeg tar på det, i forhold til venstre låret som stikkingen foregår i.

Jeg tror ikke selv at det er noe som har revnet, det føles hvertfall ikke sånn. Har derimot hatt litt vondt i korsryggen i det siste, så lener litt mot det du sier om at det kan irritere en nerve fra låret!

Tror jeg får ta et besøk til en naprapat eller fysio snart, for å finne ut av det her Smiley Takk for hjelpen!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!